Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä sääntösuomi sanoo soittotuntien antamisesta?
1 2
zkelez
15.12.2017 13:53:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips. Ajattelin tässä, että voisin huvikseni ottaa pari soitto-oppilasta pientä korvausta vastaan, ja kävi ilmi että vaimoni ei HYVÄKSY sellaista toimintaa. Hyvä kun ei näppäillyt jo poliisin numeroa, että miettikää minkälaisen puolison valitsette. Minä en vaan edes tiedä miten soittotunteja näin pienellä skaalalla annetaan laillisesti? Kertokaahan.
 
Jatkokysymystä heti perään. A) Entä jos on työttömänä? B) Entä jos on pitkällä sairaslomalla?
 
tomaattiorava
15.12.2017 14:06:42 (muokattu 15.12.2017 14:09:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika tukari mimmi sinulla, kertoiko mitään syytä?
Jos verottaja tai työkkäri touhusta pääsee vihille niin paska osuu tuulettimeen. Pimeää työtä, veronkiertoa, laitonta, harmaata taloutta. Toiminimi pitäisi perustaa ja maksaa veroa.
Olen kyllä tähän vakavaan järjestäytyneeseen alamaailman rikollisuuteen syyllistynyt itsekin, molemmilta puolilta.
 
zkelez
15.12.2017 14:10:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei vittu just tätä mä aavistelinkin. Vankilaan vähintään tollaset. Ei olisi lasta niin menisi vaimo vaihtoon :D
 
zkelez
15.12.2017 14:13:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja ihan off topic, kauanko toi mun vanha profiilikuva roikkuu tuossa vaihdon jälkeen? Se kun on aika läheltä vuotta 2002 jolloin nää tunnukset on luotu :D
 
Milkop
15.12.2017 14:29:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zkelez: Ja ihan off topic, kauanko toi mun vanha profiilikuva roikkuu tuossa vaihdon jälkeen? Se kun on aika läheltä vuotta 2002 jolloin nää tunnukset on luotu :D
 
Ctrl(tai Cmd Omppukoneilla)+F5 tyhjentää välimuistin. Pitäisi sitten uuden kuvan näkyä.
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Anarkiapurilainen
15.12.2017 14:42:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tunnukset ja verokortti jollekin laskutuspalvelulle kuten Eezy tai Ukko.fi ja sitä kautta laskua oppilaalle. Työttömänä tarvii sitten vielä työkkäriltä lausunnon että toiminta on sivutoimista yrittäjyyttä, ajoissa kun kysyy niin ei pitäisi tulla ikäviä yllätyksiä, ja 300 € / kk saa tienata ilman että vaikuttaa tukiin. Ei ole vaikeaa, ja työssäkäyvänä / ilman tukia elävälle vielä helpompaa, sivutulokortin kopio vaan palveluun.
zkelez
15.12.2017 15:14:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuohan kuulostaa kyllä helpolta, minkälaiset kustannukset noissa palveluissa on? Varmaan joku provikka? Kiinteäsumma olisi varmasti liikaa tämmöisessä kymppikaupassa.
 
Gary Enfield
15.12.2017 15:15:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumputuntien antajia tiedän parikin ja käyttävät tietääkseni toiminimeä.
 
tomaattiorava
19.12.2017 15:06:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itteäkin kyllä kiinnostais notta minkälaisia kustannuksia syntyy jos meinaa ihan lain puitteissa pitää soittotunteja... Vois huviksee laskeskella montako oppilasta pitäis hommata että jotain jäis käteenkin...
 
Arkka
19.12.2017 17:55:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari hassua tuntia viikossa pimeenä on melko olematon ongelma yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta jos vaimo siitä on huolissaan. Itse asiassa en ihmettelisi vaikka vaikutus olis positiivinen. Näytä sille joku veronkiertouutinen, jossa puhutaan miljoonista, niin saa vähän perspektiiviä :)
 
En toki yllytä kun rikokseen yllyttäminen on rikos.
 
Anarkiapurilainen: Työttömänä tarvii sitten vielä työkkäriltä lausunnon että toiminta on sivutoimista yrittäjyyttä, ajoissa kun kysyy niin ei pitäisi tulla ikäviä yllätyksiä
 
Tuossa on se ongelma (tai ainakin oli vielä puoli vuotta sitten kun itse asiaa tiedustelin), että se työkkärin "perus" virkailija ei tee päätöstä sivutoimisuudesta, eikä osaa edes etukäteen kertoa miten tulee käymään. Työministeriön ympäripyöreää ohjetta aiheesta kun on tulkittu vähän miten sattuu. Päätöksessä voi kestää pitkään ja jos katsotaan päätoimiseksi yrittäjäksi, niin joutuu maksamaan tuet takaisin. Tähän ei vaikuta tulot, vaan yritystoimintaan käytetty aika ja sekös on mielenkiintoista yrittää todistaa. Toki kannattaa kysyä jos systeemit omalla paikkakunnalla olis jotenkin fiksummat tai hommat valtakunnallisesti muuttuneet; lupailtu on muutoksia parempaan.
 
Mutta siis laskutuspalveluilla pitäis onnistua ilman yrittäjästatusta se 300 € joka tapauksessa, jos oikein olen ymmärtänyt(?)
 
tomaattiorava
19.12.2017 21:57:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Mutta siis laskutuspalveluilla pitäis onnistua ilman yrittäjästatusta se 300 € joka tapauksessa, jos oikein olen ymmärtänyt(?)
 
Siis että ei tarvitse toiminimeä laskuttaakseen asiakkaita? Jos tää pitää paikkaansa niin pitää perehtyä aiheeseen enemmän.
 
Sen 300e saa työttömyysturvan päälle tienata /kk mutta tosiaan, ei kyllä hajua päteekö itsensä työllistäjään.
Oon myös miettiny mitä sitten kun joku mokaa tai laskee väärin ja satutkin tienaamaan 301e, mikäköhän helvetti siitäkin pääsee valloilleen..?
 
Arkka
19.12.2017 22:18:30 (muokattu 19.12.2017 22:21:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Siis että ei tarvitse toiminimeä laskuttaakseen asiakkaita? Jos tää pitää paikkaansa niin pitää perehtyä aiheeseen enemmän.
 
Sen 300e saa työttömyysturvan päälle tienata /kk mutta tosiaan, ei kyllä hajua päteekö itsensä työllistäjään.
Oon myös miettiny mitä sitten kun joku mokaa tai laskee väärin ja satutkin tienaamaan 301e, mikäköhän helvetti siitäkin pääsee valloilleen..?

 
Jos menee yli 300 €, saa soviteltua päivärahaa kaiten.
 
https://www.eezy.fi/usein-kysyttya/
 
Työttömyysturva
Mitä tapahtuu työttömyyspäivärahalleni, jos laskutan satunnaisia töitä Eezyn kautta?
 
Jos Eezyn maksamat palkat ovat kuukaudessa enintään 300 euroa tai 4 kalenteriviikon jaksolla enintään 279 euroa, saamasi palkka ei vaikuta päivärahan suuruuteen.
 
Jos saatu tulo on suurempi kuin ns. suojaosuus 300/279 euroa, tulo sovitellaan työttömyyspäivärahaan.
 
Käytännössä sovittelu tarkoittaa sitä, että päivärahastasi vähennetään ns. suojaosan ylittävästä osasta puolet Eezystä saamastasi palkasta. Tarkempaa tietoa tästä saat päivärahan maksajalta.

 
Kannattaa toki varmistaa työkkäristä.
 
zkelez
20.12.2017 11:16:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista ja keskustelusta. Minä en nyt opeta ketään hetkeen koska KELA osoittautui ankarammaksi ja olen sairaslomalla ainakin kesäkuuhun asti.
 
bedlam
26.12.2017 10:04:49 (muokattu 26.12.2017 10:05:11)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Sen 300e saa työttömyysturvan päälle tienata /kk mutta tosiaan, ei kyllä hajua päteekö itsensä työllistäjään.
Oon myös miettiny mitä sitten kun joku mokaa tai laskee väärin ja satutkin tienaamaan 301e, mikäköhän helvetti siitäkin pääsee valloilleen..?

 
Itse olen itseäni työllistänyt Eezyn kautta yli kolme vuotta ja saanut KELAlta soviteltua päivärahaa samalla. Eezy ottaa 6% tienesteistä joka ei minusta ole paha.
 
Jos tienaat 301 euroa, niin täydestä kuukauden päivärahasta vähennetään 50 senttiä, ei ole sen kamalampaa. Jos esim. täyden kuun työttömyyskorvaus olisi 700 euroa ja tienaat vaikkapa 800 euroa, niin täydestä työttömyyskorvauksesta vähennetään puolet 300 euron ylittävästä osasta, eli tässä esimerkkitapauksessa 250 euroa. Kuukaudelta jäisi palkkaa ja tukea kouraan siis 1250e.
 
Niin ja vaikka tulot minulla kuukausittain vaihtelee, niin päivärahat on olleet silti tilillä käytännössä aina 3 arkipäivää hakemuksesta.
 
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
Epämuusikko
27.12.2017 12:17:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Työtä se on siinä missä muukin. Työstä peritään veroja, eikä töissäoleva voi olla oikein työtönkään.
 
uliuli
tomaattiorava
30.12.2017 23:28:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Itse olen itseäni työllistänyt Eezyn kautta yli kolme vuotta ja saanut KELAlta soviteltua päivärahaa samalla. Eezy ottaa 6% tienesteistä joka ei minusta ole paha.
 
No ei todellakaan oo paha mutta eikö tuloista pidä maksaa veroa? Mietin notta miten se toimii jos vaikka soittotunteja antaa ja laskuttaa eezyn tai ukon tai minkälie kautta...?
 
elon arska
30.12.2017 23:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: No ei todellakaan oo paha mutta eikö tuloista pidä maksaa veroa? Mietin notta miten se toimii jos vaikka soittotunteja antaa ja laskuttaa eezyn tai ukon tai minkälie kautta...?
 
Ilman muuta sinne pitää verokortti heittää minkä perusteella pidättävät tuloveron. Ja niskaan työnantajamaksut. Ja vasta sitten oma komissio. Elikkäs jotta mikään kannattaa lapulla laskuttaa pitää laskutushinta olla se kaks ja puolin kertainen siitä mitä alkuun kuvittelet. Ja sitten joku kaverin kaveri tekee silti puolta halvemmalla.
 
Kuolema kuittaa sekä uni- että verovelat.
 
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
nisumaka
01.01.2018 09:04:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä ketjussa tulee tämä ikävä asia esille, että näin se on, mutta olkoon sitten. Jotta tuon jotain lisäarvoa keskusteluun, otan esille sen, että TE-toimiston kanssa ainakin pitää olla tosi tarkka "sivutoimesta". Ne tosi mielellään laittaa sut, vaikka sulla ei olisi kuin kaksi a 30 e keikkaa kuussa, free-lancer-työntekijäksi, ja tällä perusteella eväävät sulta korvaukset. Valitettavasti aktiivimallin myötä arvelen, että kuluvana vuonna 2018, harkinnanvaraisuudet virkamiehillä lisääntyvät, ja karenssia tulee ihan olemattomista jutuista. Siksi laskutuspalvelutkin ovat mielestäni vähän vaarallisia. Arvailen, että tähän tulee "mihin perustat vastauksia", mutta siis perustan koko ajatukseni siihen, mitä olen kavereilta kuullut. Itse olen vakkaritöissä, joten omakohtaista kokemusta ei tässä mielessä ole.
 
bedlam
02.01.2018 10:17:19 (muokattu 02.01.2018 10:20:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tässä ketjussa tulee tämä ikävä asia esille, että ihmiset puhuu täyttä puutaheinää asioista joista ei ole minkäänlaista kokemusta ;)
 
elon arska: Ilman muuta sinne pitää verokortti heittää minkä perusteella pidättävät tuloveron. Ja niskaan työnantajamaksut. Ja vasta sitten oma komissio. Elikkäs jotta mikään kannattaa lapulla laskuttaa pitää laskutushinta olla se kaks ja puolin kertainen siitä mitä alkuun kuvittelet.
 
Jos laskutan asiakkaalta 500e+alv, nettoan tilille siitä tällä hetkellä 456 euroa. En tiedä millä matematiikalla tuohon 2,5 kerrointa saa.
 
nisumaka: TE-toimiston kanssa ainakin pitää olla tosi tarkka "sivutoimesta". Ne tosi mielellään laittaa sut, vaikka sulla ei olisi kuin kaksi a 30 e keikkaa kuussa, free-lancer-työntekijäksi, ja tällä perusteella eväävät sulta korvaukset.
 
Olen tosiaan yli kolme vuotta tehnyt työttömänä töitä laskutuspalvelun kautta ja kuukausipalkat vaihdelleet 100 eurosta 1500 euroon ja kertaakaan ei ole ollut TE-toimistolla mitään huomautettavaa. Päinvastoin ovat kannustaneet vain markkinoimaan omia bisneksiä enempi.
 
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
nisumaka
02.01.2018 11:41:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä millä matematiikalla tuohon 2,5 kerrointa saa.
 
Tossa on varmaankin ajateltu sitä, että kun vaikkapa opettaja miettiii saavansa oppitunnista 10 e käteen, niin alv sisältävä laskutus pitää olla noin 25 e, että lopulta itselle jää 10 e käteen.
 
3v työttömänä ja tehnyt keikkahommia. Jos olet työtön, saat varmaankin jotain työttömyyskorvausta? Eikö keikkatyöt vaikuta näihin korvauksiin?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «