Aihe: Basson matalan E-kielen särinä
1
tovi
18.12.2017 14:17:15

Joo, ostin thomanilta tee-se-itse jazz basson.

Soitin on nyt kasattuna, mutta ongelmana on E-kielen särisevä ääni, jota en saa poistumaan. Tallaa, plekusuojaa ja virityskoneistoa ollaan paineltu eliminoimaan sieltä mahdollisesti syntyvät resonaatiot.

Tarkasti ääntä kuuntelemalla olen tullut tulokseen, että särinä lähtee kielestä itsestään.

- Kieli ei osu nauhoihin - särisee miltä korkeudelta tahansa soitettuna.
- Kieli särisee, vaikka soittaisi kuinka hiljaa tahansa.
- En huomaa kielen kiinnityksessä virittimeen saati tallaan moitittavaa.

Onko tässä edes muuta vaihtoehtoa kuin itse kielestä tuleva särinä, mistäköhän moinen voi johtua? Muut kielet soivat hyvin.
jperala
18.12.2017 14:30:52
Eihän hihnatappi syyllinen ? jos sellaiset on.
Rickenbacker 4003 Ruby Red
basisti1971
18.12.2017 14:38:21
Moi.

tovi: Onko tässä edes muuta vaihtoehtoa kuin itse kielestä tuleva särinä, mistäköhän moinen voi johtua? Muut kielet soivat hyvin.

Kaikilla kielimerkeillä settien sekaan osuu joskus viallisia kieliä, mutta useinkaan eivät särise, vaan ovat joko vaisuja tai kuulostaa kuin olisi lievä chorus koko ajan päällä.

Eli mitkä kielet kyseessä?

Jos kieli on yli varttikierroksen kierteellä etenkin ulkopunoksen aukisuuntaan, aiheuttaa myös varsin vekkuleita ääniefektejä.

Aika usein paikantamattomaan särinään löytyy syyllinen kuitenkin kaularaudasta.
Helppo kokeilla, varttikierros jompaan kumpaan suuntaan.
Kaulaa kämmenellä napauttamalla kaularaudan saa myös särisemään jos on säristäkseen.

T:Samuli
Grugi
18.12.2017 14:47:20 (muokattu 18.12.2017 14:48:30)
Hidas ja huono lukutaito :) Siellähän se jo tulikin edellä.

Ettei vaan ole kaularauta joka siellä särisee?
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
tovi
18.12.2017 22:10:35

Oli kuin olikin viallinen kieli. Nyt parani vaihtamalla, miten ei aina käy.

Tässä särisevässä kielessä oli huomattavasti enemmän säröä, mitä em. youtube videossa. Särö kulki myös mielenkiintoisesti flangerimaisesti, kuten taitaa itse kielikin tehdä myös laajempaa aaltoliikettä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)