Aihe: Purettavan talon ullakolta löydetty alttoklarinetti (?)
1
Murgo
30.12.2017 22:03:55 (muokattu 30.12.2017 22:06:13)

Eivät taida olla soittokuntoisina mitään ihan halpoja kapineita joten kunnostus saattaa hyvinkin kannattaa mikäli ei ole halkeamia tai pahoja lommoja vaan tarvitsee vain tyynyjen ja korkkien vaihdon sekä säädön, soittimen merkistä ja näppäinsysteemistä riippuen toki. Oikein vanhoissa voi ehkä kyllä olla joku omituinen koneisto jolloin niiden sormitukset ehkä poikkevat nykyisistä mikä tietysti alentaa arvoa.

Onko rungossa tai kellossa mitään merkintöjä kuten valmistajan nimeä?

Mutta soitinkorjaaja jolta oletettavasti huollon hinta-arviota kysyit (?) osannee kertoa tarkemmin pillin arvosta ja käyttökelpoisuudesta.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Sax-pappa
30.12.2017 23:31:03
Murgo: Eivät taida olla soittokuntoisina mitään ihan halpoja kapineita joten kunnostus saattaa hyvinkin kannattaa mikäli ei ole halkeamia tai pahoja lommoja vaan tarvitsee vain tyynyjen ja korkkien vaihdon sekä säädön, soittimen merkistä ja näppäinsysteemistä riippuen toki. Oikein vanhoissa voi ehkä kyllä olla joku omituinen koneisto jolloin niiden sormitukset ehkä poikkevat nykyisistä mikä tietysti alentaa arvoa.

Onko rungossa tai kellossa mitään merkintöjä kuten valmistajan nimeä?

Mutta soitinkorjaaja jolta oletettavasti huollon hinta-arviota kysyit (?) osannee kertoa tarkemmin pillin arvosta ja käyttökelpoisuudesta.

Alttoklarinetti on erittäin harvinainen soitin. Sille ei taida juuri löytyä kirjoitettuja stemmoja missään orkesterissa. Eb-vireisenä sillä voi tietysti soitella vaikka alttosaksofonin stemmoja. Pidän sitä lähinnä kuriositeettina, jolla on on ehkä enemmän keräily- kuin käyttöarvoa.
Murgo
31.12.2017 09:15:02

Sax-pappa: Alttoklarinetti on erittäin harvinainen soitin. Sille ei taida juuri löytyä kirjoitettuja stemmoja missään orkesterissa. Eb-vireisenä sillä voi tietysti soitella vaikka alttosaksofonin stemmoja. Pidän sitä lähinnä kuriositeettina, jolla on on ehkä enemmän keräily- kuin käyttöarvoa.

No joo, ehkä Suomesta voi kyllä olla vaikea löytää ostajaa jos ihan myyntimielessä ajatelee.

Kivan kuuloinen soitin kyllä. https://www.youtube.com/watch?v=WBaIsZsuHBE
Sax-pappa
31.12.2017 09:54:15
Murgo: No joo, ehkä Suomesta voi kyllä olla vaikea löytää ostajaa jos ihan myyntimielessä ajatelee.

Kivan kuuloinen soitin kyllä. https://www.youtube.com/watch?v=WBaIsZsuHBE

Ääneltään paljon bassoklarinetin kaltainen. Tämä on sitten jo yleisesti käytetty soitin.
Klezberg
31.12.2017 13:33:59

Olisi saattanut kiinnostaa 10 vuotta sitten, jos olisi halvalla saanut ja soiva peli. Mulle kun ei ole väliä löytyykö stemmoja. Bassoklarinetista haaveilin tuolloin, se oli mun hullua puhallinkiinnostuksen aikaa. Kaikkea piti kokeilla. Mutta itse kunnostamaan en olisi ruvennut, peukalo sen verran keskellä kämmentä, joten tuskin olisin sittenkään ostanut tuota silloinkaan.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Varie
31.12.2017 18:37:43 (muokattu 31.12.2017 18:44:06)
Jos et itse soita tai tarvitse, laita tällä sivustolla myyntiin. Jos soitin on laadukas ja osat ehjät, mielestäni kunnostus voi kannattaa. Soittimen ikä ei ole peruste huoltamatta jättämiselle. Jollekin muusikolle kyseinen soitin voi olla löytö ja käyttökelpoinen huollon jälkeen. Asian päälle ymmärtävä vie soittimen haluamalleen korjaajalle. Kuvien perusteella en tosin osaa sanoa valmistajasta tai laadusta mitään.
Murgo
01.01.2018 08:37:55 (muokattu 01.01.2018 08:52:58)

Klezberg: Olisi saattanut kiinnostaa 10 vuotta sitten, jos olisi halvalla saanut ja soiva peli. Mulle kun ei ole väliä löytyykö stemmoja. Bassoklarinetista haaveilin tuolloin, se oli mun hullua puhallinkiinnostuksen aikaa. Kaikkea piti kokeilla. Mutta itse kunnostamaan en olisi ruvennut, peukalo sen verran keskellä kämmentä, joten tuskin olisin sittenkään ostanut tuota silloinkaan.

Sama homma, voisin harkita projektiksi nytkin jos hinta olisi todella kohtuullinen, tosin aikaa näpertelyyn tahtoo olla nykyisin hiukan huonosti. Tyynyjen ja korkkien vaihto ei kumminkaan ole "rakettikirurgiaa" itse tehtynäkään mikäli pilli on muuten ehjä. Uskoisin että voi olla klarinettiin jopa helpompaa kuin saksofoniin, läpät ovat pienempiä ja koneisto jäykempi eli joustoja ei niin paljon tarvitse huomioida säädöissä, pienemmät tyynyt ovat myös ainakin minusta (ainakin saksofoneissa, klarinettiin ei ole vielä tarvinnut vaihtaa kuin rekisteriläpän korkkityynyt) helpompia saada tiiviiksi kuin isot.

Kuvan perusteella tuo näyttäisi olevan ehjä ja kaikki osat tallessa joten ihan hyvät mahdollisuudet että pekällä putsauksella, säädöllä ja "pehmeiden osien" vaihdolla tulisi soittokuntoon. Paljon riippu tosiaan merkistäkin, jos on tunnetulta valmistajalta niin voi olla arvokaskin.

Edit. pitihän se oma "lakukeppi" kaivaa esiin kai parin-kolmen vuoden tauon jälkeen, kyllä siitä vielä ääni lähtee mutta ne harvatkin kappaleet jotka joskus sillä osasin ovat aikalailla unohtuneet. Pitäisi keretä soittelemaan enemmän, fonillakin olen aika harvakseen töräytellyt viime aikoina. :(
konvehti
01.01.2018 18:13:52
Tuossa altossa näyttäisi olevan saksalainen koneisto (Albert?). Lisäksi alaosan F#/C#-vipu on murtunut. Ei siis kannata ostaa omaksi korjausprojektiksi, jos metallityöt eivät luonnistu. Irronnut osa näkyy vielä laatikon pohjalla olevan, joten korjaus ei kuitenkaan mahdoton homma ole.

Korjattunakin soittimen käyttöarvo on hiukan kyseenalainen alkeellisen koneiston takia. Jos tarkoitus on ottaa tuo soitin tavallisen boehm-klarinetin rinnalle, niin luvassa lienee melko kivikkoinen kyyti, jos soitto on edistyneemmällä tasolla.

En nyt sano, että tuo olisi huono tai arvoton soitin, mutta kyseessä lienee enemmän keräilijän kuin soittajan soitin. Rekvisiitaksi, tuunaukseen tms. soitin on minusta liian harvinainen ja hyväkuntoinen.
Klezberg
01.01.2018 21:47:24

Ei se Albertin systeemikään olisi välttämättä haitta ollut silloin kun olin puhaltimista kiinnostunut. Jos siis ei ole mitään pakkoa soittaa vaikeita juttuja hankalissa sävellajeissa. Yksi turkkilainen G-vireinen klarinetti taisi mulla ollakin lähellä Albertin systeemiä.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)