Aihe: reaktiivinen keinokuorma vs kaiutin ?
1 2 3 4 5 6 7 8
askomiko
27.12.2017 11:08:20
Jos ei ole ihan tulinen kiire niin Fractal Audiolta tulee lähiaikoina jarrulaatikko myös, pitäisi olla viimeisintä tiedettä kuorman toimintatapana.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Urban Baboon
27.12.2017 11:54:26

askomiko: Jos ei ole ihan tulinen kiire niin Fractal Audiolta tulee lähiaikoina jarrulaatikko myös, pitäisi olla viimeisintä tiedettä kuorman toimintatapana.

Tämä onkin mielenkiintoinen tieto! Itse olen odotellut OXia, koska siitä vaikuttaisi olevan mulle eniten hyötyä koti-, studio- ja live-käytössä. Jos Fractalin vehje pystyy suht samaan pienemmällä hintalapulla, niin kiinnostus nousee entisestään. Fractalilla vaan yleensä kestää ikuisuuden saada tavaraa Eurooppaan, joten voi olla, etten ala odotelemaan. Täytyy kuitenkin tutustua laitteeseen.
TTV
27.12.2017 12:52:24
Urban Baboon: Tämä onkin mielenkiintoinen tieto! Itse olen odotellut OXia, koska siitä vaikuttaisi olevan mulle eniten hyötyä koti-, studio- ja live-käytössä. Jos Fractalin vehje pystyy suht samaan pienemmällä hintalapulla, niin kiinnostus nousee entisestään. Fractalilla vaan yleensä kestää ikuisuuden saada tavaraa Eurooppaan, joten voi olla, etten ala odotelemaan. Täytyy kuitenkin tutustua laitteeseen.

Fractalin laitteet eivät kilpaile pienten hintalappujen kategoriassa, vaan pikemminkin parhaan suorituskyvyn/laadun ja kalleimman hintalapun kategoriassa :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
jii.haanpaa
27.12.2017 13:14:09
askomiko: Jos ei ole ihan tulinen kiire niin Fractal Audiolta tulee lähiaikoina jarrulaatikko myös, pitäisi olla viimeisintä tiedettä kuorman toimintatapana.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen homma. Suhr ja Two Notes ovat laittaneet kuormariman jo sen verran korkealle, että aika paljon on FA:lla lunastettavaa, jos meinaa selkeästi paremmaksi pistää.
steelduck
27.12.2017 13:48:34

Eikös tuota luvattu jo vuosi sitten samaan aikaan? Onko se nyt sitten oikeasti jo tulossa.
hallu
27.12.2017 15:00:43
jii.haanpaa: Tämä on kyllä mielenkiintoinen homma. Suhr ja Two Notes ovat laittaneet kuormariman jo sen verran korkealle, että aika paljon on FA:lla lunastettavaa, jos meinaa selkeästi paremmaksi pistää.

Suhr ei käsittääkseni anna säätää kajarille menevää signaalia vaan on on/off tyyppinen. TwoNotes on taas naimisissa sen kaappimallinnuksensa kanssa eikä Captorissa ole mahdollista säätää kaapille menevää signaalia kuin aika karkeasti. Sama juttu OX:issa ja pahaa pelkää ettei Fractalkaan tarjoa minulle vastausta.

Kaapisignaalia jarruttelevaa reaktiivista kuormaa ilman kummempia kommervenkkejä edes passiivinen kajarisimu ei ole välttämätön eikä missään tapauksessa mitään tietokonemallinnuksia kiitos (ne ajattelin hoitaa sitten tietsikalla tai muuten erillisellä purkilla niissäkin alkaa olla vaihtoehtoja vaikka kuinka).

Fractalit ja Ox:it ja TwoNotes torpedot on vähän liian tietokone/hiend mun makuun. Haussa olisi yksinkertainen, mutta laadukas laite ja tarkoitus nimenomaan kaapille menevää signaalia jarrutella.

Periaatteessa semmoinen vaihtoehto on olemassa, että jos tommonen OX tms. oikeasti tarjoaisi vastauksen kaikkiin kysymyksiini (kuten on mahdollista kun se vaikuttaa aika hienolta vehkeeltä), niin voisin heittää tuolla CabClonella vesilintua ja korvata koko hoidon tuollaisella isolla purkilla. Mä vaan en oikein tykkää räkkimitoituksesta enkä siitä, että laite vaatii omaa virtajohtoa siksi jotenkin pidän näppärämpänä jotain passiivista purkkia (vaikka sitten vähän soundin kustannuksella) ainakin reissussa.
Elämä on reiässä rattoisaa......
askomiko
27.12.2017 15:18:00 (muokattu 27.12.2017 15:20:28)
hallu:

Fractalit ja Ox:it ja TwoNotes torpedot on vähän liian tietokone/hiend mun makuun. Haussa olisi yksinkertainen, mutta laadukas laite ja tarkoitus nimenomaan kaapille menevää signaalia jarrutella.

Tietokone?

https://muusikoiden.net/dyn/tori/346278.jpg
hallu
27.12.2017 15:34:58
askomiko: Tietokone?

https://muusikoiden.net/dyn/tori/346278.jpg

tulin niputtaneeksi Fractalin smaan kastiin noiden Twonotes Torpedon ja Oxin kanssa jotka selkeästi ovat tietokonepohjaisia. Tuosta Fractalista ei löytynyt oikein tietoa mitä se tulee pitämään sisällään ja miten toimimaan (paino/koko, tarviiko virtaa etc.). Mutta tuo kuva antaa vihjeen simppelistä laitteesta jos se tekee sen mitä haluan niin olisihan se erittäinkin vaihtoehtoinen tarjokas.

Noissa reaktiivisissa kuormissa ei vaan ole paljoa avattu sitä miten se reaktiivisuus missäkin on toteutettu. Onko siellä jokin reaktiivinen komponentti kuten vaikkapa Weberissä on puhekela (siis kuten kaiutin), vai onko siellä jokin aktiivinen (lue digitaalinen) ohjaussiru joka jotenkin merkillisesti säätää kuormaa tulevan signaalin mukaan tai onko seillä jokin passiivinen säätö joka osaa reagoida kajarin tavoin. Nehän on tietenkin salaisuuksia, mutta helpottaisihan se kuluttajan asemaa jos näistä merkittävistä teknisistä seikoista kerrottaisiin.

Itselleni tärkeää on soundin lisäksi passiivisuus (ei tarvitse virtajohtoa), paino/koko (se pitää kulkea mukana ja tietty mahtua jotenkin järjellisesti vahvistimen yhteyteen). Tuo kuvan Fractal näytti kyllä sopivan pikkuiselta laitteelta joten siinäkin mielessä houkutteleva vaihtoehto.

Mitä tulee näiden reaktiivisten keskinäiseen kusemiskilpailuun, niin luulen että jos kajarimaisuus on jotenkin tavoiteltava ominaisuus niin varmaan tulevaisuudessa kisataan sitten sillä mikä näistä muistuttaa eniten kajaria.
hallu
27.12.2017 17:02:10 (muokattu 27.12.2017 17:07:30)
harryk: Olemme tehneet lukuisia meidän vahvistimia Line out-säädöillä ja joitain myös sisäisellä keinokuormalla. Nyt on piirustuslaudalla vekotin, joka sisältää seuraavat elementit:

Balansoimaton, reaktiivinen säädettävä Line Out. Reaktiivisuus syntyy line outin jännitteenjakopiirin ja kaiuttimen yhteisvaikutuksesta. Tässä tapauksessa kaiutin on myös päällä kokoajan.

Reaktiivinen keinokuorma, joka kytketään päälle kytkimellä Kaiutin/Keinokuorma. Keinokuormassa tulisi olemaan pari erilaista "kaiutin vaihtoehtoa" esim. 1x12 ja 4x12. Keinokuorman vaimennus voisi olla vaikka 4-portainen. Mitä ajatuksia tämä herättää?

Äkikseltään tuo kuulostaa juuri sellaiselta jota olen hakemassa. Olisiko tuollainen mahdollista tehdä erillisenä laitteena, vai tuleeko se ainoastaan vahvistimenne mukana? olisiko laite "passiivinen" eli ei tarvitsisi virtaa toimiakseen..... niin no tuuletinhan noissa toisinaan on, mutta siis muuten?

Mun vahvistimet ovat 25 w (joka on reeniksellä ja keikkakäytössä) sekä 90w himassa. Eli 100W kuorman kestävä 8 Ohm värkki olisi varmasti riittävä vallankin kun en käytännössä koskaan ajaisi tuota isompaa vahvistinta kuormaan "täysillä". Mulla on jo ennestään Mesa CabClone jota voin käyttää yhdessä tämän värkin kanssa eli DI lähtö ei ole mitenkään kriittinen ominaisuus (vaikka ihan hyödyllinen bonus se tietty olisi). Ideana olisi niistää siihen kuormaan vahvistimen tehoista osa niin, että tuota pienempää vahvistinta olisi helpompi käyttää sweetspotissa ja isomman vahvistimen outputlevelin käyttö olisi hiukan helpompaa eli ei ampuisi kottaraisia taivaalta. Jos kuorma toimisi reaktiivisena myös mykkänä, niin silloin voisin käyttää sitä CabClonen perässä kajarin tilalla dynaamisempana kuormana. Mutta siis kuorman tärkein ominaisuus olisi toimia juurikin yhdessä kajarin kanssa estämässä kaiken tehon muuttumisen äänenpaineeksi ja siten mahdollistaisi putkivahvistimen ajamisen pikkuisen kovempaa.

Jos arvelet, että tuollainen laite olisi tehtävissä, niin pistäisikö mulle viestiä, mitä semmoinen maksaisi ja minkälaisilla ehdoilla Bluetone semmoisen mulle värkkäisi?

E: niin siis "kaiutin olisi päällä koko ajan" jäi multa huomaamatta. Se on ihan hyvä ajatus silloin siis kaiutin olisi se reaktiivinen komponentti. Neliportainen kytkin voisi olla riittävä (esim. 100%, 75%, 50%, 25% ?).
Urban Baboon
27.12.2017 17:22:15

Hallu, ton sun tarpeen perusteella se Weber vois olla sulle oikea laite. Jos et ihan puhevoimakkuuteen halua vahvistinta kuristaa, niin Weber saattais hyvinkin olla etsimäsi vehje. Kaikki noi mainitsemasi ominaisuudet niistä löytyy.
hallu
27.12.2017 17:26:25
Urban Baboon: Hallu, ton sun tarpeen perusteella se Weber vois olla sulle oikea laite. Jos et ihan puhevoimakkuuteen halua vahvistinta kuristaa, niin Weber saattais hyvinkin olla etsimäsi vehje. Kaikki noi mainitsemasi ominaisuudet niistä löytyy.

Juu, niitä ei vaan oikein löydy mistään. Jäin odottelemaan mitä tuo Harryk sanoo, mahtaisiko moisen vehkeen saada jotenkin järjellisesti teetettyä. Kyttäilen kyllä toriakin ja tällä hetkellä siellä on parikin laitetta jotka voisivat napata jos ei muu auta. THD hotPlate vaikuttaisi soppelilta myös. Mutta tosiaan kiinnostuin tuosta Harrykin ehdotuksesta niin katsotaan tulisiko siitä dealista mitään.
jii.haanpaa
27.12.2017 18:49:31 (muokattu 27.12.2017 18:51:17)
hallu: Suhr ei käsittääkseni anna säätää kajarille menevää signaalia vaan on on/off tyyppinen...

Nämä ovat järjestelykysymyksiä. Two Notesin Reload, tämä uusi OX, Ultimate, Fryette jne. ovat vastaavia yhden asennon kuormia, joiden kanssa samaan koteloon on lisätty mahdollisimman suoraa viivaa piirtävä vahvistin. Mikään ei siis estä reamppaamasta Suhrin tai esim Torpedo Studion linjatasoista kuivaa prosessoimatonta signaalia valitulle kitarakajarille esimerkiksi aivan tavallisen stereovahvistimen avulla juuri sillä volumella, joka vastaa tarvetta.

Weberin massit ovat suuremmilla vaimennuksilla lähes puhtaita resistiivisiä kuormia, ts. eilistä päivää tässä lajissa. Mutta jos sellaista haluaa, niin torille vaan ostoilmoitusta. Luulisi tärppäävän.
hallu
27.12.2017 19:08:05
jii.haanpaa: Nämä ovat järjestelykysymyksiä. Two Notesin Reload, tämä uusi OX, Ultimate, Fryette jne. ovat vastaavia yhden asennon kuormia, joiden kanssa samaan koteloon on lisätty mahdollisimman suoraa viivaa piirtävä vahvistin. Mikään ei siis estä reamppaamasta Suhrin tai esim Torpedo Studion linjatasoista kuivaa prosessoimatonta signaalia valitulle kitarakajarille esimerkiksi aivan tavallisen stereovahvistimen avulla juuri sillä volumella, joka vastaa tarvetta.

Weberin massit ovat suuremmilla vaimennuksilla lähes puhtaita resistiivisiä kuormia, ts. eilistä päivää tässä lajissa. Mutta jos sellaista haluaa, niin torille vaan ostoilmoitusta. Luulisi tärppäävän.

tuo reamppaaminen menee jo sen verran meikäläisen makuun kikkailuksi, että en taida semmoiselle lämmetä. Mutta nyt näyttää siltä, että Bluetone tekee mulle justiinsa semmoisen kuorman kun haluan joten kohdallani taitaa tämä homma olla aika pitkälti selvä. BadCatillakin taisi olla jokin reamppaava keinokuorma joka Fryetten tapaan tarjosi myös efektilenkin käyttöön. Ne varmaan puolustaa paikkaansa monissa kohdissa ja varmasti OX yms. ovat studiossa perusteltuja kamppeita. Itse haikailen sitä eilistä päivää kun kaipailen varsin passiivista laitetta.

Pakko sanoa, että ei nää leikit lelujen puutteeseen enää nykyisin kaadu. Hemmetti ei oikein edes tajua miten sitä ennenvanhaan pärjättiin ilman keinokuormia.... ainakaan vahvistimia ei pystynyt hyödyntämään yhtä monipuolisesti kuin nykyisin.

Itse en ole vielä lämmennyt noille digitaalisille keinokuormille, mutta ehkä sekin aika joskus tulee. Se minua kyllä kiinnostaisi, että onko Torpedon, Ox:in ym. reaktiivisuus toteutettu digitaalisesti vai analogisesti. Jos se olisi digitaalisesti toteutettu, niin voisi kuvitella, että sellaiseen kuormaan voisi ladata useamman kajarin "reaktioprofiileja" jolloin laite olisi entistä monipuolisempi.
askomiko
27.12.2017 19:21:47
Fysiikan ymmärrykseni on pientä, mutta analoginen se on toki alusta alkaen. Kaiuttimen tapainen kuormakäppyörä syntyy vahvistimen ja kajarin yhteispelistä: ulostulomuuntaja näkee kajarin kiinteän vastuksen, soitossa kajari liikkuu ja puhekelan liike aiheuttaa takaisinpäin virtaa ja vastusta, joka vaihtelee taajuuden mukaan. Vahvaria ei voi digisti käskeä, muuten kuin tietysti antamalla digin vaihtaa koko piiri minkä vahvari näkee.

https://en.wikipedia.org/wiki/RLC_circuit
hallu
27.12.2017 19:57:02
askomiko: Fysiikan ymmärrykseni on pientä, mutta analoginen se on toki alusta alkaen. Kaiuttimen tapainen kuormakäppyörä syntyy vahvistimen ja kajarin yhteispelistä: ulostulomuuntaja näkee kajarin kiinteän vastuksen, soitossa kajari liikkuu ja puhekelan liike aiheuttaa takaisinpäin virtaa ja vastusta, joka vaihtelee taajuuden mukaan. Vahvaria ei voi digisti käskeä, muuten kuin tietysti antamalla digin vaihtaa koko piiri minkä vahvari näkee.

https://en.wikipedia.org/wiki/RLC_circuit

Joo ymmärrän asian jokseenkin samalla tavalla. Mä lähinnä ajattelin sellaista ideaa, että millä keinoilla sitä kajarin vaihtelevaa vastusta simuloidaan. Analogisesti sitä on ainakin tehty sähkömoottorin avulla (Marshallin kuorma kai jotenkin ohjasi sitä virtaa tuulettimeen joka pyöriessään aiheutti samanlaista vastuksen aaltoilua kuin kajari tjsp.) Weber teki sen kajarin puhekelan avulla, mutta ilmeisesti ei ihan loppuun saakka. En keksi että mitä muita analogisia tapoja on sitä reaktiivisuutta mallintaa. Ajattelin semmoista ideaa, että jos siellä olisi jokin mikroprosessori ohjattu vastus joka vaihtaisi kuorman impedanssia (vai miksi hemmetiksi sitä nyt sitten kutsutaan) sen mukaan miten vahvistimelta tulee virtaa ja tähän prossuun olisi ohjelmoitu sitten "oikean" kajarin tyyli heilua virran mukana. No en todellakaan tunne enkä ymmärrä tekniikkaa riittävästi kuvitellakseni miten tuo tehdään. Sen kuitenkin tiedän että tämä tekniikka ei ole uutta ja vahvistimen ja kajarin toiminta todennäköisesti tunnetaan vallan hyvin, niin ajattelisin että jos tällä saralla on keksitty jotakin mullistavaa, niin se väkisinkin liittyy mikroprosessoreihin ja tietokoneohjelmiin. Rauta kai on kummiskin aina samaa.
jii.haanpaa
27.12.2017 21:57:30
hallu: tuo reamppaaminen menee jo sen verran meikäläisen makuun kikkailuksi, että en taida semmoiselle lämmetä. Mutta nyt näyttää siltä, että Bluetone tekee mulle justiinsa semmoisen kuorman kun haluan joten kohdallani taitaa tämä homma olla aika pitkälti selvä...

Juu, tuttu tunne. Itselläkin on aina kaikenlaisia perustelemattomissa olevia päähänpinttymiä harrastuksia haittaamassa :) Sähkökitarahommia on kuitenkin hankala harrastaa ilman vahvaria. Yksinkertaisimmillaan vahvari voisi olla vaikka yksi laatikko spedulaudassa: https://www.thomann.de/fi/electro_harmonix_44_magnum_power_amp.htm

Olisi kyllä hienoa, jos Harry onnistuisi tuomaan markkinoille jotakin sellaista, mikä oikeasti pärjäisi näille isoille merkeille. Osaamisesta ei pitäis jäädä roikkumaan.

En keksi että mitä muita analogisia tapoja on sitä reaktiivisuutta mallintaa.

Reaktiivisuus on vastusta, kondensaattoria ja kelaa. Niillä sitä sitten kannattaa mallintaa. Arvaisin, että aika moni kaupallinen ratkaisu perustuu johonkin tällaiseen: http://www.aikenamps.com/index.php/ … ng-a-reactive-speaker-load-emulator
hallu
27.12.2017 22:26:39
jii.haanpaa: Juu, tuttu tunne. Itselläkin on aina kaikenlaisia perustelemattomissa olevia päähänpinttymiä harrastuksia haittaamassa :) Sähkökitarahommia on kuitenkin hankala harrastaa ilman vahvaria. Yksinkertaisimmillaan vahvari voisi olla vaikka yksi laatikko spedulaudassa: https://www.thomann.de/fi/electro_harmonix_44_magnum_power_amp.htm

Olisi kyllä hienoa, jos Harry onnistuisi tuomaan markkinoille jotakin sellaista, mikä oikeasti pärjäisi näille isoille merkeille. Osaamisesta ei pitäis jäädä roikkumaan.

Reaktiivisuus on vastusta, kondensaattoria ja kelaa. Niillä sitä sitten kannattaa mallintaa. Arvaisin, että aika moni kaupallinen ratkaisu perustuu johonkin tällaiseen: http://www.aikenamps.com/index.php/ … ng-a-reactive-speaker-load-emulator

Tuo magnumi onmuuten ollut ihan oikeastikin mielessä varasetupiksi... tai miksipä ei ihan senkin kanssa voisi reissuun lähteä.

Tuo reamppaus tuntuu tolkuttomalta kun ensin vahvistetaan ääni ja sitten tumpataan se ja vahvistetaan uudelleen. No, eihän se oikeasti ole päätöntä, koska sitähän tässä tulee tehtyä ihan kaiken aikaa ja treenikäpällä olen kokeillut soittaa keinokuormasta suoraan pöytään niin ettei vahvistimen oma kajari ole ollenkaan kytkettynä, niin eipähän siinä mitään vikaa ole ja reamppaustahan se on sekin. No mää kerron miten toi homma etenee.
aristoteles666
27.12.2017 22:27:25

hallu:
Kaapisignaalia jarruttelevaa reaktiivista kuormaa ilman kummempia kommervenkkejä

Marshall Powerbrake, edelleen.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
kimurantti1
27.12.2017 22:59:51
aristoteles666: Marshall Powerbrake, edelleen.

Power Brake on resistiivinen kuorma, ei reaktiivinen.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)