Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender SFVL alkuperäiset kaiuttimet
1
TDK
29.11.2017 00:38:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla 70 luvun alkupuolen SFVL ja olen vaihtanut siihen molemmat kaiuttimet jossain vaiheessa. Eminens Patriot. Vanhat alkuperäiset ovat tallella. Kysymys 1, pitäiskö ne myydä pois (vaimo ilahtuisi) tai säästää mahdollista myyntiä varten? Kysymys 2, paranis soundi ennestään jos tilalle vaihtaisi 1x12 ja 1x10?
 
T
 
blues guitar
29.11.2017 08:03:46 (muokattu 29.11.2017 14:57:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sun pitää ratkaista väliltä "vaimon miellyttäminen" vs. "Vahvistimen mahdollinen keräilyarvo".
 
Soundin paremmuus täytyy jokaisen itse todeta, se kun on makuasia.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
basisti1971
29.11.2017 14:08:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
TDK: Mulla 70 luvun alkupuolen SFVL ja olen vaihtanut siihen molemmat kaiuttimet jossain vaiheessa. Eminens Patriot. Vanhat alkuperäiset ovat tallella. Kysymys 1, pitäiskö ne myydä pois (vaimo ilahtuisi) tai säästää mahdollista myyntiä varten?
 
Riippuu tietysti millä kajareilla tuo yksilö on alunperin toteutettu, kuten toki siitäkin missä kunnossa nuo alkuperäiset kajarit ovat.
 
Toisaalta, "Fenderin" 10" ovat harvinaisempia kuin perinteisemmät 12" elementit, joten tarjontaa on vähemmän eli saahan noista tarvitsijalta varmasti enemmän kuin 12 tuumaisista vastaavista, mutta noita tarvitsijoita lienee myös vastaavasti aika paljon vähemmän.
 
Itse en möisi, mutta eipä sitä tule mistään muutenkaan luovuttua ;).
Eipä kaksi kymppituumaista ylenmäärin tilaa vie, ja ainakaan omasta mielestä alkuperäisyyden tuoma lisäarvo vs. mahdollinen kahdesta vanhasta -ei niin halutusta- kaiutinelementistä saatava rahamäärä ole välttämättä lainkaan erikseen myymään houkutteleva yhtälö.
 

 
TDK: Kysymys 2, paranis soundi ennestään jos tilalle vaihtaisi 1x12 ja 1x10?
 
Paremmasta on paha sanoa, siihen vaikuttaa muut asiat kuin kaiuttimen halkaisija huomattavasti enemmän, mutta kyllähän tuota yhdistelmää ainakin nettipalstoilla hehkutellaan.
 
Yksi syy on tietysti ollut 12" elementtien huomattavasti parempi saatavuus, mutta ainakin tarjonta on myös 10" osastossa kasvanut räjähdysmäisesti viimeisten vuosikymmenten aikana.
Siitä miten hyviä nykykympit oikeasti ovat, ei ole minkäänmoista hajua.
 
Tuohon konversioon on kaiketi saatavissa ihan valmistakin etulevyä, jos ei itse tunne poltetta väkästellä.
 
Jos mulla olisi vastaava tilanne, varmaankin katselisin Bassmanin reproelementtejä, ellei ole halua hankkia alkuperäisiä.
Vaikka sitten vain sijoitusmielessä.
 
T:Samuli
 
varakeef
30.11.2017 10:39:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpaa (mitä) merkkiä alkuperäiset kaiuttimet ovat? Toiset olivat paremmat ja edelleenkin arvostetummat (eli kalliimmat). En muista nyt kummat.
 
Luulen, että kaiuttimet erikseen myymällä saa enemmän hyötyä, kuin myymällä koko paketti myöhemmin. Kokeile nyt ensisijaisesti kuitenkin, sattuisitko pitämään alkuperäisten soinnista uusia enemmän.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
LaMotta
30.11.2017 15:46:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on Fender SFVL? Ilmeisesti joku silver face-malli?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
varakeef
30.11.2017 15:55:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Mikä on Fender SFVL? Ilmeisesti joku silver face-malli?
 
Vibrolux, otaksun.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
basisti1971
30.11.2017 17:37:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
varakeef: Toiset olivat paremmat ja edelleenkin arvostetummat (eli kalliimmat). En muista nyt kummat.
 
Netti ja evilbay antaisivat olettaa että CTS ceramic olisi ainakin halutumpi, ~20-80$, ja Oxford 10L5 vähemmän haluttu ~10-50$.
Tiedä sitten mikä on totuus.
Toisaalta, tuota Oxfordia oli jo BF Vibroluxissakin.
Ja mieli tuntuu paremmuuksista muuttuvan puoleen jos toiseenkin, ihan kuten kaikessa muussakin.
 
Alkuperäisyys on helppo tarkistaa jos ei satu olemaan alkuperäinen omistaja, tai historia ei ole tarkkaan tiedossa, date code ei saisi ainakaan yli vuotta heittää tarkistuslapun päivämäärästä tai potikoiden date codesta.
 
Tuon tosiostaja joka tapauksessa tekee jos alkuperäisenä ja alkuperäisen hintatasolla yrittää joskus kaupata.
 

 
varakeef: Luulen, että kaiuttimet erikseen myymällä saa enemmän hyötyä, kuin myymällä koko paketti myöhemmin.
 
Voi olla, mutta vaikka hellasärön minimointipyrkimyksiä ei ikinä tulekaan väheksyä, 50-100€ tuskin ainakaan pitkäaikaista helpotusta tuo.
 
T:Samuli
 
TDK
04.12.2017 21:22:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikista vastauksista. Alkuperäiset kaiuttimet ovat:
 
Fender
Musical Instruments
Special Design Speakers
023036 1QL5-3 465-122
 
SFVL = Silver Face Vibro Lux
 
Ehkä nämä pitäisi säilyttää ihan vaan sen takia että aluperäisyys säilyisi. Silti voisi kokeilla sitä 12 + 10.
 
juici
04.12.2017 23:07:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TDK: Kiitos kaikista vastauksista. Alkuperäiset kaiuttimet ovat:
 
Fender
Musical Instruments
Special Design Speakers
023036 1QL5-3 465-122
 
SFVL = Silver Face Vibro Lux
 
Ehkä nämä pitäisi säilyttää ihan vaan sen takia että aluperäisyys säilyisi. Silti voisi kokeilla sitä 12 + 10.

 
465 on Oxfordin valmistajakoodi (EIA).
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
basisti1971
05.12.2017 06:56:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
juici: 465 on Oxfordin valmistajakoodi (EIA).
 
Ja 122 = 22 viikko vuonna 71.
Eli mitä suurimmalla todennäköisyydellä alkuperäiset.
 
Ja vaikkeivat olisikaan just ne kaiuttimet jotka alunperin on asennettu, riittävän lähellä valtaosalle alkuperäisyyden vaalijoista.
 

 
TDK: Ehkä nämä pitäisi säilyttää ihan vaan sen takia että aluperäisyys säilyisi. Silti voisi kokeilla sitä 12 + 10.
 
Ainakin itse säilyttäisin.
 
Siitä on aikaa kun viimeksi on Fenkun comboa tutkiskellut, mutta muistelisin että etulevy irtoaa varsin näppärästi tuonikäisissä.
Eli vaihtoehtoisten kaiuttimien kokeilu ei ole millään tapaa peruuttamaton modaus.
 
Itse kyllä melko varmasti kokeilisin mieluummin 112 vaihtoehtoa.
Etenkään livenä ilman mikittämistä, kun en ole lainkaan ihastunut vierekkäin olevista kaiutinelementeistä niiden kammottavien suuntaavuusominaisuuksien vuoksi.
Kotisoitteloissa tietty se ja sama.
 
T:Samuli
 
varakeef
05.12.2017 10:44:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelisin, että kaiuttimien asennuslevy on noissa ruuveilla kiinni rungossa, eli ei ole ongelma eikä mikään käyttää vaihtoehtoisia kaiutinasetelma erillisessä alustassa. Etuverkko on kiinni takiaisnauhoilla eli ei ole ongelma sekään - kun materiaali on kuitenkin höttöistä kuitupurulevyä, kannattaa olla tarkkana ettei verkon kehystä epähuomiossa tuhoa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «