Aihe: reaktiivinen keinokuorma vs kaiutin ?
1 2 3 4 5 6 7 8
hallu
22.12.2017 11:29:42
-Rivera RockCrusher
-Two Notes Torpedo Captor
-PALMER MI PGA 04
-Suhr Reactive Load
-TAD SILENCER POWER ATTENUATOR
-PALMER PDI-06 KEINOKUORMA
-PALMER PDI03
-Tone King Ironman II Mini Attenuator

Siinä yllä on muutama helposti löytämäni keinokuorma, jotka ovat juuri nyt tällä hektellä myynnissä. Lähes kaikissa on jonkinlainen passiivinen kaappisimulaatiolla varustettu DI kun ihan pelkkiä keinokuormia ei oikein ole. Jätin kuitenkin tarkoituksella kaikki tietokoneavusteiset mallinnutkset huomiotta, koska ne ei mielestäni liity itse kuormaan mitenkään (vaikka pari yhdistelmälaitetta onkin saatavana).

pointti on, että nuo kaikkimainitut laitteet ovat tällä hetkellä markkinoilla ja ovat hinnaltaan aikalailla lähellä toisiaan, vaikka pari kalliimpaa laitettakin listassa on. Osa noista mainostaa raktiivisuuttaan ja osa ei mainosta tai kutsuu sitä toisella nimellä koska kaikki mainostaa luonnollista soundia jokaisella tehoasetuksella (paitsi suhrissa ei ole ollenkaan tehoasetuksia, vaan se on kuin Mesan CabClone joko konaan mykkä tai ei kuormaa lainkaan). Reaktiiviset eivät näytä olevan erityisesti kalliimpia eikä noiden muiden myynti näytä mitenkään tyssänneen, vaikka luulisi että kun Torpedo tuli markkinoille, niin kaikki muut olisivat pakanneet kimpsunsa ja siirtyneet eläkkeelle.

Itse olen harkitsemassa keinokuormaa, niin nyt voisi heittää äänestystä, mitkä nosta olisivat erityisen suositeltavia? itse ajattelisin, että tuo torpedo captor houkuttelee itseäni eniten halvalla hinnallaan ja siinä voi säätää kaapille menevän signaalin voimakkuutta ja lisäksi laite on näppärän kokoinen ja toimii passiivisena (tää lämpenemisjuttu mietityttää myös eli resistiiviset kuormat ei välttis vaadi erillistä tuuletusta, mutta mites kun näissä joissakin on aika näkyvät flektit ja kehoitukset käyttää sitä).
Elämä on reiässä rattoisaa......
edgehill
22.12.2017 11:57:30 (muokattu 22.12.2017 11:57:57)
Eikös tuo reaktiivisuus (impedanssikäyrä) perustu ainakin näissä "paremmissa reaktiivisissa" jonkin tietyn kaiuttimen/kaapin käytökseen?

Suhrista muistan lukeneeni, että se toisintaa 4x12 Greenback -kaapin käyttäytymistä.
Samoin tulossa oleva Universal Audio Ox The Amp Top Box perustuu kai johonkin Jensen kaiuttimeen/kaappiin.

Merkitystä vai ei? Jos jätetään kaappisimulointi pois laskuista niin onko reaktiivisia kuormia kokeilleilla mielikuvaa siitä, ovat tuotteiden erot isoja, pieniä, merkityksettömiä?
TTV
22.12.2017 12:07:32
Yksi käytännön seikka vielä tähän keinokuormasoppaan on heitettävä. Kannattaa tarkistaa sen kuorman toiminta kaapin kanssa soitettaessa, jos toivoo kuorman vaimentavan vahvistimen mökää ennen kaappia.

Esimerkiksi Two Notes Torpedo LIVE ei vaimenna kaapin signaalia, kun taas vaikkapa Koch Loadbox II vaimentaa.

Eli, osa keinokuormista vaimentaa signaalia kaapin kanssa, osa ei.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
blues guitar
22.12.2017 12:14:31 (muokattu 22.12.2017 12:45:49)

hallu: .....torpedo captor houkuttelee itseäni eniten halvalla hinnallaan ja siinä voi säätää kaapille menevän signaalin voimakkuutta.....

Torpedo Captorin kaappivaimennus on kiinteä -20dB, siis sitä ei voi säätää. Se säätö on ainoastaan linjalähdölle.

Itselläni oli tarkoitus käyttää Captoria Mesa mk1 vahvistimella bändikäytössä, mutta -20dB on liikaa tuohon tarkoitukseen jopa tuolla mörssärillä, olohuone soittoon se on sopiva.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
aristoteles666
22.12.2017 18:31:14 (muokattu 22.12.2017 18:31:31)

Marshallin Powerbrake on edelleen hyvä reaktiivinen keinokuorma.
käyttää hukkatehoja tuulettimen pyörittämiseen, pyörii eri nopeuksilla kun soittaa hiljempaa tai kovempaa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hallu
22.12.2017 21:35:35
blues guitar: Torpedo Captorin kaappivaimennus on kiinteä -20dB, siis sitä ei voi säätää. Se säätö on ainoastaan linjalähdölle.

Itselläni oli tarkoitus käyttää Captoria Mesa mk1 vahvistimella bändikäytössä, mutta -20dB on liikaa tuohon tarkoitukseen jopa tuolla mörssärillä, olohuone soittoon se on sopiva.

kiitos tämä on hyvä tietää. Minulla on jo CabClone joka toimii vain mykkänä kuormana ja tarkoitus olisi sen rinnalle hommata säädettävä keinokuorma jolla nimenomaan kaapille menevän signaalin voimakkuutta voi säätää ja sitä voisi käyttää yksin tai yhdessä CabClonen kanssa. Minulla on ollut aikaisemmin Koch LB 120 joka oli ihan jees, mutta nyt ajattelin, että samantien pistäisin pikkuisen kehittyneemmän laitteen tjsp. esimerkiksi weberin mass on ollut mielessä yhtenä vaihtoehtona, mutta myö THD HotPlate vaikuttaa lupaavalta sen ei ole ihan pakko olla reaktiivinen koska tulee käytössäni toimimaan kaapin kanssa rinnakkain jolloin kajari hoitaa sen reaktiivisuuden, mutta tietenkin reaktiivisuus olisi plussaa, mutta kaappisignaalin säädettävyys on ihan välttämätön.
hallu
22.12.2017 21:38:13
s8na: Mulla on tuo Rivera. Periaatteessa tuo ei tunnu vaikuttavan soittotuntumaan ollenkaan mutta kyllä vaan suurilla vaimennuksilla ääni muuttuu. Noilla parilla säädöllä voi sitä vähän kompensoida mutta ne taas muuttavat aika rajusti ääntä. Mielestäni ei siis oikein toimi pääteruttailuun makkarivolyymeillä. DI on vielä kokeilematta ja harmillisesti tässä ei tietysti sitten saa täyttä vaimennusta vaan aina on käytettävä kaappia perässä. Treenishommassa tuo toimii hyvin kun sillä pudottaa 8db pois mökää. Saa juuri sopivasti 50w vahvarin päätettä aukeemaan. Plussaa vielä siitä että tuo ei tarvi erillistä sähköä, kotelo on iso ja hyvin passiivisesti tuuletettu.

Ei tarvitse päästä ihan makkaritasolle asti. Riittää, että pystyy treenikämppä ja keikkaoloissa loihtimaan tarvittavan vaimennuksen soundin isommin kärsimättä. Himassa soittelen niin vaihtelevilla setupeilla eikä sillä ole oikeastaan niin suurta väliä soitan usein ihan tietokoneen vahvistinmallinnuksillakin kotosalla :-), vaikk aenimmäkseen käytän kotona tuota Koch Pedaltonea ja se ei tarvitse lainkaan keinokuormaa :-)
hallu
23.12.2017 18:54:20
Löysin torilta vielä yhden todella houkuttelevan vaihtoehdon jollaista en ollut tullut edes ajatelleeksi. Elikkäs Fryette Power Station, jok atoimii keinokuormana, mutta siinä on myös 40W päätevahvistin ja efektilenkki. Keinokuormaa mainostetaan reaktiiviseksi ja kaiutinsimua ei ole joten se jättää kaappisimulaation suunnittelun käyttäjän päänsäryksi (sopisi minulle). Kuorman reaktiivisuus on tietenkin kysymysmerkki eli kuinka laadukas lienee, mutta hintalapun puolesta se voisi olla hyväkin.

Laitteen monipuolisuus houkuttelee koska se toisi efektilenkin ja tarvittaessa potkua lisää tuohon mun pikkuiseen mesaan ja taas ison mesan kanssa toimisi äänenpainejarruna.

Mielipiteitä kiitos.
steelduck
23.12.2017 22:30:24 (muokattu 23.12.2017 22:33:00)

That pedal showssa valitsivat tuon juuri vuoden top 10 tuotteeseen, joten ei se varmaan ihan huono ole.

https://www.youtube.com/watch?v=rK12TjGjpbY&t=1050s

https://www.youtube.com/watch?v=ANFiuuY55Wk&t=510s
hallu
25.12.2017 20:36:02
http://www.uraltone.com/soitinkaupp … e-sa-pro-studio-attenuator-pro.html

Tossa olisi myös aika kiinnostava rakkine. Toki kaapille menevää vaimennusta voi säätää vain aika karkeasti (kolmiasentoinen kytkin), mutta kuorma lienee reaktiivinen koska siinä käytetään samantyylistä systeemiä kuin Marshalla powerload (vai mikä sen niminytolikaan) kuormassa ja lisäksi vielä kajarisimulaatio eli kajarin muotoon leikkaava leikkuri. Hintakaan ei olisi paha.
s8na
25.12.2017 21:54:04

hallu: Löysin torilta vielä yhden todella houkuttelevan vaihtoehdon jollaista en ollut tullut edes ajatelleeksi. Elikkäs Fryette Power Station, jok atoimii keinokuormana, mutta siinä on myös 40W päätevahvistin ja efektilenkki. Keinokuormaa mainostetaan reaktiiviseksi ja kaiutinsimua ei ole joten se jättää kaappisimulaation suunnittelun käyttäjän päänsäryksi (sopisi minulle). Kuorman reaktiivisuus on tietenkin kysymysmerkki eli kuinka laadukas lienee, mutta hintalapun puolesta se voisi olla hyväkin.

Laitteen monipuolisuus houkuttelee koska se toisi efektilenkin ja tarvittaessa potkua lisää tuohon mun pikkuiseen mesaan ja taas ison mesan kanssa toimisi äänenpainejarruna.

Mielipiteitä kiitos.

En lukenut speksejä mut toi vaimennetaan nollaan ja vahvistetaan uusiksi idea on ilmeisrn toimiva. Itselle tuo vaan jotenkin tuntuu väärältä. Mutta jos vain soundi ratkaisee niin sitten.
aristoteles666
25.12.2017 22:28:48 (muokattu 26.12.2017 18:37:28)

s8na: En lukenut speksejä mut toi vaimennetaan nollaan ja vahvistetaan uusiksi idea on ilmeisrn toimiva. Itselle tuo vaan jotenkin tuntuu väärältä. Mutta jos vain soundi ratkaisee niin sitten.

Van Halenin kayttama tapa.

paitsi sillä oli trankku pääte.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hallu
26.12.2017 16:58:40
Tietääkö joku kuka tuo Weber Massia maahan? aikoinana kun ostin Koch keinokuorman CustmSoundsilta, niin niillä oli myös Weberiä hyllyssä, mutta nyt ei nettisivujen perusteella näytä olevan oikein kenelläkään.
Urban Baboon
26.12.2017 23:33:03

hallu: Tietääkö joku kuka tuo Weber Massia maahan? aikoinana kun ostin Koch keinokuorman CustmSoundsilta, niin niillä oli myös Weberiä hyllyssä, mutta nyt ei nettisivujen perusteella näytä olevan oikein kenelläkään.

Mä tilasin muutama vuosi sitten suoraan Weberiltä, kun en löytänyt mistään myynnistä. Nettisivuillaan sanovat, että tekevät kuormat tilauksesta. Hintaahan tolle muistaakseni tuli yli 200 euroa. Enkä edes ollut kovin tyytyväinen laitteeseen.
hallu
26.12.2017 23:41:41
Urban Baboon: Mä tilasin muutama vuosi sitten suoraan Weberiltä, kun en löytänyt mistään myynnistä. Nettisivuillaan sanovat, että tekevät kuormat tilauksesta. Hintaahan tolle muistaakseni tuli yli 200 euroa. Enkä edes ollut kovin tyytyväinen laitteeseen.

Mikä siinä oli vikana? 200 euroa kuulostaa aika edulliselta ottaen huomioon, että parhaat maksaa toista tonnia.
Urban Baboon
27.12.2017 02:41:09

hallu: Mikä siinä oli vikana? 200 euroa kuulostaa aika edulliselta ottaen huomioon, että parhaat maksaa toista tonnia.

Piti kaivella vanhat kuitit sähköpostista. Hinta oli vähän yli kolme vuotta sitten 207 dollaria, josta piti vielä maksaa muutama euro tullia ja noin 50 euroa veroja.

Mä hommasin kyseisen Weberin Mini Mass 50:n vaimentamaan Bluetonen 5E3:n kerrostalo-volumelle. Kyseisessä vahvistimessa on myös VVR-mastervolume, mutta silti meteli kuului ulos asti. Tähän tarkoitukseen Weber ei juurikaan soveltunut. Soundi muuttui alkuperäisestä todella paljon. Uskoisin, että laite on todella hyvä jarruttamaan hieman jotain äänekästä vahvistinta, jossa mastervolumea ei ehkä ole, mutta vahvistimen jarruttajaksi kerrostalokäyttöön siitä ei ole.

Mä sain parempia tuloksia aikaan Weberin kanssa, kun yhdistin sen Swartin 6V6se:hen, mutta siinäkin soundi jäi kauas tavoitellusta. Suurimman osan aikaa se on lojunut joutavana, kun en ole keksinyt sille mitään käyttöä. Tuskin laite huono on, mut mun käyttötarkoitus sille oli täysin väärä.
Shredator
27.12.2017 07:42:36

hallu: Mikä siinä oli vikana? 200 euroa kuulostaa aika edulliselta ottaen huomioon, että parhaat maksaa toista tonnia.

Webereistä täällä on juttua paljonkin menneiltä vuosilta, haulla löytyy. Se oli kova sana ennen uudempaa modernimpaa teknologiaa :) varmasti ok vieläkin, ainakin torilta häviävät nopsaan.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
hallu
27.12.2017 07:55:30 (muokattu 27.12.2017 08:08:41)
Urban Baboon: Piti kaivella vanhat kuitit sähköpostista. Hinta oli vähän yli kolme vuotta sitten 207 dollaria, josta piti vielä maksaa muutama euro tullia ja noin 50 euroa veroja.

Mä hommasin kyseisen Weberin Mini Mass 50:n vaimentamaan Bluetonen 5E3:n kerrostalo-volumelle. Kyseisessä vahvistimessa on myös VVR-mastervolume, mutta silti meteli kuului ulos asti. Tähän tarkoitukseen Weber ei juurikaan soveltunut. Soundi muuttui alkuperäisestä todella paljon. Uskoisin, että laite on todella hyvä jarruttamaan hieman jotain äänekästä vahvistinta, jossa mastervolumea ei ehkä ole, mutta vahvistimen jarruttajaksi kerrostalokäyttöön siitä ei ole.

Mä sain parempia tuloksia aikaan Weberin kanssa, kun yhdistin sen Swartin 6V6se:hen, mutta siinäkin soundi jäi kauas tavoitellusta. Suurimman osan aikaa se on lojunut joutavana, kun en ole keksinyt sille mitään käyttöä. Tuskin laite huono on, mut mun käyttötarkoitus sille oli täysin väärä.

Olet oikeassa, mikään analoginen kuorma ei varmaan tuosta kovin hyvin selviydy ilman tietokonetta..... tai no mesa CabClone on kyllä yllättävän hyvä, mutta se mykistää vahvistimen kokonaan kuten tekee kai myös Torpedo Live, joka lienee vielä CabCloneakin etevämpi soundillisesti luureihin soitettaessa.

Tuli mieleen vain, että itse olen käyttänyt keinokuormaa lisäjarruna juurikin mastervolumellisissa vahvistimissa yhtäällä helpottamaan äänenpaineen säätöä (pystyy helpommin käyttelemään sitä säädintä kun äänen paine ei pamahda heti kasvoille kun säädintä vähän liikuttaa) ja mahdollistamaan että vahvistimen päätettä voi avata jonkin verran koska se vaikuttaa niin voimakkaasti soundiin (ainakin mun nykyisissä Mesoissa ja aikaisemmassa Fender BluesDeVillessä). Mulla on tuo CabClone jolla voin halutessani mykistää vahvistimen kokonaan ja käytän sitä DI Boxina, mutta se ei jarruta lainkaan kaapille menevää signaalia. Tietenkin sitä voi käyttää rinnakkain kaiuttimen kanssa jolloin se niistää sen (noin 50 %) tehoista, mutta kaipaisin vielä enemmän säätövaraa "lisämasteriksi" muuttuviin tilanteisiin. Olen miettinyt myös jotain yksinkertaista volumepedaalia efektilenkkiin, mutta toisessa vahvistimessani ei ole efektilenkkiä (en tiedä mahtaako volumepoljin kestää suoran kaappisignaalin mutta ei huvita kokeillakaan, kun myös vahvistin voi vahingoittua moisissa kokeiluissa).

Tarkoittamassani käytössä kuorman ei ole pakko olla reaktiivinen koska se toimisi yhdessä kaapin kanssa joka hoitaa reagoimisen, mutta ajattelin että jos löytäisin hyvä reaktiivisen kuorman, niin se voisi parantaa vielä entisestään tuon CabClonen DI soundia silloin kun kajari on mykkänä. Löisin niinkö kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Nyt vaan näyttää pahasti siltä, että reaktiiviset kuormat eivät toimi jarruna, vaan ovat niinkuin on/off tyyppisiä ja taas hyvän kaiutin jarrusäädön omaavat kuormat eivät ole raktiivisia. Tähän lienee jokin syy veikkaan, että joko jokin tekninen syy tai sitten vain yhdessä kaiuttimen kanssa toimimaan tarkoitetut laitteet eivät tarvitse olla reaktiivisia kun se kajari on kummiskin reaktiivinen.

No markkinoilla on näemmä valmiitakin laitteita esimerkiksi THD hotplate vaikuttaa varsin sopivalta tarkoitukseeni, mutta tuli mieleen että sopivan laitteen voisi myös teettää. Täytyy tässä pähkäillä, mutta luulen että tarpeeni poikkeaa hiukan tavanomaisesta joten ihan täysin räätälöityä ratkaisua ei valmiina liene, vaan pääsen maaliin yhdistelemällä ainakin kahta laitetta.

E: täytyypä korjata, näyttäisi ainakin tuossa uutuuskuormassa OX:sa olevan volumesäädin kaapille menevälle signaalille jos en ihan väärin katsonut ja samoin Torpedo Reloadissa näytti olevan jonkinlainen tasosäätö kaappisignaalille jos en ihan väärin ymmärtänyt.
steelduck
27.12.2017 10:08:29

hallu:

E: täytyypä korjata, näyttäisi ainakin tuossa uutuuskuormassa OX:sa olevan volumesäädin kaapille menevälle signaalille jos en ihan väärin katsonut ja samoin Torpedo Reloadissa näytti olevan jonkinlainen tasosäätö kaappisignaalille jos en ihan väärin ymmärtänyt.

Joo, OX on aikalailla just se mitä olet etsimässä. Siinä on vain digipuoli sinun käyttöön vähän turhana ja hinta on aika julma verrattuna noihin analogi-purkkeihin. Toisaalta kerranhan se vaan kirpaiseen. Odottelisin tosin tuon OX:n kohdalla, että tulee "puolueettomia" testejä, kun nyt tuosta ei ole kuin valmistajan valvonnassa tehtyjä demoja. Lupaavan oloinen purkki joka tapauksessa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)