Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä 4x10-kaappi?
1
pahlroos
16.12.2017 09:55:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitä ei oikein monet kiikuta matkahuoltoon joten t-kaupasta pitäisi sokkona hankkia, onko kellään omakohtaista kokemusta ja pystyy kertomaan onko näissä oleellisia eroja? Tulee PF500:n jatkeeksi.
 
https://imgur.com/a/KQ6kq
 
MB Stan_dard 104HF-4 Ohm
MB Stan_dard 104 HF-Limited
Ampeg SVT-410HE
Ampeg SVT-410HLF
 
Rämppy
16.12.2017 15:37:50 (muokattu 16.12.2017 15:47:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MB:n standard 4x10 kaapista en henk.koht. tykkää yhtään HF -versiona. Liikaa alapäätä ja keskitaajuus-voittoisuutta, jotenkin tympeän kuuloinen mun korvaan. HR-versio on huomattavasti erottelevampi ja jotenkin raikkaamman kuuloinen. Oikeastaan 4x10 kaapit ei oo mun juttu. Oon enemmän 1x15 -ukko. Siitä aiheesta MB standard HR on munsta todella hyvä esitys. Löytyy yläpäätä ja alapäätä sekä erottelevuutta...mutta tätähän ei kysytty.
 
Toi 4 ohm kaappi 500W styken kanssa on todella äänekäs yhdistelmä. Voi olla vaikea joissain tilanteissa kun ei pysty avaamaan volaa kuin max kakkoselle. Ootko ajatellut 8 ohmin kaappia? Riittää tuon vahvistimen kanssa useimmiten ja antaa mahdollisuuden laajentaa pinoa toisella 8 ohm kaapilla, jos on tarve soittaa tosilujaa.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
JussiKoo
16.12.2017 15:40:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun näkemyksen mukaan nuo ovat keskenään hieman erilaisia. Siksi hankala vastata.
 
Tuo Ampeg SVT-410HLF on hieman persoonallinen. Yleisesti sitä ei täällä oikein arvosteta. Heikko nyanssien erottelevuus lienee sen suurin ongelma.
 
Itse ottaisin 4x10:nä EBS:n Classicin. Paras 4x10 mikä itselläni on ollut: https://www.thomann.de/fi/ebs_classic_410cl.htm
 
Sellainen löytyy toriltakin: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1316109
 
MarkBassit ovat kokemusteni mukaan hyvin erottelevia ja menevät omassa luokituksessa enemmänkin sinne hifi-kaappien lokeroon.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (Hannu A 03/2010)
pahlroos
16.12.2017 22:13:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: MB:n standard 4x10 kaapista en henk.koht. tykkää yhtään HF -versiona. Liikaa alapäätä ja keskitaajuus-voittoisuutta, jotenkin tympeän kuuloinen mun korvaan. HR-versio on huomattavasti erottelevampi ja jotenkin raikkaamman kuuloinen. Oikeastaan 4x10 kaapit ei oo mun juttu. Oon enemmän 1x15 -ukko. Siitä aiheesta MB standard HR on munsta todella hyvä esitys. Löytyy yläpäätä ja alapäätä sekä erottelevuutta...mutta tätähän ei kysytty.
 
Koska ei ole kauheasti kokemusta näistä saa mielellään vastata sellaisen mitä ei älytty kysyä ;-)
 
Haluan kyllä vahvaa murinaa mutta toisaalta Sweet childin pitää erottua hyvin, ja Panic stationin pitää antaa potkua. Onko sitten 15 parempi vaihtoehto kuin 4x10?
 
Toi 4 ohm kaappi 500W styken kanssa on todella äänekäs yhdistelmä. Voi olla vaikea joissain tilanteissa kun ei pysty avaamaan volaa kuin max kakkoselle. Ootko ajatellut 8 ohmin kaappia? Riittää tuon vahvistimen kanssa useimmiten ja antaa mahdollisuuden laajentaa pinoa toisella 8 ohm kaapilla, jos on tarve soittaa tosilujaa.
 
En tullut ajatelleeksi, eka oli TCn 250 combo jossa ei ollut paljon mitään, marsun kaappi ja 500 oli aika ok mutta ihan alapää puuttui. Volaa tosin riitti, tuo pf500 antaa 350W kahdeksalla ohmilla, mutta ehkei sitten verrattavissa tc:n komboon?
 
Tuo Ampeg SVT-410HLF on hieman persoonallinen. Yleisesti sitä ei täällä oikein arvosteta. Heikko nyanssien erottelevuus lienee sen suurin ongelma.

Itse ottaisin 4x10:nä EBS:n Classicin. Paras 4x10 mikä itselläni on ollut: https://www.thomann.de/fi/ebs_classic_410cl.htm

 
Minkälainen musa soi tuossa hyvin?


MarkBassit ovat kokemusteni mukaan hyvin erottelevia ja menevät omassa luokituksessa enemmänkin sinne hifi-kaappien lokeroon.
 
hifi-kaappi on tyyppiä jazzia soittavalle?
 
Eilisellä yhteiskeikalla tuli soitettua Marsun VBA400:lla ja rantasaunalla, siihen kaipaisin yliampuvan örjyn sijaan keveyttä ja kuuluvuutta kaulan yläkohdilla.
 
J.Nikkanen
16.12.2017 23:57:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2x12". Case closed.
 
JussiKoo
17.12.2017 13:22:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahlroos: Minkälainen musa soi tuossa hyvin?

Käy mun mielestä kaikkeen. Ja onhan sillä soittajalla, bassolla ja vahvistimellakin joku osansa soundin tuottamisessa.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (Hannu A 03/2010)
paso
20.12.2017 08:24:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaappisuositukset toiselle on aina vähän niin ja näin, soundi lähtee tai on lähtemättä kuitenkin pääsääntöisesti yhdistelmästä soittaja, soitin, vahvain, kaappi.
 
Kokeile kaikkea niin sieltä se sopiva löytyy tai on löytymättä. Omassa käytössä kulunut 15, 2x15, 2x10, 2x12, 4x12, 4x10 kommootteja erilaisilla variaatioilla. esim TC RS210, RS212 yhdistelmä oli ihan ok yksin tai yhdessä, nykykäyttöön vakiintuneet mulle match made in heaven PeaveymkIII+SVTHLF410( ja ei ole tumppu soundi..), hevisetissä iänvanha hartke3500+2x4xhydrive410.
 
"Sunrise, wrong side of another day.."
Kefiiri
20.12.2017 09:06:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahlroos: hifi-kaappi on tyyppiä jazzia soittavalle?
 
Eilisellä yhteiskeikalla tuli soitettua Marsun VBA400:lla ja rantasaunalla, siihen kaipaisin yliampuvan örjyn sijaan keveyttä ja kuuluvuutta kaulan yläkohdilla.

 
Hifi-kaappi on varmaan just sellainen missä yliampuva örjy (loistava kiteytys yleisimmästä lavaolosuhteissa kuultavasta bassosoundista!) ei ole päällimmäisenä, vaan myös nyanssit toistuvat :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
JussiKoo
20.12.2017 10:46:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Hifi-kaappi on varmaan just sellainen missä yliampuva örjy (loistava kiteytys yleisimmästä lavaolosuhteissa kuultavasta bassosoundista!) ei ole päällimmäisenä, vaan myös nyanssit toistuvat :)
 
Mulla on tuommoinen VBA400 + VBC810 läjä. Eilen just soittelin treeniksellä sitä vitosella. Siitä saa nyanssit kuulumaan hienosti, kun käyttää eq:ta ja valitsee bassosta sopivan mikki-/toneyhdistelmän. Mutta myös örjyä lähtee tarvittaessa.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (Hannu A 03/2010)
Kefiiri
20.12.2017 11:10:58 (muokattu 20.12.2017 11:11:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhteiskeikoilla tosiaan huomaa että jos porukka uskaltautuu yhtään ruuvaamaan, niin sama läjä samassa tilassa taipuu hyvin örjystä selkeyteen. 8x10 on tarvittaessa hyvinkin napakka.
 
En ole musiikin asiantuntija.
JussiKoo
20.12.2017 14:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Yhteiskeikoilla tosiaan huomaa että jos porukka uskaltautuu yhtään ruuvaamaan, niin sama läjä samassa tilassa taipuu hyvin örjystä selkeyteen. 8x10 on tarvittaessa hyvinkin napakka.
 
Ja yleensä niin, että jonkun toisen soundi kuulostaa samoilla kamoilla paljon paremmalle, heh.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (Hannu A 03/2010)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «