Aihe: Miten käytännössä opetella soittamaan?
1 2 3
passe
14.12.2017 22:27:20
Suhtautuminen. Se on muodostunut itselleni jonkinlaiseksi avainsanaksi. Kokonaisuuteen suhtaudun niin että kaikki treeni on hyvästä ja vie aina jonnekin. Itselläni ei ole "Ensi vuonna Wembleyllä soittamassa..." kaltaisia tavoitteita, vaan musa on se minun oma kiva juttuni. Johonkin ollaan menossa, mutta yhtään en oikein tiedä että minne. Tavallaan myös hirveän vapauttavaa ajatella noin.

Kokonaisuuksien ymmärtäminen on Youtube-opetuksen varassa elävälle usein hankalaa. Aikaa se vie vaikka kävisi tunneillakin, mutta hyvä opettaja osaa töniä oikeisiin ilmansuuntiin ja välttämään ne turhimmat miinat.

Itse olen vielä kaukana yhtään mistään tasosta, mutta yhden vinkin haluan antaa. Mitä ikinä teet tai treenaatkaan, pidä aina mielessä että otelaudan tuntemus on aina siellä taustalla. Siinä voi tulla inan paremmaksi ihan joka päivä, jos vaan treenaa vähänkään ajatuksen kanssa.
"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
Matoleka
14.12.2017 23:28:18 (muokattu 14.12.2017 23:31:59)
Varmasti jos hyvä opettaja löytyy niin sitä ei korvaa mikään.
Mutta esim.mulla on kaveri joka osaa kyllä soittaa kitaraa hyvin, mutta aivan eri tyylistä musiikkia kuin minä.

Hyvä opettaja osaa tietysti opetaa monen tyylistä soitantaa, mutta pienellä paikkakunnalla jossa itse asun, niin on onni että edes tuntee yhden ihmisen joka soittaa kitaraa:) katoavaa kansanperinnettä..

Eli jos internettiä ja youtubea yms. ei olisi vielä keksitty niin suurella todennäköisyydellä mun musiikki"ura" ja unelma olisi siltä osini jäänyt toteutumatta. Ja herraThomann olisi jonkuu tuhat euroa köyhempi..

Ymmärrän kyllä että monesta vanhanliiton kitaristista tuntuu pahalta, kuinka helppoa periaatteessa tänäpäivänä on oppia soittamaan kitaraa. Mutta kait sitä iät ja ajat on myös ns.apinoimalla opeteltu soittamaan, eikä pelkästään aina nuoteista.?

Oon kyllä sanonut, jos joku puoli-ivalliseen äänensävyyn (=kateellisena)kysynyt että 'osaatko nyt soittaa kitaraa?'
Tähän oon vastannu että 'en oikeastaa, opettelen lähinnä soittamaan biisejä kitaralla'
Mutta se riittää mulle. Jollekkin toiselle ei.
Matoleka
14.12.2017 23:48:12
^arvostan.
Milkop
15.12.2017 16:57:49 (muokattu 15.12.2017 16:58:04)

Täytyy olla hallun kanssa 100% samaa mieltä. Samoja kokemuksia on itselläkin. Parilla kaverilla taisi olla netti, meillä ei, joten korvakuulolta mentiin ja harvoin vielä nykyäänkään tulee tabeja tai nuotteja käytettyä. Korva on kehittynyt sille tasolle että biisit voi plokata ilman nuotteja. Jotenkin tuntuu ettei nuottien orjallinen seuraaminenkaan pelkästään hyvä asia ole.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Stone
17.12.2017 17:50:58 (muokattu 17.12.2017 18:06:34)

Milkop: Jotenkin tuntuu ettei nuottien orjallinen seuraaminenkaan pelkästään hyvä asia ole.

No ei ole. Minä aloitin soittamisen nuoteilla aikoinani ja jäin niiden täydelliseksi orjaksi, jollon korvakuulolta en pystynyt mitään soittamaan.
Onnekseni bändisoiton aloittaessani huomasin korvakuulo soiton olevan kaikki kaikessa tai ainakin auttavan jumalattomasti ja sillä tiellä edelleen. Voisin sanoa sen kehittäneen itseäni muutamassa vuodessa paljon enempi kuin nuottien parissa edes 10 vuodessa.
Huomioitava kuitenkin sekin seikka, että biisimme ovatkin lähinnä omia ja syntyvät improvisaatio pohjalta, jolloin nuotteja ei alunperin niihin ole edes. Tai jos nyt jotain onkin, niin pelkät runkojen sointukierrot paperilla...

Tämä on kuitenkin vain minun kohdallani parempi näin, mutta monelle saattaa tilanne olla juurikin päinvastainen ja silloin kehoitan pitämään esim. nuoteista kiinni apuvälineenä. Jokaisella on siis oma matkansa musiikin parissa kuljettavanaan, kuten hallukin osuvasti asian ilmaisi.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
zkelez
18.12.2017 07:25:30
Jos päädyt totisesti soittamaan niin luultavasti, tai ainakin toivottavasti, opettelet lopulta kaiken, mutta kaikkea en lähtisi suosittelemaan aloitukseen. Mielestäni tärkeintä on mahdollisimman alussa oppia soittamaan kokonaisia kappaleita, itse en aikanaan näin tehnyt ja se oli pahasti kehitystä haittaava moka. Syynä oli tietysti hevi mutta ei tilutus, en vieläkään soita sooloja, minuun vain vetosi voimakkaat introriffit. Jos sinulla on joku yhteys jossa olisi säännöllisesti mahdollista päästä säestämään niin heidän kappaleiden opettelusta ottaisin tavoite numero ykkösen, pienimuotoinenkin livetilanne opettaa erittäin paljon.
Jucciz
20.12.2017 13:19:37
Matoleka: Itse kun aloittelin vuosi sitten, vajaa 4-kymppisenä niin sisäistin melko nopeasti että ei mun kannata perehtyä musiikin teoriaan kovinkaan syvälle.

Olen nähnyt monen soittajan kohdalla sen, että vaikka soittaminen olisi vain kiva harrastus, siitä on mahdollista saada paljon enemmän irti, jos edes jonkin verran on teoriapuoltakin hallussa - ja itse asiassa sitä enemmän, mitä enemmän myös teoria-asioista ottaa selvää. Toki teoriaa kannattaa ahmia vain sen kokoisina paloina, että opitut asiat oikeasti siirtyvät käytännön soittamiseen, eivätkä jää vain irrallisiksi ajatuksiksi pääkoppaan ja unohdu saman tien.
tomaattiorava
26.12.2017 20:32:44
Mitenkäs väki suhtautuu noihin ainoastaan oikeen käden harjoituksiin tekniikan hiomisessa? Eli tyyliin vasurilla kielet vaan mykäks ja keskitytään ainoastaan plektraan.
Intuitiivisesti paradigma tuntuu varsin järkevältä mutta en kyllä välttämättä ite oo ihan myyty siitä että oikee käpälä kovenee jos vasen jätetään kokonaan veke. Entä jos tekeekin päinvastoin, että tekee vasurilla jotain muunneltuja sormituksia joihin ei vielä ole tottunut?
Ja meinaan siis nimenomaan plektratekniikan kannalta.
Defrayer
27.12.2017 11:04:20 (muokattu 27.12.2017 11:06:18)
tomaattiorava: Mitenkäs väki suhtautuu noihin ainoastaan oikeen käden harjoituksiin tekniikan hiomisessa? Eli tyyliin vasurilla kielet vaan mykäks ja keskitytään ainoastaan plektraan.
Intuitiivisesti paradigma tuntuu varsin järkevältä mutta en kyllä välttämättä ite oo ihan myyty siitä että oikee käpälä kovenee jos vasen jätetään kokonaan veke. Entä jos tekeekin päinvastoin, että tekee vasurilla jotain muunneltuja sormituksia joihin ei vielä ole tottunut?
Ja meinaan siis nimenomaan plektratekniikan kannalta.

Olen ymmärtänyt että yleensä ongelma "tämä tai tuo käsi on liian hidas" johtuu monesti käsien välisen synkronian puutteesta, eli niiden yhteispelin harjoittelu on jätetty puolitiehen. Tämän valossa pitäisin aina molempia käsiä mukana ellei kyse ole nimenomaan tekniikasta, jossa käytetään vain toista kättä.

EDIT: Mutta toisaalta kannattaa ongelmakohtiin puuttuessa ja uusia tekniikoita opetellessa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan (esim toisen käden liikkeeseen), jolloin oikeat liikeradat menevät nopeammin kaaliin. Sitten kädet yhdessä.
"I'd bitchslap any outsider trying to interfere with our vibes!" -Mikael Åkerfeldt
Wallesmanni88
15.07.2018 02:20:10 (muokattu 15.07.2018 02:22:16)

Kysymykseen ei muuta vastausta ole kuin se kliseinen treenaa treenaa treenaa.. Itse opiskelin yksinkertaisesti vaan helppoja biisejä joita pidin/pidän siisteinä soittaa. Täältä kun kyselin niin sanottiin jos ei aivot verellä ei opetettele skaaloja niin ei voi koskaan osata mitään. En ole ylpeä ettei mmennyt mun kaaliini, mitä yritän sanoa että harjoittelun pitää pysyä hauskana - muuten jää soitin nurkkaan. Soinnut kannattaa opetella. Rocksmith on kokeilun arvoinen. Älä yritä vääntää väkisin. Hullua on että nyt yli 10v siitä kun aloitin, alan ymmärtämään skaaloja ja otelautaa. Vaikka oolisi vuosienkin tauko ollut musisoinnista niin niitä asioita prosessoi jossain syvällä takaraivossa ja oppii vaikkei juuri niin kovasti yritä edes lol.

Don't force it

Yritä korvakuulolla opetella soittamaan, jos ei onnaa tai on kiire niin katso chordsit tai tabit - tää ei oo niin haudanvakavaa.....
Kampela77
16.07.2018 17:41:22
Wallesmanni88: Kysymykseen ei muuta vastausta ole kuin se kliseinen treenaa treenaa treenaa.. Itse opiskelin yksinkertaisesti vaan helppoja biisejä joita pidin/pidän siisteinä soittaa. Täältä kun kyselin niin sanottiin jos ei aivot verellä ei opetettele skaaloja niin ei voi koskaan osata mitään. En ole ylpeä ettei mmennyt mun kaaliini, mitä yritän sanoa että harjoittelun pitää pysyä hauskana - muuten jää soitin nurkkaan. Soinnut kannattaa opetella. Rocksmith on kokeilun arvoinen. Älä yritä vääntää väkisin. Hullua on että nyt yli 10v siitä kun aloitin, alan ymmärtämään skaaloja ja otelautaa. Vaikka oolisi vuosienkin tauko ollut musisoinnista niin niitä asioita prosessoi jossain syvällä takaraivossa ja oppii vaikkei juuri niin kovasti yritä edes lol.

Don't force it

Yritä korvakuulolla opetella soittamaan, jos ei onnaa tai on kiire niin katso chordsit tai tabit - tää ei oo niin haudanvakavaa.....

Jep. Musiikin teoriapuolen ja tekniikan treenaaminen kannattaa pitää hauskana. Mulla ainakin kaikessa tekemisessä motivaatio on se tärkein asia, joka saa puskemaan eteenpäin. Jos homma eí ole kiinnostavaa, niin mulla lopahtaa kiinnostus.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Metalkallo
18.07.2018 08:17:56
Wallesmanni88: Hullua on että nyt yli 10v siitä kun aloitin, alan ymmärtämään skaaloja ja otelautaa. Vaikka oolisi vuosienkin tauko ollut musisoinnista niin niitä asioita prosessoi jossain syvällä takaraivossa ja oppii vaikkei juuri niin kovasti yritä edes lol.

Kaikkein parhaiten onnistuu kun ei yritä. :)
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
loner
20.07.2018 14:43:10
Jarmo_S: Ei kannata tosiaankaan harjoitella tekniikkaa kuin aivan minimaalisesti. Opettele musiikin soittamista, kuten laulujen säestystä.

Opettelet soittamaan kappaleen ulkoa, toki voit ensin nuotteja/tabulatuureja käyttää.
Sitten jos kappaleessa on muita säkeistöjä eri sanoilla, niin sovellat oppimaasi niihin.
Laulukirjoja suosittelen.

Tämä kaikki yllämainittu, ettei sinusta myös tulisi sellaista säälittävää tilutusharjoittelijaa jollaisiksi monet sähkiksen hankkineet ovat sortuneet ja heillä on tuo varsinainen musiikki jäänyt niinkuin sivuseikaksi.

Harvoin kehun ketään, mutta täyttä asiaa
loner
20.07.2018 14:47:39 (muokattu 20.07.2018 14:49:46)
Youtubessa on 8-v tyttöjä jotka soittaa suohon kaikki kerralla videolla, mutta olen täysin varma jos alan laulaa Ukko Nooa ja "säestä" niin ne alkaa etsimään äkkiä jotain linkkiä mistä näkee miten se menee.

Jos noita superlahjakkuuksia on +miljoona youtubessa niin missä niiden biisit on?
Gary Enfield
21.07.2018 12:39:28
loner: Youtubessa on 8-v tyttöjä jotka soittaa suohon kaikki kerralla videolla, mutta olen täysin varma jos alan laulaa Ukko Nooa ja "säestä" niin ne alkaa etsimään äkkiä jotain linkkiä mistä näkee miten se menee.

Jos noita superlahjakkuuksia on +miljoona youtubessa niin missä niiden biisit on?

Soittaminen ja biisien tekeminen on ehkä kuitenkin vähän eri asia. Paskoja biisejä on muutenkin maailmassa jo ihan riittävästi.
balanced1
21.07.2018 14:47:25 (muokattu 21.07.2018 14:49:17)
Blackmore kiteisti asian, että on heartplayers ja headplayers, viimeksimainittu ei ota riskejä eikä tee virheitä, se on tylsää kuunneltavaa. Blackmore sanoi että esim Satriani on loistava soittaja, mutta tylsä kuunneltava edellä mainituista syistä, olen täysin samaa mieltä
Funkånaut
21.07.2018 17:00:12

loner: Youtubessa on 8-v tyttöjä jotka soittaa suohon kaikki kerralla videolla, mutta olen täysin varma jos alan laulaa Ukko Nooa ja "säestä" niin ne alkaa etsimään äkkiä jotain linkkiä mistä näkee miten se menee.

Nå, valtaosa "biisienkin tekijöistä" tekee paskoja biisejä ettei sillä.
"A real gentleman, even if he loses everything he owns, must show no emotion. Money must be so far beneath a gentleman that it is hardly worth troubling about." - Fyodor Dostoevsky (The Gambler)
Tinnittus
27.07.2018 16:19:07

Tube-kitaristit on ihan oma rotunsa.
Ei ne tee omia juttuja, koska silloin on vaarana, ettei tule niin ihQusti tykkäyksiä ja katseluk kertoja ja sehän olisi ranteet-auki kauhistus ;)
JereToikka
27.07.2018 18:25:10 (muokattu 27.07.2018 18:25:23)
Gary Enfield: Soittaminen ja biisien tekeminen on ehkä kuitenkin vähän eri asia. Paskoja biisejä on muutenkin maailmassa jo ihan riittävästi.

Henk. koht. mielipide on, että jokaisen soittajan kannattaisi myös syventyä säveltämiseen ja/tai improvisointiin. Sitä kun opettelee oikeilla tavoilla, niin paskatkin biisit jää vähemmälle.

Vankka mielipiteeni on, että jokainen voi oppia tekemään ainakin perushyviä biisejä.
Unelmat ovat tehty toteutettaviksi. Päivässä on vain 24 tuntia. Käytä ne tärkeimpiin asioihin ja jätä turhat asiat huomiotta. http://kitaratunnitturku.com/?kitaratunnit
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)