Aihe: Behringer X18, XR18 ja X AIR
1 2 3 4 58 9 10 11 1214 15 16 17 18
Einherjar
06.11.2017 22:07:37
Lennu: No sit mennään sillä mitä on. Se maksimissaan pari tuntia on kuitenkin pieni aika, josta kukaan ei muista mitään. Aivan sama.

Sitä kannattaa ajatella etukäteen. Tiukkaan mitoitettu mikseri loppuu heti seuraavalla keikalla kesken, kun esim. kitaristi onkin tuonut akkarin mukanaan tai tuleekin feattaaja johonkin biisiin mukaan..
Laajennettavuus myös meinaa sitä, ettei sitten tarpeen tullessa tarvi upottaa isoa rahaa uuteen mikseriin, vaan voi ostaa sen huomattavasti halvemman lisäpalikan.

Btw, Yleisöä ja/tai omaa bändiä aliarvioimalla harvemmin pääsee kovin pitkästi eteenpäin, vaikkakin Huuhaa Innanen osuvasti tokaisikin; "Suomalaista musiikkimakua ei voi tarpeeksi aliarvioida"
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
rintapek
07.11.2017 04:39:10

Einherjar: Monesti siinä tullaan siihen, ettei tiedä tarvivansa tai ei ole mahdollisuutta/tilaa kokeilla.
Varsinkin nappimonitoroinnilla mentäessä on mukava, ettei soundi korvissa vaihdu ihan hirveästi keikasta toiseen. Siinä tarvii helposti sitten splittausta, että saa ne tietyt kanavat pysymään samana yhdellä mikserillä ajellessa. Laulukanavissakin kompura on mukava ulospäin, mutta ei sitä monitorointiin halua. Samoten laulun eq eteenpäin ja monitoriin voi olla aika erillainen. Mikäli siis hyvää haluaa kumpaankin.
Jne, jne. Tilanteita ja mahdollisuuksia on monia varsinkin näin digillä pelatessa. Sen takia ne rajoitteet pitää aina huomioida. Se sitten pistää vituttamaan, kun tarvisi kaksi ulostusta enemmän, de-esserin lauluun ja/tai yhdenkin kanavan lisää, eikä se yksinkertaisesti mitenkään onnistu mikserin ominaisuuksien tullessa vastaan.

Tarveharkinta.

Mä olen ihan onnistuneesti vetäny keikkaa haittaripartion kanssa kuuskanavaisella mikserivahvistimella.
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
Einherjar
07.11.2017 07:53:56
rintapek:Mä olen ihan onnistuneesti vetäny keikkaa haittaripartion kanssa kuuskanavaisella mikserivahvistimella.

Eli laulajalle megafoni ständiin ja se on sitten siinä?
Vai sanotaanko vain laulajalle, että laulaa lujempaa, että tulee moternimpaa sountia?
Se ei välttämättä enää nykyaikana riitä. Siksi tämänkin keskustelun aiheena on Behringerin X-laitteet.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
askomiko
17.11.2017 21:19:45
Behringer XR18 ja "Midas" MR18 toimii samalla kontrollisoftalla, mutta niiden ASIO-ajuri on eri... Arvaa jäikö keikka äänittämättä kun kiireessä vaan kiroilin että mikä perkele on kun ei toimi. :P
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Zieberheim
21.11.2017 17:58:12

Just tänään hain postista MR18:n. Kokemusta löytyy ennestään parin keikan verran XR18:sta, johon olin kyllä oikein tyytyväinen. Tuskinpa tämä MR18 huonommaksi jää, kontrollisoftat Macille ja iPadille on kyllä mukavan selkeitä ja omaan käyttöön tämä sopii todella monenlaiseen eri tilanteeseen. Lisäävätköhän nuo LA-2A/1176-mallinnukset latenssia häiritsevästi, jos niitä käyttää insertteinä esim. voksukanavassa laulajan IEM-kuunteluun? Luin että rinnakkaskompressointi tällä ei onnistu, mutta tuo em. asia kiinnostaisi. Kokeilemaan en pääse kuin vasta keikkaolosuhteessa, ja jos on täysin susi idea syntyessään niin voisi suorilta jättää kokeilematta :)
askomiko
21.11.2017 17:59:45
Ainakaan normimonitorin kanssa ei mitään ongelmaa.
oksatboys
21.11.2017 22:07:39

Tyhmähkö pikakysymys: voiko mr18sta ohjata usbin kautta tietokoneella?
sepisti
21.11.2017 22:57:53
oksatboys: Tyhmähkö pikakysymys: voiko mr18sta ohjata usbin kautta tietokoneella?

En usko. XR18 ei ainakaan toimi noin ja tekniikka ja softat ovat yhteneväiset.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Lennu
21.11.2017 22:58:48

oksatboys: Tyhmähkö pikakysymys: voiko mr18sta ohjata usbin kautta tietokoneella?

Verkkopiuhalla voi.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
askomiko
22.11.2017 00:36:11
Ei usbilla, verkkopiuhalla tai wlanilla vain. Usbilla äänitetään tai toistetaan äänityksiä.
oksatboys
22.11.2017 12:29:02

Näin vähän arvelinkin. Sinänsä harmillista kun joutuu lisäämään piuhoja tai käyttämään wlanin tuohon hommaan. No pitää joku kytkin ettiä haaroittimeksi.
piivei
23.11.2017 07:12:47
Jos sulla on langaton kotiverkko niin voit käyttää mikseriä normaalisti piuhalla ja pitää koneen netissä langattoman verkon avulla.
oksatboys
23.11.2017 07:55:05

piivei: Jos sulla on langaton kotiverkko niin voit käyttää mikseriä normaalisti piuhalla ja pitää koneen netissä langattoman verkon avulla.

Joo on kyllä. Ei vaan kuulu wlan sinne minne pitäs niin joutuu piuhaa vetämään.

Parin päivän kotikäytön perusteella vaikuttaa erittäin pätevältä vehkeeltä varsinkin kun muistaa mitä maksoi. Olen pelkästään puhelimella ohjannut ja hyvin pärjää silläkin.
xerxes
23.11.2017 10:22:08
oksatboys: Joo on kyllä. Ei vaan kuulu wlan sinne minne pitäs niin joutuu piuhaa vetämään.

Onhan niitä verkon laajentimia/wifi toistimia. Jos matka ei oo liian pitkä, niin semmonen vois auttaa.
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
piivei
24.11.2017 09:40:32
oksatboys: Joo on kyllä. Ei vaan kuulu wlan sinne minne pitäs niin joutuu piuhaa vetämään.

Parin päivän kotikäytön perusteella vaikuttaa erittäin pätevältä vehkeeltä varsinkin kun muistaa mitä maksoi. Olen pelkästään puhelimella ohjannut ja hyvin pärjää silläkin.

Olen vieläkin suht fiiliksissä tästä (xr-18) laitteesta vaikka se on tossa jo pari vuotta pyörinyt. Kun on riittävät ominaisuudet helppokäyttöisessä paketissa ja se tärkein, äänenlaatu on luonnollinen eikä tarvi koko ajan säätää niin sillä pärjää aika pitkälle. Ja tämä laite on mielestäni sellainen enkä oikeastaan keksi mikä hinnaltaan kalliimpi laite olisi oleellisesti parempi noilla ominaisuuksilla mitaten.
oksatboys
30.11.2017 09:50:53

Huomenna olisi eka liveveto MR18 kanssa. Mitä tuota olen kotona räplännyt niin kaikki toimii erittäin mukavasti, soundi on kiva ja käyttö helppoa. Tai siis kaikki muu paitsi yhteys! :( Ainut mikä tuntuu toimivan kertalaakista (läppärin tai puhelimen kanssa) on laitteen oma wifi. Edes ethernet kaapeli tietsikan ja midaksen välillä pettää välillä. Olen kyllä saanut yhteyden kaikilla keinoilla mutta en jokaisella kerralla (paitsi siis sillä Midaksen sisäisellä tuntuu toimivan).

Laitteita on ollut: Linksysin G-wireless wlan-purkki (ei siis modeemi), HP:n peruskytkin, mac ja android puhelin. Ainakin kytkimen lisääminen ketjuun näyttäis auttavan. Laitoin myös kiinteän IP-osoitteen Midakseen, ei auttanut sekään aina. Homma on mennyt siis niin että esim. midas-kytkin-G-wireless -setti toimii kun sen kerran pystyttää. Kun testasin mitä käy jos vehkeistä ottaa hetkeksi sähköt, ei yhteyttä saanut enää millään. No toi testailu oli melkoista väsyneenä sähläystä. Testailen illalla järjestelmällisesti vehkeet läpi, raporttia seuraa...
Einherjar
30.11.2017 16:45:21
oksatboys: ...Kun testasin mitä käy jos vehkeistä ottaa hetkeksi sähköt, ei yhteyttä saanut enää millään...

Kuulostas vähän siltä, että purkin dhcp jakaa osotteita päällekkäin, tjsp. Silloin tuota yhteyttä on hankala saada tai purkki heittää heti ulos.

Itse tein niin, että käskytin purkista tietyt laitteet käyttämään aina samaa niille varattua ip-osoitetta. Esim. kone .101-loppuisesti, kännykkä .102, basistin kännykkä .103, jne. Vastaavasti sitten puskin ne samat osoitteet sinne yhteyttä ottavaan laitteeseen/kännykkään
Sen operaation jälkeen ei ole ollut mitään säätöä niiden kanssa. Sitä ennen dhcp saattoi jakaa ip-osotteita uudelleen päällekkäin ja ongelmia oli.
oksatboys
30.11.2017 20:23:16

Einherjar: Kuulostas vähän siltä, että purkin dhcp jakaa osotteita päällekkäin, tjsp. Silloin tuota yhteyttä on hankala saada tai purkki heittää heti ulos.

Joku tuollainen ongelma siinä varmaan oli. Tämän päivän testit tuotti tulosta: Laitoin Midaksen DHCP-clientiksi niin johan alko toimimaan. Sitten otin vanhan Buffalon modeemin ja resetoinnin jälkeen löin kiinni, toimii myös ja saa wlaninkin puhelinta varten. Eiköhän tässä uskalla jo keikalle lähteä. Otan mukaan tuon Buffalon, macbook pron, puhelimen ja pari kattipiuhaa.

Tein kanavapohjan ja vähän säätöjä jo valmiiks ja ai että kun on helppoo ja hauskaa.
Luvassa on jotain DI-boksiin tulevaa sähkistä parissa biisissä joten testailin noita Midaksen kitaravahvareita. Aivan pätevää komppisoundia löytyi n. sekunnin ruuvauksella. Eiköhän toi keikalla mene ihan täydestä. Tuli kyllä jo mieleen että oishan se kiva kun noita efektislotteja ois pari lisää juurikin tuollaista kikkailua varten.

Ainut varsinainen valittamisen aihe mulla on subgrouppien puute. Tuskin se ois ameriikan temppu laittaa tähän vaikka kahta stereobussia, jotka eivät siis söisi noita auxeja ja joissa olisi aux-sendi. Eli esim rummut ja laulut vois vetää tällaseen. Huomisen keikalla 4 monnaria riittää joten tein lauluille bussin ja sinne laitoin valmiiksi LA-2sen. Lähti jo ehkä vähän keulimaan tämä varustautuminen :D
oksatboys
30.11.2017 22:12:53

sepisti: Mä en ole ihan varma mihin tarkoitukseen noita subgrouppeja haluaisit käyttää, mutta XR:ssä on neljä DCA-ryhmää joihin voit ohjata minkä tahansa kanavan signaalin. Siis jos haluat vaikka säätää rumpusetin volumea yhdellä liukusäätimellä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, DCA:t ovat digimaailman vastine subgroupeille.

Tuossa pieni videopätkä aiheesta https://youtu.be/ETACZqdIR6I .

Kyllä mä noi dcat löysin. Dca on digimaailman vastine vcalle. Mutta siis haluaisin groupin jossa olisi sekä insert että auxsend. Joo, kyllä nytkin voi tehdä groupin busseista mutta niissä ei ole auxsendiä ja lisäksi menettää fyysisiä aux-lähtöjä. Lisäksi ois kiva jos kanavan faderin sais vaihdettua säätämään grouppiin syöttöä. Tuo ehkä onnistuukin, pitää paremmalla ajalla tutkia... Eikä ton vehkeen prossussa sitten enää vääntö riitä vai mikähän tuohon on syynä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)