Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tallapalojen säätöruuvit
1
jaripat
19.11.2017 21:39:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä saisi tallapalojen (korkeuden) säätöruuveja - lyhyitä? Laitimmaisten kielten palat kun säätää alas, niin joissain skeboissa jää se säätöruuvi törröttämään ja painamaan kämmentä. Saako jostain lyhyempiä ruuveja? Lähinnä siis fender-malliset kitarat kyseessä.
 
LaMotta
19.11.2017 21:41:24 (muokattu 19.11.2017 22:11:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitinten maahantuojat. Musamaailma, Millbrook jne. Jommasta kummasta tilasin näitä joskus.
Sekä Kitarapaja, Top Sound.
Totesin kerran, että ruuviliikkeistä on aika vaikea saada kyseisiä ruuveja tuumamitoituksella.
Niitä on sitten olemassa kahdella eri tuumahalkaisijalla.
 
E: Suuri alan teollisuustukku on Wurth. Pääkaupunkiseudulla asuva voi koettaa myös tuota.
 
EE: Mutta ensimmäiseksi pitää selvittää kumpi halkaisija on kyseessä.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
jaripat
19.11.2017 22:11:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli perusmusakaupasta saa..? No, täytyy koittaa fasulta. Ja ottaa malli mukaan. Oon tullu vähän laiskaks lähtemään keskustaan noissa asioissa, eikä uraltonellakaan tainnu olla...
 
LaMotta
19.11.2017 22:12:43 (muokattu 19.11.2017 22:25:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaripat: Eli perusmusakaupasta saa..? No, täytyy koittaa fasulta. Ja ottaa malli mukaan. Oon tullu vähän laiskaks lähtemään keskustaan noissa asioissa, eikä uraltonellakaan tainnu olla...
 
En tiedä saako Fasulta. Kannattaa kilauttaa ensin ennen kuin lähtee paikan päälle.
 
Vuorenvarmasti tilasin noita joko Musamaailmasta tai Millbrookista melko tarkkaan vuosi sitten. Ei pysty enää muistamaan. Nettipankista näkisin kumpi se oli.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
sepisti
20.11.2017 02:00:05 (muokattu 20.11.2017 02:02:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ole ihan varma, mutta muut korjaa jos olen väärässä. Olen ymmärtänyt, että mikäli haluaa kielet todella alas vaikkapa stratossa, kannattaa säätää samalla myös kaulakulmaa, jolloin tallapaloja ei tarvi säätää niin alas. Muistaakseni uusissa stratoissa on kulman säätöön ihan oma mekanismikin. Perinteiseen tapaan tämä hoituu laittamalla kaulataskuun ohut puuviilu.
 
Soitinkorjaaja Custom Soundsilla sanoi mun presaria fixatessa, että useissa Fender-tyyppisissä pulttikaulaisissa soittimissa kaulakulma vaatii säätöä muutenkin.
Eli mikäli ymmärsin oikein, liian pitkät säätöruuvit ovat monesti oire (lainausmerkki)viasta(lainausmerkki), eivät vika sinänsä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Jeszse
20.11.2017 05:55:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Vuorenvarmasti tilasin noita joko Musamaailmasta tai Millbrookista melko tarkkaan vuosi sitten. Ei pysty enää muistamaan. Nettipankista näkisin kumpi se oli.
 
Eikä niitä kauaa tarvinnu millbrookilta selailla
 
http://millbrook.fi/tuotteet.php?k= … 1440-03&tuoteryhma_id=125&offset=30
http://millbrook.fi/tuotteet.php?k= … 1440-01&tuoteryhma_id=125&offset=60
 
http://millbrook.fi/tuotteet.php?k=16912&tuoteryhma_id=125&offset=30
 
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
jaripat
20.11.2017 08:30:42 (muokattu 20.11.2017 10:17:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vaan kaikille vastaajille avusta, se aina ilahduttaa.
 
Kyllähän noissa monasti noita shimmejä näkee ja kaulan kulmastahan nuo monasti johtuu nuo törröttävät ruuvit. Tai sitten radiuksesta. Tai siitä, että haluaa kielet alas ja jostain syystä itse ainakin haluan nimenomaan nuo laitimmaiset kielet ainakin mahdollisimman alas.
 
Mulla on toi vantaan musafasu lähellä, joten piipahtanen siellä joutaessani, mutta jos ei natsaa, niin sit täytynee käydä millbrookissa. Tilaamaan en lähde, kun kuitenkin kiva välillä käydäkin noissa liikkeissä.
Kyselin muuten joskus aiemmin, mistä saa tietynlaisia plekuja ja joku sitten sen liikkeen tiesikin. En jaksanut lähteä, niin tilasin niitä sitten. Olisin kaks ottanut, mutta kun hinta (vaikka kovalta plekusta tuntuikin ) jäi "liian pieneksi" nettitilauksen aikaan saamiseksi, niin tilasin sitten kolmannenkin. Ja sitten kun ne tuli, selittyi se hintakin. Olin nimittäin tilannut kolme "pussillista" plekuja, 12 kpl kussakin... No, plekuja riittänee lopuksi ikää..
 
Ostin muuten tosiaan tuollaisen "Hodson Jazzcatin", johon vaihdoin kaulan ja sitä nyt säätelen "käteen sopivaksi". Omaan silmään kaunis soitin ja vielä kun käsikin alkaa tykätä, niin avot. Korvan tykkäämisen puolesta taas... vaikka tykkäänkin P90-mikeistä, niin nämä tuntui vähän ponnettomilta. Jonkun sortin helakkuutta haluaisin lisää. Ajattelin ensilääkkeeksi kokeilla 500k potikoita (jos ei siinä vielä ole) (Edit. Itse asiassa jazzmasterissa taitaa olla alkujaan 1Mohm potikat?) tai sitten uusia mikkejä GFS:ltä. Aina oon tykänny, ku sieltä jtn oon ostanut.
 
https://www.gumtree.com/p/guitar-in … t-fender-jazzmaster-copy/1265306055
 
Arkka
20.11.2017 10:35:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiastahan en mitään tiedä, mutta kaipa ne ruuvit saa myös poikki. Toki tehtaalaiset lienee parempia.
 
Sax-pappa
20.11.2017 10:54:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Asiastahan en mitään tiedä, mutta kaipa ne ruuvit saa myös poikki. Toki tehtaalaiset lienee parempia.
 
Tämä käväisi itsellänikin mielessä. Toisaalta harvalla kitaristilla taitaa olla välineitä pienten ruuvien asialliseen katkaisuun.
 
Jeszse
20.11.2017 11:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Tämä käväisi itsellänikin mielessä. Toisaalta harvalla kitaristilla taitaa olla välineitä pienten ruuvien asialliseen katkaisuun.
 
Kyllä hyvät sivuleikkurit pitää olla.
 
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
jaripat
20.11.2017 11:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sais varmaan poikkikin. Mutta eipä nuo kalliita näyttäneet olevan ja vanhoillekin voi vielä tarvetta ilmaantua...
 
Rämppy
20.11.2017 12:27:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Asiastahan en mitään tiedä, mutta kaipa ne ruuvit saa myös poikki. Toki tehtaalaiset lienee parempia.
 
Tästä aiheesta oli jossain toisessakin ketjussa juttua... mä olen lyhentänyt Fender Straton tallapalan korkeusruuveja sekä rautasahalla että viilalla. Molemmilla onnistuu. Lisäksi olen ostanut F-musiikista näitä ruuveja, joita löytyi useampaa eri pituutta tuumakireteinä usa/mex- tallan varaosina. Tosin aikaa on vierähtänyt muutama vuosi, mutta kysymällähän asia selviää.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
73nd3r
20.11.2017 13:09:44 (muokattu 20.11.2017 13:10:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kikkakuutonen eli pikasorvi, jota ei kukaan missään milloinkaan missään tapauksessa saa käyttää edes turvalaseilla ja haarniska yllä:
Ruuvi kiinni (akku)porakoneen istukkaan ja kone pyörimään, Dremelillä ruuvin katkaisu ja kärjen muotoilu.
 
RJU
20.11.2017 16:06:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudenmaan pultti sijaitsee Järvenpäässä http://www.uudenmaanpultti.fi/ . Sieltä olen hakenut puuttuvat ruuvit talloihin sekä joihinkin muihinkin vermeisiin ja toistaiseksi joka kerta on sopiva(t) löytynyt. Hinta on melkoisen paljon alhaisempi, kuin musiikkiliikkeissä. Kannattaa soittaa tai kysyä s-postitse ensin.
 
jaripat
22.11.2017 08:39:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musafasulla ei sitten ollut kuitenkaan, paitsi sitä samaa liian pitkää, mikä mulla jo oli. Seuraava visiitti sit vissiin millbrookkiin...
 
LaMotta
22.11.2017 09:09:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Niitä ei ole aina välttämättä helppo löytää just sopivia.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
jaripat
22.11.2017 09:25:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyin myös 1Mohmin potikoita (jazzmasteriin).. en edes muista oliko niitä, mutta ihan ekaks sanottiin hinnaks joku 16eur!!??? Olin jo lähtiessä kattonu, että ne on uraltonessa alle euron. Sain mä sentään pari kieltä (löytyi takahuoneesta kauan kestäneen etsimisen jälkeen, euron kappale), ettei ihan turha reissu tullu, mutta seuraavaks tosiaan millbrookkiin...
 
Progorava
22.11.2017 09:35:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen aina lyhentänyt nuo dremelillä.
 
Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut
iec
22.11.2017 11:10:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaripat: Mistä saisi tallapalojen (korkeuden) säätöruuveja - lyhyitä? Laitimmaisten kielten palat kun säätää alas, niin joissain skeboissa jää se säätöruuvi törröttämään ja painamaan kämmentä. Saako jostain lyhyempiä ruuveja? Lähinnä siis fender-malliset kitarat kyseessä.
 
Jos ei ole ihan pakko olla vintage-tyyliä, niin kannattaa harkita myös deluxe-tallapaloja, kuten esim tällaiset: https://g-gotoh.com/international/product/s21.html
 
Ja moni muukin valmistaja tekee vastaavia tallapaloja (tuossa nyt siis stratoon esimerkki, kun oletan että näistä on kyse).
 
Tuon tyyliset auttaa kummasti jos meinaa olla pikkauskäsi verillä. Eikä ole juuri tarvetta lyhennellä niitä ruuveja.
 
Yksi paikka josta kannattaa myös kysellä ruuveja, on SP-elektroniikka.
http://www.spelektroniikka.fi/c463- … ikkeet-parts-for-guitars-p1-fi.html
Niillä vaan on hieman hankalahkot nettisivut, eli on ehkä viisainta soittaa ja kysyä millaisia tallansäätöruuveja löytyy. Mulla on sellainen mielikuva että sieltä löytyy enemmän kuin mitä nettisivujen perusteella pystyy löytämään.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
jaripat
22.11.2017 12:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just tuli SP:ltä paketti, mutta en muista noita ruuveja heillä nähneeni. Anyways, kyse oli tän tyyppisestä: https://www.google.se/url?sa=i&rct= … kvlDdDA35gK_Pl&ust=1511432332836162
 
Ja millbrookista löytyi. Jos nuo ovat vielä liian korkeita, niin niitä sitten lyhennän.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «