Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 5221 222 223 224 225244 245 246 247 248
Kailis
30.10.2017 14:11:07

öl m: Kyllä tässä on kyseessä Anssin ylimaallinen demppaustekniikka.

Khyl, silmääkin nopeampi.
Krice: Master volume oli liian isolla, sen vuoksi kaikki korostui liikaa.
Epämuusikko
09.11.2017 09:31:22
Miksi rumpupalsta ei ole räjähtänyt Mark Guilianan visiitistä? itse en päässyt paikalle. Olis tullu ite lähemmäksi.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
jtpennane
09.11.2017 09:52:07
Epämuusikko: Miksi rumpupalsta ei ole räjähtänyt Mark Guilianan visiitistä? itse en päässyt paikalle. Olis tullu ite lähemmäksi.

Ei päässy itsekään paikalle. Livelabissa ollu kyllä aika hyviä keikkoja tässä lähiaikoina.
(slow heavy metal music playing)
jazzmies
09.11.2017 10:29:29
Epämuusikko: Miksi rumpupalsta ei ole räjähtänyt Mark Guilianan visiitistä? itse en päässyt paikalle. Olis tullu ite lähemmäksi.

he was amazing
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Epämuusikko
09.11.2017 23:20:54
jazzmies: he was amazing

Arvatenkin. Ei tatsissaan "tummin", mutta kova tikuttaja ja omaa visiota tuntuu löytyvän.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kimd
10.11.2017 08:33:11
Klinikka olisi erityisesti kiinnostanut mutta aika aamusta keskellä viikkoa ei sovi päivätöissä käyvälle harrastelijalle
Ei irtoa
Peltee
10.11.2017 15:35:56 (muokattu 10.11.2017 15:36:58)
Heipsis! Ylläpito poistanee tämän kirjoituksen, mikäli menee mainostuksen puolelle, mutta kyseessä kuitenkin hyvä tarkoitus. Topic ei välttämättä ole myöskään oikea, mutta toivon mahdollisimman monta vastaajaa.

Teen kyselyä rumpujensoiton opetuksesta ja rumputunneista ja pyytäisin mahdollisimman monia kokemusta omaavia tai vähemmänkin omaavia vastaamaan kyselyyn. Aikaa kuluu 5-10 minuuttia.

Tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia teillä on tunneista, mikä toimi ja mitä olisi voitu tehdä toisin.

Linkki kyselyyn:
https://docs.google.com/forms/d/1gE … OYy_ga3bsUsI3Bby1j1lUyhsUn0MbU/edit

Olen käyttänyt samantyyppistä kyselyä aiemminkin ja sain silloin mukavasti vastauksia, toivottavasti nytkin. Kiitos, jos jelppaatte!

-Aija
Epämuusikko
10.11.2017 16:53:18 (muokattu 10.11.2017 17:22:17)
Tony Williamsin myöhempien vaiheiden öyhötyksiin kannattaa suhtautua suolasäkin kera. Kuuleehan sen soitostakin että joku turhauttaa.

Paljon hyvääkin asiaahan tuolla on, eipä siinä. Kontrolli on tärkeää.
uliuli
jazzmies
10.11.2017 18:18:16
dilet_antti: Say what?? Tony Williams: 90 percent of the drummers I come across, can't play double stroke roll (dsr)!

Ei ole paljoa mikään muuttunut tässä. Moni tietää miten se menee ja mitä siinä tapahtuu, mutta sen taitaminen onkin sitten jo vain murto-osalla hanskassa.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
statistiÖ
10.11.2017 22:50:06

Toivottavasti ei kuollut ketutukseen. Rollit on jotain ikävää ja liian nopeaa. Mutta tuplalyöntiä saa jyystää tuntikausia, että sen saa menemään sutjakasti etes johonkin tempoon. Pitäisikin taas, kapuloilla.
Kun soittaa nuoteista, huomaa jossain mihin sitä tarvitaan.
¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ olennainen ¤ sidonnainen ¤ puolinainen ¤ moninainen ¤ kokonainen ¤ ainainen ¤ ihanainen ¤
Stoalainen
11.11.2017 03:25:54 (muokattu 11.11.2017 03:38:30)
Tuli tuossa puoli vuotta takaperin aloteltua soittoharrastusta uudelleen hieman vakavammin ja määrätietosemmin, kun löyty mukava ja sävellystaitonen porukka. Nyt oon kuitenkin pannut merkille, että jännitän älyttömästi kun biisejä vedetään läpi - en siis itse tilannetta, vaan lihaksia ja kroppaa. Yritän soittaa mahdollisimman tiukasti ja groovaten, mut käykin juurikin päinvastoin, kaikki rentous häviää ja soitto kuulostaa hyvinkin jäykältä. Senkin oon huomannut, että samaa ongelmaa ei ole kun jammaillaan tai soittelen itekseni, silloin paikat pysyy letkeänä ja avoimena. Kappaleet alkaa olla melko hyvin ytimessä, mut mietinkö suoritusta silti liikaa vai mikähän tässä mahtaa olla syynä? Olisiko antaa mitään ehdotuksia mitkä tilannetta helpottaisivat ja auttaisivat olemaan jännittämättä - vai onko olemassa mitään muuta kuin se itsestäänselvyys, eli lisää vaan treeniä?

Täytyy vielä lisätä, et ite musiikkityyli on myös hyppy mukavuusalueeni ulkopuolelle, aikaisempi tausta on huomattavasti raskaammassa ulosannissa. Voin myös liittää mukaan soittonäytettä edellisistä treeniäänityksistä, jos se auttaa hahmottamaan ongelmaa tai toisi purevampia analyysejä.
Groove ratkaisee
Krice
11.11.2017 09:26:51 (muokattu 11.11.2017 09:27:06)

kazaa: Nyt oon kuitenkin pannut merkille, että jännitän älyttömästi kun biisejä vedetään läpi - en siis itse tilannetta, vaan lihaksia ja kroppaa.

Vaikuttaa siltä, että jännität tilannetta, mutta se näkyy lihaksissa jännittymisenä. Olisi aika erikoista, jos tuo olisi jotakin muuta.
hollmi-5
11.11.2017 12:32:52
kazaa: Olisiko antaa mitään ehdotuksia mitkä tilannetta helpottaisivat ja auttaisivat olemaan jännittämättä - vai onko olemassa mitään muuta kuin se itsestäänselvyys, eli lisää vaan treeniä?

Ehkä se helpottaa, jos otat treenejänne narulle ja kuuntelet omaa soittoasi ja mietit sitä kautta. Biisimateriaalin umpituttuus auttaa myös. Niitä ponnistuslankkuja, joihin tähtäilet, kannattaa myös miettiä. Onko se joku biisin kohta, joka lähentyessään saa sinut jo etukäteen jännittämään kroppaa?
Soundit, piuhat ja kajarit.
Epämuusikko
11.11.2017 15:22:33 (muokattu 11.11.2017 15:25:00)
Niinkuin Arse kommentoi Toton erästä biisiä: tämän kulkee kuin Thin Lizzy! Itsehän viihdyin harmoniapuolesta sekä yleisestetiikasta. Rummuilla tai ilman.

https://www.youtube.com/watch?v=uCStz6zInng

(onhan siellä perus hanut https://www.allmusic.com/album/pages-1981-mw0002705198/credits )
uliuli
VeKrio
11.11.2017 15:23:00

kazaa:Nyt oon kuitenkin pannut merkille, että jännitän älyttömästi kun biisejä vedetään läpi - en siis itse tilannetta, vaan lihaksia ja kroppaa. Yritän soittaa mahdollisimman tiukasti ja groovaten, mut käykin juurikin päinvastoin, kaikki rentous häviää ja soitto kuulostaa hyvinkin jäykältä. Senkin oon huomannut, että samaa ongelmaa ei ole kun jammaillaan tai soittelen itekseni, silloin paikat pysyy letkeänä ja avoimena.

Tuli ensimmäisenä mieleen, että mikä on bändin ilmapiiri? Onko se sellainen, että on sallittua mokata ja sallittua oppia? Jos tunnelma on ankara, ehdoton tai väärällä tavalla vaativa, se voi aiheuttaa tosi pahaa jäätymistä.

Oliskohan kyse myös siitä, että sua pelottaa mokata tai tehdä homma jotenkin huonosti? Vai pelkäätkö loukkaavasi säveltäjää soittamalla kappaleensa huonosti? Nää on vain heittoja. Ihmisluonnetta jonninveran tutkineena tää kuulostais vähän tämmöseltä.
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
Stoalainen
11.11.2017 16:19:40
VeKrio: Tuli ensimmäisenä mieleen, että mikä on bändin ilmapiiri? Onko se sellainen, että on sallittua mokata ja sallittua oppia? Jos tunnelma on ankara, ehdoton tai väärällä tavalla vaativa, se voi aiheuttaa tosi pahaa jäätymistä.

Hyvinkin rento ja kannustava porukka, et ei oo kyse siitä. Ehkä se on sitten oman pään sisällä.
Groove ratkaisee
Kefiiri
11.11.2017 19:24:31 (muokattu 11.11.2017 19:26:59)
kazaa: Hyvinkin rento ja kannustava porukka, et ei oo kyse siitä. Ehkä se on sitten oman pään sisällä.

Tunnistan ilmiön... hyvin sitä pystyy kehittämään itselleen sellaisen mokailunvälttelykankeuden. Ja se jos on etukäteen opeteltuja kuvioita tietty pahentaa. Irtonainen jammailu on helpompaa.
En ole musiikin asiantuntija.
statistiÖ
11.11.2017 22:24:17 (muokattu 12.11.2017 21:15:03)

Joskun ei ole kyse materiaalin liiasta vaativuudesta, sinun soittotaitosi vaatimattomuudesta tai muiden bändiläisten vaikuttamisesta, niin jatkan silti Vekrion linjoilla.
Kokeile seurailla enempi niitä muita soittajia, eli suuntautua enemmän ulospäin. Unohda itsesi vaikka kokonaan. Sen sijaan että mietit, miltä mä saundaan ja tuleeko tää lyönti nyt tähän vai tohon, kuunteletkin jotakuta muuta tarkkaan. Mihin hän tähtää, soittaako eteen vai taakse. Miten laulaja fraseeraa.

Soitatko sä jonkun kanssa. Soittaako joku sun kanssa.
Jos jälkimmäinen ahdistaa, niin sitten pitää vaan totutella ajatukseen, kyllä ne muut osaa soittaa, vaikka sä et löisi ollenkaan. Heitä kapula jonnekin ja käy hakemassa se. Jos joku yrittää lopettaa soiton, huudat vaan että jatkakaa.

E: Niinsiis seuraamisella (observation) tarkoitan kuuntelemista, en oman soiton sovittamista. Tottakai tietenkin.
¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ olennainen ¤ sidonnainen ¤ puolinainen ¤ moninainen ¤ kokonainen ¤ ainainen ¤ ihanainen ¤
Seba
12.11.2017 14:47:17

statistiÖ: Joskun ei ole kyse materiaalin liiasta vaativuudesta, sinun soittotaitosi vaatimattomuudesta tai muiden bändiläisten vaikuttamisesta, niin jatkan silti Vekrion linjoilla.
Kokeile seurailla enempi niitä muita soittajia, eli suuntautua enemmän ulospäin. Unohda itsesi vaikka kokonaan. Sen sijaan että mietit, miltä mä saundaan ja tuleeko tää lyönti nyt tähän vai tohon, kuunteletkin jotakuta muuta tarkkaan. Mihin hän tähtää, soittaako eteen vai taakse. Miten laulaja fraseeraa.

Soitatko sä jonkun kanssa. Soittaako joku sun kanssa.
Jos jälkimmäinen ahdistaa, niin sitten pitää vaan totutella ajatukseen, kyllä ne muut osaa soittaa, vaikka sä et löisi ollenkaan. Heitä kapula jonnekin ja käy hakemassa se. Jos joku yrittää lopettaa soiton, huudat vaan että jatkakaa.

Kyl se enempi menee niin että muut seuraa sitä rumpalia.
Mitä hittoa siitä tulis jos rumpalit alkaa seurailemaan kitaristeja ja laulajia.
Ne muut soittajat tähtäilee minne tähtäilee sen mukaan miten niille lyödään tahtia. Siinähän menee koko paletti solmuun jos rumpali sovittaa itseään sen mukaan että yrittää arvailla mihin muut tähtää ja soittaa sen mukaan.

Rumpali määrää miten mennään, jännityksestä ja liiasta miettimisestä on hyvä päästä eroon, kuten muillakin soittimilla. Fiilisjuttuja. Sit vasta kun se oma tekeminen on soljuvaa automaattista toimintaa, voi alkaa kuuntelemaan niitä muiden tähtäilyjä ja laulajan fraseerauksia jne ja nauttia menosta.

Mikään ei ole vittumaisempaa kuin soittaa rimpuilevan rumpalin kanssa, eli olen täysin eri mieltä joka kohdasta.
T:basisti
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)