Aihe: Kitarakaiutinelementtien testausta?
1 2 3 4 5
Laulava Kylätohtori
28.11.2017 10:53:02
Kefiiri: Mä olen LaMottan kannalla vähän tässä. Onhan se hämmentävää jos hifikajaritkin muuttavat sointiaan muutaman tunnin käytön jälkeen. Uutenahan ne aina viedään testeihinkin ja arvioidaan soinnin asiallisuus.

Kyllähän kartion pahvi ja ripustus varmaan toisaalta hieman lötkistyvät kun kartiota sähkön voimalla heilutellaan edestakaisin. Mutta missä vaiheessa se pehmeneminen sitten lakkaa ja miksi? Onko siinä pahvin kuitukonstruktiossa jokin piste jossa löystyminen loppuu?

Hifikajarit eivät ilmeisesti muuta soundiaan? Eikös tuolla vähän sellaista väitetty? Hifikajarit lienevät muutenkin aika eri asia kuin kitarakajarit, joiden tehtävänä on muuttaa soundia, eikä toistaa sitä mahdollisimman tarkkaan ja muuttumattomana.

Ei kai se "löystyminen" lopu periaatteessa ikinä. Mutta aluksi muutokset ovat aina suurimmat ja siksi jopa kuultavissa. Voi olla, että soundi muuttuu, kun kymmenen vuotta vanhaa elementtiä soitetaan toiset kymmenen vuotta, mutta eihän se ero enää niin iso ole kuin aluksi.

Eikä se ero nyt mikään "like day and night" ole, mutta selvästi kuultavissa kuitenkin. Sehän on halpa testata, ei muuta kuin testaamaan.
More is less.
harryk
28.11.2017 10:57:04

Laulava Kylätohtori: Hifikajarit eivät ilmeisesti muuta soundiaan? Eikös tuolla vähän sellaista väitetty? Hifikajarit lienevät muutenkin aika eri asia kuin kitarakajarit, joiden tehtävänä on muuttaa soundia, eikä toistaa sitä mahdollisimman tarkkaan ja muuttumattomana.

Ei kai se "löystyminen" lopu periaatteessa ikinä. Mutta aluksi muutokset ovat aina suurimmat ja siksi jopa kuultavissa. Voi olla, että soundi muuttuu, kun kymmenen vuotta vanhaa elementtiä soitetaan toiset kymmenen vuotta, mutta eihän se ero enää niin iso ole kuin aluksi.

Eikä se ero nyt mikään "like day and night" ole, mutta selvästi kuultavissa kuitenkin. Sehän on halpa testata, ei muuta kuin testaamaan.

Ne Celestion Goldit on aika arvokkaita elementtejä hinnaltaan. Moni pistää niitä melkein pakasta vedettyinä eteenpäin aika nopsaan muutaman tunnin testien jälkeen.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
LaMotta
28.11.2017 11:59:09 (muokattu 28.11.2017 12:01:48)

Laulava Kylätohtori: Eikä se ero nyt mikään "like day and night" ole, mutta selvästi kuultavissa kuitenkin.

Tarkoittaa kuitenkin desibeliluokan muutoksia melko laajalla taajuskaistalla. Jos vaikka terssiequlla boostaat soundia 1db yhdellä kaistalla niin eipä juuri kuulu.

E: Olen siis agnostikko tämän keissin suhteen.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
StJerky
28.11.2017 13:05:22 (muokattu 28.11.2017 13:06:21)
Mietin miten esim. ilman kosteus vaikuttaa tuohon kaiuttimen pehmenemiseen. Jos esim. treenikämppä on kosteahkossa kellarissa.
iec
28.11.2017 13:19:10 (muokattu 28.11.2017 13:22:43)

Voisiko tuota sisäänajon vaikutusta selittää kaiuttimen rakenteen generoimien harmonisten särökomponenttien/resonanssien vähenemisen avulla? Siis että onko sellaista ilmiötä vai ei että se kireys olla ennemminkin siellä yli 4kHz alueella olevaa ylimääräistä ääntä joka generoituu jonkinlaisena kaiutinkartion yms resonanssina, vaikka se alue olisikin equtettu vahvarista pois?

Psykoakustiikan vaikutusta ei tietenkään voi sulkea pois. Tai se voi olla osa tätä ilmiötä.

E: Vai voiko magneetin ominaisuudet muuttua hieman ihan aluksi kun magneetti on ihan uusi (magneettivuon pieneneminen tms.) ?
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
elon arska
28.11.2017 15:06:35
Kaiutinkartion materiaalin vaikutus kitarasoundiin.
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
LaMotta
28.11.2017 15:12:56

elon arska: Kaiutinkartion materiaalin vaikutus kitarasoundiin.

Varmasti vaikuttaa, että onko pahvia vai muovia.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Guitarfreak
28.11.2017 20:31:20
elon arska: Kaiutinkartion materiaalin vaikutus kitarasoundiin.

Kaiutinsoundin vaikutus kitaramateriaalin kartioon.
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
LaMotta
28.11.2017 20:33:25

Guitarfreak: Kaiutinsoundin vaikutus kitaramateriaalin kartioon.

Soundimateriaalin vaikutus kitarakaiuttimen kartioon.
Don Felder
28.11.2017 22:34:37
Tässä hifimaailman kaiutinvalmistajien näkemyksiä sisäänajosta:

http://www.hifimaailma.fi/artikkeli … najon-nettijatko-hifimaailma-32012/
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
tapetti
29.11.2017 16:02:36
paskiaispaska: Hirveesti himottais vaihtaa nykyiset celestion g12-65 heritaget celestion alnico goldeihin, mutta mutta.. Onko pääkaupunkiseudulla mitään paikkaa missä pääsis testaamaan tai vaikka saamaan lainaks kaappia missä kyseiset elementit? On sen verta kalliit investoinnit uutena(käytettynä harvemmin myynnissä), että ei uskalla ihan sokkona tilata youtubepätkien perusteella.

Moikka, itsellekin ajankohtainen teema niin tullut etsittyä tietoa. Törmäsin tämmöseen heppuun kun Johan Segeborn youtubessa ja sieltä löytyy kyllä mielettömän hyviä testejä eri kaiutinelementtien eroista.

Noita videoita katsottuani luulen että tuleekin vahvistimen sijaan ostettua joku 2x12 kaappi ja laitettua sinne Johanin videoiden perusteella elementit.

https://www.youtube.com/watch?v=skfVh5qagoo&t=512s

Tuossa 27 eri celestionin elementtiä testissä, mutta löytyy muitakin kaiutintesteja samassa hengessä :)
LaMotta
01.12.2017 23:18:04 (muokattu 01.12.2017 23:18:46)

Voiko olla niin pientä - suuresta puhumattakaan - elementin sävyeroa mitä ei pysty kompensoimaan equlla?
paskiaispaska
02.12.2017 09:33:57

LaMotta: Voiko olla niin pientä - suuresta puhumattakaan - elementin sävyeroa mitä ei pysty kompensoimaan equlla?

Kaiuttimen erottelukykyä ja käytöstä eri taajuuksilla ja äänenpaineilla ei voi equlla kompensoida.
LaMotta
02.12.2017 14:15:33

No ei. Ei equlla saa single coil mikistä humpparia. En ole niin paljoa elementtien kanssa puljannut että olisin vertaillut niiden käyttäytymistä säröjen kanssa. Elementtien soundierot kylläkin on pelkkää taajuusvastetta. Erottelukyvyssä on tietenkin eroja mutta sitäkin pystyy equlla parantamaan.

Itse olen käyttänyt paljonkin equja niin soitto kuin hifijutuissa.
Sarko
02.12.2017 14:25:43
Kohta pätkähtää Lamottalle kunnon kaiutinpsykoosi ja Uraltonen webbikauppa huutaa hoosiannaa.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
LaMotta
02.12.2017 14:29:37

On noita torillakin aika paljon tarjolla. Itse asiassa toissa päivänä jo mietin että pitäisikö ostaa 4 kpl gt 12-75 elementtejä ja vertailla niitä v 30 een.
Laulava Kylätohtori
02.12.2017 15:59:57
LaMotta: No ei. Ei equlla saa single coil mikistä humpparia. En ole niin paljoa elementtien kanssa puljannut että olisin vertaillut niiden käyttäytymistä säröjen kanssa. Elementtien soundierot kylläkin on pelkkää taajuusvastetta. Erottelukyvyssä on tietenkin eroja mutta sitäkin pystyy equlla parantamaan.

Itse olen käyttänyt paljonkin equja niin soitto kuin hifijutuissa.

Miten se liittyy kitaraelementteihin? Teepä nyt alkuun vaikka equlla Blue Alnicosta Greenback. Vähän luulen, ettei onnistu. Voisin pistää vaikka rahaa kiinni siihen vetoon.
More is less.
varakeef
02.12.2017 16:26:35
LaMotta: Elementtien soundierot kylläkin on pelkkää taajuusvastetta.

Niinkuin jotakuinkin kaikissa ääneen liittyvissä asioissa: kyse on nimenomaan muista(kin) asioista kuin taajuusbalanssista. Äänen syttymisessä ja sammumisesta, alukkeista ja lopukkeista: siis kompressiosta ja sen luonteesta. Ja säröstä. Ja äänenpaineesta.

Celestion goldeilla on kysyntää ja tarjontaa. Tosiolosuhteissa kätevästi testaa ostamalla ja myymällä pois.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
LaMotta
02.12.2017 19:10:27 (muokattu 02.12.2017 19:25:39)

Kyllä oli vaikea löytää netistä kelvollinen 12-75 vs V30 vertailu, kun kaikki videot on alivireistä mörkösäröpaskaa.

https://www.youtube.com/watch?v=GkbqB8Gzho4

Niin se muisti tekee tepposet. Minulla on ollut 12-75 elementtejä ja olin täysin varma ulkomuistista, että V30 on trebleä piikittävä, mutta sehän onkin keskiääni-soundisempi, eli hyvä kitaran äänen toistoon.

Viimeksi kun puljasin elementtien kanssa (VOX AC15) niin päädyin G12H greenbackiin. Ja Fendereissä (Deluxe Reverb, Hotrod Deluxe, Blues Jr) Jensen C12K. Deluxe Reverbissähän tuo olikin jo vakiona. Fenderin omat tehdaselementit ei olleet kovin kaksisia. Niin kuin ei ole Blackstar HT-5Rn alkuperäinen elementtikään, ainakaan jos vertaa vaikkapa V30een.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)