Aihe: Tenorifonin suukapulat ja lehdykät ongelma | 1 |
---|
|
Heips! Tarviis vähän tieto tai ehdotuksia näistä tenorifonin suukappaleista.Olen soitellu vuosia Meyerin 6:lla ja 2,5-3 kielellä,soittimena ollut Jupite 789.Nyt hommasin Selmerin Mk7,niin ainakin keneltä sen ostin oli sitä mieltä,että pitäisi olla isompiaukkoinen kapula ja ohuempi kieli.Näin varmaan onkin kun ylärekisterin äänet muistuttaa enemmänkin huilua kun fonia,ja tarkoitus olis saada vähän räkäisempää saundia. Aika vaikea summissa mennä tilaamaan mitään,kun eihän niitä missään pääse testaamaan.Osaisko joku heittää jonkun turvallisen ratkaisun,joku metallinen ainakin ois kovemman näkönen.Kiitos jo etukäteen. | Jeesbox- 28.11.2017 19:16:59 (muokattu 28.11.2017 19:17:24) | |
|
Itseänikin polttelis uusi suukappale, mutta altolle. Nyt on ihan perus Yamahan 4C Yamahan alttofonissa. Olen pohtinut, et jos ottais pari soittotuntia ja siinä samalla sit kysyisi niistä suukappaleista ja, että millainen kannattaisi hommata. Neljällä kybällä olis kyl torilla myynnissä yks Selmerin suukappale, mut sekin lienee aloittelijoiden kappale ja ehkä mä olen jo sen vaiheen ohittanunt. Turvallinen ratkaisu itselleni olis ehkä ostaa Yamahan 6C, ni ei menis ainakaan massia liikaa hukkaan. Tiedä sit, miten soundi muuttuis, vai toisko se vaan lisää vastusta puhalaemiseen ja pitäisi palata takaisin kakkosen lehdyköihin, ku nyt pystyy about kolmosen Vandoreilla soittamaan. -|~|- | |
Jeesbox-: Itseänikin polttelis uusi suukappale, mutta altolle. Nyt on ihan perus Yamahan 4C Yamahan alttofonissa. Olen pohtinut, et jos ottais pari soittotuntia ja siinä samalla sit kysyisi niistä suukappaleista ja, että millainen kannattaisi hommata. Neljällä kybällä olis kyl torilla myynnissä yks Selmerin suukappale, mut sekin lienee aloittelijoiden kappale ja ehkä mä olen jo sen vaiheen ohittanunt. Turvallinen ratkaisu itselleni olis ehkä ostaa Yamahan 6C, ni ei menis ainakaan massia liikaa hukkaan. Tiedä sit, miten soundi muuttuis, vai toisko se vaan lisää vastusta puhalaemiseen ja pitäisi palata takaisin kakkosen lehdyköihin, ku nyt pystyy about kolmosen Vandoreilla soittamaan. Niinhän se kuulemma menee,että mitä isompi aukkoinen sitä ohuempi lehti.Itekkin kuvittelin että sitä parempi soittaja mitä paksumpi lehti,kolmosilla soittelin.MUTTA kun ostin tuon Selmerin ammattisoittajalta,niin se soittikin 1,5 lehdellä?? Että jokseenkin pihalla.Tilasin Kiinasta ihan testimielessä 7 metallikapulan,25€.Ei kai auta kun kokeilla eri vaihtoehtoja. | |
minä sain yhdessä musiikkiliikkeessä kokeilla eri kapuloita. Valinnanvara ei ollut suuri mutta kuitenkin löysin sopivan | |
Hekku56: minä sain yhdessä musiikkiliikkeessä kokeilla eri kapuloita. Valinnanvara ei ollut suuri mutta kuitenkin löysin sopivan Soitin Laineella olen saanut fonia ostaessani kokeilla suukappaleita. Löytyihän se mieleinen. | |
No mitenköhän sitten,kun ei pääse mihinkään testailemaan.Varmaankin olis kuunneltava ehdotuksia,mikä vois olla hyvä Meyerin 6:sta isompi vaihtoehto? | |
jonson: Tilasin Kiinasta ihan testimielessä 7 metallikapulan,25€.Ei kai auta kun kokeilla eri vaihtoehtoja. Meinaatko, että toi vastaisi Yamahan 7C:tä? -|~|- | |
Jeesbox-: Meinaatko, että toi vastaisi Yamahan 7C:tä? Ei pysty sanomaan ennenkun kokeilee.Wishillä niitä on ainakin kaikenlaisia tarjolla 20-30€ ja voi valita koon 5-8 yleensä. | |
Tuolla torillahan on monenmoista suukappaletta myynnissä. Allekirjoittaneellakin muutama.. Saxscape Xtra dark vois olla mielenkiintoinen. Ei nimensä mukaisesti kuitenkaan supertumma. Aukeama .102. "How dare we spend so much valuable energy answering such questions as "what is jazz?" - William Parker | |
jonson: Ei pysty sanomaan ennenkun kokeilee.Wishillä niitä on ainakin kaikenlaisia tarjolla 20-30€ ja voi valita koon 5-8 yleensä. Kärjen etäisyys päreestä siinä kai eniten merkitsee... -|~|- | |
Pistetääs nyt raportin tapaista, ku päivitin Yamahan 4C:stä 6C:hen: Vähän tuntuu ehkä kevyemmältä puhaltaa, vaikken ole vielä 3,5 lehdykällä kokeillut. Ulahti yks korkeampi ääni, mut ehkä se on vain tottumiskysymys. En kyl huomaa kovin suurta eroa näiden välillä, mut soittotaukoakin oli kolmisen päivää. Ehkä mä vielä rintarinnan vertaan noita. Pitäisi varmaan olla vielä suurempi se kärjen väli, että huomaisi jotain strategista eroa kylmiltään ekan testisoiton jälkeen. -|~|- | Varie 04.01.2018 09:17:18 (muokattu 04.01.2018 10:26:59) | |
|
saksofonin suukappaleen valinta on henkilökohtainen prosessi, johon toisen on vaikea sanoa mikä on oikea valinta. Täällä on keskitytty paljon kärjenaukon kokoon ja lehden paksuuteen. Saundiin ja soitettavuuteen vaikuttavia suukappalemuuttujia on myös muita. Kärjenaukon koon lisäksi, suukappaleen kärjen muoto/pituus kärjestä siihen kohtaan, jossa lehtikoskettaa suukappeletta ligatuurin painamana (facing), vaikuttaa mielestäni paljon soitettavuuteen ja siihen millä lehdellä on paras soittaa. Iso kärjenaukko ja pitkä facing tarjoaa enemmän joustavuutta ja kontrollia säveliin. Tämä voi olla tietyllä tavalla vaikeampi soittaa kuin maltillisempi kärjenaukon koko. Staccatot, terävät, nopeat nuotit on helpompia pienemmällä kärjenaukolla ja lyhyemmällä facingilla. Soittaja myös väsyy nopeammin isolla aukolla tai liian jäykällä lehdellä. Tähän on yhtenä ratkaisuna enemmän harjoittelua, jotta ansatsi kehittyy. Saundiin vaikuttaa paljon suukappaleen alun yläosan kaari (baffle) ja kammion (chamber) muotoilu. Iso kammio yleensä tummempi pyöreämpi saundi ja pienellä päinvastoin fokusoituneempi. Bafflea on karkeasti kolmea erillaista, tasainen, kaareva ja kulmikas. Tasaisella kattokaarella saa pehmeämpää ja tummempaa saundia ja päinvastoin kulmikkaalla ja matalalla lähempänä lehteä olevalla katolla voi hakea ääneen kirkkautta. Näiten lisäksi on vielä kurkun muotoilu ja mahdolliset kynnykset, jotka vaikuttavat ilman virtaukseen. Joissakin suukappaleissa on jyrkkä ramppi, joka antaa rosoa/sävyä ääneen. Olisi hyvä hahmottaa soundimaailma ja musiikkityyli johon sopivaa suukappaletta lähtee etsimään. On merkittäviä eroja klassisen ja ns. jazz suukappaleiden muotoilussa. Sopivan lehden valinta on oma juttunsa, mutta suuntaa antavan koon ilmoittaa suukappaleen valmistaja, ja perussääntönä voinee pitää, että mitä pienempi aukko sitä jäykempää lehteä ja päinvastoin. Jos kahden vertailukohteen kärjenaukko on sama, mutta kärjen pituus (facing) muuttuu, ei saman jäykkyyksinen lehti välttämättä toimi samalla tavalla. Pidenmpi facing voi vaatia jäykempää lehteä ja päinvastoin. Sen olen huomannut, että suosikki lehdykkä vaihtuu yleensä suukappaleen myötä. Sopivan lehden löytää vain kokeilemalla. Olen myös huomannut ligatuurin sijainnilla olevan merkitystä lehden sointiin. Suukappaleita olen kokeillut kuudelta eri valmistajalta, ja hyviä kokemuksia on Vandorenin, Selmerin ja Ottolinkin osalta. Nämä 20€ noname suukappeet suosittelen unohtamaan. Eniten saundiin taitaa vaikuttaa soittaja. | Jeesbox- 15.02.2018 02:31:34 (muokattu 15.02.2018 02:39:03) | |
|
Lisättäköön vielä nyt sitten muutaman kuukauden 6C:llä soittelun jälkeen, että sillä tuntuisi olevan vaikeampi saada korkeita ääniä tuotettua kuin 4C:llä. Toisaalta, jos laitan siihen ohuemman lehdykän, niin saan sillä sitten varmemmin tuotettua matalampia ääniä. Ois tietty kiva, jos suukappale mahdollistaisi luotettavasti sekä korkeat, että matalat äänet. Toisaalta vika voi olla myös mun ansatsissa, koska en ole soitellut vasta, kun vuoden. Ehkä joku osaisi tähänkin kommentoida jotain. -|~|- | |
Olen tullut omakohtaisen kokemuksen perusteella tulokseen, että soitin, suukappale, lehdykkä ja soittaja on yksi kokonaisuus. Paras yhdistelmä löytyy kokeilemalla, varmaan perussäätöjä joista lähteä liikkeelle on joitakin. Ostin aikoinaan Otto link new super tone master 7* suukappaleen, en saanut sitä millään lehdyköillä toimimaan kunnolla Kingissä, enkä Yanagisawassa. Otto jäi pölyttymään hyllylle. Ostin syksyllä "nuotiofonin" eli Kiinalaisen halpisversion, josta muut suukappaleet eivät saaneet oikein kunnon soundia aikaiseksi. Otto toimii sen kanssa niin hyvin, että soittimen kömpelyydestä (ja painosta) huolimatta olen soitellut sillä kaikkein eniten viimeisen 3kk aikana. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|