Aihe: Teosto blokannu Youtuben
1 2 3 4 5 6
PJS
04.12.2017 13:03:34

Tympee Huttunen: En kuulu teostoon ja seurannut ruohonjuuritason keikkameininkejä kymmenisen vuotta ja ollut itsekin niitä järkkäämässä. Vissiin vähän ikävä yllätys, kun keikkapaikan vuokran ja miksaajan palkkion jälkeen jaetaan bensarahat ulkopaikkakuntalaisille bändeille, eikä paikallisille saati itselle, jää kuin känsät käsiin. Sitten joku tyyppi on tehnyt teostoilmon ja tulee joku obscurelasku myöhemmin, mikä menee sitten minne menee - tuskin likimain kaikki sille lapun tekijälle.

Jos ne tapahtumien järkkäämiseen tarvittavat luvat on yllätys ja siihen ei oo varattu fyrkkaa järkkääjien toimesta ni omaa osaamattomuuttahan se vaan on. Hyvällä asialla toki ollaan, mut kyl sitäki kannattaa tehdä niin et hommat hoituu fiksusti ja ehkä jopa niin et viivan alle vois ees joskus jäädä jotain.

Mut vaikeetahan se on, tiedän koska on itsekin tullut viriteltyä kaikenlaista vastaavaa.
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Tympee Huttunen
04.12.2017 13:36:33
PJS: Jos ne tapahtumien järkkäämiseen tarvittavat luvat on yllätys ja siihen ei oo varattu fyrkkaa järkkääjien toimesta ni omaa osaamattomuuttahan se vaan on. Hyvällä asialla toki ollaan, mut kyl sitäki kannattaa tehdä niin et hommat hoituu fiksusti ja ehkä jopa niin et viivan alle vois ees joskus jäädä jotain.

Mut vaikeetahan se on, tiedän koska on itsekin tullut viriteltyä kaikenlaista vastaavaa.

Hyvä neuvo. Kannattaa järkätä keikkoja, minne tulee tarpeeksi ihmisiä ja jos rahaa ei ole varattu tarpeeksi, on se omaa osaamattomuutta. Ideaalimaailmassa just noinhan se menee.

On periaatteessa kaksi motivaatiota järkätä keikkoja: a) saada rahaa b) tukea musiikkikulttuuria. Nuo tavoitteet aika harvoin kohtaa, joskus kylläkin. Kukaan ei ei järkkää pikkubändeille keikkaa, koska siitä saisi rahaa. Harva taas ihan fanituksesta ja tuesta järkkää Haloo Helsingin keikalle. Jos taas haluaa just sen oman suosikki-UG-bändin Australiasta naapuriin soittamaan, niin hienoa. Varmasti tulee ikimuistoinen keikka kaikille osapuolille ja melko varmasti takkiin reilusti.

On bisnestä ja on harrastusta ja varmaan se välimaasto on melko hankala. Itse vedin rajan siihen, että kaljatakuut ja tilavuokrat kiristyi siihen pisteeseen, että joutui itse maksumieheksi järkätessä pienille bändeille keikkoja. Tiedän, että muut alalla toimijat repii vielä hiuksia päästään, kun tulee jotain Teostolappuja keikoista, mitkä on olleet aika pyyteetöntä musakulttuurin tukemista. Jos bändi haluaa x-määrän rahaa keikasta, niin miksei sitä voi suoraan pyytää ja jättää noi Teostohommat niille isommille tahoille, eikä jonkun demoluolan järjestäjän harmiksi?
Krice
04.12.2017 14:41:21

PJS: Teosto hyväksikäyttää esim. minua maksamalla mulle joka vuosi rahallista korvausta mun sävellysten ja sanoitusten esityksistä. Kyllä korpeaa tommoinen.

Eikä ne ota itselleen mitään osuutta siitä?
zekeode
04.12.2017 15:06:43 (muokattu 04.12.2017 15:08:03)

Krice: Eikä ne ota itselleen mitään osuutta siitä?

Äärimmäisen pienen, koska Teosto ei tavoittele voittoa. Toimii minimimiehityksellä, ja jos kulut uhkaa nousta, niin sitten käydään yt-neuvotteluja.
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
Sax-pappa
04.12.2017 15:14:17
Tympee Huttunen: Hyvä neuvo. Kannattaa järkätä keikkoja, minne tulee tarpeeksi ihmisiä ja jos rahaa ei ole varattu tarpeeksi, on se omaa osaamattomuutta. Ideaalimaailmassa just noinhan se menee.

On periaatteessa kaksi motivaatiota järkätä keikkoja: a) saada rahaa b) tukea musiikkikulttuuria. Nuo tavoitteet aika harvoin kohtaa, joskus kylläkin. Kukaan ei ei järkkää pikkubändeille keikkaa, koska siitä saisi rahaa. Harva taas ihan fanituksesta ja tuesta järkkää Haloo Helsingin keikalle. Jos taas haluaa just sen oman suosikki-UG-bändin Australiasta naapuriin soittamaan, niin hienoa. Varmasti tulee ikimuistoinen keikka kaikille osapuolille ja melko varmasti takkiin reilusti.

On bisnestä ja on harrastusta ja varmaan se välimaasto on melko hankala. Itse vedin rajan siihen, että kaljatakuut ja tilavuokrat kiristyi siihen pisteeseen, että joutui itse maksumieheksi järkätessä pienille bändeille keikkoja. Tiedän, että muut alalla toimijat repii vielä hiuksia päästään, kun tulee jotain Teostolappuja keikoista, mitkä on olleet aika pyyteetöntä musakulttuurin tukemista. Jos bändi haluaa x-määrän rahaa keikasta, niin miksei sitä voi suoraan pyytää ja jättää noi Teostohommat niille isommille tahoille, eikä jonkun demoluolan järjestäjän harmiksi?

Elävän musiikin Pienlupa maksaa noin satkun plus alv. Sillä saa järjestää 10 tapahtumaa vuodessa. Eipä tuo isoa lovea budjettiin tee jos vähänkään aktiivisemmin tapahtumia järkkää
Tympee Huttunen
04.12.2017 15:59:29
Sax-pappa: Elävän musiikin Pienlupa maksaa noin satkun plus alv. Sillä saa järjestää 10 tapahtumaa vuodessa. Eipä tuo isoa lovea budjettiin tee jos vähänkään aktiivisemmin tapahtumia järkkää

Itse ymmärsin tutun keikkajärkkärin puheista, että tulee jotain muutakin, kun joku täyttää Teosto-laput keikaltaan. Tosin ihan kuulopuheiden mukaan mennään, koska itse en ole mitään asian eteen tehnyt.
Sax-pappa
04.12.2017 16:06:30
Tympee Huttunen: Itse ymmärsin tutun keikkajärkkärin puheista, että tulee jotain muutakin, kun joku täyttää Teosto-laput keikaltaan. Tosin ihan kuulopuheiden mukaan mennään, koska itse en ole mitään asian eteen tehnyt.

https://www.teosto.fi/kayttajat/hinnastot/376
varakeef
04.12.2017 17:18:50
Tympee Huttunen: Itse ymmärsin tutun keikkajärkkärin puheista, että tulee jotain muutakin, kun joku täyttää Teosto-laput keikaltaan. Tosin ihan kuulopuheiden mukaan mennään, koska itse en ole mitään asian eteen tehnyt.

Niin voi kyllä nykyjärjestelmässä kuulemma käydä, että bändi tekee kokonaan oman ilmoituksensa, vaikka ravintolakin on ilmoituksen tehnyt. Tästä tulee ravintolle ylimääräinen lasku, joka kuitenkin hyvitetään. (Bändin kannattaisi siis vilkaista, onko ravintolalla ilmo jo systeemissä esitäytettynä, ja lisätä ohjelmisto sinne. Useimmiten ei kyllä näy olevan.)

Mutta tuo on siis virhetilanne, eikä järjestelmän ahnetta riistoa. Keikkapaikan teostomaksu on kohtuullinen ja paikan kapasiteettiin sidottu. Jos tapahtuman budjetti on teostomaksusta kiinni, tulee baarille huomattavasti enemmän persnettoa siksi, ettei bändi vetänyt juuri lainkaan jengiä. (Siis mikä tahansa paikan kulu, ehkä sähköä ja vettä lukuunottamatta ylittää teostokulungin.)

Se taas ei ole mikään ylimääräinen maksu, joka koituu jos bändi tekee asiaan kuuluvan ilmoituksen tilanteessa, jossa joku paikallinen bluesyhdistys on alunperinkin päättänyt laistaa maksusta, jota ravintolakaan (joka ei ehkä muuten tapaa järjestää moisia tilaisuuksia) ei ole hoitanut.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Tympee Huttunen
04.12.2017 17:25:57
varakeef: Niin voi kyllä nykyjärjestelmässä kuulemma käydä, että bändi tekee kokonaan oman ilmoituksensa, vaikka ravintolakin on ilmoituksen tehnyt. Tästä tulee ravintolle ylimääräinen lasku, joka kuitenkin hyvitetään. (Bändin kannattaisi siis vilkaista, onko ravintolalla ilmo jo systeemissä esitäytettynä, ja lisätä ohjelmisto sinne. Useimmiten ei kyllä näy olevan.)

Mutta tuo on siis virhetilanne, eikä järjestelmän ahnetta riistoa. Keikkapaikan teostomaksu on kohtuullinen ja paikan kapasiteettiin sidottu. Jos tapahtuman budjetti on teostomaksusta kiinni, tulee baarille huomattavasti enemmän persnettoa siksi, ettei bändi vetänyt juuri lainkaan jengiä. (Siis mikä tahansa paikan kulu, ehkä sähköä ja vettä lukuunottamatta ylittää teostokulungin.)

Se taas ei ole mikään ylimääräinen maksu, joka koituu jos bändi tekee asiaan kuuluvan ilmoituksen tilanteessa, jossa joku paikallinen bluesyhdistys on alunperinkin päättänyt laistaa maksusta, jota ravintolakaan (joka ei ehkä muuten tapaa järjestää moisia tilaisuuksia) ei ole hoitanut.

Onko tässä kyse esim. esitysilmoituksessa, jossa bändi ilmoittaa omat biisinsä?
varakeef
04.12.2017 17:40:39
Tympee Huttunen: Onko tässä kyse esim. esitysilmoituksessa, jossa bändi ilmoittaa omat biisinsä?

Omat ja muutkin esittämänsä biisit. Lisäksi siellä kysytään milloin, missä, kuka järjesti ja kerrotaan arvio yleisömäärästä. Jos tuollaisesta ei ole joku maksanut, lasku teostolta lähtee.
Tympee Huttunen
04.12.2017 18:31:23
varakeef: Omat ja muutkin esittämänsä biisit. Lisäksi siellä kysytään milloin, missä, kuka järjesti ja kerrotaan arvio yleisömäärästä. Jos tuollaisesta ei ole joku maksanut, lasku teostolta lähtee.

Kuinka paljon esitysilmoitus maksaa, jos on esim neljä bändiä ja kullakin kymmenkunta biisiä? Saxpappa mainitsi aiemmin pienesitysluvan, onko se siis osana tätä vai oma kuluerä, jonka paikka maksaa aina?
Krice
04.12.2017 18:59:09

zekeode: Äärimmäisen pienen, koska Teosto ei tavoittele voittoa.

Mitä se tavoittelee? Tappiota? Samanlainen instanssi se on kuin muutkin vastaavat, jotka on keksitty vain sen vuoksi, että saadaan repäistyä siivu jostakin toisten ihmisten työstä.
Vessajono
04.12.2017 19:59:12
Krice: Mitä se tavoittelee? Tappiota? Samanlainen instanssi se on kuin muutkin vastaavat, jotka on keksitty vain sen vuoksi, että saadaan repäistyä siivu jostakin toisten ihmisten työstä.

Jännä juttu että en oo koskaan kuullu kenenkään tuntemani Teoston asiakkaan valittavan että Teosto repii siivuja heidän työstään.
"Ohan se nyt helvetin paljon järkevämpää treenata balalaikkaa ku suunnitella jotain saatanan vetypommia." Nobelanereita juotu vuonna 2017: 432
Kefiiri
04.12.2017 20:12:48
Tympee Huttunen: Kuinka paljon esitysilmoitus maksaa, jos on esim neljä bändiä ja kullakin kymmenkunta biisiä? Saxpappa mainitsi aiemmin pienesitysluvan, onko se siis osana tätä vai oma kuluerä, jonka paikka maksaa aina?

Jos oikein ymmärrän, sillä vajaan satkun luvalla saa järjestää kymmenet pienet geimit vuodessa, bändien tai kappaleiden määrä ei aiheuta lisäkuluja järjestäjälle.
En ole musiikin asiantuntija.
GiovanniDiRondo
04.12.2017 21:16:45

Olen itse ollut Teoston asiakas 8 vuotta. Pienasiakkaana olen tyytyväinen siitä, että taloudellisesti merkityksettömiä hankkeita on koko ajan helpotettu, esim. pienistä levypainoksista omasta materiaalista ei ole tarvinnut maksaa lainkaan turhia teostomaksuja.

Ja muutenkin. Jos tätä hommaa joku tahtoo tehdä työkseen, niin varmasti kaikki raha kelpaa mitä tuolta maailmalta saa irti kun musiikki raikaa.

Youtube-tili on mulla ollut vuoden eikä siitä kovin paljoa iloa ole. Onhan se kiva kun on omat musavideot tuolla, mutta ei niitä ketään katsele. Marginaalinen musiikki jää uudessa internetissä näköjään algoritmien taakse.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
varakeef
04.12.2017 21:45:57
Tympee Huttunen: Kuinka paljon esitysilmoitus maksaa, jos on esim neljä bändiä ja kullakin kymmenkunta biisiä? Saxpappa mainitsi aiemmin pienesitysluvan, onko se siis osana tätä vai oma kuluerä, jonka paikka maksaa aina?

Ehkäpä menet musiikkibisnesosaston teosto -faq:iin, mutta esitysilmoitus ei maksa mitään. Se on orkesterin tekemä ilmoitus siitä, mitä biisejä on soitettu. Niiden perusteella raha, joka taas on peritty keikkojen järjestäjiltä (eli yleensä baareilta), löytää perille kappaleiden tekijöille.

Baarilta peritty korvaus on taas riippumaton siitä, kuinka monta bändiä siellä eräänä iltana soitti, mitä ne soittivat, ja kuinka monta biisiä ne soittivat. Siihen vaikuttaa se, kuinka paljon baariin mahtuu väkeä, kuinka paljon siellä on keikkoja, ovatko maksullisia tilaisuuksia jne. Edellä jonkun linkkaamasta hinnastosta sekin selviää.
öl m
04.12.2017 22:02:55
Vessajono: Jännä juttu että en oo koskaan kuullu kenenkään tuntemani Teoston asiakkaan valittavan että Teosto repii siivuja heidän työstään.

Itse olen kuullut ihan livenä. Lienee sanomattakin selvää, ettei kyseinen henkilö ole enää Teoston asiakas.
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
Karwin
04.12.2017 22:22:08

Krice: Samanlainen instanssi se on kuin muutkin vastaavat, jotka on keksitty vain sen vuoksi, että saadaan repäistyä siivu jostakin toisten ihmisten työstä.

Teosto on yhdistys, Google yritys.
Elämä on nakki.
PJS
04.12.2017 23:14:19

Krice: Mitä se tavoittelee? Tappiota? Samanlainen instanssi se on kuin muutkin vastaavat, jotka on keksitty vain sen vuoksi, että saadaan repäistyä siivu jostakin toisten ihmisten työstä.

Se on asiakkaidensa etujärjestö. Ei oo vaikeaa ymmärtää, että tollanen keskitetty järjestö jota ylläpidetään on tehokkaampi tapa valvoa tekijänoikeuksien noudattamista kuin se että kaikki artistit itse erikseen vahtisivat kaikkia radio- ja televisioasemia, keikkapaikkoja, tapahtumanjärjestäjiä ja internettiä

Se että sä et tajua tota tarkoittaa vaan että sä et, taas kerran, tajua jotain.
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)