Aihe: Kemper Profiling Amp
1 2 3 4 572 73 74 75 7689 90 91 92 93
sustain65
17.12.2017 11:10:24
Tami:
... Mun kokemuksen mukaan ei mikään noista laitteista ole "heti-valmis". Aivan kuin perinteisissä vahvareissa tai pedaaleissa, pitää näissäkin tutustua laitteeseen ja löytää itselle sopivimmat napukoiden asennot jotka toimivat omassa musassa, omassa bändissä, oman signaalikejtun osasten kanssa...
...

Vahvasti tämä, plussan heitin.
WanhaWetäjä
17.12.2017 12:23:25 (muokattu 17.12.2017 12:24:32)

Tami:

Mun kokemuksen mukaan ei mikään noista laitteista ole "heti-valmis". Aivan kuin perinteisissä vahvareissa tai pedaaleissa, pitää näissäkin tutustua laitteeseen ja löytää itselle sopivimmat napukoiden asennot jotka toimivat omassa musassa, omassa bändissä, oman signaalikejtun osasten kanssa...

...sitten on nämä "youtubeihmeet" jotka saavat minkä vaan masiinaan suoraan paketista kuulostamaan hyvältä eli soundi lähtee näissä tapauksissa kyllä sormista ja kaalista ;-)

Meidän tavallisten tallaajien kohdalla muuttujiahan tuossa ketjussa soittaja>kitara>mallintava>vahvistin>PA on niin paljon että jokainen tapaus on aivan omanlaisensa.

https://www.youtube.com/watch?v=QRuM2rk2miQ tuollanen tuli joskus vastaan eli Kemper näkyy olevan käytössä eli nää kaverithan on jopa Amerikan mittakaavassa parasta A-ryhmää mitä tulee studiosoittajiin.

Asian vierestä, joku on tehnyt laput ylläolevasta, eli voi seurata mitä kitaroilla soitetaan https://www.youtube.com/watch?v=JP56BY7oeSM no joo, kompit rajoittuu pääosin sointumerkkeihin mutta riffit on kirjotettu. Pitääkin ottaa tuo treeniohjelmaan jossain kohtaa.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Kontiak
20.12.2017 00:36:44 (muokattu 20.12.2017 00:37:09)
WanhaWetäjä: Meidän tavallisten tallaajien kohdalla muuttujiahan tuossa ketjussa soittaja>kitara>mallintava>vahvistin>PA on niin paljon että jokainen tapaus on aivan omanlaisensa.

Eikö oletusarvoisesti Kemperissä säätäminen ole nolla, koska profiili vain koneeseen ja keikalle?
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
kimurantti1
20.12.2017 05:05:50 (muokattu 20.12.2017 05:06:31)
Kontiak: Eikö oletusarvoisesti Kemperissä säätäminen ole nolla, koska profiili vain koneeseen ja keikalle?

Joo, jos sulla on sama kitara samoissa säädöissä, samanlainen soittotatsi, sama bändi, sama ohjelmisto, samanlainen soundimaku ko. profiilin tehneen tyypin kanssa sekä varmasti hyvin viritetty PA.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
gunner
20.12.2017 08:50:00 (muokattu 20.12.2017 08:50:20)
MakeH: Tässä suora vertaus Rammsteiniin profiililla jonka juuri hankin paketissa Double Impactiltä.

https://soundcloud.com/markus-uz/rammytest4

Tarkoitukseni ei ole kuulostaa Rammsteinilta tai edes käyttää noin high gain profiileja, mutta tämä kuitenkin valaisee kuinka kaukana ollaan "todellisuudesta". Mielestäni tuo ei soundi ei ole "käyttökelpoinen". Se ei tee sitä tehtävää, mitä kitaran tuollaisessa musiikissa pitäisi tehdä. En käsitä mikä taikatemppu tässä pitäisi tehdä, että saisin edes jonkinlaisen järkevän high gain soundin aikaiseksi. Onko tietoa?

Hassua tuossa näytteessä oli, että kun yritin laittaa omaa ja Rammsteinin osuutta kuulostamaan suurin piirtein yhtä kovalta, mittarin mukaan omani oli joku 6 dB kovemmalla...

Oliko tuossa siis ensin Ramssteinin pätkä, jonka jälkeen tuli oma pätkäsi? Voihan tossa jo lähteä siitäkin liikkeelle, että ensimmäinen on miksattu ja toista ei. Kitarassa on esim. liikaa alapäätä, etenkin dempeissä. Aloita pistämällä kitaroihin multibandcomp tasaamaan dempit samalle volalle muun soiton kanssa ja laita lowcut vaikka jonnekin 150 Hz. Tämän jälkeen boostaat kitaroiden yläpäätä 8 kHz ylöspäin, luokkaa +6 dB tai enemmän. Vaihda vielä bassosaundin johonkin, joka tukee kitaraa.

Mittareiden perusteella Rammstein siis kuulostaa 6 dB kovemmalta kuin oma näytteesi, mikä on ihan ymmärrettävää, koska se on miksattu ja masteroitu. Omassa osuudessasi energia on lähinnä bassotaajuksilla, minkä takia se jää hiljaisemmaksi.
Kontiak
20.12.2017 17:54:34 (muokattu 20.12.2017 17:56:21)
kimurantti1: ko. profiilin tehneen tyypin kanssa

Eikö se lähtökohtaisesti tehdä omasta vahvistimesta (tai saundista) se profiili?
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
kimurantti1
20.12.2017 18:08:02 (muokattu 20.12.2017 18:20:56)
Kontiak: Eikö se lähtökohtaisesti tehdä omasta vahvistimesta (tai saundista) se profiili?

Iso osa jengistä ei tee. Kemperiin on tarjolla profiileja jotka on tehty oikeassa studiossa, hyvillä mikeillä ja kunnon monitoreista kuunnellen. Kaikilla ei sellaisia puitteita ole. Plus tietenkin, että aika monella Kemperin käyttäjällä ei ensinkään ole oikeaa vahvistinta. Jotkut ei ole välttämättä ikinä äänittäneet oikeaa vahvistinta, ei kotistudiossa saati oikeassa studiossa, vaan on hypätty suoraan digimallintaviin. Näinpä omakohtaista kokemusta ja vertailupohjaa siitä, miltä oikeasti hyvä ja hyvin äänitetty perinteinen vahvistin kuulostaa ei ole. En sano tätä mitenkään arvottavana juttuna, enkä dumatakseni diginatiiveja, mutta tällaisen huomion oon tehnyt. Näistä lähtökohdista on monille huomattavasti helpompi vaihtoehto käyttää jonkun toisen tekemää profiilia.
Skebaristi
20.12.2017 18:28:23

kimurantti1: Iso osa jengistä ei tee. Kemperiin on tarjolla profiileja jotka on tehty oikeassa studiossa, hyvillä mikeillä ja kunnon monitoreista kuunnellen. Kaikilla ei sellaisia puitteita ole. Plus tietenkin, että aika monella Kemperin käyttäjällä ei ensinkään ole oikeaa vahvistinta. Jotkut ei ole välttämättä ikinä äänittäneet oikeaa vahvistinta, ei kotistudiossa saati oikeassa studiossa, vaan on hypätty suoraan digimallintaviin. Näinpä omakohtaista kokemusta ja vertailupohjaa siitä, miltä oikeasti hyvä ja hyvin äänitetty perinteinen vahvistin kuulostaa ei ole. En sano tätä mitenkään arvottavana juttuna, enkä dumatakseni diginatiiveja, mutta tällaisen huomion oon tehnyt. Näistä lähtökohdista on monille huomattavasti helpompi vaihtoehto käyttää jonkun toisen tekemää profiilia.

Juuri tämä ja vielä lisäksi se, että kalliiksi tulisi jos pitäisi ostaa kaikki D/13, Dr Z:t, Mesat, marshallit ja vintage voxit & fenderit, joiden profiileja haluaa käyttää.

Mulla on ollut Kemper yli viisi vuotta ja kerran olen profilointia testannut ja sitäkin lähinnä hupimielessä. Ei minulla ole tiloja, vehkeitä, saati osaamista ruveta itse oikeasti hyviä profiileja tekemään.
kimurantti1
20.12.2017 18:43:41 (muokattu 20.12.2017 18:53:19)
MakeH: Tässä suora vertaus Rammsteiniin profiililla jonka juuri hankin paketissa Double Impactiltä.

Tarkoitukseni ei ole kuulostaa Rammsteinilta tai edes käyttää noin high gain profiileja, mutta tämä kuitenkin valaisee kuinka kaukana ollaan "todellisuudesta". Mielestäni tuo ei soundi ei ole "käyttökelpoinen". Se ei tee sitä tehtävää, mitä kitaran tuollaisessa musiikissa pitäisi tehdä. En käsitä mikä taikatemppu tässä pitäisi tehdä, että saisin edes jonkinlaisen järkevän high gain soundin aikaiseksi. Onko tietoa?

Hassua tuossa näytteessä oli, että kun yritin laittaa omaa ja Rammsteinin osuutta kuulostamaan suurin piirtein yhtä kovalta, mittarin mukaan omani oli joku 6 dB kovemmalla...

Onko tässä pätkässä ensimmäinen soundi jonkun muun tekemä ja jälkimmäinen sun? Onko jälkimmäisessä hi-pass -filtteri ja kuinka korkealla? Se, että soundi on 6db kovemmalla johtuu todennäköisesti alapään resonanssista. Ensimmäisessä pätkässä bassopää on paremmin läjässä ja kuulostaa siltä, että sitä on leikattu jonnin verran. Matalat resonanssit on juuri sellaisia taajuuksia, jotka ei välttämättä kuulosta olevan kovalla, mutta oikeasti lyövät varsinkin palm mutella dempatessa helposti 5-10db piikkejä ja jotka hukuttaa / maskeeraa muun taajuussisällön alleen. Ensimmäisessä soundissa on suhteessa paljon enemmän yläkeskialuetta. Sen enempää noiden pätkien eroa on vaikea ruotia kun en tiedä, että millä kamoilla ne on äänitetty.
ÄrGee
20.12.2017 18:50:24

Hi-pass filtteriä enemmän kehiin, ja EMG:n 81 auttaa myös tuollaiseen perinteisen steriilin kuivakkaan raskaammassa musiikissa käytettävään recto-soundiin. Sekä miksattu on aina sopivampi, kuten myöskin edellä sanottiin. Saisi myös minusta soittaa tiukemmin.

Minkälaisella kitaralla tuo on vedetty?
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
blues guitar
28.12.2017 08:23:54 (muokattu 28.12.2017 08:25:26)

Onko kellään kokemusta, miten Kemper toimii pedaalimallisen päätteen kanssa?
Esim. Ehx Magnum 44 tai vastaava.
Tuollainen purkki mahtuisi kätevästi toasterimallin takakoteloon.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Tami
28.12.2017 09:57:23

blues guitar: Onko kellään kokemusta, miten Kemper toimii pedaalimallisen päätteen kanssa?
Esim. Ehx Magnum 44 tai vastaava.
Tuollainen purkki mahtuisi kätevästi toasterimallin takakoteloon.

Mä olen soitellut sillä pikkuveljellä caliber 22:lla. Sama homma kuin muidenkin värkkien kanssa (axet ja helix), pitää se ulostulo säätää kohdilleen oman setupin kanssa. Joku tulee kohta sanomaan, että tuo värittää soundia yms shittiä, mutta niinhän se tekee se kajarikin ja niinhän se jokainen kitarakin tekee.... ja jokaikinen PA-kaappikin kuulostaa erilaiselle.
Sen takia noissa on eq ja muut nappulat joilla soundia voipi viilata kohilleen. Omassa käytössä 22:n metakka on riittänyt keikkaelämään asti, vaikken kovin kovaa siellä lavalla tuuttaakkaan. Tavallisten vahvarien kanssa exh22 on ollut backuppina konerikon varalle.
Helixin kanssa tuntuvat nyt ameriikassa suosivan Seymour Duncanin Powerstagea. Siinä olisi itsessään eq, mutta hinta hiukan kovempi.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
blues guitar
28.12.2017 10:09:10 (muokattu 28.12.2017 12:02:11)

Tami: Mä olen soitellut sillä pikkuveljellä caliber 22:lla. Sama homma kuin muidenkin värkkien kanssa (axet ja helix), pitää se ulostulo säätää kohdilleen oman setupin kanssa. Joku tulee kohta sanomaan, että tuo värittää soundia yms shittiä, mutta niinhän se tekee se kajarikin ja niinhän se jokainen kitarakin tekee.... ja jokaikinen PA-kaappikin kuulostaa erilaiselle.
Sen takia noissa on eq ja muut nappulat joilla soundia voipi viilata kohilleen. Omassa käytössä 22:n metakka on riittänyt keikkaelämään asti, vaikken kovin kovaa siellä lavalla tuuttaakkaan. Tavallisten vahvarien kanssa exh22 on ollut backuppina konerikon varalle.
Helixin kanssa tuntuvat nyt ameriikassa suosivan Seymour Duncanin Powerstagea. Siinä olisi itsessään eq, mutta hinta hiukan kovempi.

Ok. Pitänee testata. Alkoi vaan kiinnostamaan kokeilla Kemperiä kitarakaapin kanssa, mutta ei ole sopivaa päätettä.

Tai sitten joku tällainen sinne takakoteloon.
https://www.thomann.de/fi/the_tamp_pm40c_endstufenmodul.htm
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Lego
28.12.2017 19:43:52
MakeH: Niin, mitäköhän tähän sanoisi. Olen ostanut profiileja 5-6:delta tekijältä. Olen läpikäynyt luultavasti yli tuhat kaiken kaikkiaan. Itse en ole saanut noista 1000+ edes käyttökelpoista soundia, ja todella hyvästä ei ole ollut tietoakaan. Mikä tietysti kenellekin on käyttökelpoinen. Jos ihan vain soittelee kuulokkeet päässä niin ok, mutta kun laittaa kitarat miksiin, niin sen kyllä viimeistään huomaa, jos ne ovat surkeat laadultaan. Itse en tiedä mikittämisestä kovinkaan paljoa, eikä minulla ole kuin pari halpaa vahvistinta, mitä edes profiloida, joten joudun turvautumaan muiden tekemiin profiileihin.

Tässä suora vertaus Rammsteiniin profiililla jonka juuri hankin paketissa Double Impactiltä.

Helppo vastaus kertomasi/kuulemani perusteella, et vain osaa. Ikävää mutta totta. Mättösoundin rakentaminen uskottavasti ei ole ihan helpoin tehtävä joten treenata täytyy. Ilmainen lounas ei tipu vain profiileja ostelemalla, joutuu ihan ite työntämään kätensä siihen paskaan ja kaivamaan sen esiin. Joten tsemiä vain, kyllä se sieltä lähtee!
Skeletor_
30.12.2017 13:57:42 (muokattu 30.12.2017 13:58:26)

JAK: Helppo vastaus kertomasi/kuulemani perusteella, et vain osaa. Ikävää mutta totta. Mättösoundin rakentaminen uskottavasti ei ole ihan helpoin tehtävä joten treenata täytyy. Ilmainen lounas ei tipu vain profiileja ostelemalla, joutuu ihan ite työntämään kätensä siihen paskaan ja kaivamaan sen esiin. Joten tsemiä vain, kyllä se sieltä lähtee!

Mistä on hyvät mättösoundit rakennettu? Tarvitaanko räkillinen tavaraa vai leivänpaahdin riittää?
Monesti auttaa kun äänittää oikeaa kaappia mallintajan lisäksi.
Huonompiakin vetoja on m.netissä tullut vastaan. Tsemppiä kaikille soundin rakentajille!
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
Torniojaws
02.01.2018 16:32:06 (muokattu 02.01.2018 16:37:52)

Skeletor_: Mistä on hyvät mättösoundit rakennettu? Tarvitaanko räkillinen tavaraa vai leivänpaahdin riittää?

Hevein kitarasoundi lähtee bassosta :) Jos otat keskimääräisen hyväsoundisen hevilevyn ja tiputat siitä bassokitarat pois, niin se kuulostaa aika aneemiselta. Juju on juuri siinä basson ja kitaroiden yhteispelissä.

MakeH: Olen ostanut profiileja 5-6:delta tekijältä. Olen läpikäynyt luultavasti yli tuhat kaiken kaikkiaan. Itse en ole saanut noista 1000+ edes käyttökelpoista soundia, ja todella hyvästä ei ole ollut tietoakaan

Sillä on varmaan merkitystä, onko sulla aktiivi- vai passiivimikit kitarassa. Jos se kolmannen osapuolen soundi on tehty aktiiveilla testaten, niin se ei varmaan suoriltaan toimi passiivien kanssa (= paljon matalampi signaalitaso). En ole vielä ehtinyt perehtyä Kemperin Input -asetuksiin, mutta siellä varmaan voi säätää että on sopivampi passiiville. Hämärä muistikuva Reference Guidesta, että voi tehdä ns. globaalin muutoksen, jos soittaa pääosin passiiveilla.

Mutta itsekin kävin läpi 1000+ profiilia tuossa kun Kemperin hommasin ja löysin noin 25 hyvää soundia :) Ja bassolle noin 10, joista ainakin puoleen tein hieman lisäsäätöjä, että sai hyvän "levysoundin".
Vortech Industrial Death Metal
MakeH
04.01.2018 20:25:56
gunner: Oliko tuossa siis ensin Ramssteinin pätkä, jonka jälkeen tuli oma pätkäsi? Voihan tossa jo lähteä siitäkin liikkeelle, että ensimmäinen on miksattu ja toista ei. Kitarassa on esim. liikaa alapäätä, etenkin dempeissä. Aloita pistämällä kitaroihin multibandcomp tasaamaan dempit samalle volalle muun soiton kanssa ja laita lowcut vaikka jonnekin 150 Hz. Tämän jälkeen boostaat kitaroiden yläpäätä 8 kHz ylöspäin, luokkaa +6 dB tai enemmän. Vaihda vielä bassosaundin johonkin, joka tukee kitaraa.

Mittareiden perusteella Rammstein siis kuulostaa 6 dB kovemmalta kuin oma näytteesi, mikä on ihan ymmärrettävää, koska se on miksattu ja masteroitu. Omassa osuudessasi energia on lähinnä bassotaajuksilla, minkä takia se jää hiljaisemmaksi.

Kyllä, ensiksi Rammstein ja sitten oma. Kiitos, hyviä pointteja. Pitäisi varmaa laittaa jotain näytteitä, missä ei ole muita soittimia, että itse kitarasoundi olisi keskiössä.
MakeH
04.01.2018 20:28:00
kimurantti1: Onko tässä pätkässä ensimmäinen soundi jonkun muun tekemä ja jälkimmäinen sun? Onko jälkimmäisessä hi-pass -filtteri ja kuinka korkealla? Se, että soundi on 6db kovemmalla johtuu todennäköisesti alapään resonanssista. Ensimmäisessä pätkässä bassopää on paremmin läjässä ja kuulostaa siltä, että sitä on leikattu jonnin verran. Matalat resonanssit on juuri sellaisia taajuuksia, jotka ei välttämättä kuulosta olevan kovalla, mutta oikeasti lyövät varsinkin palm mutella dempatessa helposti 5-10db piikkejä ja jotka hukuttaa / maskeeraa muun taajuussisällön alleen. Ensimmäisessä soundissa on suhteessa paljon enemmän yläkeskialuetta. Sen enempää noiden pätkien eroa on vaikea ruotia kun en tiedä, että millä kamoilla ne on äänitetty.

Kyllä, ensiksi oli Rammstein ja sitten oma. Kiitos, hyviä pointteja. Itselläni ei ollut siis mitään filttereitä käytössä. Suoraan Kemperin soundilla.
MakeH
04.01.2018 20:32:59
ÄrGee: Hi-pass filtteriä enemmän kehiin, ja EMG:n 81 auttaa myös tuollaiseen perinteisen steriilin kuivakkaan raskaammassa musiikissa käytettävään recto-soundiin. Sekä miksattu on aina sopivampi, kuten myöskin edellä sanottiin. Saisi myös minusta soittaa tiukemmin.

Minkälaisella kitaralla tuo on vedetty?

Minulla on tälläinen kitara: https://www.musamaailma.fi/esp-e-ii … stblksb-emg-sahkokitara-kotelo.html

Mutta vaihdoin pois EMGn mikit, koska soundi oli liian steriili, ja laitoin DiMarzion Breedit tilalle. En tiedä, ovatko ne parhaat mahdolliset, mutta ainakin soundi muuttui hieman orgaanisemmaksi ja dynaamisemmaksi. Mielestäni kuulostavat paremmalta kuin EMGn aktiivit.

Mielestäni soitan tiukasti... soundi jää löysäksi vaikka miten tiukasti soittaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)