Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sävellajiin "kuulumattomat" soinnut?
1
Keppi
12.02.2016 07:00:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan siis tarkoitan yksinkertaisuudessa sitä, että onko yleisnimitystä(termiä), millä kutsutaan niitä sointuja, jotka sisältää sävellajin "ulkopuolisia" säveliä?
 
...no ei vaineskaan;)
baron
12.02.2016 07:52:52 (muokattu 12.02.2016 07:55:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keppi: Ihan siis tarkoitan yksinkertaisuudessa sitä, että onko yleisnimitystä(termiä), millä kutsutaan niitä sointuja, jotka sisältää sävellajin "ulkopuolisia" säveliä?
 
Muunnesoinnut.
 
http://www2.siba.fi/muste1/index.php?id=35&la=fi
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
heviäijä
14.02.2016 12:11:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko lainasointu oikea termi kun lainataan sointua vaikkapa mollista jos muuten mennään duurissa? Esim onko Eb-Duuri laina-vai muunnesointu C-Duuri sävellajille?
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Vessajono
14.02.2016 12:42:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Onko lainasointu oikea termi kun lainataan sointua vaikkapa mollista jos muuten mennään duurissa? Esim onko Eb-Duuri laina-vai muunnesointu C-Duuri sävellajille?
 
Mulle on opetettu et se on III asteen modaalinen muunnesointu.
 
LamaAjanElvis: homochatin pitäisi olla edelleen homochat mutta ilman sanaa homo ja chat, mutta lisättynä homoyhteisön hyväksymänä sanat homo ja chat
baron
14.02.2016 12:45:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Onko lainasointu oikea termi kun lainataan sointua vaikkapa mollista jos muuten mennään duurissa? Esim onko Eb-Duuri laina-vai muunnesointu C-Duuri sävellajille?
 
Jos sointu olisi Eb7 (dominantti) niin se olisi lainamuunnesointu (välidominantin sijaisdominantti sV/II)
Kunnon mollisointu esim Fm olisi modaalinen muunnesointu.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
heviäijä
14.02.2016 13:23:11 (muokattu 14.02.2016 13:25:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asia selvä. Huomaa että on helpompi kehittää kivan kuuloisia sointukiertoja kun lueskelin vähän dominantti ym. tehoista eri sointuasteille.
 
Millä lailla Eb7 on dominantti. Eikös dominantti viittaa viidenteen. C-mollissa eb on 3. aste ja sen septimi on C# eikös vaan?
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
ThrashGuitarist
14.02.2016 13:46:02 (muokattu 14.02.2016 14:05:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Asia selvä. Huomaa että on helpompi kehittää kivan kuuloisia sointukiertoja kun lueskelin vähän dominantti ym. tehoista eri sointuasteille.
 
Millä lailla Eb7 on dominantti. Eikös dominantti viittaa viidenteen. C-mollissa eb on 3. aste ja sen septimi on C# eikös vaan?

 
Se olisi dominantti, jos se toimisi sijaisdominanttina, eli se olisi kohdesoinnusta puolisävelaskeleen ylempänä oleva dominanttimuotoinen sointu (ja samalla tritonuksen päässä kohdesoinnun välidominantista.) C-duurissa Eb7 on puolisävelaskeleen ylempänä D:stä, ja tritonuksen päässä D:n välidominantista A:sta, joten Eb7 toimisi D:n sijaisdominanttina.
 
Eb7-soinnun septimi on Db, ei C#, koska C-pohjainen sävel edustaa E:lle 6. astetta.
 
Lisäksi Eb C-duurissa, eli bIII-aste esiintyy varsinkin kevyessä musiikissa monesti modaalisena sointuna (mollista lainatulta) ilman mitään dominanttista tehoa esimerkiksi sointukulussa I - bIII - IV - I (F - Ab - Bb - F) kuten biisissä Cat's in the Cradle.
 
shcircus
23.04.2016 04:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Asia selvä. Huomaa että on helpompi kehittää kivan kuuloisia sointukiertoja kun lueskelin vähän dominantti ym. tehoista eri sointuasteille.
 
Millä lailla Eb7 on dominantti. Eikös dominantti viittaa viidenteen. C-mollissa eb on 3. aste ja sen septimi on C# eikös vaan?

 
Mistäs lueskelit? Kiinnostaisi itselläkin laajentaa vähän tietämystä noiden asioiden suhteen..
 
"If God is our Father," you thought," then Satan must be our cousin." Why didn't anyone else understand these important things?
heviäijä
23.04.2016 12:47:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

shcircus: Mistäs lueskelit? Kiinnostaisi itselläkin laajentaa vähän tietämystä noiden asioiden suhteen..
 
Tohtori toonikan lainasin kirjastosta. Jos saat opettajan oppaan kanssa niin on enempi hyötyä. Itsellä oli pelkkä peruskirja, ei se hukkaan mennyt kuitenkaan. Hyvä opus.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Jeesbox-
06.11.2017 03:24:40 (muokattu 06.11.2017 03:25:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko maailmassa virhe, kun biisi voi kuulostaa hyvältä lainasoinnuillakin, vai mitä tästä pitäisi ajatella? Oisko parempi kehittää "uusi" sävellaji, josta voi tiluttaa vaikka bassolla, johon kaikki biisin soinnut "käy"?
 
-|~|-
baron
06.11.2017 11:57:53 (muokattu 06.11.2017 11:59:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeesbox-: Onko maailmassa virhe, kun biisi voi kuulostaa hyvältä lainasoinnuillakin, vai mitä tästä pitäisi ajatella? Oisko parempi kehittää "uusi" sävellaji, josta voi tiluttaa vaikka bassolla, johon kaikki biisin soinnut "käy"?
 
Se miltä kuulostaa on totta. Teoria on vain apukeino.
Mut yleensä jos kuulostaa hyvältä, on sille löydettävissä teoreettinenkin perustelu.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
06.11.2017 12:19:22 (muokattu 06.11.2017 14:15:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeesbox-: Onko maailmassa virhe, kun biisi voi kuulostaa hyvältä lainasoinnuillakin, vai mitä tästä pitäisi ajatella? Oisko parempi kehittää "uusi" sävellaji, josta voi tiluttaa vaikka bassolla, johon kaikki biisin soinnut "käy"?
 
Skaalat nyt ovat aina jonkinlainen potentiaalien otanta, mutta hyvä idea (tai siis, enemmän tai vähemmän mahdotonta tai epäjärkevää, mutta kuitenkin)
 
Tuossa pohdintaa rockin puolelta
 
http://www.ethanhein.com/wp/2013/toward-a-better-music-theory/
 
Modaalisista muunnesoinnuista viihteellisesti ilmaisten
 
https://www.youtube.com/watch?v=1dRA28cdt5c
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Jeesbox-
07.11.2017 03:57:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko:
 
Modaalisista muunnesoinnuista viihteellisesti ilmaisten
 
https://www.youtube.com/watch?v=1dRA28cdt5c

 
Ihan kiva linkki, mut en mä kyl saanu tosta muuta kuvaa, ku et arvo itsellesi biisi :P
 
-|~|-
nisumaka
07.11.2017 09:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten vessanojono vastasi, mulle opetettu samalla tavalla ;-). Mutta nyt mulle tuli tenkka poo tätä aihealuetta liipaten. Mä jos mulla on synkooppi, mistä mä löydän iskun? Eli jos vaikka ensin tahdissa on neljäsosa ja sitten synkooppi (1/16, 1/8, 1/16), miten mä katson iskut? Eka neljäsosa tietty. Seuraava kuudestoistaosa luulis, mutta miten menee loppu. Onko molemmat jäljelle jääneet iskuttomia?
 
baron
07.11.2017 14:51:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Kuten vessanojono vastasi, mulle opetettu samalla tavalla ;-). Mutta nyt mulle tuli tenkka poo tätä aihealuetta liipaten. Mä jos mulla on synkooppi, mistä mä löydän iskun? Eli jos vaikka ensin tahdissa on neljäsosa ja sitten synkooppi (1/16, 1/8, 1/16), miten mä katson iskut? Eka neljäsosa tietty. Seuraava kuudestoistaosa luulis, mutta miten menee loppu. Onko molemmat jäljelle jääneet iskuttomia?
 
Sä sotket. Rytmin iskut menee tasaisesti, synkooppi on melodiasävel joka tulee iskuttomalle tahdinosalle.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Nelisormimangusti
07.11.2017 18:05:39 (muokattu 07.11.2017 18:13:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Kuten vessanojono vastasi, mulle opetettu samalla tavalla ;-). Mutta nyt mulle tuli tenkka poo tätä aihealuetta liipaten. Mä jos mulla on synkooppi, mistä mä löydän iskun? Eli jos vaikka ensin tahdissa on neljäsosa ja sitten synkooppi (1/16, 1/8, 1/16), miten mä katson iskut? Eka neljäsosa tietty. Seuraava kuudestoistaosa luulis, mutta miten menee loppu. Onko molemmat jäljelle jääneet iskuttomia?
 
Hankalat rytmit kannattaa paloitella pienemmiksi osasiksi. Ylläolevan esimerkin tapauksessa pienin aika-arvo on kuudestoistaosa. Kaksi kuudestoistaosaa on kahdeksasosa ja neljä kuudestoistaosaa on neljäsosa. Rytmi menee siis purettuna neljäsosa X***, kuudestoistaosa X, kahdeksasosa X* ja kuudestoistaosa X eli
12345678
X***XX*X
jolloin neljäsosapulssin iskuille osuvat ensimmäinen neljäsosa ja ensimmäinen kuudestoistaosa. Lopun iskut osuvat kuudestoistaosapulssin iskuille 6 ja 8, eli ovat "iskuttomia" kun eivät osu edes kahdeksasosapulssin iskuille. Näin näen.
 
E: Ta-aa Ti-taa-ti
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
nisumaka
07.11.2017 19:39:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti. Juuri tuohon tulokseen tulin itsekin. Kiitos. Siis harmoniaoppia mennään ja analyysissä tuli tollainen eteen, enkä löytänyt materiaaleistani varsinaisesti mitään yksiselitteistä "faktaa".
 
nisumaka
28.11.2017 13:35:09 (muokattu 28.11.2017 13:43:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baron. Et sattumalta tietäisi, löytyykö tästä jostain tulostettavaa versiota, tai sitten vastaavan kaltainen materiaali tulostettavana.
 
http://www2.siba.fi/muste1/index.php?id=35&la=fi
 
EDIT: Tarkemmin ajatellen, ehkä mä menen käymään Ostinatossa, 29e.
 
baron
29.11.2017 11:11:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Baron. Et sattumalta tietäisi, löytyykö tästä jostain tulostettavaa versiota, tai sitten vastaavan kaltainen materiaali tulostettavana.
 

 
EDIT: Tarkemmin ajatellen, ehkä mä menen käymään Ostinatossa, 29e.

 
Mä oon turvautunut vain netttiversioon.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
nisumaka
01.12.2017 12:07:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa kävin tämän ostamassa, mukavampi kuljettaa oppitunneille mukaan. D-taso olisi tavoitteena tenttiä tulevan kevään aikana, ja opus kattaa aika kivasti ko aihealueen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «