Aihe: Minkälainen äänikortti ja softa olisivat ihanteelliset?
1
musa
22.01.2004 12:13:33 (muokattu 22.01.2004 16:46:05)
Tällä alueella on monia samansuuntaisia viestejä kuin tämä, mutta tohdin silti aloittaa uuden aiheen. Pahoittelut siitä.

Olen hankkimassa lähiaikoina tietokoneen musiikkikäyttöön. Koneen tekniset tiedot alkavat olla jo jotenkuten selvillä, mutta äänikortin ja softan valinta on siis epäselvä.

Tarkemmin määriteltynä käyttötarkoitus on jotain seuraavaa: Kirjoitan jousistemmoja nuoteiksi tai vastaavasti soitan stemmat koskettimilla. Sitten liitän stemmoihin mallintavat misisoittimet. Jonkinlainen notaatio-ominaisuus voisi olla siis tarpeellinen. Myös perinteisiä linjasisääntuloja tarvitsisin mm. kitaralle, bassolle ja laululle.

Melko edullinen Digidesignin M-box vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta. Miinuspuoli M-boxissa on ainakin, että siinä ei ole midisisääntuloa. Ymmärtääkseni on kuitenkin mahdollista hankkia ulkoinen midikortti. Onko periaatteessa merkitystä onko midikortti sisäänrakennettu äänikorttiin vai erillinen ulkoinen kortti? Minkä verran sellaiset maksavat? Jotain hintahaarukkaa, jos joku osaisi antaa?

Olen ajatellut hankkia kerralla kunnon koneen, äänikortin ja softan, joten kalliimpiakin vaihtoehtoja kuin M-box saa tarjota.

Olisin kiitollinen jos saisin täältä vinkkejä tähän asiaan.
PIM
22.01.2004 13:30:52
Parasta paukkua eurolle saat Linux puolelta, missä sofat ei tunnetusti maksa kuin vaivan ja siellä alkaa olemaan varteenotettavia musasoftia lähes joka lähtöön. Itse kuoppasin w2k:n käytännössä pari viikkoa sitten ja tuskin teen comebackiä sille areenalle ellei jotain aivan mullistavaa uutta ole tulossa. Linuxin puolella äänikorttituki on kapeampaa kuin windowsissa, mutta ainakin RME:n ja M-audion korteille löytyy ajurit sielläkin. Sinulle suosittelisin vaikka RME:n HDSP 9632:sta ja sen kaveriksi Behringerin ADA8000:sta eli tällä paketilla saisit äänitettyä yhtä aikaa 8 mikki- tai linjatasoista audioraitaa ja midiliitäntäkin löytyy ja hinnaksi tulee T-kaupan hinnoilla tasan 700e.
If the tool we have is a hammer, make the problem look like a nail.
musa
22.01.2004 13:50:57
Parasta paukkua eurolle saat Linux puolelta

Kiitoksia vastauksesta. Valitettavasti olen jo tehnyt päätöksen käyttöjärjestelmän suhteen, joka tulee olemaan Windows XP.
gery
17.06.2004 01:52:20
Mitä ohjelmia nuiden laitteiden kanssa suosittelisitte käytettäväksi nauhoittaessa.
Niskamies
17.06.2004 08:58:08 (muokattu 17.06.2004 08:59:07)
Jos rahaa on, niin ehdottomasti Dididesignin Digi 002. Tossa tulee softa ja räkkiunitti:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-163118.html
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
gery
17.06.2004 15:23:05
Minkälainen nauhoitus softa siinä tulee mukana onko jollakin henk koht. kokemusta Dididesignin Digi 002:ta. Hintaluokaltaan mielenkiintoinen mutta vie kyllä laite budjetista leijonan osan.
sami_sumea
17.06.2004 17:31:34 (muokattu 17.06.2004 17:36:40)

Minkälainen nauhoitus softa siinä tulee mukana onko jollakin henk koht. kokemusta Dididesignin Digi 002:ta. Hintaluokaltaan mielenkiintoinen mutta vie kyllä laite budjetista leijonan osan.

Digi002/Protools on toki hyvä softa bändinauhoituksiin, jos on valmis maksamaan 2-3 kertaa enemmän plugareista ja hardwaresta kuin muilla systeemeillä.

Räkkimallista ei ole kokemusta, mutta oletan että se on yhtä hyvää laatua kuin 002-controlleriversiokin. Jos aiot äänitellä enemmän raitoja kerralla (esim. rumpuja), tuohon kannattaa hommata esim. ADA8000 kaveriksi, koska mikkietusia on vain 4.

Itse en hommaisi Toolsia sävellystyöhön (enkä kyllä oikeastaan muuhunkaan hommaan), koska Cubase pesee mun mielestäni midi-editoinnissa yms. toolsin mennen tullen.

Eli kotistudioon (jossa ei tarvitse nauhoittaa kuin pari raitaa kerralla) itse valitsisin esim. Cubasen, RME:n tai M-audion äänikortin, sinun tapauksessasi Gigastudion ja läjän sampleja. Ehkä joku pikkumikseri voisi olla myös tarpeen ettei tarvitse jatkuvasti repiä johtoja irti.

...
Niskamies
17.06.2004 21:12:12
Digi002/Protools on toki hyvä softa bändinauhoituksiin, jos on valmis maksamaan 2-3 kertaa enemmän plugareista ja hardwaresta kuin muilla systeemeillä.

Räkkimallista ei ole kokemusta, mutta oletan että se on yhtä hyvää laatua kuin 002-controlleriversiokin. Jos aiot äänitellä enemmän raitoja kerralla (esim. rumpuja), tuohon kannattaa hommata esim. ADA8000 kaveriksi, koska mikkietusia on vain 4.

Itse en hommaisi Toolsia sävellystyöhön (enkä kyllä oikeastaan muuhunkaan hommaan), koska Cubase pesee mun mielestäni midi-editoinnissa yms. toolsin mennen tullen.

Toi räkkimalli on muuten sama kuin kontrolleriversio, mutta siinä ei ole fadereitä yms. herkkuja joita kontrollerissa on.

ProTools on erittäin pätevä softa nauhotuksiin, ellei paras. Ei ole ihme, että yli puolet maailman musiikista on kulkenut vähintään kerran protoolsin läpi.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)