Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedalboard ja looper
1 2
silakkkka
16.11.2017 14:34:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro kaikille!
 
Voitteko auttaa minua seuraavanlaisen ongelman kanssa. Rakensin vasta ensimmäisen pedalboardin itse, siis polkimia on ollut mutta ei kokonaista pedaalilautaa. Eli tuon looperin käytöstä, kyseessä Boss Rc-3 looper.
Niin mihin väliin mun pitää se looper tuossa laittaa siten että ei tuota seuraavanlaista ongelmaa. Kun äänitän esim cleaneilla jonkun pätkän jossa on mulla yleensä mukana chorus, reverb ja hieman delayta, ja kun laitan soimaan tuon äänittämäni cleani pätkän, ja haluaisin äänittää päälle sitten toista kitaraa jossa esim tubescremer käytössä, niin tuo alkaa toistamaan jo sitä äänitettyä cleania mukana se tubescreamer. Niin miten voisin äänittää niin että jos toistan sitä cleania ja otan choruksen pois käytöstä ja ettei lähtisi sitten siitä jo äänitetystä pois sitä chorusta, eikä tulisi siihen se tubescreamer? Eli tiivistettynä, että voisin äänittää eri soundeilla ja efekteillä niin että jokaisessa on ne omansa eikä niin kuin yllämainitsen. Mulla on nyt laudassa ekana Boss TU-3 ja viimeisenä sitten tuo looper ennen cry babya, ja siinä on yhteensä 12 pedaalia kaikki laskettuna. Olen koittanut kysellä kavereilta että miten onnistuisi mutta en ole saanut vastausta. Tähän ei taida pystyä postaamaan kuvaa itse laudasta. Ja että onkohan mulla johdot väärin itse loopperissa?
Kiitos jo etukäteen! :) Ensimmäinen looper siis minulla.
 
Laulava Kylätohtori
16.11.2017 14:47:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos loopperi on ts:n jälkeen, niin ei sen pitäisi loopperin soundiin vaikuttaa. Loopperi tallentaa kaiken, mikä on ennen loopperia, sellaisena kuin se on silloin, kun se tallennetaan. Eli jos ts on ennen loopperia ja se on pois, kun äänität ekan raidan, niin ekan raidan soundin ei pitäisi muuttua, vaikka pistät ts:n päälle.
 
Jos taas ts on loopperin jälkeen, niin ts:n päälle pisto vaikuttaa kaikkiin loopperin raitoihin. Ja vaikka loopperi olisi viimeinen pedaali ennen vahvarin inputtia, niin vahvarin särö vaikuttaa kaikkiin raitoihin.
 
Eli paras paikka loopperille on efektilenkki, jos vahvarin etuasteesta otetaan säröä. Jos taas käytetään päätesäröä, niin sitten ei auta mikään. Jos vahvari on täysin puhtaalla, niin riittää, että loopperi on viimeinen spedu ennen vahvaria.
 
More is less.
silakkkka
16.11.2017 16:54:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jos loopperi on ts:n jälkeen, niin ei sen pitäisi loopperin soundiin vaikuttaa. Loopperi tallentaa kaiken, mikä on ennen loopperia, sellaisena kuin se on silloin, kun se tallennetaan. Eli jos ts on ennen loopperia ja se on pois, kun äänität ekan raidan, niin ekan raidan soundin ei pitäisi muuttua, vaikka pistät ts:n päälle.
 
Jos taas ts on loopperin jälkeen, niin ts:n päälle pisto vaikuttaa kaikkiin loopperin raitoihin. Ja vaikka loopperi olisi viimeinen pedaali ennen vahvarin inputtia, niin vahvarin särö vaikuttaa kaikkiin raitoihin.
 
Eli paras paikka loopperille on efektilenkki, jos vahvarin etuasteesta otetaan säröä. Jos taas käytetään päätesäröä, niin sitten ei auta mikään. Jos vahvari on täysin puhtaalla, niin riittää, että loopperi on viimeinen spedu ennen vahvaria.

 
Kiitos vastauksesta! :) Joo tosiaan, mulla on tuo loopperi viimeisenä josta piuha kitaraan. Ja silti vaivaa tämä ongelma. Ja kun kaikki pois päältä niin on täysin puhdas cleanisoundi. Vahvarina mulla on tuossa VOXin AC30C2 limited edition, ja pedalboardiin menevä piuha on kiinni "normal high" inputissa Voxissa kun siinähän niitä inputteja on neljä. Efektilenkki tuolta kyllä löytyy. En juuri ota säröä itse voxista vaan pedaaleista pääosin. Tuo vox mulla ei hirveän kauaa ole edes ollut ja footswitch on vielä jossain päin maailmaa matkalla, joten en vielä hirveästi tuon klassikon sielunelämää tunne. Mutta jos laitan siis ton loopperin efektilenkin kautta niin pitäisikö toimia haluamallani tavalla? Vai ymmärsinkö nyt ihan väärin ja olen pihalla kuin lumiukko :D En ole tosiaan koskaan värkännyt loopperin kanssa ja tuo RC-3 tuntuu ainakin vielä melko monimutkaiselta. Voiko tällä olla vaikutusta asiaan: Mulla menee looperin piuhanpaikkoihin johdot Output A(mono) ja Input A(mono)?
 
Laulava Kylätohtori
16.11.2017 17:09:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli sulle viimeinen spedu tarkoittaa viimeistä, kun katsotaan vahvarista kitaraan päin? Eli loopperi tulee heti kitaran jälkeen?
 
Mnet standard on toisinpäin. Eli koska signaali kulkee kitarasta vahvariin, niin viimeisellä tarkoitin, että kitarasta katsoen viimeinen. Eli kitara -> muut spedut -> loopperi -> vahvarin input.
 
Kokeile nyt ensin noin, jos kerran vahvari on puhtaalla. Kyllä sen pitäisi alkaa toimimaan haluamallasi tavalla.
 
More is less.
Perza
17.11.2017 08:43:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai toisinpäin eli looperi viimeiselsi kerjuun ennen vahvistinta?
 
Sanoohan se järkiki, että jos äänität loopperiin puhdasta ja pistät sen toistamaan, ni kaikki jotka tulee sen jälkeen muuttaa nauhotettua saundia, eikö?
 
Tami
17.11.2017 15:01:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En voi uskoa, että vuonna 2017 kirjoitan tämän mutta.... trollaillaan nyt...
 
Katsoin oma kuvaasi ja...
 
1) piuha kitarasta wahiin.
2) Piuha boss tunereista loopperin inputtiin.
3) Piuha loopperin outputista voxiin....
 
Kommentti:
Itse siirtäin tuolla pedaalikattauksessa tunerin ennen wahia ( puhdas signaali virittimelle).
Toisaalta siirtäisin choruksen ennen delay/reverb polkimia...
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Perza
17.11.2017 16:25:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: En voi uskoa, että vuonna 2017 kirjoitan tämän mutta.... trollaillaan nyt...
 
Katsoin oma kuvaasi ja...
 
1) piuha kitarasta wahiin.
2) Piuha boss tunereista loopperin inputtiin.
3) Piuha loopperin outputista voxiin....
 
Kommentti:
Itse siirtäin tuolla pedaalikattauksessa tunerin ennen wahia ( puhdas signaali virittimelle).
Toisaalta siirtäisin choruksen ennen delay/reverb polkimia...

 
No on tuossa monta muutaki hassua jutua signaalitiessä mikkä ite ainaki toteuttasin toisin.:)
 
silakkkka
17.11.2017 17:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eli sulle viimeinen spedu tarkoittaa viimeistä, kun katsotaan vahvarista kitaraan päin? Eli loopperi tulee heti kitaran jälkeen?
 
Mnet standard on toisinpäin. Eli koska signaali kulkee kitarasta vahvariin, niin viimeisellä tarkoitin, että kitarasta katsoen viimeinen. Eli kitara -> muut spedut -> loopperi -> vahvarin input.
 
Kokeile nyt ensin noin, jos kerran vahvari on puhtaalla. Kyllä sen pitäisi alkaa toimimaan haluamallasi tavalla.

 
Kiitos taas asiallisesta vastauksesta! Joo siis mä tarkoitin tolla että looperista lähtee piuha kitaraan, eli silleen se on tossa lenkissä viimeisenä. Ja se viritin ykkösenä. Siinä välissä sitten kaikki muut pedaalit, tuolta mun profiilista löytyy kuvat siitä laudasta.
Mutta kyllä mä nyt taisin ymmärtää mitä tarkoitit. Kiitos sulle tosiaan asiallisista vastauksista! :) Kuten mainitsin, että tää on mun eka loopper ja eka pedalboard jonka olen ihan vasta kasannut.
 
silakkkka
17.11.2017 17:22:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perza: Tottakai toisinpäin eli looperi viimeiselsi kerjuun ennen vahvistinta?
 
Sanoohan se järkiki, että jos äänität loopperiin puhdasta ja pistät sen toistamaan, ni kaikki jotka tulee sen jälkeen muuttaa nauhotettua saundia, eikö?

 
Joo kyllä nyt alan ymmärtämään. Kuten tuossa mainitsin niin eka loopperi mulle ja eka pedalboardi jonka itse kasannut. Ja sanoo joo järkikin jo :D
 
silakkkka
17.11.2017 17:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perza: No on tuossa monta muutaki hassua jutua signaalitiessä mikkä ite ainaki toteuttasin toisin.:)
 
Kiitos vastauksesta :) Joo kertokaa ihmeessä vaan mulle neuvoa ja vinkkejä ton kokonaisuuden kanssa että miten olisi paras tehdä :) Niinkuin mainitsin että eka pedalboardi jonka itse kasannut niin on vielä mulla vähän uutta maailmaa. Soittovuosia on kuitenkin takana jo jotain 13v mutta en ole vaan ennen hirveästi harrastanut "kamarunkkausta" vaikka se kuuluu vähän asiaankin :)
 
steelduck
17.11.2017 18:24:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taidat ajatelle erilailla mikä on viimeisenä ja mikä ensimmäisenä kuin me kaikki muut.
 
Ensimmäisenä on kitara sitten tuner, sitten tubescreamer, sitten chorus ja muut modulaatiot, sitten delay ja sen perään reverb. Viimeiseksi se loopperi. Eli loopperista menee sitten piuha suoraan vahvistimeen.
 
steelduck
17.11.2017 18:28:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lue tämä:
 
https://www.customboards.fi/blogs/t … t-my-guitar-pedals-for-best-results
 
Eli signaali kulkee kitarasta vahvisimeen ja signaalitien viimeinen purkki juuri ennen vahvistinta tulee olla se loopperi, niin silloin se äänittää aina ne efektit mitä milloinkin on päällä sitä ennen signaalitiellä.
 
iec
18.11.2017 11:51:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Lue tämä:
 
https://www.customboards.fi/blogs/t … t-my-guitar-pedals-for-best-results
 
Eli signaali kulkee kitarasta vahvisimeen ja signaalitien viimeinen purkki juuri ennen vahvistinta tulee olla se loopperi, niin silloin se äänittää aina ne efektit mitä milloinkin on päällä sitä ennen signaalitiellä.

 
Plussaa tälle kirjoitukselle. Tuo linkin juttu kannattaa lukea kun rakentaa/suunnittelee pedaalilautaa ja pedaalien järjestystä.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Arkka
18.11.2017 12:23:01 (muokattu 18.11.2017 13:35:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Ensimmäisenä on kitara sitten tuner, sitten tubescreamer, sitten chorus ja muut modulaatiot, sitten delay ja sen perään reverb. Viimeiseksi se loopperi. Eli loopperista menee sitten piuha suoraan vahvistimeen.
 
Tää on tosiaan hyvä lähtökohta, mutta sellasen heitän vielä vinkkinä, että kannattaa ite kokeilla ja kuunnella eri järjestyksiä, niin maailma avartuu nopeaan. Tekemällä oppii.
 
Joskus myös epäkonventionaaliset ratkaisut toimivat (niin kuin em. artikkelissakin todettiin); esim. yllättävän monet käyttää delaytä ennen säröä. Wahia näkee kans molemmin puolin säröä. Samaten järjestykseen voi vaikuttaa bufferit. Esim. fuzz voi toimia paremmin ilman edeltävää bufferia/bufferillista viritintä.
 
silakkkka
18.11.2017 13:04:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Taidat ajatelle erilailla mikä on viimeisenä ja mikä ensimmäisenä kuin me kaikki muut.
 
Ensimmäisenä on kitara sitten tuner, sitten tubescreamer, sitten chorus ja muut modulaatiot, sitten delay ja sen perään reverb. Viimeiseksi se loopperi. Eli loopperista menee sitten piuha suoraan vahvistimeen.

 
Joo ajattelin ton tosiaan erilailla ja väärällä tavalla ton mikä viimeisenä ja mikä ekana, mutta nyt alkaa raksuttaa jo itelläkin :D Tosiaanku ei ole ennen ollut kokonaista lautaa. Vaan vahvari muutama pedaali ja kitarara. Kiitos neuvoista :)
 
silakkkka
18.11.2017 13:09:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Lue tämä:
 
https://www.customboards.fi/blogs/t … t-my-guitar-pedals-for-best-results
 
Eli signaali kulkee kitarasta vahvisimeen ja signaalitien viimeinen purkki juuri ennen vahvistinta tulee olla se loopperi, niin silloin se äänittää aina ne efektit mitä milloinkin on päällä sitä ennen signaalitiellä.

 
Kiitos! Tää oli erittäin hyödyllinen linkki! :) Nyt alan tajuamaan tämän signaalin kulun. Enpä olis itekkään uskonu että voi vielä olla näin pihalla noinkin perus asioista :D Mutta kiitos kaikille vastauksista! Nyt olen paljon viisaampi :) Soittajien keskuudessa on mukava juttu että jengi neuvoo ja auttaa toisiaan ja kokemattomia eri asioissa, eikä tuu vittuilua niinku vaikka jos kysyisit jollain foorumilla jostain muista asioista! :D
 
steelduck
19.11.2017 00:00:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluat TODELLA sukeltaa aiheeseen, ala seuraamaan tätä Youtube showta:
 
https://www.youtube.com/channel/UCnUXq8mGmoHt0e6ItuTs10w/playlists
 
Tuollakin on Pedal Order video:
https://www.youtube.com/watch?v=SIX … nj0oge-IB47Z2Ow-0TNUj7snQP9&index=5
 
tomaattiorava
21.12.2017 18:01:19 (muokattu 21.12.2017 18:09:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oottekos huomanneet eroja miten eri looppereissa on eroavaisuuksia siinä missä kohtaa kuuluu switchia painaa? En nyt oikee tie miten selittäisin... jos pitäis tehä vaikka jotaan takatakataka-komppia looppiin niin sehän tarvii saada siihen aika millintarkasti ettei groove män vituiks jos vaikka rumpukone nakuttaa taustalla.
Mun delayssä on looper-toiminto minkä kanssa natsas aika hyvin mutta tän mooerin kanssa näyttäis syntyvän ongelmia. Alkuun tai loppuun tuntuu jäävän aina tyhjää tilaa vaikka mitä tekis tai sitten tässä laitteessa on vaan joku viive siinä välissä kun painaa switchiä ja looppi lähtee pyörimään, jokatapaukses sittenhän on looppi vituillaan kun se ei toistu saumattomasti.
Että pitäs niinku jättää kierto paria nuottia vajaaksi jos haluaa että uus kierto alkaa oikeella iskulla.
Mahtaakohan tää nyt olla vaan totuttelukysymys vai pitäiskö viedä laite vaihtoon...
 
Puavali
21.12.2017 18:57:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Oottekos huomanneet eroja miten eri looppereissa on eroavaisuuksia siinä missä kohtaa kuuluu switchia painaa? En nyt oikee tie miten selittäisin... jos pitäis tehä vaikka jotaan takatakataka-komppia looppiin niin sehän tarvii saada siihen aika millintarkasti ettei groove män vituiks jos vaikka rumpukone nakuttaa taustalla.
Mun delayssä on looper-toiminto minkä kanssa natsas aika hyvin mutta tän mooerin kanssa näyttäis syntyvän ongelmia. Alkuun tai loppuun tuntuu jäävän aina tyhjää tilaa vaikka mitä tekis tai sitten tässä laitteessa on vaan joku viive siinä välissä kun painaa switchiä ja looppi lähtee pyörimään, jokatapaukses sittenhän on looppi vituillaan kun se ei toistu saumattomasti.
Että pitäs niinku jättää kierto paria nuottia vajaaksi jos haluaa että uus kierto alkaa oikeella iskulla.
Mahtaakohan tää nyt olla vaan totuttelukysymys vai pitäiskö viedä laite vaihtoon...

 
En ole ainakaan Jammanissa havainnut tuollaista ongelmaa. Kun just iskulle saa naksautettua niin hyvin menee.
tomaattiorava
21.12.2017 20:56:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puavali: En ole ainakaan Jammanissa havainnut tuollaista ongelmaa. Kun just iskulle saa naksautettua niin hyvin menee.
 
No näinhän sen pitäis olla mut tässä on kyllä ihan selkee viive. Vaikka lyöt soinnun ja annat soida, polkaset switchiä ja annat soida ja sitten pysäytät, niin ihan vissi tyhjä tila loopin saumakohdassa. Iso asia mutta kuitenkin niin pieni ettei liikkeessä testatessa huomannut. Tää meinaa on ihan deal-breaker, pitää viiä takas kauppaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «