Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mustan otlaudan hoito
1
Kolavi
03.01.2018 18:13:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hei,
 
kysyisin, miten akkarin otelautaa pitäisi hoitaa ja pitäisikö.
 
Soitin on Takamine Hirade, jo hieman vanhempi jonka nyt kaivoin esille. Otelauta on pikumustaa puuta ja näyttäisi olevan kaikin puolin timmissä kunnossa, ehkä hieman likainen.
 
Mitähän materiaalia tuo mahtaa olla ja millä putsata. Sähköisten soitinten ruusupuiseen otelautaan olen laittanu öljyä mutta ruusupuuta tuo ei ole. Eikä näyttäisi olevan erityisemnin öljyämisen tarpeessakaan, putsi varmaan riittäisi.
 
Antti1
03.01.2018 18:21:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin harvoin kun jaksan mitään tehdä kitaroilleni jynssään lähinnä hammasharjalla ja alkoholiin kostutetulla rievulla suurimmat skeidat pois. Oikein pinttynyttä töhnää on tullut raaputeltua vaikka vanhan luottokortin reunalla tms. ja sit em. operaatio perään. Loppuviimeistelynä ihan hitusen öljyä siihen rättiin viinan tilalle, jotta saa kivan ulkonäön puulle. Lopuksi kaikki ylimääräiset tulee hinkattua pois rievun puhtaalla kulmalla.
Metalkallo
03.01.2018 18:22:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on varmaankin ebony eli eeben otelauta. Itse olen parissa aiemmin omistamassani sähkiksessä öljynnyt ihan normilla lemon oililla eli sitruunaöljyllä. Sitä ei tartte paljoa pistää.
 
Joku muu saa kuitenkin myös antaa vastauksensa jos on eri mielipide ja kuva tästä asiasta.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
hallu
03.01.2018 18:27:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eboniahan tuo nettispeksien mukaan olisi. En tiedä onko eboni kovin herkkä kuivumiselle tai kuinka hyvin se kestää öljyämättä. Itselläni on ollut kolme ebonilautaa ja tälläkin hetkellä niitä on kaksi. Kyllä minä niihin olen sitruunaöljyä sipaissut kevyesti kerran tai kaksi vuodessa ja ei ne siitä ainakaan pahaa ole tykännyt. Jos ei muuta niin sitruunaöljy tuoksuu hyvälle ja putsaa otelautaa. Eikuitenkaan kannata uittaa sitäotelautaa eikä muutenkaan "imeyttää" sitä oljyä siihen, nimittäin varsinkin akkareissa jotkut ovat sitä mieltä, että öljyäminen ja etenkin liikaa öljyäminen vaikuttaa soundiin erityisesti tumputtavasti.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Kolavi
03.01.2018 20:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tänks, täytyypä sipaista öljyllä niin tulee ainakin siistimmän näköinen.
 
Kitara on ollut pitkään käyttämättä, laukussa talvet kesät ilman kostutuksia ym. Joskus aikanaan käytyin kostutusmatoa mutta en enää aikoihin. Myös kansi on timmissä kunnossa, ei halkeamia. Tällä kokemuksella kostuttelu tuntuisi turhalta. Kansi on muistaakseni jonkin sortin kuusta.
 
tomaattiorava
03.01.2018 21:08:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskinpa se muuta voi olla kuin ebenpuuta. ruusupuuta kovempaa ja hintavampaa.
mulla on aina ollu rutiinina että kielten vaihdon yhteydessä hammasharjalla paskat veke, sitruunaöljyä laudalle ja liiat mikroliinalla veke. ja aika kivassa kunnossa otelaudat ovat pysynyeet, toisen kuin erään frendin lessussa josta ei oo millään tavalla huolehdittu ikinä, aika vissi on ero.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «