Aihe: Induktiosilmukka RCA-piuhoissa
1
morfin_mafer
07.11.2017 09:37:04
Hei,

Minulla on sellainen ongelma, että kun RCF TEN SUB -subbarista vedän RCA-ulostulosta piuhat Studio-monitoreihin niin kuuluu kovalla kauhea pöhinä mutta ongelmaa ei tule jos vedän piuhat XLR-ulostulojen kautta.

Mistä ongelma johtuu? Induktiosilmukasta vai?

Miten korjata ongelma?

Samoin kun mulla on toi Yamaha AG03 -USB-interface tai mikä tahansa muu USB-audiointerface kytkettynä RCA:lla Traktor Kontrol S4:n live-kanavaan niin kuuluu häriöäänenä ihmeellinen naksutus mutta ei niin kovalla että musiikin soidessa siitä olisi mitään haittaa DJ-käytössä paitsi kun DJ-miksauksen nauhittaa niin miksauksen alussa kun musiikki ei soi niin tämä naksutus tallentuu.
anapena
07.11.2017 14:06:08 (muokattu 07.11.2017 14:06:22)
Eli sulla on induktiosilmukka käytössä? Xlr-piuhat(balansoidut/symmetrisesti kytketyt) ovat paremmin häiriösuojattuja kuin balansoimattomat rca-johdot.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
kojones
07.11.2017 14:09:56
XLR-lähtö voi olla myös galvaanisesti erotettu ja "pöhinä" johtuu maalenkistä.
morfin_mafer
07.11.2017 14:19:43
anapena: Eli sulla on induktiosilmukka käytössä? Xlr-piuhat(balansoidut/symmetrisesti kytketyt) ovat paremmin häiriösuojattuja kuin balansoimattomat rca-johdot.

Eikös induktiosilmukka ole se, että kun esim. kaikki laitteet kytketään verkkovirtaan niin tulee näiden välille induktiosilmukka, joka pitäisi sitten poistaa erillisellä siihen tarkoitetulla laitteella?
Klezberg
07.11.2017 14:36:38 (muokattu 07.11.2017 14:39:03)

morfin_mafer: Eikös induktiosilmukka ole se, että kun esim. kaikki laitteet kytketään verkkovirtaan niin tulee näiden välille induktiosilmukka, joka pitäisi sitten poistaa erillisellä siihen tarkoitetulla laitteella?

Ei, se on maalenkki.

Induktiosilmukka on esimerkiksi tilaan asennettu valtava kela, jolla ääni indusoidaan kuulolaitteisiin. Tai myös siinä kuulolaitteessa oleva kela jolla ääni napataan.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
morfin_mafer
07.11.2017 17:17:25 (muokattu 07.11.2017 17:22:20)
Niin mun pitäisi saada 3 kpl Aktiivi-studio-monitoreja plus PA kiinni jollain keinolla ääneen toistoon ja ongelma on se, että äänilähdöt eivät riitä jos tätä RCA-lähtöä ei käytetä, koska RCF TEN SUBissa ei ole kuin 1 kpl XLR-lähtöjä ja yksi RCA-lähtö ja plugi-lähtö puuttuu.
Eli siis jos ostan jonkin pikkumikserin niin se lisää Traktor Kontrol S4:en plugilähtöön vain kaksi lähtöä joista toinen on XLR ja toinen plugi. Mutta 3. studiomontoreihin en tällöin saa audiosingnaalia mistään jos PA on kytketty.
Eli jos näin niin mun pitää myydä pois mun studiomonitoreista 3. pari. Ja ne ovat M-Audio BX5:t joten niistä ei saa paljon mitään myymällä kun uudet maksaa tänäpäivänä max n. 120 € / pari jos en väärin käsittänyt ja tuo n. 120 € ollutkin kpl-hinta.
EDIT: Ainiin PA-kaapeissa on audiolähtöjä, jotka pitäisi korjata ongelma.
ituvirtanen
07.11.2017 18:37:59

Maalenkin tapauksessa, kokeile panna kaikki kaapit ja äänilähde yhden rasian (= yhden vaiheen) taakse. Mikäli pörinä jatkuu, jossain muualla on vika. Joskus jopa töpselin (kyllä kyllä, oikea termi on pistotulppa) kääntäminen rasiassa/jakolaudassa voi muuttaa tilannetta.

On tavallista, että treenikämpällä tai keikalla sähköt saatetaan ottaa järjestelmään (esimerkiksi PA aktiivikaappeineen) useasta vaiheesta. Mikäli linjat ovat maitten osalta katkottu, hurinoista ei pitäisi olla harmia. Näin ei vain aina ole tai linjoja ei voi järkevästi katkoa. Galvaaniset erottimet olisivat tuolloin tyttöä/poikaa. Erottimien näpertäminen ei ole vaikeaa tai edes hankalaa mutta koskas niitä on silloin, kun niitä tarvitsisi?
Noisy
08.11.2017 15:55:53
S4:n plugilähdöt ovat balansoidut, käytä niitä (balansoiduilla kaapeleilla) ja unohda RCA:t. Jos on tarpeen käyttää useampia monitoreja, hanki joku kontrolleri, kuten Mackien Big Knob.
morfin_mafer
08.11.2017 17:35:55
Noisy: S4:n plugilähdöt ovat balansoidut, käytä niitä (balansoiduilla kaapeleilla) ja unohda RCA:t. Jos on tarpeen käyttää useampia monitoreja, hanki joku kontrolleri, kuten Mackien Big Knob.

Jaa no.. mulla on kalliit kullatut RCA-piuhat maadoituspiuhalla ja nämä RCA:t ovat Hifi-käytöön ja maksaa yli 50 € kpl.
Sax-pappa
08.11.2017 17:54:25
morfin_mafer: Jaa no.. mulla on kalliit kullatut RCA-piuhat maadoituspiuhalla ja nämä RCA:t ovat Hifi-käytöön ja maksaa yli 50 € kpl.

RCA-piuha on balansoimaton vaikka olisi liittimet umpikultaa ja timanteilla koristeltu.
morfin_mafer
30.11.2017 10:44:24
Testasin nyt ja huminaa ja naksutusta tulee myös balansoidulla plugipiuhoilla samallalailla kuin RCA-piuhoilla.
Noisy
30.11.2017 18:34:44
morfin_mafer: Testasin nyt ja huminaa ja naksutusta tulee myös balansoidulla plugipiuhoilla samallalailla kuin RCA-piuhoilla.

Kerrotko vähän tarkemmin mitä oli kytkettynä, millä ja mihin.
basisti1971
01.12.2017 08:17:45
Moi.

morfin_mafer: Testasin nyt ja huminaa ja naksutusta tulee myös balansoidulla plugipiuhoilla samallalailla kuin RCA-piuhoilla.

Ei oikein ole mahdollista jos sama kytkentä ei XLR-liittimin humise.
Tai jompikumpi valmistaja on suorittanut balansoinnin plugilinjassa toisin kuin XLR linjassa.
Yleensä lienevät kuitenkin rinnankytketyt peruskäyttäjien laitteissa.

Piuhavika on toki myös mahdollinen, mutta yleismittarilla tai piuhatesterillä tuo on helppo todeta.

Tasaiset naksuttelut tulevat yleensä prosessoripuolelta, joten niihin eivät balansoitujen liittimien käyttö vaikuta, epätasaiset ovat usein konkkien läpilyöntejä tai oskilloivia kytkentöjä.

Kumpiinkin SAATTAA auttaa ferriitit, muttei läheskään aina.

T:Samuli
anapena
01.12.2017 10:35:32 (muokattu 01.12.2017 10:36:14)
Ja onko ne itse laitteitten plugiliitännät myös balansoituja kytkennöiltään molemmissa päissä?
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
morfin_mafer
01.12.2017 13:43:21
Noisy: Kerrotko vähän tarkemmin mitä oli kytkettynä, millä ja mihin.

Siis otin pois kokonaan RCA-piuhan ja vedin RCF TEN SUB:in plugipiuhan ja siitä XLR-piuhan Yamaha HS8 -studiomonitoreihin.

Myöskin jos tietokone ei ole päällä kuuluu humina häirtsevän kovalla jos subbari ja studiomonitorit ovat päällä. Mutta tämä häiriö katoa heti kun koneesta painaa virrat päälle.
morfin_mafer
30.12.2017 17:35:58
Tilasin 3 kpl maaerottimia Discolandiltä joten toivottavasti nämä auttaa..

Tässä kuitenkin biisejä missä tuo naksutus kuuluu vaikka taustamusa on kovalla:
https://soundcloud.com/spin-underground-records/sets/alumni
Don Felder
30.12.2017 22:27:48
Disabloi tietokoneen verkkokortti.
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
morfin_mafer
03.01.2018 18:29:13 (muokattu 03.01.2018 19:28:54)
Maaerottimet poisti häiriöt onnistuneesti Yamaha AG-03:sta paisti aktiivimonitoreista ja subbarista joiden häiriöäänet vaan pehenee jos maaerottimen laittaa näiden ja Traktorin väliin.
efinque
29.01.2018 21:09:47

Jaa-a... mulle on ainakin ystävällisesti tarjottu ihan DI-boxit soitellessani bändin PA:n kautta levyjä, en tiedä auttaako mutta kai kyseinen herra tiesi mitä teki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)