Aihe: Nykyajan Kitara-Pedaalien soundien surkeus vs 50v vanhat purkit.
1 2 3 4 5 6 7
lurkki
28.12.2017 11:37:56
Päihdepedaali olisi ansaittu joka toisi vähän randomia soitantaan ja mallintaisi parhaiden muusikoiden kultakaudet. Siinä olisi dry/wet säätimen lisäksi Aroma/THC-säätimet.
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
Kefiiri
28.12.2017 12:16:40
Pedaalilaudassa pitäisi olla kaksi kappaletta joka spedua vierekkäin. Sitä toljottaessa tulisi fiilis, että on niin soosissa että näkee kaiken kahtena. Soitto kuitenkin sujuisi selvinpäin-suorituksen tasoisena :)
En ole musiikin asiantuntija.
Jukka Häikiö
28.12.2017 13:15:01

Niin, tai sit vois olla ihan vaan yksi pedaali, sellainen happomalli, sitä vois naksutella Reino-töppösen alla kotisoffalta käsin, ei tarttis lähtee ees mihinkään, joka naksauksella vaihtuis moodi ja paikka, pitseriannurkasta stadioniin, vois vaikka olla nimeltään LS-4D...

Kefiiri: Pedaalilaudassa pitäisi olla kaksi kappaletta joka spedua vierekkäin. Sitä toljottaessa tulisi fiilis, että on niin soosissa että näkee kaiken kahtena. Soitto kuitenkin sujuisi selvinpäin-suorituksen tasoisena :)
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Jymi
28.12.2017 14:30:03
Otsikon perusteella luulin että täällä puhutaan 50 vuotta vanhoista purkeita. Mutta eihän nämä ole kuin 20-40 vuotta vanhoja mistä täällä puhutaan.
fox
28.12.2017 14:48:02

Jymi: Otsikon perusteella luulin että täällä puhutaan 50 vuotta vanhoista purkeita. Mutta eihän nämä ole kuin 20-40 vuotta vanhoja mistä täällä puhutaan.

Eipä sitä kauheen runsasta tarjontaa 50 vuotta sitten ollutkaan noista purkeista, jos katsotaan nuorempien soittajien näkökulmasta.. ;)S
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jhlamm
28.12.2017 15:22:26
lurkki: Päihdepedaali olisi ansaittu joka toisi vähän randomia soitantaan ja mallintaisi parhaiden muusikoiden kultakaudet. Siinä olisi dry/wet säätimen lisäksi Aroma/THC-säätimet.

Ei nyt ehkä ihan samaa, mutta likelle menee. Chaosoundin anti-effect, jonka tehtävänä on matkia rikkinäistä vahvistinta https://www.youtube.com/watch?v=LYdkhH29_nc

Ehkä noille voi laittaa viestiä ja pyytää tekemään anti guitarist pedaalinkin...
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
WanhaWetäjä
28.12.2017 17:23:47 (muokattu 28.12.2017 17:25:48)

fox: Eipä sitä kauheen runsasta tarjontaa 50 vuotta sitten ollutkaan noista purkeista, jos katsotaan nuorempien soittajien näkökulmasta.. ;)S

Mulla on yks vanha fuzz/särkijä, ei nyt ihan 50v mutta 70-luvun alusta. Se on musta pieni loota joka lyötiin kitaraan kiinni, siinä oli on/off kytkin + volume ja gainsäädöt, aika asiallista pörinää tuosta lähti, saattas löytyä jopa jotain äänitteitä mitä tuolla pentuna väsäsin.

https://www.dropbox.com/s/rk3uo83lf9fxmu1/Fuzz%201.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/dfnn3gqbceegc14/Fuzz%202.jpg?dl=0

Ei mitään merkkiä tms missään, Treen Musiikista ostettu ehkä n 1971-2 koska tolla vedettiin ekassa autotallibandissa kun olin 15v. Simppelin näkönen laitos, saiskohan tuosta vielä toimivan? Plugin pää puuttuu ja sisällä on pari johtoa irti liittimineen joiden paikkaa en itse pystynyt hahmottamaan, jaa juu toinen on vissiin ollut kiinni tuossa puuttuvassa plugin sisäosassa.
Mitään ei näyttäs olevan kuitenkaan fyysisesti rikki. Jos jotakuta kiinnostaa ko kampe voin luovuttaa sen ihan ilmatteeks, Treen alueelle voin vaikka kiikuttaa sillä ehdolla että jos laitteen saa toimiin vaadin ääninäytteen ;-)

Olis kyllä kiva kuulla miten pöristin tuo vertaantuu näihin tämän päivän "paskoihin" purkkeihin tai niiden mallinnuksiin, ite soittelen nykyään digivehkeellä (Line6 Helix) vaikka ikää on 60 eli olen jo relikoitunut vintage ite, ei vaan jaksa mitään eturauhastoa kuskata harvoilla keikoilla ja digi on himassa ihan must.
Joskus 80-luvun alussa mulla oli keikoilla mm Rolandin nauhakaiku, Bossin chorus ja flanger + phaseri, ne tuli myytyä jossain kohtaa eli on tuota analogitaustaakin vähän.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
fox
28.12.2017 17:36:55 (muokattu 28.12.2017 17:54:15)

WanhaWetäjä: Mulla on yks vanha fuzz/särkijä, ei nyt ihan 50v mutta 70-luvun alusta. Se on musta pieni loota joka lyötiin kitaraan kiinni, siinä oli on/off kytkin + volume ja gainsäädöt, aika asiallista pörinää tuosta lähti, saattas löytyä jopa jotain äänitteitä mitä tuolla pentuna väsäsin.

Ei mitään merkkiä tms missään, Treen Musiikista ostettu ehkä n 1971-2 koska tolla vedettiin ekassa autotallibandissa kun olin 15v. Simppelin näkönen laitos, saiskohan tuosta vielä toimivan? Plugin pää puuttuu ja sisällä on pari johtoa irti liittimineen joiden paikkaa en itse pystynyt hahmottamaan, jaa juu toinen on vissiin ollut kiinni tuossa puuttuvassa plugin sisäosassa.
Mitään ei näyttäs olevan kuitenkaan fyysisesti rikki. Jos jotakuta kiinnostaa ko kampe voin luovuttaa sen ihan ilmatteeks, Treen alueelle voin vaikka kiikuttaa sillä ehdolla että jos laitteen saa toimiin vaadin ääninäytteen ;-)

Olis kyllä kiva kuulla miten pöristin tuo vertaantuu näihin tämän päivän "paskoihin" purkkeihin tai niiden mallinnuksiin, ite soittelen nykyään digivehkeellä (Line6 Helix) vaikka ikää on 60 eli olen jo relikoitunut vintage ite, ei vaan jaksa mitään eturauhastoa kuskata harvoilla keikoilla ja digi on himassa ihan must.
Joskus 80-luvun alussa mulla oli keikoilla mm Rolandin nauhakaiku, Bossin chorus ja flanger + phaseri, ne tuli myytyä jossain kohtaa eli on tuota analogitaustaakin vähän.

No nih, kyllähän noita "melkein" 50-vee vehkehiä meidän treenikseltä jotain löytyy, tahi tuolta verstaalta. Mutta meinasin ettei edes ihan 70-luvun alkupuolillakaan sitä tarjontaa mitenkään hirveesti ollut. Suurin piirtein saman aikakauden sällejä tässä toki ollaan, eka "oikea" keikka tuli tuolla 60-luvun loppupuolella soitettua. Tais meidän soittokunnassa ensimmäinen "valmistajan tekemä" säröpedaali olla Schallerin harmaa loota. Sittemmin siitä on tullut tehtyä vissiin puolenkymmentä kloonia. Orkkis oli tuossa joskus fleaBayssa parin satkun luokkaa, joten..
Oikein hyvähkö purkkihan se edelleen on, kaikkien näitten vuosien jälkeenkin. "Tekninen toteutushan" siinä on vähän FuzzFacen tapainen.
Tuosta sun mustasta purnukasta vielä, onko siellä sisuksissa muuta ku klippausdiodit? ;) Olis kehittävää nähdä se toinen puoli tuosta piirilevystä..

Edith Piaf: nyt jos erty tuon ottaa "työn alle" niin siitähän se sitte selvinnee mikä on "toimenkuva", kyllähän siellä toki jonkinmoinen boostipiirikin on, koska virtaa tarvii loota. Mutta jännityksellä odotellaan..
erty
28.12.2017 17:38:31
WanhaWetäjä: Mitään ei näyttäs olevan kuitenkaan fyysisesti rikki. Jos jotakuta kiinnostaa ko kampe voin luovuttaa sen ihan ilmatteeks, Treen alueelle voin vaikka kiikuttaa sillä ehdolla että jos laitteen saa toimiin vaadin ääninäytteen ;-)

Mä voin ottaa haasteen vastaan! Ainakin Maxonilla oli aikoinaan noita "plugin" boostereita ja fuzzeja, lienee joku "brändäämätön" versio? Mul oli joskus samantyylinen EHX LBP-1 boosteri, joka törkättiin suoraan kitaraan. Hyvä peli!
Laulava Kylätohtori
28.12.2017 18:07:23 (muokattu 28.12.2017 18:07:59)
hallu: Mikä tarkoittaa että teillä on yleisöä, minä olisin ikionnellinen jos meidän keikoilla kävisi joku muukin kuin ne pari kaveria jotka saa lahjotuksi paikalle :-). Luulisin, että stadilaisten kellaribändien keskuudessa tämän hetken kuumin kysymys, on että millä saada sata ihmistä pois tietokoneiden äärestä..... jos ei ole Cheec :-D.

Niin kivaa kuin se olisikin uskotella, että ne kaikki baarin ihmiset ovat siellä vain meitä varten, niin silti voi kuitenkin olla parempi, pidemmän tähtäimen psyykkisen hyvinvoinnin maksimoimiseksi ja turhien starakuvitelmien minimoimiseksi, myöntää, että olisivat tainneet olla siellä ilman meitäkin. :)
More is less.
2randpo
28.12.2017 18:09:04

Mun eka säröpurkki oli EHX Muff Fuzz:

https://www.youtube.com/watch?v=JZYgYN0Vmz4

Sit vähän myöhemmin Ibanezin Standard Fuzz, joka on mulla edelleen vaan ei toimi enää. Sais varmaan kyllä laitettua kuntoon, tais muuten olla Larmolan Kiven lempparipurkkeja:

https://www.youtube.com/watch?v=3bpFhd7BFOg
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
WanhaWetäjä
28.12.2017 18:10:40

erty: Mä voin ottaa haasteen vastaan! Ainakin Maxonilla oli aikoinaan noita "plugin" boostereita ja fuzzeja, lienee joku "brändäämätön" versio? Mul oli joskus samantyylinen EHX LBP-1 boosteri, joka törkättiin suoraan kitaraan. Hyvä peli!

Ok, hieno homma! Laita pikaviestillä infoa tai soita 040 5074884 Rami niin sovitaan kuinka homma etenee.
Kefiiri
28.12.2017 20:26:20
WanhaWetäjä: Mulla on yks vanha fuzz/särkijä, ei nyt ihan 50v mutta 70-luvun alusta. Se on musta pieni loota joka lyötiin kitaraan kiinni, siinä oli on/off kytkin + volume ja gainsäädöt, aika asiallista pörinää tuosta lähti, saattas löytyä jopa jotain äänitteitä mitä tuolla pentuna väsäsin.

Jännän näköinen! Kiva olisi nähdä kytkentäkaavio jos tuo laitetaan kuntoon.
Jymi
28.12.2017 20:54:33 (muokattu 28.12.2017 20:55:15)
fox: Eipä sitä kauheen runsasta tarjontaa 50 vuotta sitten ollutkaan noista purkeista, jos katsotaan nuorempien soittajien näkökulmasta.. ;)S

Niin jos unohdetaan nuoremmat niin olihan 60-luvulla jos vaikka minkälaista purkkia. Fuzzeja, oktaaveria, phaseriä, uni-vibeä, wahia jne. Kyllä niistäkin mielenkiintoisia löytyy.
fox
28.12.2017 21:33:50

Jymi: Niin jos unohdetaan nuoremmat niin olihan 60-luvulla jos vaikka minkälaista purkkia. Fuzzeja, oktaaveria, phaseriä, uni-vibeä, wahia jne. Kyllä niistäkin mielenkiintoisia löytyy.

Ei ku meinasin, että silloin kun me fossiilit oltiin aloittelevia soittopoikia, niin eipä nuo olleet ihan noin vaan ostettavissa.. ;) Olihan noita (joitain) siis jo 60-luvulla, vaan tuo suurempi ja huokeemman hintainen tarjonta kyllä alkoi tuos 70-luvun ensimmäisellä puolikkaalla.. Sitä meinasin. ;)
mopar
28.12.2017 22:20:06

Laulava Kylätohtori: Itse tuli otettua muutama/muutamia bissejä jännitystä tasoittamaan. Hassua, että kun aloinkin tekemään keikat selvinpäin, niin jännitys katosi. :D

On se toisaalta kiva joskus ottaa muutama bissekin. Meillä on bändissä sääntö, että niin paljon saa vetää, mitä huvittaa, kuinka paljon huvittaa, mutta soittoon se ei saa vaikuttaa.

Sellainen iso miinus tuosta selvinpäin olosta on tullut, että yleisö on aika vitun rasittavaa, kun itse on selvinpäin. Ei paljon jaksa jäädä juttelemaan "itekki vähän soitellu"-tyyppien kanssa.

Tää on niin totta. En vois enempää samaa mieltä olla... Ja sama linja on meilläkin bändin kanssa.
erty
29.12.2017 12:08:16
Kefiiri: Jännän näköinen! Kiva olisi nähdä kytkentäkaavio jos tuo laitetaan kuntoon.

Up and running! Vaihdoin input plugin jakiksi, korjasin murtuneet juotokset sekä juotin irronneet johtimet takaisin. Tää lienee vanha Vox Distortion Booster tai jonkun muun brändin (Jem, Meazzi jne.) vastaava pöristin kahdella BC172 pii-transistorilla. Kivasti pörisee fuzzholistin makuun! Ei tosin mahdu enää pieneen koteloonsa, kun jakki vie enemmän tilaa kuin aiempi plugi-liitin. Luvattu ääninäyte tulee viikonlopun aikana, jos vaikka sais ympättyä siihen jonkun aiheeseen liittyvän 50v vanhan purkinkin.. ;o)
Kefiiri
29.12.2017 12:51:00
erty: Tää lienee vanha Vox Distortion Booster tai jonkun muun brändin (Jem, Meazzi jne.) vastaava pöristin kahdella BC172 pii-transistorilla.

Kiitoksia! Voxillahan tosiaan näkyy olleen saman sorttinen purnukka.

http://www.offsetguitars.com/forums/viewtopic.php?t=30673
WanhaWetäjä
29.12.2017 15:01:47

erty: Up and running! Vaihdoin input plugin jakiksi, korjasin murtuneet juotokset sekä juotin irronneet johtimet takaisin. Tää lienee vanha Vox Distortion Booster tai jonkun muun brändin (Jem, Meazzi jne.) vastaava pöristin kahdella BC172 pii-transistorilla. Kivasti pörisee fuzzholistin makuun! Ei tosin mahdu enää pieneen koteloonsa, kun jakki vie enemmän tilaa kuin aiempi plugi-liitin. Luvattu ääninäyte tulee viikonlopun aikana, jos vaikka sais ympättyä siihen jonkun aiheeseen liittyvän 50v vanhan purkinkin.. ;o)

Loistavaa! Hyvä etten laittanut tuota kierrätykseen, laite sai uuden elämän.
Ääninäytettä odotellessa ;-)
Jaa juu, täytyy kaivella arkistoja, saattaisi löytyä joku omakin pätkä jonka kehtaisi julkistaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)