Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kynnet akustisen soitossa - rakennekynnet
1 2
Old Guitar
27.11.2017 13:31:31 (muokattu 27.11.2017 13:32:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimettömän ja keskisormen kynteni kasvavat tarpeeksi vahvoiksi ja pitkiksi soittamista ajatellen. Etusormen kynsi vaan ei ota kasvaakseen. Se voi johtua siitä, että se teräskielen soitossa toimii joskus 'plektrana' ja se saattaa kuluttaa kynttä? Mutta nyt tarkemmin, kun ajatellen olenhan ollutkin jonkin aikaa soittamatta teräskielistä ja tarkkaillut kynnen tilaa, eikä se silti ole kasvanut tarpeeksi pitkäksi
 
Olen yrittänyt syödä vitamiineja (biotiini, kalanmaksaöljykapset + omega ja monivitamiini, kalkkitabletit) ja ja hienoista vahvistumista on havaittavissa etusormen kynnen kasvussa, mutta vieläkään siitä ei ole tullut muiden kynsien veroista, vaan se jää lyhemmäksi muita.
 
Onko vielä jotain mitä voi tehdä kynnen vahvistamiseksi, jotain muuta kuin vahvistavan lakan käyttö?
 
Mietin myös rakennekynsien käyttöönottamista. Liimataanko rakennekynsi kynnen alle vai päälle? Tätä kysyn sen vuoksi, että etusormen kynnenaluinen tila on erittäin vähänen, josko siihen saa pysyvää liimausta mikäli rakennekynsi pitäisi liimata sen alle?
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Gary Enfield
27.11.2017 15:11:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: Nimettömän ja keskisormen kynteni kasvavat tarpeeksi vahvoiksi ja pitkiksi soittamista ajatellen. Etusormen kynsi vaan ei ota kasvaakseen. Se voi johtua siitä, että se teräskielen soitossa toimii joskus 'plektrana' ja se saattaa kuluttaa kynttä? Mutta nyt tarkemmin, kun ajatellen olenhan ollutkin jonkin aikaa soittamatta teräskielistä ja tarkkaillut kynnen tilaa, eikä se silti ole kasvanut tarpeeksi pitkäksi
 
Olen yrittänyt syödä vitamiineja (biotiini, kalanmaksaöljykapset + omega ja monivitamiini, kalkkitabletit) ja ja hienoista vahvistumista on havaittavissa etusormen kynnen kasvussa, mutta vieläkään siitä ei ole tullut muiden kynsien veroista, vaan se jää lyhemmäksi muita.
 
Onko vielä jotain mitä voi tehdä kynnen vahvistamiseksi, jotain muuta kuin vahvistavan lakan käyttö?
 
Mietin myös rakennekynsien käyttöönottamista. Liimataanko rakennekynsi kynnen alle vai päälle? Tätä kysyn sen vuoksi, että etusormen kynnenaluinen tila on erittäin vähänen, josko siihen saa pysyvää liimausta mikäli rakennekynsi pitäisi liimata sen alle?

 
Liimataan päälle. Tätä olen kanssa pohtinut, mutta en ole toteuttanut, vaan tyytynyt kompromissiin. Toimii kuulemma hyvin. Rakennekynsi, geelikynsi, mitä ne onkaan ja mitkä on erot. Ajattelin joskus soittaa konsikseen ja kysyä missä ne klasarin soittajat käy kynsiään laitattamassa. Sitäkään en tehnyt, vaan tiedän kyllä jo mihin täällä turussa meen jos joskus menen.
 
Ahti Tuumiainen
03.12.2017 20:25:52 (muokattu 03.12.2017 20:28:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole kynsien kanssa ollut muuta ongelmaa, kuin että peukalonkynsi tahtoo aina lohjeta. En tiedä mistä johtuu. Soitanko väärin vai mitä ihmettä. Lasiviilaa olen käyttänyt. Etusormen kynnen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, päinvastoin. Se kestää ja kestää, vaikka sitä käyttäisi ''plektrana''. Nimettömän kynsi sen sijaan on niin paljon muita kynsiä ''syvemmällä'', että sen kasvatus kestää aina pidempään kuin muiden kynsien. Soittelin pitkään pelkällä ''lihalla''. Nyt olen taas vaihteeksi yrittänyt kasvatella kynsiä.
 
tuskiz
03.12.2017 21:30:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://m.thomann.de/intl/harley_be … AFI.EUR%3AEUR&o=4&search=1512329345
 
Mitä sitä kynsiään kuluttamaan.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Ahti Tuumiainen
04.12.2017 05:17:35 (muokattu 04.12.2017 21:56:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: https://m.thomann.de/intl/harley_be … AFI.EUR%3AEUR&o=4&search=1512329345
 
Mitä sitä kynsiään kuluttamaan.

 
Mä inhoan noita sormiplektroja. Tykkään eniten soittaa sormilla ja/tai kynsillä. Tosin, mulla ei olekaan ongelmaa muiden, kuin peukun kynnen kanssa. Ja peukalopleku ei ole kiva. Ja kyllä, olen ''totutellut'' siihen, mutta kaikista luontevimmalta tuntuu soittaa ilman mitään ''välikappaleita''. Mutta tämähän on vain miun mielipuolipide. Kyllä joillakin tietysti sormiplekuillakin on paikkansa.
 
tuskiz
04.12.2017 07:16:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Hitto mä inhoan noita sormiplektroja. Tykkään eniten soittaa sormilla ja/tai kynsillä. Tosin, mulla ei olekaan ongelmaa muiden, kuin peukun kynnen kanssa. Ja peukalopleku ei ole kiva. Ja kyllä, olen ''totutellut'' siihen, mutta kaikista luontevimmalta tuntuu soittaa ilman mitään ''välikappaleita''. Mutta tämähän on vain miun mielipuolipide. Kyllä joillakin tietysti sormiplekuillakin on paikkansa.
 
Mä luulen että noista pitää vähän niinkuin löytää mieleisensä, toi HB setti oli lähinnä vaan esimerkki.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Gary Enfield
04.12.2017 09:22:11 (muokattu 04.12.2017 09:24:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormiplekut ovat täysin tunnottomat, peukku niistä on ylivoimaisesti helpoin ja sitä käytän sormisoitossa (ei kuitenkaan dunlop). Plus kaikki rascuadot sun sellaiset on jokseenkin mahdottomia. Banjotyyliseen soittoon sopii. Ja se peukkupleku yksistään antaa voimaa vuorobassoon. Siis munst.
 
Jarmo_S
04.12.2017 10:26:58 (muokattu 04.12.2017 10:32:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla varsinaisesti asia on jonkin verran ajankohtainen ukulelen soitossa. Käytän siinä yleensa vain etusormi-harjausta, mikä on uken perustekniikkaa. Sopii myös klassiseen kitaraan, mutta äänenväri ei kyllä silloin kovin kirkas ole.
 
Olen miettinyt lähinnä sitä, josko jonkinlaista sormiplekua löytyisi, joka ei aivan radikaalisti pelkän etusormen lyhyen kynnen (ainoa mahdollisuus) käytöstä poikkeaisi. Siinä pitäisi kai pyrkiä säilyttämään plekun soitto-osa melko lyhyenä, muuten se vaikuttaisi tekniikkaan ehkä liikaa?
 
Olen kyllä aivan samaa mieltä muuten, etteivät sormiplektrat juuri esimerkiksi klassisen kitaran soittoon oikein sovellu. Tämä ukulelen rämpytys voisi kai olla sellaisella etusormeen laitettavalla mahdollista?
 
Brownie
04.12.2017 10:30:59 (muokattu 04.12.2017 10:31:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdellä kaverilla on erikoinen soittotapa: hän soittaa yhdellä sormiplektralla(etusormessa) tavallisen plektran tapaan. Pitäis varmaan itsekin kokeilla. Tuo nimittäin voisi olla aika toimivakin tyyli. Siis ei klasarijuttuihin tietenkään, mutta johonkin rokki tms...
 
Jäärä
04.12.2017 10:43:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarmo_S: Minulla varsinaisesti asia on jonkin verran ajankohtainen ukulelen soitossa. Käytän siinä yleensa vain etusormi-harjausta, mikä on uken perustekniikkaa. Sopii myös klassiseen kitaraan, mutta äänenväri ei kyllä silloin kovin kirkas ole.
 
Olen miettinyt lähinnä sitä, josko jonkinlaista sormiplekua löytyisi, joka ei aivan radikaalisti pelkän etusormen lyhyen kynnen (ainoa mahdollisuus) käytöstä poikkeaisi. Siinä pitäisi kai pyrkiä säilyttämään plekun soitto-osa melko lyhyenä, muuten se vaikuttaisi tekniikkaan ehkä liikaa?
 
Olen kyllä aivan samaa mieltä muuten, etteivät sormiplektrat juuri esimerkiksi klassisen kitaran soittoon oikein sovellu. Tämä ukulelen rämpytys voisi kai olla sellaisella etusormeen laitettavalla mahdollista?

 
http://www.alaskapik.com/
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Jarmo_S
04.12.2017 11:23:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäärä: http://www.alaskapik.com/
 
Noista olinkin hieman kiinnostunut. Näyttäisi alas"harjaus" videon mukaan olevan mahdollista. Toisin kuin perinteisemmillä sormiplekuilla, jotka voi varmaan sulkea pois tästä syystä.
https://www.youtube.com/watch?v=AL5uUUhtdp4
 
Tuosta videosta ei kyllä saa mitään käsitystä esimerkiksi erosta saundissa ilman tai sormiplektran kanssa. Haluaisin vain hieman kovemman ja kirkaamman siitä, eikä mitään sellaista kuin jos plektran ottaa käteen.
 
Muutenkin plekuilla yleensä näemmä vain näppäillään ja rämpytystekniikkaan sen soveltuvuudesta ei näytä helposti etsimällä videoita löytyvän.
 
Wild String Of Voodoo Strat
06.12.2017 14:46:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on alkanut tulla enemmän soittohommia viime vuosina ja täten on ollut tärkeätä, että kynnet kestää. Laitatin aluksi akryyligeeliä omien kynsien päälle, ja se on kyllä sellaista tököttiä, ettei kyl kynnet hajoo. Tällä hetkellä on jälleen omien kynsien päällä kevyemmät geelikynnet, mutta hyvin ovat kestäneet. Tärkeetä on se, että kaikki vahvisteet tulee oman kynnen päälle, ettei soundi kärsi liiaksi.
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Casals
Old Guitar
15.01.2018 22:10:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen saanut vahvistettua jopa etusormen kynteäni käyttämällä Biotiinia, Kalanmaksaöljyä, kalkkitabuja, monivitamiineja ja rasvannut käsiä aika-ajoin.
 
Napakat kynnet on tullu, mutta vielä sais etusormeen hieman lisää pituutta, niin ois erinomainen tulos.
 
PS. Itse en viitsi soitossani käyttää, muuta apuvälinettä kuin korkeintaan plektraa joihinkin kipaleisiin, myös hybridiä olen treenannut samalla käyttäen myös pikkusormea näppäilyn apuna. Näin on kolme sormea näppäilyyn ja plektra bassoihin.
 
Monissa kipaleissa paras sointitulos tulee juuri hybridillä, kun saa plektra- ja näppäilysoiton parhaat puolet yhdistettyä.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
petteri m
14.04.2018 23:19:23 (muokattu 14.04.2018 23:19:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klassisen kitaran soittajat käyttävät silkkiä ja liimaa. Siis liimataan kynnen päälle silkkitekstiili jossa toisella puolella liimapinta. Liima pitää silkin paikallaan ja sitten pikaliimaa päälle ohuesti. Paras tulos tulee kun oma kynsi on riittävän pitkä ja siihen päälle silkkivahvistus. Ei hajoa ihan helposti. Tuolla voi toki pidentääkin kynttä jos on saatunut hajoamaan. Lisäksi tulos hioutuu hyvin ja kiillottuu huomaamattomaksi jos sattuu soittaja esteetikko olemaan.
 
Tuota se on ja tämä firma myy todella edukkaasti, asiallinen meno muutenkin, suosittelen. Firmaa pitää klassisen kitaran huippusoittaja itsekin joten neuvontaosaamista löytyy. Lisäksi Tampereen naiset on ihania mutta se ei tähän liity.
 
https://kauppa.musiikkitoteemi.fi/e … Shops/2016081109/Products/Nails-008
 
Liimaksi käy normi pikaliima, ei tarvitse ostaa mitään 'kynsiliimaa'.
 
Zeeboo
15.04.2018 12:55:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petteri m: Klassisen kitaran soittajat käyttävät silkkiä ja liimaa...
 
Tuota se on ja tämä firma myy todella edukkaasti, asiallinen meno muutenkin, suosittelen...

 
Kiitoksia tästä!!
Etsiskelin tätä silkkiä, kun olin kuullut/lukenut joidenkin fingerstyle--ja klasarisoittajien korjaavan ja vahvistavan kynsiään tällä. Silloin en Suomesta tuotetta löytänyt, ja kokeilin laskuvarjosilkkiä ja pikaliimaa. Ei oikein toiminut. Tämä täytyy kokeilla.
Minulla yksi kynsi tarvitsee vahvistusta, ja olen käyttänyt geelikynsiä ja muovisia pidennyksiä. Nämä ovat ihan ok, kunhan tottuu siihen että korjattu on vähän paksumpi kuin oikea.
 
White men can't Monk
Old Guitar
22.04.2018 15:02:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdessä kitaraoppaassa, jonka nimeä en nyt valitettavasti muista, neuvottiin käyttämään pingispalloista leikattua materiaali kynnenkorvikkeeksi. Se voisi ollakin hyvä materiaali tuohon tarkoitukseen.
 
Voisihan sitä kai rakentaa ohuista plektroistakin kynnet?
 
Mikähän liima olisi hyvä em. kaltaisten tekokynsien liimaamiseen? Tuotenimi ja tyyppi?
 
All night long!
Zeeboo
22.04.2018 19:44:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: Yhdessä kitaraoppaassa, jonka nimeä en nyt valitettavasti muista, neuvottiin käyttämään pingispalloista leikattua materiaali kynnenkorvikkeeksi. Se voisi ollakin hyvä materiaali tuohon tarkoitukseen.
 
Voisihan sitä kai rakentaa ohuista plektroistakin kynnet?
 
Mikähän liima olisi hyvä em. kaltaisten tekokynsien liimaamiseen? Tuotenimi ja tyyppi?

 
Syanoakrylaatti, mieluummin geelimäinen toimii hyvin. Savarezilla on erityistä kynsiliimaa, mutta en tiedä onko sillä mitään eroa tavalliseen pikaliimaan. Tuossa ylempänä on linkki kynsislikkiä myyvään nettikauppaan, ja sieltä löytyy tätä liimaakin. Pingispallo on sopivasti kaareva, ja sen takia helpompi saada pysymään kynnen päällä kuin tasainen plektra.
Kokeilemisen arvoisia ovat tee-se-itse kynsien pidennyskitit, joissa on eri kokoisia kynnen päälle liimattava "implantteja". Joissain näissä on mukana pohjustusaineet ja liimat. Näissä, niinkuin muissakin jatkossa kynsi ja jatko täytyy saada rasvattomaksi ennen liimaamista. Asetoni on tähän ok, mutta kaikki muovit eivät sitä kestä. Astianpesuaine ja huolellinen huuhtelu ja kuivaaminen on toiminut hyvin.
 
White men can't Monk
Gary Enfield
22.04.2018 20:30:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: Yhdessä kitaraoppaassa, jonka nimeä en nyt valitettavasti muista, neuvottiin käyttämään pingispalloista leikattua materiaali kynnenkorvikkeeksi. Se voisi ollakin hyvä materiaali tuohon tarkoitukseen.
 
Voisihan sitä kai rakentaa ohuista plektroistakin kynnet?
 
Mikähän liima olisi hyvä em. kaltaisten tekokynsien liimaamiseen? Tuotenimi ja tyyppi?

 
Pingispallo oli mm John Martynin käyttämä keino vahvistaa kynttä.
 
Zeeboo
23.04.2018 22:10:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petteri m: Klassisen kitaran soittajat käyttävät silkkiä ja liimaa...
 
Tänään tuli paketti perille, ja heti piti kokeilla. Vedin ongelmakynnen ihan lyhyeksi, putsasin asetonilla ja tein silkistä kolmikerroksisen vahvikkeen/jatkon. Tuntuu luonnolliselta, eikä lainkaan tekokynneltä ja soittotatsi on ihan samanlainen kuin luomukynsillä, sekä teräs- että nylonkielisellä.
 
Halpa ja ensituntumalta helppo, geelikynsiä "orgaanisempi". Suosittelen.
 
White men can't Monk
petteri m
25.04.2018 20:07:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Tänään tuli paketti perille, ja heti piti kokeilla. Vedin ongelmakynnen ihan lyhyeksi, putsasin asetonilla ja tein silkistä kolmikerroksisen vahvikkeen/jatkon. Tuntuu luonnolliselta, eikä lainkaan tekokynneltä ja soittotatsi on ihan samanlainen kuin luomukynsillä, sekä teräs- että nylonkielisellä.
 
Halpa ja ensituntumalta helppo, geelikynsiä "orgaanisempi". Suosittelen.

 
Hauska kuulla että homma pelittää. Sellainenkin etu tuossa vielä on että jos oma kynsi hajoaa vaikka kesken soiton niin korjaaminen tuolla on erittäin nopeaa. Kyllä tiedetään tapauksia että klassisessa kitarakonsertissa on soittajalta hajonnut kynsi. Vartin tauko, korjaus käyntiin ja pian soitto taas jatkuu. Ei se millään pingispallohommalla onnistu silleen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «