Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten korjaisit tämän lakkavaurion?
1
parek
18.11.2017 00:14:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://muusikoiden.net/dyn/users/155107.jpg
 
Straton musta sunburst reuna. Sentin kokoinen polyuretaanipalanen lohjennut irti. Millä korjaisit ton? Itse ajattelin joko pikaliimaa tai epoksia kukkurallinen ja asianmukaisesti hiottu tasaiseksi.
 
Tänks.
 
basisti1971
18.11.2017 07:51:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Itse käytän noihin pikaliimaa jos instrumentin arvo ei vaadi polyuretaanilla korjaamista.
 
Joku kovaksi kovettuva epoksi olisi myös varteenotettava vaihtoehto, mutta sama vaiva kuin pikaliimallakin, erottuu vanhemmiten rumasti.
 
T:Samuli
 
okabass
18.11.2017 13:52:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: https://muusikoiden.net/dyn/users/155107.jpg
 
Straton musta sunburst reuna. Sentin kokoinen polyuretaanipalanen lohjennut irti. Millä korjaisit ton? Itse ajattelin joko pikaliimaa tai epoksia kukkurallinen ja asianmukaisesti hiottu tasaiseksi.
 
Tänks.

 
Tuossa videolta jotain vinkkijä.
https://www.youtube.com/watch?v=rTVScFJoe24
 
Jeszse
18.11.2017 16:33:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En korjais ollenkaan.
 
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
parek
18.11.2017 16:38:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: En korjais ollenkaan.
 
Entä jos olis pakko?
 
Jeszse
18.11.2017 17:03:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: Entä jos olis pakko?
 
Varmaan joku epoksipaikka, hionta ja kiillotus. Kunnollisen saa ruiskuttamalla uuden lakkakiepin koko bodyyn.
 
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
Kefiiri
18.11.2017 18:12:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä suosittelen aina kynsilakkaa. Innostuin kun metallinhohtosiniseen kitaraankin sai tehtyä ihan huomaamattoman paikkauksen. Monta kerrosta vaan, kuivuu nopeasti ja helppo sutia.
 
En ole musiikin asiantuntija.
parek
18.11.2017 23:16:41 (muokattu 18.11.2017 23:17:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Mä suosittelen aina kynsilakkaa. Innostuin kun metallinhohtosiniseen kitaraankin sai tehtyä ihan huomaamattoman paikkauksen. Monta kerrosta vaan, kuivuu nopeasti ja helppo sutia.
 
Pelkkää mustaa vai mustaa alle ja kirkasta kynsilakkaa päälle? En ole koskaan ollut missään tekemisissä kynsilakan kanssa, niin enpä osaa itse arvioida pärjäiskö pelkällä mustalla. Enkä kyllä edes tiedä onko olemassakaan pelkkää kirkasta kynsilakkaa ilman sävyä.
 
Mitä ainetta noi kynsilakat yleensä on?
 
Kefiiri
19.11.2017 08:38:18 (muokattu 19.11.2017 08:44:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kynsilakka on selluloosalakan sorttista ainetta. Tästä en kyllä ihan mene takuuseen, mutta ehkä joku valistuneempi voi varmistaa. Siltä se haiseekin ja kuivuu yhtä nopeasti. Kynsilakanpoistoainehan on asetonia, sellulakka ymmärtääkseni liukenee siihen.
 
Ihan siis mustalla kynsilakalla olen paikkaillut mustaa kitaraa. Kirkasta kynsilakkaa kaiketi on myös. Sillä ehkä saisi viimeistellyksi pinnan joka vastaa uutta soitinta, mutta vanhemmassa soittimessa pelkän värillisen lakan hillitympi kiilto menee täydestä.
 
Joo sellulakkaa se Wikipediankin mielestä usein on:
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Nail_polish
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
19.11.2017 09:20:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
o0o: Enkä kyllä edes tiedä onko olemassakaan pelkkää kirkasta kynsilakkaa ilman sävyä.
 
On toki.
 
Haastavintahan tuontyyppisissä korjauksissahan usein onkin sävyn kohdalleensaamisen lisäksi pintakäsittelyn yleisen ulkonäön mahdollisimman tarkka jäljitteleminen.
 
Koska pintalakka näyttäisi ainakin kuvan perusteella olevan sävytetty, tekisin samoin.
 

 
o0o: Mitä ainetta noi kynsilakat yleensä on?
 
Arvailujen varassa, mikä on toki käyttökohde huomioonottaen hivenen erikoista, mutta varsin usein asetonipohjaisia.
Siis nuo markettien valikoimat.
Kulutuskestävyyden ansiosta akryylit ovat tiemmä vallanneet alaa muilta muoveilta, mutta kovina ovat herkempiä lohkeamaan joten jotkut suosivat pehmeämpiä muoveja.
 
Tuosta rankahkosta liuottimestakin johtuen johonkin huomaamattomaan paikkaan testaaminen on enemmän kuin suotavaa.
Kuten toki millä tahansa muullakin alkuperäisestä poikkeavalla korjauskemikaalilla puuhastellessa.
Testata pitää siis tietysti yhteensopivuus niin pohjan kuin pintalakankin kanssa, koska etenkin ohuemmat kamat kuten pikaliima tunkeutuu noiden kerrosten väliin pakostakin tuollaista vauriota korjattaessa.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «