Aihe: Kuka hyötyy musiikinteorian opiskelusta? | |
---|
faq1 20.12.2017 21:09:40 | |
|
Hyvin monet muusikot selviävät uransa läpi ilman, että osaavat esim. nuottejakaan lukea. Kuika suureki hyödyksi näitte sen, että opiskelitte aikanaan nuoteistasoittamisen? Entä syvällisempi musiikinteoria (erilaiset asteikot..ym.), mitä hyötyä voisi saada niihin perehtymisestä? |
|
faq1: Hyvin monet muusikot selviävät uransa läpi ilman, että osaavat esim. nuottejakaan lukea. Kuika suureki hyödyksi näitte sen, että opiskelitte aikanaan nuoteistasoittamisen? Entä syvällisempi musiikinteoria (erilaiset asteikot..ym.), mitä hyötyä voisi saada niihin perehtymisestä? Olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni siitä, että pistivät minut pienenä pianotunneille. Pianistia minusta ei tullut, mutta opittu nuotinlukutaito ja perusteoria ovat myöhemmin mahdollistaneet muiden instrumenttien opiskelun ja yhteissoiton monenlaisissa kokoonpanoissa. Olisi aika hankala outoja kappaleita opiskella ilman nuotinlukutaitoa. Syvällisempää teoriaa sitten tarpeen ja kiinnostuksen mukaan, mutta nuottikirjoitus on niin hieno keksintö, että sitä kannattaa käyttää hyväksi. |
|
Sanotaanko aluksi niin, että ne musistit, jotka ovat jääneet vaille teoreettista koulutusta ja ovat nousseet maailmantähdiksi, ovat muutenkin saaneet jotain, joka meiltä normaaleilta kuolevaisilta puuttuu. Jos lähdet joskus vaikka juoksemaan jonkun kansallisen tason tyypin kanssa, saat jotain käsitystä, minkälainen työ on edessä vastaavan tason saavuttamiseksi. Ei musiikki eroa huippu-urheilusta työmäärissä mitenkään. Huipulle mahtuu kovin vähän väkeä. Teoreettinen opiskelu tuo yleensä saapuville työkaluja, joita voi hyödyntää soitossa, säveltämisessä, sovittamisessa... |
EP 21.12.2017 18:02:22 | |
|
faq1: Hyvin monet muusikot selviävät uransa läpi ilman, että osaavat esim. nuottejakaan lukea. Kuika suureki hyödyksi näitte sen, että opiskelitte aikanaan nuoteistasoittamisen? Entä syvällisempi musiikinteoria (erilaiset asteikot..ym.), mitä hyötyä voisi saada niihin perehtymisestä? Lyhyesti sanottuna musiikista/ soittamisesta saa paljon enemmän. |
|
Kuka hyötyy tällaisista ketjuista? Nuottien opiskelu oli aivan turhaa, mutta siinä meni noin päivä. Kengännauhojen solmiminenkin on vaikeampi taito. Opetelkaa se nyt vaan niin ei tarvi arvuutella, pähkäillä ja väkisin vääntää perusteluja tyhmyydelleen. |
|
Nuotit on ihan jees. Mitä enemmän on tapoja hahmottaa musaa, tai mitä enemmän käsitteitä mihin kytkeä musiikillisia tapahtumia, sitä parempi. uliuli |
superfly 23.12.2017 13:25:17 (muokattu 23.12.2017 13:26:12) | |
|
Itse olen alkanut panostaa perusteoriajuttujen haltuunottamiseen muutaman kymmenen soittovuoden jälkeen. Tavoitteena ymmärtää mitä tietyn soinnun/sointukulun päälle soitetaan ja miksi jne. Nuoteista en osaa soittaa ollenkaan enkä myöskään oikein näe itselläni mitään käyttötarvetta tuon omaksumiselle. Se ei tietenkään tarkoita etteikö tuosta taidosta jollekin muulle hyötyä olisi. Killing internet dragons is serious business! |
|
Mielestäni hallitsem teoriaa kohtalaisen hyvin, mutta nuoteista en osaa sujuvasti soittaa. Kumpikin taito/tieto kohtalaisen hyödyllinen, mutta niissä bändeissä joissa olen soittanut ei ole paljoa nuotteja näkynyt. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
|
Musiikinteorian kirjoissa on yleensä asioitu selitetty nuottien avulla, joten vähän kummastelen teorian opiskelua ilman nuottien hallintaa. Prima vista -soittotaitoa ei toki tarvita. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
|
Klezberg: Musiikinteorian kirjoissa on yleensä asioitu selitetty nuottien avulla, joten vähän kummastelen teorian opiskelua ilman nuottien hallintaa. Prima vista -soittotaitoa ei toki tarvita. Juu, nuoteista prima vistana soittaminen ja nuottien lukeminen/ymmärtäminen on eri asia. Jälkimmäinen on toki syytä olla jollain tavalla hanskassa. Killing internet dragons is serious business! |
|
nuotinluku on silmä-käsi- reaktiopeli jolla joko on tekemistä musiikin kanssa ja sitten ei. Olen nähnyt timanttisia prima vista -ukkoja ja akkoja jotka eivät suvereenin wysiwyg-soittonsa keskellä kuitenkaan tajua musiikista juuri mitään. Ymmärrys on tärkein. Nuotinluku ei välttis ole soittimenomistajalle tärkein. uliuli |
|
Epämuusikko: nuotinluku on silmä-käsi- reaktiopeli jolla joko on tekemistä musiikin kanssa ja sitten ei. Toisaalta nuotinlukua on sekin, että osaa lukea teoriakirjassa olevat nuottiesimerkit vaikkei edes osaisi soittaa mitään soitinta. Kaikkien ei varmaankaan tarvinne opetella sitä teoriaa kirjoista, mutta meitäkin on joille se on ainoa tie. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
|
Epämuusikko: Ymmärrys on tärkein. Nuotinluku ei välttis ole soittimenomistajalle tärkein. Tämä. Esim. molliterssi bassolla duurisoinnun pohjasäveleksi ei ole ratkaisu musikaalisimmasta päästä. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Danko: Tämä. Esim. molliterssi bassolla duurisoinnun pohjasäveleksi ei ole ratkaisu musikaalisimmasta päästä. Uskon, että löytyy tilanteita joissa se saattaa nimen omaan olla, mutta ymmärrys on tärkein. Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen. |
|
Danko: Tämä. Esim. molliterssi bassolla duurisoinnun pohjasäveleksi ei ole ratkaisu musikaalisimmasta päästä. Nää on toki tilannesidonnaisia juttuja, mutta tavallisessa länsimaisessa pop-musiikissa ilmiö on kieltämättä tuiki harvinainen. Sopivanlaisessa sointuhajotuksessa (vaikkapa mikä tahansa 7#9-sointu) voi silti hyvinkin esiintyä sekä duuri- että molliterssi, joista toinen voi hyvinkin olla matalin sävel. Onko se korvalle kiva, riippuu täysin kuulijasta. |
|
Mahtaako muuten sellaista sävelten yhdistelmää ollakaan, jota ei pidettäisi sointuna. tarvittava määrä vaan plus ja miinusmerkkejä eteen, niin teoreetikot osaa selittää mistä on kyse. Miltä se kuulostaa, mitä kukakin siitä hahmotttaa ja kuinka käyttökelpoinen se on, on tietysti eri juttu. |
|
No klusterit ovat minusta jo irronneet varsinaisista soinnuista. |
|
Jucciz: ...tavallisessa länsimaisessa pop-musiikissa ilmiö on kieltämättä tuiki harvinainen. Puhumattakaan rock-musiikista, jossa kun kitskut kerran vetää femmasoinnuilla, niin bastisti saattaa olevansa oikeutettu ottamaan erivapauksia, mutta väärin on väärin. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
musamies 23.01.2018 23:47:47 (muokattu 23.01.2018 23:59:12) | |
|
faq1: Hyvin monet muusikot selviävät uransa läpi ilman, että osaavat esim. nuottejakaan lukea. Kuika suureki hyödyksi näitte sen, että opiskelitte aikanaan nuoteistasoittamisen? Entä syvällisempi musiikinteoria (erilaiset asteikot..ym.), mitä hyötyä voisi saada niihin perehtymisestä? Mitäs siihen sanotte kun jotkut muusikot tekee menestyksellä uraa, vaikkei osaa oikeastaan mitään musiikkiin suoraan liittyvää hyvin!? Itseä on alkanut harmittamaan, että liian harva osaa paljon mitään nuotteja. Nimenomaan en opiskellut kuten kuuluisi, mutta tilanne on kääntynyt niin päin, pystyn menee stagelle ilman, että olen kuullut biisiä kertaakaan ja ole soittanut sitä aikaisemmin. Tosin vielä ei koska kovin monimutkaisia nuotteja tämä ominaisuus. Minun ei tarvi kuitenkaan kuulla muiden esittämänä jotain biisiä, kun nuotteja katsomalla on käsitys mitä on kyseessä. Syvällisemmästä musiikinteoriasta tulee mieleen, jos ideoista voisi keskustella sitä kautta se on plussaa. Itse lähestyisin musiikkia mieluiten taiteen näkökulmasta, en sääntöjen ja teorioiden. Olisinko ollut huomaavinani, että nuotit helpottaa myös laulamista ja osaa helpommin aloittaa biisin vaikka transponointinamiskuukkelilla auttaen fiksulta korkeudelta.
Tavoitteena ymmärtää mitä tietyn soinnun/sointukulun päälle soitetaan ja miksi jne. Nuoteista en osaa soittaa ollenkaan enkä myöskään oikein näe itselläni mitään käyttötarvetta tuon omaksumiselle. Se ei tietenkään tarkoita etteikö tuosta taidosta jollekin muulle hyötyä olisi. Hyötyä voi olla siitä näkökulmasta, että voidaan jakaa roolit siten, että tää on mun/sun biisi, ole hyvä seuraa ja säestä, minä näytän miten mennään ja nuotit/soinnut karttana pohjana. Vaikka tietyistä teemoista, fraaseista, riffeistä tms. voi päätellä missä kohtaa mennään. Silloin jos on nuotit käytössä, niin voit vähän jo etukäteen päätellä mitä tapahtuu vaikka et tietäisi säestettävän suunnitelmaa. Toisaalta tulee opeteltua myös ilman nuotteja ja sointuja, mutten livenä pidä tästä lähestymistavasta. Itseä joskus ärsyttää jos olen säestävässä roolissa ja vaikka laulaja ei meinaa tajuta, tee mitä huvittaa, mulla on nuotit tässä ja seuraan kyllä. |
|
ituvirtanen: Sanotaanko aluksi niin, että ne musistit, jotka ovat jääneet vaille teoreettista koulutusta ja ovat nousseet maailmantähdiksi, ovat muutenkin saaneet jotain, joka meiltä normaaleilta kuolevaisilta puuttuu. Ööh...Niinkuin mitä ja keneltä? Lasketaanko tähän David Guetta, Skrillex ja mitä muuta nyt mukulat nykyjään festareille menevät fanittamaan? |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|