Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkökitaran ääni "hajoaa"
1
Matoleka
07.11.2017 23:11:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma ilmenee sooloja soittaessa eli yksittäinen (yleensä ensimmäinen) nuotti soi hienosti mutta kun "slaidaa" seuraavalle niin ääni ikäänkuin hajoaa ja koko soitto puuroutuu mitä pitemmälle soolo etenee. En saa terävää ääntä aikaiseksi kuin korkeintaan parille ensimmäiselle nuotilla.
Kielet ei pitäisi olla liian alhaalla koska ilman vahvistinta ei kielissä ole särinöitä. Minulla on kaksi sähkökitaraa ja sama tapahtuu molemmilla soittaessa.
Voiko mikit olla liian ylhäällä/alhaalla tai vahvistimen säädöt pielessä? ( mallentava Fender Mustang v1)
Vai onko vika täysin soittotekniikassa.?
 
Alkaa prkele mennä hermot!
 
Kalmo
08.11.2017 12:08:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa-a. Kuulostaa aika oudolta ongelmakuvaukselta. Tietämättä mitään siitä, kuinka kokenut ja vahvarit tiunteva olet, niin arvaukseni on, että ensimmäiseksi kaikki efektit pois ja säädöt Fenderissä peruslukemille, ja sitten opiskelemaan mallintavan vahvarin salaisuuksia. Ainahan on sekin mahdollisuus, että vahvistimessa on vikaa, mutta kuvauksesta tulee mieleen joku viive (delay)-efekti.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Matoleka
08.11.2017 14:39:44 (muokattu 08.11.2017 14:43:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy koittaa nollata vahvistimen muisti jos siellä mennyt jokin säätö pieleen.
Tuli vielä mieleen asia joka ehkä selventää onglmaa.
Nyt kun mietin niin soittaessa edellinen nuotti jää ikäänkuin soimaan "päälle tai alle" jolloin se sekoittuu seuraavaan jolloi ääni menee puuromaiseksi. Voisko tosiaan olla mainitsemasi "deley" ongelma.
Esim.tapping tiluttelu kuulostaa tosi huonolta kun nuotit eivät erotu riittävän selkeästi ja nopeasti.
 
superfly
08.11.2017 14:44:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ota se delay pois päältä ensin. Sitten säröä pienemmälle. Sen jälkeen soittotekniikan tarkistus :)
 
Killing internet dragons is serious business!
Matoleka
08.11.2017 16:06:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kyllä mä kaikki manuaaliset efektit oon kääntäny pois mutta voihan noissa kiinteissä mallennuksissa olla jotain pielessä. Eikös ne mallennukset nimenomaan koostu erinlaisista efekteistä? :)
 
Tää Fenderi kun on ohjelmoitava niin ollu pari kertaa mulla tietsikassa kiinni ku oon leikkiny Fenderin Fuse ohjelmalla. Voihan se olla että sitä kautta on jotain ylimääräistä siirtynyt itse vahvistimelle.
Täytyy perehtyä asiaan kunhan pääsee kotiutumaan.
 
Arkka
08.11.2017 16:27:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei oo mikkiongelma ja tuskin kitaraongelma laisinkaan.
 
Digivehkeet saattaa joskus bugittaa kummallisin tuloksin. Ootko kokeillut resetoida? Siinä sit menee omat presetit.
 
Pystytkö uppaan johki vaikka kännykällä äänitetyn näytteen?
 
Matoleka
08.11.2017 21:57:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sieltähän se vika löytyi. Resetoin vahvistimen niin alko homma taas rokkaa!
Ilmeisesti deleyta tai jotain muuta efektiä oli jostain syystä sekoittunut mallennuksiin.
Nyt on terävä ja tiukka soundi jälleen niissä missä sitä haluan olevan.
 
1/2 vuotta siinä meni ihmetellessä että mitä hittoa soittotaidolle (sille vähällekkin) on tapahtumassa kun mikään ei oikein onnistu. Onneksi on lehmän hermot.
 
Kiitos taas kaikille vastanneille!
 
Kyllä tämä tästä :)
 
musamies
09.11.2017 10:09:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matoleka: Sieltähän se vika löytyi. Resetoin vahvistimen niin alko homma taas rokkaa!
Ilmeisesti deleyta tai jotain muuta efektiä oli jostain syystä sekoittunut mallennuksiin.
Nyt on terävä ja tiukka soundi jälleen niissä missä sitä haluan olevan.

 
Ajattelin jo ehdottaa jotain sentyylistä jos haluatte oppii soittaa, heittäkää helkattiin välillä sähköveheet ja soittakaa jollain akustisella soittimella. Neuvo voisi tehdä hyvää myös itselle, mutta koska toimin kiipparien parissa, typistyy harjoittelumahdollisuudet akustisilla olemattomiin.
 
Kun taitoa rupeaa kertymään, niin mielestäni sähkövehkeitä voi käyttää kuin mausteena.
 
Kefiiri
09.11.2017 12:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Neuvo voisi tehdä hyvää myös itselle, mutta koska toimin kiipparien parissa, typistyy harjoittelumahdollisuudet akustisilla olemattomiin.
 
Hommaa harmooni (:
 
En ole musiikin asiantuntija.
Matoleka
09.11.2017 14:09:19 (muokattu 09.11.2017 14:10:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Ajattelin jo ehdottaa jotain sentyylistä jos haluatte oppii soittaa, heittäkää helkattiin välillä sähköveheet ja soittakaa jollain akustisella soittimella. Neuvo voisi tehdä hyvää myös itselle, mutta koska toimin kiipparien parissa, typistyy harjoittelumahdollisuudet akustisilla olemattomiin.
 
Kun taitoa rupeaa kertymään, niin mielestäni sähkövehkeitä voi käyttää kuin mausteena.

 
Eh, nimittäin, tuli aika paljon akkaria tuossa välissä soitettuakin :) Innostuin sen verran touhusta että jos tuuri käy niin huomenna postipate tuo 3en akustisen meikäläiselle. Tälläkertaa mikeillä ryyditettynä.
 
musamies
09.11.2017 16:43:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Hommaa harmooni (:
 
Niin mä hommasinkin, joskin Yrjö Pilvisen harmooni oli mitoiltaan mulle liian pieni, joten annoin hyvän kiertää edelleen :D
 
Kefiiri
09.11.2017 19:58:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Niin mä hommasinkin, joskin Yrjö Pilvisen harmooni oli mitoiltaan mulle liian pieni, joten annoin hyvän kiertää edelleen :D
 
No välillä näinkin päin :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
Matoleka
10.11.2017 08:47:29 (muokattu 10.11.2017 08:48:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheeseen vielä palatakseni.
Niin aloittelijoiden osiossa kun ollaan niin oonhan mä nähny ku "isot pojat" veivaa metallia ja sooloja akustisestikkin.
Mutta onhan se nyt perhanan paljo helpompaa sähkiksellä, että jos kiinnostus on sen tyyliseen musaan niin sähkökitara on ainakin mun mielestä aivan ykkönen siihen hommaan.
Ei mulla muuta
 
musamies
10.11.2017 11:18:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matoleka: Aiheeseen vielä palatakseni.
Niin aloittelijoiden osiossa kun ollaan niin oonhan mä nähny ku "isot pojat" veivaa metallia ja sooloja akustisestikkin.
Mutta onhan se nyt perhanan paljo helpompaa sähkiksellä, että jos kiinnostus on sen tyyliseen musaan niin sähkökitara on ainakin mun mielestä aivan ykkönen siihen hommaan.

 
Kiinnostuksen perusteella kannattaa lähteä liikkeelle. Sähkiksellä saa helpoiten luotua energistä tunnelmaa, mutta silloin kun on kiinnostusta hienovaraisille keinoille, sillä saa myös hukutettua paljon ainakin särösaundeilla.
 
Osittain mielipiteeni johtuu omasta kokemuksesta jos pyydän kitaristia toimimaan säestävässä roolissa, annan nuotit tyyliin toivelaulukirjasta, ohjeita tässä toimisi parhaiten nylon kielillä oleva kitara ja vaikka joku arpeggio.
 
Itse lähdin pianoa opettelemaan kanssa jostain aika lailla kolmen soinnun rock näkökulmasta, jota olen vienyt muunlaisiin sfääreihin kun vaan kiinnostavaa tulee eteen. Treenatessa on tullut mieleen kun on muitakin paikalla, että oltas ehkä osaavampia jos kaikilta katkaistas sähköt vehkeistä ja esim. laulua on osattava säestää niin, että soitto on balanssissa.
 
Kefiiri
10.11.2017 14:19:21 (muokattu 10.11.2017 14:19:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: laulua on osattava säestää niin, että soitto on balanssissa.
 
Tuo on ihan mahdollista tehdä sähkösoittimellakin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
musamies
10.11.2017 14:48:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tuo on ihan mahdollista tehdä sähkösoittimellakin.
 
Samaa mieltä, joskin jää valitettavan usein tekemättä koska vastuu on helppo siirtää muille. Jos on laulu ilman mikkiä, itsellä vaikka kitara tai haitari, on "miksaus" tehtävä luomuna, jotta toimii. Huomaa jotenkin helpommin mitä soittajan tasolla on korjattava, jotta balanssi löytyy.
 
Klezberg
10.11.2017 20:28:20 (muokattu 10.11.2017 20:29:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Samaa mieltä, joskin jää valitettavan usein tekemättä koska vastuu on helppo siirtää muille. Jos on laulu ilman mikkiä, itsellä vaikka kitara tai haitari, on "miksaus" tehtävä luomuna, jotta toimii. Huomaa jotenkin helpommin mitä soittajan tasolla on korjattava, jotta balanssi löytyy.
 
Kyllä mulla, jos säestän omaa lauluani haitarilla, toimii parhaiten jos vahvistan vähän ääntäni. Kyllähän volyymibalanssin saa kun soittaa haitaria varovasti ja laulaa niin kovaa kuin osaa, mutta se ei välttämättä ole se balanssi joka kuulostaa siltä mitä hakee. Tunnelmabalanssi jossa sävyt on myös kohdallaan.
 
En mä näe että syy olisi vahvareissa, vaan siitä ettei sitä balanssia haeta tai osata hakea. Ettei soittaja ajattele sitä kokonaisuutta vaan pelkkää omaa soittoaan, oli sitten akustista tai sähköistä (tai siltä väliltä millä tarkoitan semmoista vahvistusta missä pysytään vielä akustisen tasoilla ja haetaan lähinnä sitä balanssia).
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «