![]() 25.12.2017 19:52:06 | |
---|---|
Tympee Huttunen:Yllätyin myös efektistä, joka tulee kuunnellessa vanhoja levyjä kohinoineen kaikkineen, kun se tuntuu miellyttävältä. Joo. En tiedä, mutta luulisin, että vinyylilevyjen uusintapainokset kuulostavat steriileiltä juuri siksi, että nauhakohina on poistettu. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. | |
![]() 25.12.2017 20:30:07 | |
Itteensä tässä on aina kiinnostelleet silleen old-school tyyliin tehdyt romppeet, eli "uudet vanhat". Potikat ei saa olla kiinni piirilevyssä (haa, piirilevy on siis sallittu, tosin noi omat nupit on p to p kyllä)eikä putkenkannat, tahi jakit, tämä siis koskee vaffareita. Pedaaleiden suhteen on ollut armollisempaa menoa, tosin niiden suhteen on pyritty ekonomisempaan suuntaan, eli mielellään ei saisi yksikään purkki maksaa yli satasta, siis käytettynä. Onhan noiden suhteen joutunut tekemään pari myönnytystä omassa laudassa(Analogman chorus, Mad Proffan tremolo hw-versiona, Vox hw wah ja Retro-Sonic kompura) taisivat olla 130-170€:€n välillä zipale. Noista kotimaisista klooni-diy-purkeista on ainoa moite ehkä se jälleenmyynnin hankaluus, muutenhan nuo tuppaavat olemaan laadullisesti ja toteutukseltaan tuota em. old-school karsinaa, täällä kun tuntuu olevan aika montakin näppärää taitajaa. Sinänsä koomista, että muutamalla kympillä saa monasti laadullisesti huomattavasti parempaa, kuin moninkertaisesti maksavat esikuvansa ja silti ne orkkikset käy paremmin kaupaksi. Aika paljon oli itselläkin aikanaan hemmetin kallista purnukkaa, vaan eipä se onni ja autuus siellä asustellut. Mainiona esimerkkinä vaikkapa analog delay, monenmoista on ollut, aikas arvokas Diamond Memory Lane mk1 ja monta muuta, kuitenkin se mikä lautaan on jäänyt, on ihan perus Carbon Copy, se kun on vaan mulle paras. Tohon pedaalilautaankin saa helposti uppoamaan aivan sumuisen summan, sen prosentuaalinen käyttöaste on kuitenkin itse biisien kestossa aika vähäinen, perussoundilla, kitara>volapotikka>piuha>vaffari kuitenkin mennään suurimmaksi osaksi aikaa. Vähän se on niinkus mausteet ruuassa. Toi on muuten jännä kun jotkut sanoo, että pedalboard jossa monta purkkia syö soundia, tuollaiseen ongelmaan en oo itse törmännyt, George L:t on ollut purkkien välissä ja hyvin on pelittänyt. Näin se rullaa aspergerin tonttulakitettu off-topic taas. Pelimanni pizzerian nurkasta päivää... | |
![]() 25.12.2017 23:16:51 (muokattu 25.12.2017 23:47:19) | |
Jukka Häikiö: Itteensä tässä on aina kiinnostelleet silleen old-school tyyliin tehdyt romppeet, eli "uudet vanhat". Potikat ei saa olla kiinni piirilevyssä (haa, piirilevy on siis sallittu, tosin noi omat nupit on p to p kyllä)eikä putkenkannat, tahi jakit, tämä siis koskee vaffareita. Piirilevy on melkeinpä pakko ottaa käyttöön jos kytkentä on monimutkainen ja paljon komponentteja. Näinkin saatetaan saada vuosikymmeniä käyttöä kestävä rakenne jos ei siihen jätetä tyhmyyksiä ja tuossahan yllä Jukka kertoo mitä ne juuri ovat. Varsinkin pääteputken kannat olisi parempi olla levyltä pois, ne saattavat kuumeta kovasti ja levy ottaa turhan päiten paistetta osakseen. Hävittäjäkoneet, avaruussukkulat, kuuraketit, sukellusveneet ja kaikki muu sellainen on rakennettu piirilevyjen varaan ja kumma kyllä nekin kestivät/kestävät kohtuu höykytystä ikiajat. | |
![]() 25.12.2017 23:18:47 | |
Itse en ole tuolloin aikoinani ollut edes syntynyt, enkä nyt ihan sadoittain noita vintage-pedaaleja ole soittanut, mutta muutaman asian noistakin huomannut. 1) Jokaisella on se käyttönsä. Itse tykkään monesta nykypedaalista enemmän kuin monesta vanhasta ja aidosta. Ainakin omaan korvaan ne menee paremmin. 2) Nykyisin komponentit ovat melko varmasti laadukkaampia kuin ennen. En usko, että kyse on edes vanhojen komponenttien heittelyn aiheuttamasta mojosta, vaan siitä, että osaa näistä opareista esim ei enää saa mistään. 3) Mitä tulee kahden saman pedaalin erottamiseen, niin on omasta mielestä pirullista korkinhaistelua. Eroja voi olla, mutta saman verran voi olla ihan kahdella samanlaisellakin pedaalilla tai vahvarilla kun vähän on jokin komponentti heittänyt enemmän. 4) Uutena ajatuksena itselleni heräsi ihan, että onkohan aika kullannut muistot ja historia haudannut omat paskansa? Siis jos 70-luvulla oli jokin susipaska pedaali, niin eihän se oikein myynyt. Tai edes jäänyt kenenkään mieleen. Nykypäivän behringerkin voi olla tuhottomasti parempi kuin vanha romuloota. Sitten nykypäivän vermeitä verrataan vaan noihin vanhoihin legendoihin. Osa näistä voi olla ihan vahingossa kehitettyjä legendoita, mitkä joku julkkis on nostanut hypen maailmaan. Esim jonkun nimeltämainitsemattoman kitaristin riehunnat TS:n opareista ja niiden merkityksestä. Ei mulla muuta. Tai on, mutta turhaa paskanjauhantaa se kuitenkin olisi. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." | |
![]() 26.12.2017 05:35:33 | |
Funkånaut: Ilman Tabascoa kainalossa ei musa kuulosta ollenkaan hyvältä. kainalon pitää tuoksua väkevästi | |
![]() 26.12.2017 05:48:56 | |
Rämppy: Sori jos tulee vanhan toistoa. Veikkaanpa, että joidenkin vanhojen pedaalien paremmuuteen nykyversiohin verrattuna on kolme syytä: 1. Alkuperäisiä komponentteja ei ole enää saatavissa, vaan nykyään joudutaan käyttämään lähinnä vastaavia komponentteja. Niillä päästään soundillisesti melkein maaliin, mutta ei ihan. 2. Kustannustehokkuus: tuotantoa on tehostettu ja kytkentää on muutettu tuotannon kannalta edullisemmaksi toteuttaa. 3. Joissain komponenteissa arvot saattaa muuttua ikääntymisen myötä, eli spedu soundaa vanhemmiten erilaiselta kuin uutena. Joskus paremmalta, joskus huonommalta. Varmaan muitakin syitä ilmiöön on. Sinänsä ihan kiinnostava aihe. Mulla on Ibanezin TS9-pedaalista aito asia ja vuosituhannen vaihteen reissue. Soundeiltaan ovat selkeästi erilaisia. Molemmat kyllä hyviä mun korvaan. Mulla oli montakin noita 80-luvun alun TS-9 pedaaleita joskus ja ne kuulosti kaikki erillaisilta keskenään. Ero oli mielestäni selkeä..Kahdessa oli sama siru, mutta silti erillaisia. Luulen että vanhoissa oli se että ne oli nimenomaan yksilöitä enemmän kuin nykyiset. Yksi TS-9 kuulosti ihan pierulta. Loppupeleissä minusta TS-10 tai 808 oli parempia. | |
![]() 26.12.2017 08:18:28 | |
Tässä hyvä Brian Wamplerin video, siitä miksi saman tai lähes saman kytkennän spedut kuulostavat erilaisilta. https://www.youtube.com/watch?v=3c5Ar-iaWRE | |
![]() 26.12.2017 11:28:27 | |
balanced1: Mulla oli montakin noita 80-luvun alun TS-9 pedaaleita joskus ja ne kuulosti kaikki erillaisilta keskenään. Ero oli mielestäni selkeä..Kahdessa oli sama siru, mutta silti erillaisia. Luulen että vanhoissa oli se että ne oli nimenomaan yksilöitä enemmän kuin nykyiset. Yksi TS-9 kuulosti ihan pierulta. Loppupeleissä minusta TS-10 tai 808 oli parempia. Mulla taas ehdoton suosikki on Ibanez Metal Screamer. Munsta parempi kuin yksikään TS 808, 9 tahi 10. Se on nimestään huolimatta soundeiltaan selkeä TS-perheen jäsen, mutta soundi pysyy paremmin kasassa. Toki gainiakin löytyy tarvittaessa enemmän. Totaalisen aliarvostettu purkki, jonka kerran tyhmänä myin pois ja jouduin pitkään metsästämään kunnes löysin uudestaan. In Finland we have this thing called "diu diu". | |
![]() 26.12.2017 13:03:39 | |
En edes tiennyt, että Boss on tehnyt 2kpl BD-2 Versioita ja että WAZA olisi kolmas???? -Mut toihan todistaa kuitenkin sen asian, että jos kerran ns. "PERUS" -Versioita on olemas kaksi ja WAZA olisi "Versio" -Kolme, niin eroavaisuuksia on HUOMATTAVASTI, jos kerran WAZA jäljittelee Ensimmäistä versiota, niin silloin versiot 1 ja 2 eroaa toisistaan niin pal, että sen korval selvästi erottaa. Silloin sit ovat versiot 1 ja 2 eronneet toisistaan merkittävän paljon ja sit pitäis kuunnellella ja verrata WAZA-Versiota siihen ekaan versioon, ilmankos olikin niin helvetisti eroa WAZA:l tohon nyt kaupast ostettavaan BD-2:seen, että aloin jo miettiä, että onko noin monel korvis vikaa, kun ei kuule sitä täysin selvää soundi-eroa, mut nythän sen selitys sit selvis!! :) Kiitos tuosta valistuksesta, ettei WAZA edes jäljittele nyt myynnis olevaa perus-versiota, koska muuten se oliskin epäonnistunut melko totaalisesti. -Mut kuten jo heti alus totesin, tai ainakin melkein alus, en nyt muista oliko se jo ekas kirjoitukses, niin kyl WAZA sentään onnistui tekemään paremman DS-1:sen, kuin Originaali Japsi ja myöhäsempi Taiwan on, eli ainakin 1 WAZA on parempi, kuin ekansa. ...vaan, eipä siinäkään kyl Standard -Mode ole identtinen, kuin niis aiemmis. JOS, minä olisin sen suunnitellut, niin oisin hitto versioinut tarvittaes vaikka niin, että oisin tehnyt TARVITTAES vaikka 2 kokonaist eri piirilevyä purkin sisäl, eli oisin tehnt aivan samanlaisen yhden piirilevyn sellaseks, kuin nyt myytäväs Taiwanilaises on ja sit Custom-Mode ottais toisen piirilevyn käyttöön, kun ei kerran muul taval "Standard" ole 100% "Standard", jokatapaukses onni onnettomuudes SEN PURKIN kohdal, että vaikkei "Sandard" ole autenttisen kuuloinen, niin se on jäljitelmäänsä parempi. ...siltikään ei pitäisi nimittää sitä TÄYSIN samankuuloiseks, jos se ei kerran sitä ole. ...toihan on sama asia, kuin nimitettäis toisenlaisena esimerkkinä, niin vaalenanvihreää normaalin vihreän väriseks. ...asioit kun kannattais nimittää asioiden OIKEILLA nimillä, ei "sinneppäin" -Olevien nimellä........... -Jokatapaukses itse taidan myydä varmaankin n.50% Pedaaleistani pois ja ostaa alkuperäiset hökötykset tilal. Esim Fenderin 6G15 Jousikaiku-tankkia mallintavat Topangat ja Boss:inkin versio siit on ihan paskoja verrattuna siihen aitoon Jousi-Kaiku Pedaali-Tankkiin, vaikka Topangaakin myydään mainos-lauseella; "Topanga antaa sinulle legendaarisen Fenderin 6G15-jousikaiun" ...niin, eipä se nyt kuitenkaan niin mennyt, kun sen Oikean Tankin ostin, koska ei se nyt vaan siltö kuulostanut ja JOS EI TUOTE VASTAA SITÄ MITÄ MAINOS ANTAA YMMÄRTÄÄ, niin silloin tuotteen voi lain mukaan palauttaa ja nostaa vaikkapa syytteen HARHAANJOHTAMISESTA. -Tuotteen pitää LAIN MUKAAN olla sitä, mitä mainoksessa lukee. Topangaa pitäisi siis JURIDISESTI markkinoida enemmän tämänlaisella kuvauksella; "Topanga antaa sinulle lähes autenttisenkuuloisen legendaarisen Fenderin 6G15-Jousikaiun". ...Lakimies nyt en sentään ole, mutta 9kk Rikoslakia olen kuitenkin koulussa lukenut ja sen verran tostakin aiheesta, eli mainostamisesta olen koulutuksessani sivunnut, että näin voin väittää tietäen olevani oikeassa juridiikan puolelta. Reverbit, Echot ja Delayt kun on mul itelleni kiinnostavimpia purkkeja Säröjen ohella, niin taitanee noita "Spring" -Modeja olla kaiketi n.20-30 eri Reverb-Pedaaleis ja vaikka kaikki laadukkaita ovatkin, niin yksikään niist ei ole (ainakaan mun korvis) AIDON kuuloinen Jousi-Kaiku, paitsi Danelectron Spring King. ...ja se taitaa johtua siit asiast, että siel on oikeat jouset Purkin sisäl............... :) -Ja ihan hyvänkuuloinen se Dano onkin sen lisäks, että on siis ainoa OIKEAN Jousi-Kaiun kuuloinen, ehkäpä tavallaan jopa Fender Deluxe Reverb -Putkivahvarissani on huonompi-kuuloinen Jousi-Kaiku. -Jokatapaukses, kun mul on Boss:in tota Fender Deluxe Reverb:iä Mallintava Pedaali myös, niin senkun siis pitäis kuulostaa sit tält esikuvaltaan, niin eipä kyl kuulosta kaiku identtiselt, sen verran on eroa, että ihmettelen, miks Fender on antanut luvan Boss:il väittää niin. Tosin, purkithan tehtiin jos oikein muistan, niin silloin kun lama oli pahimmillaan, niin ehkäpä raha ratkaisi, eikä soundi. ...koska ei varmasti kuulosta kaiku samalta Fender:in päättäjä-henkilöstön mielest, ei siit tule mitenkään koko vahvarin soundi mieleen, kun sitä kaverin kaupas verrattiin, jossa oli siis se isompi vahvari, jossa on Särö-osuus kans, ni ei se Särökään kuulosta samalt, kun Fenkun Vahvaris. -Ja Topanga + Boss kuulosti siis huonommilt, eivät edes oikealt jouselt. Yrittäisivät nyt saada mallinnettu ees aidonkuuloseks sen Spring-Reverbinsä ja alkaisivat sit vast koittaa mallintaa sitä johonkin tiettyyn Klassikkoon. joten koen järkevämmäks harventaa reippaal otteel Pedaalejani ja ostaa oikeat vehkeet tilal. Catalinin Echoreckinkin taidan myydä ja ostaa Binsonin tilal, vaiks maksaakin jokusen tonnin ja on hajoamis-herkkä, mut on ainakin Soundit kunnolliset, eikä surkeat jäljitelmät............. ...mun näkemykseni järkevämmäks on tollanen... Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento. | |
![]() 26.12.2017 13:11:48 | |
...ennenkuin joku möläyttää tähän, että; "Se Boss;in Fender Deluxe Reverb olisi sit pitänyt kuunnella sitä mallintavast vahvarist" ...niin, jottei sitä tarvii turhaan kirjoittaa, niin kerron, että teimme juuri niin. Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento. | |
![]() 26.12.2017 13:16:04 | |
Luuviulu: ...ennenkuin joku möläyttää tähän, että; "Se Boss;in Fender Deluxe Reverb olisi sit pitänyt kuunnella sitä mallintavast vahvarist" ...niin, jottei sitä tarvii turhaan kirjoittaa, niin kerron, että teimme juuri niin. oletko kuullut sen fenderin de luxe reverb yksilon jota ne kaytti tehdessaan bossin pedaalia? vai puhutko jostain toisesta deluxe reverbista? " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
![]() 26.12.2017 13:28:42 | |
...JOS ns. "Klassikko-Vahvarin" Soundi-erot ois noin järjettömän isot, niin se ei sit taitais olla "Klassikko-Vahvari".... ...eikös "Klassikkuus" tule just siit, että se on samanlainen kuuloinen, jos se ois erilaisen-soundinen, niin miten ihmees siit vois tulla missään mieles "Klassinen", ku ehkä satiirisesti siks, että on "Klassikko" sen takia, ettei sarjatuotanto-tavaraoist yksikään kuulosta samanlaiselta............................. ..järkevämpää vastaust en keksi..... Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento. | |
![]() 26.12.2017 14:04:43 | |
...joten jos jollain ois kuntoluokaltaan vähintään 9 / 10 Tekniikan puolest olevia Nauha-Kaikulaitteita olla, joista haluaa eroon, niin mulle saa ehdotella myyntiä, ulkonäköseikat, eli naarmut yms kolhut eivät haittaa. En niist toistaiseks tajua juur yhtään mitään, paitsi sen, että kuulostavat helkutisti paremmalt, kuin Jäljitelmäkopio-pedaalit. Valitettavasti ovat myös toki kooltaan isoja, mut muutama legendaarisimmast pääst oleva Nauhakaiku-laite tuskin kuitenkaan vie pinta-alaltaan lopultansa paljoa enemmän sitä tilaa, kuin n.50kpl jäljitelmä-purkkeja, joista yksikään ei taida kuulostaa paremmalt, kuin joku huippuluokan aito Nauhakaiku-Laite. -Täytyy alkaa ottaa selvää niist enemmän niist. Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento. | |
![]() 26.12.2017 18:45:37 (muokattu 26.12.2017 18:57:38) | |
Luuviulu: ...joten jos jollain ois kuntoluokaltaan vähintään 9 / 10 Tekniikan puolest olevia Nauha-Kaikulaitteita olla, joista haluaa eroon, niin mulle saa ehdotella myyntiä, ulkonäköseikat, eli naarmut yms kolhut eivät haittaa. Aloitetaanko vaikka näistä? Minkä ostat? https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1287815 https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1315549 https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1319504 https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1319075 Ja tuolta lisää: https://www.tori.fi/paijat-hame/Eva … uhakaiku_41403442.htm?ca=18&w=3 https://www.tori.fi/keski-suomi/Nau … 138260.htm?ca=18&w=3&last=1 Eiköhän noilla alkuun pääse eikä kaikki maksa edes maltaita. Huollatat Lammilla sitten, löytyy Raisiosta eli lähes naapuristasi. | |
![]() 27.12.2017 01:02:10 | |
Elektronit liikkuu, ja kaiutin muuttaa niiden liikkeen ilmanpaineen vaihteluksi, jonka sitten korva aistii ja aivot tulkitsee. Näin syntyy soundi. Kaikkein suurin vaikutus on viimeisellä vaiheella. Tässä mun kaks senttiä. Oh, oh, no more buttered scones for me, mater. I'm off to play the grand piano. Pardon me while I fly my aeroplane. | |
![]() 27.12.2017 01:24:41 | |
Analogiset purkit kai on lähtökohtaisesti erilaisia verrattuna digitaaliseen signaaliketjuun. Vaihtelu on suurempaa. Kotioloissa suosin kyllä digiä - Line6 podhd400. | |
![]() 27.12.2017 05:32:14 | |
Rämppy: Mulla taas ehdoton suosikki on Ibanez Metal Screamer. Munsta parempi kuin yksikään TS 808, 9 tahi 10. Se on nimestään huolimatta soundeiltaan selkeä TS-perheen jäsen, mutta soundi pysyy paremmin kasassa. Toki gainiakin löytyy tarvittaessa enemmän. Totaalisen aliarvostettu purkki, jonka kerran tyhmänä myin pois ja jouduin pitkään metsästämään kunnes löysin uudestaan. Oli mullakin se joskus, aika laajat säädöt, ei kyllä ollut nimensä mukainen yhtään(hyvässä mielessä) En itse oikein löytänyt sille paikkaa..Ibanez sonic distortion on oma suosikki, ei siitä saa oikein kun sen yhden soundin, mutta itselle se on siinä, sellane plexi-marshall soundi | |
![]() 27.12.2017 11:13:43 | |
...näinpä, tähän lisäisin vielä, jotta tämä viimeinen vaihe on vielä voimakkaassa suhteessa vallitsevaan ja alati vaihtuvaan mielialaan=Good Tone Day vs Bad Tone Day. Tismalleen samat vermeet, samat säädöt, sama huone, sama äijä, samat korvat, sama määrä vaikkua...toisena päivänä kamat kuulostaa jumalaiselle, toisena joku juttu kaivaa sielua syvältä, sarvipää istuu olkapäällä ja kuiskuttaa korvaan:Ei oikeen toimi, vähä heikko tone pitäskö sun vähän katella Toria taas? -Neurotics Anonymous Hynkel: Elektronit liikkuu, ja kaiutin muuttaa niiden liikkeen ilmanpaineen vaihteluksi, jonka sitten korva aistii ja aivot tulkitsee. Näin syntyy soundi. Kaikkein suurin vaikutus on viimeisellä vaiheella. Tässä mun kaks senttiä. Pelimanni pizzerian nurkasta päivää... | |
![]() 27.12.2017 11:26:11 | |
Jukka Häikiö: ...näinpä, tähän lisäisin vielä, jotta tämä viimeinen vaihe on vielä voimakkaassa suhteessa vallitsevaan ja alati vaihtuvaan mielialaan=Good Tone Day vs Bad Tone Day. Tismalleen samat vermeet, samat säädöt, sama huone, sama äijä, samat korvat, sama määrä vaikkua...toisena päivänä kamat kuulostaa jumalaiselle, toisena joku juttu kaivaa sielua syvältä, sarvipää istuu olkapäällä ja kuiskuttaa korvaan:Ei oikeen toimi, vähä heikko tone pitäskö sun vähän katella Toria taas? -Neurotics Anonymous Joo, tämä on kyllä hämärä ilmiö. Minulla on kotisetupissa napit tasan samassa asennossa peräkkäisinä päivinä ja saattaa käydä juuri noin. Jopa niin paljon, että alan ihmettelemään, että onko jokin rikki. :D | |
![]() 27.12.2017 12:00:49 | |
Jukka Häikiö: ...näinpä, tähän lisäisin vielä, jotta tämä viimeinen vaihe on vielä voimakkaassa suhteessa vallitsevaan ja alati vaihtuvaan mielialaan=Good Tone Day vs Bad Tone Day. Tismalleen samat vermeet, samat säädöt, sama huone, sama äijä, samat korvat, sama määrä vaikkua...toisena päivänä kamat kuulostaa jumalaiselle, toisena joku juttu kaivaa sielua syvältä, sarvipää istuu olkapäällä ja kuiskuttaa korvaan:Ei oikeen toimi, vähä heikko tone pitäskö sun vähän katella Toria taas? -Neurotics Anonymous Jospa töpselistä tulee välillä huonoo sähköö... In Finland we have this thing called "diu diu". | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)