Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5232 233 234 235 236444 445 446 447 448
audioAXS
29.12.2017 12:46:43
iPadGuitarist: Jos tosissaan haluaa myydä, eikä laita torille muuten vain tai ylläpitääkseen kitaransa hintatasoa yllä, niin miksei laittaisi heti sitä alinta hintaa mihin suostuu myymään ja katsoo mitä tapahtuu? Jos koittelet vain kepillä jäätä (eh eh) laittamalla tinkivaraa tai jos joku vaikka maksaisi pyynnin, niin nihkeää se kaupankäynti on. Jos myynnillä rahoittaa seuraavaa hankintaa ja myyntikitaraksi on valikoitunut keppi jota jostain syystä ei ole tullut soiteltua, niin voihan sen laittaa kiertoon "normaali hintatason" allekin. Niin minä tein ja parissa päivässä meni kaupaksi kaksi kitaraa ja uusi kitara tilauksessa - sen sijaan että edelleen odottelisin josko joku yrittäisi tingata ovh-hinnoistani ja saisin kaupaksi että voisin vihdoin tilata sen uuden. Toki voi tulla vähän takkiin, mutta mikä harrastus se ilmainen olisi?

Mutta jokainen tavallaan ja ymmärrän jos periaatteesta ei halua myydä "halvalla", mutta tuolloin saa varatua että keppi jää seinäkukkaseksi.

Joo ei mulla ton myymisellä ole mikään sellainen hengenhätä. Täytyy ehkä kokeilla kuitenkin alentaa jos se houkuttelisi edes kyselijöitä. :)
Särö korvaa puuttuvat virheet
Laulava Kylätohtori
29.12.2017 12:49:03
Kefiiri: Se, että varta vasten ilmoittaa tinkivaraa olevan, on taas meikäläiselle vähän turn-off. Tykkään tinkimisestä, mutta että suorastaan haastetaan tinkimään... tulee olo, että kaupan syntymistä tärkeämpää on tinkimistaitojen testaus. Ehkä olen liian herkkä :D

Minusta se on myös tavallaan vähän outoa. Eli pistetään hinta ja kerrotaan, että se ei olekaan se oikea myyntihinta. Miksei siis pistä sitä valmiiksi tingittyä hintaa siihen tai sitten vaan jättää kertomatta, että on tinkivaraa. Ei kai kukaan maksa pyydettyä hintaa, jos myyjä itse kertoo heti, että ilmoitettu hinta ei ole myyntihinta, vaan siinä on ilmaa. Pahimmillaan tuollainen saa ostajakandidaatin skippaamaan koko ilmoituksen.

Samoin ilmoitetut hintahaarukat ovat vähintään outoja. Hinta on 900-1000 euroa. Niin, että kuka alkaa maksamaan hintaa tuon haarukan yläpäästä. :D
More is less.
hallu
29.12.2017 14:50:37
Laulava Kylätohtori: Minusta se on myös tavallaan vähän outoa. Eli pistetään hinta ja kerrotaan, että se ei olekaan se oikea myyntihinta. Miksei siis pistä sitä valmiiksi tingittyä hintaa siihen tai sitten vaan jättää kertomatta, että on tinkivaraa. Ei kai kukaan maksa pyydettyä hintaa, jos myyjä itse kertoo heti, että ilmoitettu hinta ei ole myyntihinta, vaan siinä on ilmaa. Pahimmillaan tuollainen saa ostajakandidaatin skippaamaan koko ilmoituksen.

Samoin ilmoitetut hintahaarukat ovat vähintään outoja. Hinta on 900-1000 euroa. Niin, että kuka alkaa maksamaan hintaa tuon haarukan yläpäästä. :D

No enpä tiedä, itse saatan maksaa mukisematta pyydetyn hinnan jos se tuntuu minusta sopivalta. Itseltäni on pari kertaa ostettu tavara tinkimättä, vaikka olen mainostanut tinkivaraa olevan. Ostaja arvioi onko hinta sopiva ja käy kaupoille sen mukaan. Se, että ilmoitan/tai joku muu ilmoittaa, olevansa valmis neuvottelemaan hinnasta tai muista kaupan ehdoista, on mielestäni ihan positiivinen signaali.

Se, että on tinkivaraa, ei tarkoita että on "ilmaa". Mielestäni on kyse siitä, että mihin hintaan myyjä on tyytyväinen ja toisaalta tingitty hinta on se mikä on siellä kipurajalla. Itse en halua satuttaa ketään ja mielelläni pidän myyjän tyytyväisenä jos voin tehdä sen maksamatta "ylihintaa" (lue korkeampaa hintaa kuin mitä olen valmis maksamaan).

Ostajana toimin niin, että lähden jotakin tavaraa etsimään niin mietin valmiiksi mitä semmoinen voisi maksaa. Jos joku tarjoaa sellaista myyntiin sillä hinnalla mitä se mielestäni voisi maksaa, niin en näe järkeä tinkiä vaikka myyjä tinkivaraa mainostaisikin. Jos minulla ei ole tarpeeksi rahaa, niin saatan yrittää tinkiä, mutta harvoin se onnistuu. Ikinä en tingi pelkästä periaatteesta.
Elämä on reiässä rattoisaa......
Pinewood
29.12.2017 16:06:59 (muokattu 29.12.2017 16:09:53)
Entäpä jos laittaisi ilmoitukseen jotain tyyliin:
Kahden ensimmäisen viikon aikana kauppa tapahtuu vain ilmoituksen hinnalla, mahdolliset alemmat tarjoukset käsitellään kahden viikon kuluttua ilmoituksen julkaisemisesta.

Vähän samaan tyyliin olen toiminut vastatessani tarjousviestiin, kun en ole halunnut heti tinkiä hinnasta.
varakeef
29.12.2017 16:43:34
En laita hintoihin mitään tinkivaraa, vaan laitan sellaisen hinnan, jolla itse ostaisin mukisematta. Ei jaksa mitään tinkimisteatteria.

Myös ostaessani maksan sen mitä pyydetään, jos pyynti on kohdallaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
blues guitar
29.12.2017 16:59:36 (muokattu 29.12.2017 17:05:31)

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on jättää tarjouspyyntö. Ebay tyyliin.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Spike
29.12.2017 17:11:28
Tinkaaminen on kaupan teon suola :)

Joskus täytyy tingata, joskus se on etikettivirhe.
Jukka Häikiö
30.12.2017 09:50:52

Must se on liitte outoo, kun joku laittaa hinnan/tarjoa, sitten kun jotain kuitenkin ihan järkevää tarjoaa, niin vastaus on, et se hinta on toi. Mitähän se "tarjoa" tuossa sitten mahtaa tarkoittaa? Ma ei jummarra?

On nää outoja juttuja, tuossa oli Torilla yhden Mnettiläisen väsäämä aika perus oodee-purkki käytettynä, hinta 60€, tarjosin 50€. Vastausta ei kuulu, laitoin uuden viestin, että tuliko mun viesti perille? Joo tuli, mut toi on liian vähän, oli vastaus. Nää on niitä juttuja, mitkä ei mee mun jakeluun, ettei vastata mitään, vaikka sit vaan lyhyesti:Sorry, hinta on toi. Muutenkin, ilmoon ei oo vaikee laittaa, ei tinkivaraa. Sama juttu, jos ei oo intoa lähettelemisiin, se ois ihan fiksua laittaa ilmoon, ei maksa mitään. Kuten myös jos ilmossa lukee:En lähetä, se todennäköisesti myös tarkoittaa sitä, voihan sitä tietty kainosti kysyä, että jos tämän kerran?
Sehän on sitten myyjän häpiä, jos ostajakunta tuon myötä kaventuu. Joillain vain tuntuu olevan kummallinen käsitys siitä, että yksityinen myyjä on jotenkin velvollinen lähettämään ja pakkailemaan, joku vielä yrittää tinkiä ne postitkin tuossa kohtaa.

Noi diy-purkithan monasti mainioita, mut niiden myyminen ei oo se helpoin rasti, jos tollanen aika perus-od menee yli 50€/käytettynä, niin aika kauan menee helposti myymiseen, ainakin oman kokemuksen mukaan, mullakin noita aikas monta on ollut.

Joskus kävi itselle niin, mulla oli kaupan 412 kaappi ja ilmossa, en lähetä, jo ihan siitäkin syystä, ettei ollut sellaista autoa, jolla ois saanut sen matkikseen. Kaveri sitten kysyi, etteikö mitenkään onnistu, ostaisin sen kyllä. Mä sitten vähän funtsailin, josko sen duuniautolla sais, no päätin sitten sen kerran teeskennellä mukavaa kaveria ja sanoin, eiköhän tuo järjesty. Siinä kohtaa tuli seuraava kysymys:Voisko noi rahdit vielä saada...
siinä kohtaa joutu sit toteamaan:Ei. Kaveri lupas miettiä ja ilmoittaa, aika pitkään on mennyt muuten miettiessä....kaappikin kerkes menemään aikapäiviä sitten. Seuraava kaveri sitten soitti ja kysyi, onko vielä tallessa ja tuli tunnin päästä hakemaan.

Onhan joillain noita alaleuattomia tarjouksia, että tonnin kitarasta, jonka hinta on kohdallaan, joku nakkaa:Tarjoon viis sataa. Noihin nyt ei tarviikaan vastata mitään, tai jos tarve on, niin jotain yhtä leuatonta, mut ehkä paree, jos ei mitään, turha kait se on antaa paskalle jatkumoa.

Suurin osahan menee ihan mallikelpoisesti ja suurin osa Mnetin väestä on tosi nastaa porukkaa, joiden kanssa on ihan mukavakin tehdä myönnytyksiä, tingitään ja lähetelläänkin, vaikka ilmossa muuta lukisi.

Kerran kävi mainio juttu, mulla oli joku vanhempi engelsmanni Celestion V30 tötterö, hintaa vissiin 70€ ja ilmossa en lähetä, kun ei ollut laatikkoa ja muutenkin hoppu painoi päälle. Kaveri sitten laittoi viestiä:100€ posteineen, jos viitsit lähettää. No tottakai lähetin.

Jotkut on joskus äityneet mollaamaan Mnetin Toria huonoksi myyntifoorumiksi. Mun mielestä tää on edelleen paras ja selkein. Se että kamppeet saattaa mennä tänäpänä hitaanpuoleisesti, johtuu kyllä ihan muista syistä. Onneksi tässä nyt ei kummempia myytäviä ole.
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
iPadGuitarist
30.12.2017 10:01:14
Eikös me suomalaiset (lievä yleistys) olla tunnettuja ihan maailmallakin osaamattomuudestamme tinkimiseen. Se ei jotenkin tunnu istuvan meidän tapaan, toki poikkeuksiakin on, mutta torilla kuuluvat usein kategorioihin "tarjoan puolet"-kalastelijat ja "tarjoan 2 euroa vähemmän"-kun kuuluu tinkiä ostajat. Myönnän käyneeni molemmissa kategorioissa.

Ajatusleikki: jos myytävistä kohteista pyydettäisiin alin hinta, jolla suostutaan myymään, alentaisi se torin hintatasoa tai hintapyyntejä ainakin ja saattaisi piristää kaupantekoa. Ja kun kitaran on ostanut hieman edullisemmalla, voi sen myydäkin joskus edullisella valmiiksi tingityllä hinnalla jolloin luulisi kamojen kiertävän paremmin ja kamoja voisi tulla enemmän myyntiin, jolloin tarjonta kasvaa ja se lisäisi puolestaan ostajia. Voisi olla jopa vaikutusta käytettyjen hintatasoon torin ulkopuolellakin.

Melkoista mutuilua, mutta tulipa mieleen.
blues guitar
30.12.2017 11:36:12

Jukka Häikiö:....

Kyllä sä ainakin mulle lähetit yhen 4x12 kaapin, maksoin rahdin mukisematta....muistaakseni. :D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Kefiiri
30.12.2017 12:18:00 (muokattu 30.12.2017 12:20:53)
hallu: Ei pyydetyn hinnan maksaminen ole tyhmää jos tuntee saavansa rahoilleen vastinetta.

Juu en tarkoittanutkaan että aina pitää tinkiä. Joskus kannattaa vain ilmoittaa myyjälle mahdollisimman nopeasti "ostan", jottei joku ehdi väliin sillä aikaa kun itse hioo tinkimis-strategiaa :)

Jotkut ostajat pitävät "tarjoa" -ilmoituksia isompien voittojen kalasteluna. En sinänsä ajattele noin, tarjoan jotain aika niukkaa ja ihmettelen sitten, kun tarjouksen pyytäjä suuttuu.
En ole musiikin asiantuntija.
blues guitar
30.12.2017 12:32:47

Kefiiri:...Jotkut ostajat pitävät "tarjoa" -ilmoituksia isompien voittojen kalasteluna. En sinänsä ajattele noin, tarjoan jotain aika niukkaa ja ihmettelen sitten, kun tarjouksen pyytäjä suuttuu.

Myyntihinta / tarjous. Eihän tätä voi tulkita isompien voittojen kalasteluna.
Itse kanssa jätän huomioimatta "hulluhan se on jos ei puolta pyydetystä tarjoa" tarjoukset, jos en ole alunperin siihen varautunut ja pyytänyt tuplahintaa.
Jukka Häikiö
30.12.2017 12:38:48

Näin tais käydä;=) Sun kaltaisten suoraselkäisten heppujen kanssa on helppo toimia, romppeet voi lähettää ennen maksuakin.

blues guitar: Kyllä sä ainakin mulle lähetit yhen 4x12 kaapin, maksoin rahdin mukisematta....muistaakseni. :D
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
blues guitar
30.12.2017 13:42:57

Jukka Häikiö: Näin tais käydä;=) Sun kaltaisten suoraselkäisten heppujen kanssa on helppo toimia, romppeet voi lähettää ennen maksuakin.

Kiitos samoin!
tomaattiorava
30.12.2017 21:40:23
Onkos se niin että kaikki modaukset laskee arvoa kun käytettynä pannaan kiertoon? Vaikka vaihtais mikit tai koneiston selvästi laadukkaampaan niin alkuperäisenä sais silti paremman hinnan?
varakeef
30.12.2017 21:50:36
tomaattiorava: Onkos se niin että kaikki modaukset laskee arvoa kun käytettynä pannaan kiertoon? Vaikka vaihtais mikit tai koneiston selvästi laadukkaampaan niin alkuperäisenä sais silti paremman hinnan?

Ei ole yleisesti noin, mutta tietenkin ostaja esittää nyrpistelevää, vaikka oikeasti pitäisikin parannuksesta. Jos kitara on ns. vintagea, niin modaukset saattavat toki arvoa alentaa. Ja jos modaukseen sisältyy jyrsintää, porausta, hionta tai maalia, niin todennäköisemmin arvo laskee kuin nousee.

Jos modaus on sellainen, että se laajasti katsotaan parannukseksi, niin se voi nostaa arvoa. Esimekiksi TV Jonesin mikkejä Gretscheissä pidetään niin yleisesti parannuksena, että ne eivät vähennä kysyntää (eliei jotain 50- 60-lukuisesta ole kyse).
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Antti1
30.12.2017 21:52:55
tomaattiorava: Onkos se niin että kaikki modaukset laskee arvoa kun käytettynä pannaan kiertoon? Vaikka vaihtais mikit tai koneiston selvästi laadukkaampaan niin alkuperäisenä sais silti paremman hinnan?

Ei, riippuu tapauksesta. Harvat osat kuitenkaan hintaa kamalasti nostaakaan. Mun käyttämä, ja täällä jo vuosia viljelemä, ajatusmalli peruskepakoiden suhteen on tämä: kitaran hinta käytettynä plus uusien osien hinta käytettynä miinus vanhojen osien hinta käytettynä = käypä jälleenmyyntiarvo. Asia erikseen, jos vanhat palikat tulevat mukana ja sit vielä kaikki muut kaupankäynnin lainalaisuudet. Persettä kannattaa ruveta rasvaamaan, jos modattua kepakkoa lähdet myymään ja kuvittelet siitä paljon lisätienistiä saavasi.
tomaattiorava
30.12.2017 22:13:25 (muokattu 30.12.2017 22:14:29)
Emminä mitää oo myymäs, mietin vain kun tuolla somen puolella jotaan tuunattuja keppejä myyvään.
Mulla on ooveehooltaan 1300e japanissa kasattu keppi mistä maksoin reilun tonnin vajaa 10v sitte. Tilalle vaihdettu 300e mikit, nauhat hiottu, satula vaihdettu, jakki löystyny ja koneisto kulunu aika loppuun.
Tässä nyt kun ollaan niin kannattaiskohan tuommoista ruveta laittamaan kuntoon (nauhojen, koneiston ja jakin vaihto) vaiko vaan uutta hankkimaan....

E: Väärähän on ketju mut ihasama
hallu
30.12.2017 22:19:43

Laatu ei ole ihan yksiselitteinen juttu, mutta sanoisin että jos on suht edullinen bulkkikitara joka on huolella paranneltu laatuosilla, niin kyllä se minun silmissä nostaa arvoa. Mutta jos on jo lähtökohtaisesti laadukas kitara, niin sitten se ei ole niin yksiselitteinen juttu. Esimerkiksi Gibsoneissa on jo tehtaalta niin laadukkaat mikit että niitä en lähtisi noin vain vaihtelemaan ja suhtautuisin vähän kriittisesti jos joku on vaihtanut (jotain voi pelastaa jos on sattunut vaihtamaan ne minun mieleisiin mikkeihin, mutta silloinkin laskisin vähennyksen niistä alkuperäisistä noin 100 euroa tai jotain). Jos modaukset on helposti palautettavissa ja orkkis osat saa mukaan niin silloin tilanne on täysin eri (silloin arvo nousee).

Sitten on tämä jos kitaraan on tehty jotain peruuttamattomia modauksia (esim lakka hiottu kaulan takaa) niin ne ei enää mun silmissä alenna arvoa, vaan jätän ne kokonaan huomiotta. Relikoituminen on ihan okei, riippuu vähän soittimesta ja sen iästä. Mutta relikoitumiseen suhtaudun hyvin suopeasti (joskin se pitää hinnoitella), mutta ostan mielelläni relikoituneen soittimen, koska mulla ne tulee aina käyttöön eikä sitten ahdista itseäkään niin paljon pienet naarmut jos niitä on jo valmiiksi. Toisaalta soittokunto on tärkeä eli soiton kannalta kriittiset jutut on syytä olla tiptop.

Mut joo, taisi se tulla tuossa jo aikaisemmin, että jokainen tapaus täytyy harkita erikseen. Joskus modaukset on erittäinkin jees ja joskun ei, joskus ne voi olla hyvä tekosyy tinkiä ja joskus tavara tulee hylättyä modauksen takia.
Elämä on reiässä rattoisaa......
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)