Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 562 63 64 65 6674 75 76 77 78
iec
17.09.2017 17:03:51

Metalkallo: Itse kyllä soittelen hieman eri tavalla akustista kuin sähkistä, koska jos soittaa kuin sähkistä, niin akustinen ei oikein anna samanlaista palautetta. Kun soittaa akustista kuten sitä kuuluu soittaa niin se kuulostaa paremmalta.

Enpä kuitenkaan tiennyt että sähkiksen kielet käy akustiseen, täytyypä koittaa sitten kun on taas akustinen itsellä. Viimeksi tullut vaan veljen akustisella kokeiltua ja kielikin poikkaistua. :)

Eipä nuo ihan akustiselle tarkoitetut kieletkään paljoa maksa:
10-setti: https://www.thomann.de/fi/daddario_z900.htm 4,22€
11-setti: https://www.thomann.de/fi/daddario_z910_strings.htm 3,90€

Useimmiten akustisissa seteissä on G-kieli punottu. Mulla on käytössä juurikin tuo D'Addadrion 0.011-0.052 EZ910-setti ja hyvältä soundaa.

Toisaalta voisi olla sama sullakin laittaa heti Elixirin kielisetti. En ole itse testannut akustisessa, mutta eräällä kaverilla on Elixirin Nanoweb akustisessa kiinni ja ei kuulemma aio enää vaihtaa tavalliseen settiin. En nyt muista mikä siinä oli niin hyvää juuri akustisen kitaran kanssa. Olisiko sitten ollut juuri se bendattavuus, eli jos kitka nauhoja vasten on hieman pienempi.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Metalkallo
17.09.2017 18:16:02
iec: Eipä nuo ihan akustiselle tarkoitetut kieletkään paljoa maksa:
10-setti: https://www.thomann.de/fi/daddario_z900.htm 4,22€
11-setti: https://www.thomann.de/fi/daddario_z910_strings.htm 3,90€

Useimmiten akustisissa seteissä on G-kieli punottu. Mulla on käytössä juurikin tuo D'Addadrion 0.011-0.052 EZ910-setti ja hyvältä soundaa.

Toisaalta voisi olla sama sullakin laittaa heti Elixirin kielisetti. En ole itse testannut akustisessa, mutta eräällä kaverilla on Elixirin Nanoweb akustisessa kiinni ja ei kuulemma aio enää vaihtaa tavalliseen settiin. En nyt muista mikä siinä oli niin hyvää juuri akustisen kitaran kanssa. Olisiko sitten ollut juuri se bendattavuus, eli jos kitka nauhoja vasten on hieman pienempi.

Mä olen tottunut 9- settiin sähkiksessä, et jotain sen tapaista olisi mukava käyttää akustisessakin kireyden ja löysyyden suhteen. Aiemmin käyttelin vuosia sitten 10-52 ja muita 10- settejä, mutta olivat mulle liian junaratoja lopulta, ja kun vasemmassa ranteessa on rasitusvamma. Täytyy vaan kokeilla 9- settiä akustiseen.
Vähemmän on nykyään enemmän
Kelloo
04.11.2017 11:23:12
Vittu mitä ripulia tuo d'addario.
Ostat ne vitun kielet ja laitat kiinni, soitat 20minuuttia ja oot saanu käsiis piikkilankaa.
Jumalauta ku menin taas ostamaa tota sontaa. 3 päivää kesti sormet, nyt ei tänää soitellakkaa.

Takas elixirin pariin->

ps. Etin tän threadin suutuspäissäni ihan tarkotuksella jotta pääsen purkamaan itteäni tänne.
pappasfin
04.11.2017 15:35:56
Kelloo: Vittu mitä ripulia tuo d'addario.
Ostat ne vitun kielet ja laitat kiinni, soitat 20minuuttia ja oot saanu käsiis piikkilankaa.
Jumalauta ku menin taas ostamaa tota sontaa. 3 päivää kesti sormet, nyt ei tänää soitellakkaa.

Takas elixirin pariin->

ps. Etin tän threadin suutuspäissäni ihan tarkotuksella jotta pääsen purkamaan itteäni tänne.

:D hyvä se on välillä purkaa eikä vaan kerätä

Kun siirryit takas Elixirin pariin (Nanoweb?) niin alla pari hyvää kokeiltavaa jos pinnoitetuista tykkäät:

Elixirn Optiweb pinnoitetut (tuntuvat normaaleilta mutta ovat pinnoitetut).
Cleartonen EMP Strings (tuntuvat normaaleita mutta ovat pinnoitetut.
PappaSFin
ÄrGee
04.11.2017 16:27:31
Kelloo: Vittu mitä ripulia tuo d'addario.

Takas elixirin pariin->

Metääm... vertaat lähes parasta mitä on saatavilla pinnoittamattomien normaalien kielten osalta noihin kumipäällysteisiin D'addarioihin :) Ja se päällyste tappaa soundin ja tuntuman ihan täysin. Jos ei sormet kestä, niin soita enemmän.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
kuunsuru
04.11.2017 17:08:53
Tuli kanssa kokeiltua Dunlopin Heavy Core .010-.048 -settiä ja ehtihän se olla kitarassa kiinni jopa 12 tuntia. Eivät nuo ainakaan omaan käteen/korvaan sopineet. Sointi vaikutti kovin rosoiselta ja epätasaiselta eikä näppituntumakaan ollut täysin haettu.

Vaihdoin siis aamulla takaisin D'Addarion EXL110-settiin, joka on ollut jo monta vuotta käytössä. Kotiinpaluu tuntui mukavalta.

P.s. ylläolevaan on huomioitu paksuimpien kielien ja ydinlankaerojen aiheuttama tuntumaero.
Syntisen mehevää ja hurlumhei! End Time Design
LaMotta
04.11.2017 17:14:44

kuunsuru: ylläolevaan on huomioitu paksuimpien kielien ja ydinlankaerojen aiheuttama tuntumaero.

Luin ensin että ylläolevaan on huomioitu paksuimpien kielien ja ydinlankaerojen aikaero.......):
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Sarko
04.11.2017 17:15:20
Nyt on Stratossa .12-.52 DR Blues, oon ihan rakastunut kyllä näihin nikkelikieliin. Seuraavaksi tilaan kyllä pari Pyramidin settiä samaa kampetta.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
LaMotta
04.11.2017 17:18:15

Sarko: Nyt on Stratossa .12-.52 DR Blues.

Vahvat näpit. Itsellä on 8,5 - 38 setti....liekö se syynä huonoon särösoundiin?.....:)
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Sarko
04.11.2017 17:22:31 (muokattu 04.11.2017 17:24:00)
LaMotta: Vahvat näpit. Itsellä on 8,5 - 38 setti....liekö se syynä huonoon särösoundiin?.....:)

Tykkään stydeistä kielistä niiden tatsin ja soundin vuoksi, plus että käytin vuoden ajan 10-46 settiä ja alkoi olemaan aika spagettia jo tatsi niissä kun sormet vahvistuivat. Avovireillä pelatessa ja fingerpicking hommissa noi paksut nikkelikielet fudaa tosi hienosti.

En usko että paksuus niin paljoa vaikuttaa särösoundiin, ehkä vireisyyteen enemmänkin. Se on kuitenkin halpa testi kokeilla erilaista ja eri paksuista kielisettiä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Åboensis
04.11.2017 20:09:01

Elixir Nanoweb on edelleen ykkönen normivireisissä sähkiksissä, ja ihan tavallisella 10 -setillä mennään. Vaan sellaista kysyn tietävämmiltä, notta osaako joku sanoa, saako mistään vaivattomasti hommattua Snake Oil -merkkisiä kieliä? Isot pojat ovat kuulemma sanoneet, että tsöyndi on niissä paree ja tekisi mieli testata...
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Sarko
04.11.2017 20:17:46
Åboensis: Elixir Nanoweb on edelleen ykkönen normivireisissä sähkiksissä, ja ihan tavallisella 10 -setillä mennään. Vaan sellaista kysyn tietävämmiltä, notta osaako joku sanoa, saako mistään vaivattomasti hommattua Snake Oil -merkkisiä kieliä? Isot pojat ovat kuulemma sanoneet, että tsöyndi on niissä paree ja tekisi mieli testata...

Eikös näillä ollut jotain ongelmia valmistuksessa, ovatkohan enää bisneksessäkään? Pyramid on kans kehuttu "boutique"-valmistaja, näiden kieliä aattelin kokeilla. Custom Sounds myy.
zappafan
04.11.2017 21:23:58 (muokattu 04.11.2017 21:27:15)
Jonkin aikaa sitten vaihdoin Ernie ball:n .13-.56 medium gauge nickel kielistä ihan testimielessä DAddarion .13-.56 jazz medium gauge nickel kieliin, ero ei ole suuri mutta DAddariojen saundi ja tuntuma vastaavat omia mieltymyksiä hieman paremmin kuin Ernie Ball:t.
(Soitan sekä standardi, että modaalisessa D-vireessä, kitara jota käytän on Gibson Les Paul.)
Edit/ps. Punottu G on se juttu ;)
Jazz isn't dead. It just smells funny
Åboensis
04.11.2017 21:40:05

Sarko: Eikös näillä ollut jotain ongelmia valmistuksessa, ovatkohan enää bisneksessäkään? Pyramid on kans kehuttu "boutique"-valmistaja, näiden kieliä aattelin kokeilla. Custom Sounds myy.

No juu, tällaisessa ymmärryksessä olen ollut itsekin, mutta ajattelin silti kysäistä, josko joku tietävä tietäisi paremmin. Pyramidin flatwound -kieliä olen jo kokeillutkin, erittäin hyviä ovat ne. Tosin esim. 10 -setissä se punottu 3. -kieli kannattaa vaihtaa punomattomaan jos mielii yhtään venytellä... Tai sitten kannattaa kasvattaa kunnon sormimuskelit ;D.
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Kelloo
06.11.2017 00:55:25 (muokattu 06.11.2017 01:01:43)
ÄrGee: Metääm... vertaat lähes parasta mitä on saatavilla pinnoittamattomien normaalien kielten osalta noihin kumipäällysteisiin D'addarioihin :) Ja se päällyste tappaa soundin ja tuntuman ihan täysin. Jos ei sormet kestä, niin soita enemmän.

No en mä kyllä ole mitään soundin tappamista huomannut. Lähinnä tuntuu siltä että Elixirit soi kirkkaammin ja paremmin pitempään.
Mulla on vasta 2v kokemusta kitarasta, olen soittanut viimesen vuoden 5pv viikossa, viimeset 6kk 6h päivässä jokapv.

Ja se syy jonka takia etin tän threadin taas käsiini; sain rakkulan etusormeen ja keskisormeen. Ehkä mä sitte hikoilen liikaa ja tommosta.

Toisaalta ihmettelen tota väitettä että päällyste tappais soundin.. Mun mielestä d'addario on se joka tappaa sen soundin. Ernie ballista tykkäsin kanssa. Sen jälkeen kun elixirit laitoin kitaraan niin suorastaan vaadin sitä liukkautta jonka ne tarjoaa.
Ei nuo d'addariot huonoja ole jos rytmiä soittaa. Leadin kanssa vaan vituttaan kun tykkään gilmourfanina vetää tuon sliden alhaalta ylös kun leadia soitan. D'addarioilla sormet tuntuu palovamman saaneilta sen jälkeen.
Åboensis
06.11.2017 07:45:21

ÄrGee: Ja se päällyste tappaa soundin ja tuntuman ihan täysin. Jos ei sormet kestä, niin soita enemmän.

Juu ei sentään. Viime treeneissä bändikaveri soitteli hetken mun Stratolla ja kysyi sitten, onko uudet kielet, kun helisivät niin nätisti. Oli pakko tunnustaa, että viitisen kuukautta sitten taisin viimeksi vaihtaa...

Kyseessä ovat siis edelleen ne Elixir Nanowebit. Tuntumassa en ole huomannut mitään eroa, mutta tsöyndi säilyy parempana huomattavasti pidempään.
Kefiiri
06.11.2017 07:49:06 (muokattu 06.11.2017 07:49:20)
Åboensis: Tuntumassa en ole huomannut mitään eroa, mutta tsöyndi säilyy parempana huomattavasti pidempään.

Pitäisköhän viimein kokeilla, olen ihan testaamatta kiertänyt pinnoitetut kielet kaukaa soittotuntuman liukastumista uumoillen.
En ole musiikin asiantuntija.
ÄrGee
06.11.2017 17:42:28
Åboensis: Juu ei sentään. Viime treeneissä bändikaveri soitteli hetken mun Stratolla ja kysyi sitten, onko uudet kielet, kun helisivät niin nätisti. Oli pakko tunnustaa, että viitisen kuukautta sitten taisin viimeksi vaihtaa...

Kyseessä ovat siis edelleen ne Elixir Nanowebit. Tuntumassa en ole huomannut mitään eroa, mutta tsöyndi säilyy parempana huomattavasti pidempään.

Pinnoittamattomia saa vaihtaa paljon useammin, mutta uutena ne soivat kirkkaammin ainakin D'addarion tapauksessa, koska pinnoitetta ei ole. Joten Elixir säilyttää soundinsa pitkässä juokussa huomattavasti paremmin. Olin myös pitkään Elixirien käyttäjä, mutta niissä alkoi tökkimään se, ettei niistä saa tarpeeksi hyvää otetta bendatessa ja plektra liukuu niiden yli hieman liian liukkaasti. Eikä eri paksuisia kieliäkään saa myöskään kovin monipuolisesti alavireille.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
pappasfin
06.11.2017 18:05:10
ÄrGee: Pinnoittamattomia saa vaihtaa paljon useammin, mutta uutena ne soivat kirkkaammin ainakin D'addarion tapauksessa, koska pinnoitetta ei ole. Joten Elixir säilyttää soundinsa pitkässä juokussa huomattavasti paremmin. Olin myös pitkään Elixirien käyttäjä, mutta niissä alkoi tökkimään se, ettei niistä saa tarpeeksi hyvää otetta bendatessa ja plektra liukuu niiden yli hieman liian liukkaasti. Eikä eri paksuisia kieliäkään saa myöskään kovin monipuolisesti alavireille.

Ärgee

Oletko kokeillu Cleartonen pinnoitettuja (Treated) tai Elixirin uudempaa Optiweb

kokeile, koska ne on pinnoitukseltaan erillaiset kuin Elixir eli ovat tuntumaltaa kuin ei pinnoitetut kielet.

Ja saa noita muutkin kokeilla. Itse olen käyttäny vuosia jo Elixirin nanowebeja ja nyt noiden Optiwebin myötä olen alkanut niiden käyttäjäksi, vaikka on mulla varastaossa vielä Nanowebejäkin :D
PappaSFin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)