Kefiiri 04.11.2017 15:58:03 | |
---|
LaMotta: En tiijä. Mitkä lie tuossa Blackstar HT5Rssä. Uskon että riittävä määrä kokeilua säröillä lopulta tuottaa ok-tuloksen. Ei tuo TS9 huono ole. Siinä vaan ei riitä kaikkeen särö. Riittää riittää! Jos on enemmän säröä kun mitä tubescreamerista lähtee, niin sointi lyttääntyy eikä erotu vaikka miten kurmuuttaisit kitaraa. Mihin se särö tarkkaan ottaen _ei_ riitä? En ole musiikin asiantuntija. |
LaMotta 04.11.2017 15:59:34 | |
---|
Kefiiri: Mihin se särö tarkkaan ottaen _ei_ riitä? Naukusooloihin. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Kefiiri 04.11.2017 16:00:23 | |
---|
LaMotta: Naukusooloihin. Oletko varma että muiden naukusoolosoundi tehdään lisäämällä särön määrää? En ole musiikin asiantuntija. |
LaMotta 04.11.2017 16:01:47 (muokattu 04.11.2017 16:03:45) | |
---|
Kefiiri: Oletko varma että muiden naukusoolosoundi tehdään lisäämällä särön määrää? No saa sitä kompuralla. Ja sitten niillä saatanan sormilla tietenkin, jos kellä sellaiset on. Taitaa säröä Ynkälläkin olla aika paljon kohinasta päätellen https://www.youtube.com/watch?v=XDzNsFjEk1E tai jotain. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Kefiiri 04.11.2017 16:03:55 (muokattu 04.11.2017 16:08:16) | |
---|
LaMotta: No saa sitä kompuralla. Ja sitten niillä saatanan sormilla tietenkin, jos kellä sellaiset on. Tuo se vastaus lienee... en lähde spekuloimaan enempää kun en ymmärrä säröhommista kauheasti. Kun omassa soundissa on maksimimäärä säröä, porukka kyselee: jaa sä et käytä säröä ollenkaan? Edit: mistähän se Ynkkä saa taiottua tuollaisen kohinan? Äänten alukkeet kuulostavat sen verran ryhdikkäiltä, että ei sillä ihan kaikki gain voi tapissa olla. En ole musiikin asiantuntija. |
LaMotta 04.11.2017 16:05:37 | |
---|
Kefiiri: Kun omassa soundissa on maksimimäärä säröä, porukka kyselee: jaa sä et käytä säröä ollenkaan? Oli aikoja jolloin keikalla sain sellaista palautetta yheltä kitaransoittelijalta, että voisin käyttää enemmän säröä. Mutta silloin soitettiin pelkkää suomirockia. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Kefiiri 04.11.2017 16:31:35 | |
---|
Kiintoisa tuo Ynkkä-klippi. Voisiko se tehdä siinä ikäänkuin semmoisen tubescreamer-simuloinnin, että korostaa pedaalilla trebleä, (josta syntyy kohinaa), ja sitten ajaa pedaalilla vahvarin etuastetta särölle niin, että korkeiden taajuuksien leikkautuessa syntyy tarvittava määrä säröä mutta muu taajuusalue pysyy kasassa? Siltä tuo hieman kuulostaa. Ihan asia soundi. En ole musiikin asiantuntija. |
Sarko 04.11.2017 16:46:06 | |
---|
Laitat joko Klonen tai RATin ja buustaat niitä TS:llä liideissä "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
iec 04.11.2017 20:08:32 (muokattu 04.11.2017 20:11:47) | |
---|
LaMotta: En tiijä. Mitkä lie tuossa Blackstar HT5Rssä. Uskon että riittävä määrä kokeilua säröillä lopulta tuottaa ok-tuloksen. Ei tuo TS9 huono ole. Siinä vaan ei riitä kaikkeen särö. E: Muuten olen sitä mieltä, että vahvistimissa pitäisi olla kaikissa vakiona useampialueinen equ. Hyvä että kerroit että yrität saada Blackstar ht5r:n ympärille tuota särömaailmaa. Olisitpa maininnut aiemmin. Parille kaverille ollaan etsitty millä kyseisestä vahvarista saisi paremmat särösoundit irti. Tässä neljä ratkaisua aiheeseen: diy Dr. Boogie, Diy RAT, Wampler Plexi Drive ja Boss GT1-multiefekti. Minä siis en itse käynyt testaamassa, mutta lainasin/möin pedaaleja. Tosin toinen kaveri päätyi ostamaan Bossin multsarin kun halusi kaikki muut efektit samaan pakettiin. Mutta noilla kaikilla mainituilla kaverit pääsivät maaliin paremmin kuin blackstarin omalla etusella tai pelkällä ts-pedaalilla blackstarin edessä. Halvin ratkaisu noista on tuo rotta. Mooerin black secret ei paljoa maksa tai tuo musikdingin Die Rat-rakennussarja. Dr. Boogie vie soundia Mesa Rectifierin suuntaan, Rotta taas ei ole ihan niin rankka, mutta rankka kuitenkin ja todella hyvä pedaali. Wamplerin Plexi drive on sitten hemmetin hyvä särö jolla tavoitat ac/dc-soundit ja se on todella maukas kun sitä boostaa tubescreamerillä. Varmaan tuo wampler on paras säröpedaali mitä olen ikinä kokeillut. Ja sitten mallintavassa kamppeessa on paljon soundivaihtoehtoja mistä valita ja säätöjä piisaa. Toivottavasti nämä pohdinnat auttavat. Eli Sarko kiteyttikin jo tuossa edellisessä viestissä aika hyvin mitä voisit kokeilla ja mulla on tässä vielä pari muuta vaihtoehtoa lisää. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
LaMotta 04.11.2017 20:33:08 (muokattu 04.11.2017 20:45:31) | |
---|
Kiitos. Googlettelu johti aikas mielenkiintoiseen löytöön https://www.youtube.com/watch?v=2WK4yw6gfXA Wampler Plexi Drive Deluxe E: Nämä keskustelupalstat on parhaimmillaan just tätä. EE: Digitaaliseen multiefektiin mie en kyllä enää palaa takasin. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
iec 04.11.2017 21:09:06 | |
---|
LaMotta: Kiitos. Googlettelu johti aikas mielenkiintoiseen löytöön https://www.youtube.com/watch?v=2WK4yw6gfXA Wampler Plexi Drive Deluxe E: Nämä keskustelupalstat on parhaimmillaan just tätä. EE: Digitaaliseen multiefektiin mie en kyllä enää palaa takasin. Jep. Tuossa deluxe-versiossa on se ts-boostinappi mukana, joten siinä on heti koko paketti valmiina. Ei ole huono valinta ollenkaan. Hyvä jos pystyttiin olemaan avuksi :) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
mopar 04.11.2017 21:44:48 | |
---|
Saman henkisellä meiningillä täälläkin. Perus särö OCD:stä ja sooloihin Xotic BB siihen kaveriksi eteen. BB:n tilalla mulla oli ennen ts808 joka kyllä toimi lähes yhtä hyvin. |
Barska 05.11.2017 13:16:40 (muokattu 05.11.2017 15:48:27) | |
---|
LaMotta: Useammasta overdrivestä ja säröstä on sellainen oma havainto, että soundi menee herkästi jollain tapaa 'kanttiaalloksi'. En teknistä termiä tuolle tiedä. Se soundi alkaa ikään kuin 'klipata'. Jos vaikka käyttää vahvistimen särökanavaa ja laittaa vielä eteen lisää muroa niin lopputulos sellaista kanttiaaltopörinää. Mistähän tässä on teknisesti kyse? Liikaa gainia. Eli kun noita laitetaan peräkkäin, on syytä pitää se gain/drive tms. säädin jossain alle klo 11.00 lukemissa, noin yleistettynä. Ja level täysillä tai jossain klo 15 nurkilla. Purkista riippuen. Mä esim. näen ton TS-tyylisen pedaalin enemminkin soundin värittäjänä. TS:n omassa särössä ei ole mitään vikaa, mutta en kyllä sillä lähtis vetelemään "naukusooloja" ainakaan paljaaltaan. Tai muutakaan. Sen sijaan jo säröllä olevan pedaalin tai vahvarin boostaamiseen TS on ihan kurko. Se idea noiden overdrive-pedaalien peräkkäin ajamisessa (tai vahvistimen särön edessä) ei ole siinä, että särön määrää varsinaisesti pitäisi nostaa, vaan siinä, että se edellä oleva on ikään kuin pre eq ja boost. Tolla tavalla boost eq:na esim. Marshall MK1 Bluesbreaker on ihan ykkönen. Makuasia toki. Rat on kyllä yleishyvä säristin joka paikkaan. Sille komppia. Ja kaikelle missä lukee Wampler. Ovat hyviä. Jos Deluxe Plexidrive kolahtaa, kannattaa tsekata myös se Carl Martinin Plexitonen uudempi versio myös, siis se eka normikokoinen pedaali, ei Low Gain versiota, joka tosin kyllä myös erihyvä. EDIT. Niin ja toi OCD on kanssa oikein mainio TS:n perässä, kuten yllä mainitaan. Sille kans peukkuja! :) EDIT2: Kävin kokeilemassa, kun alkoi mietityttää, että onko tuossa "kanttiaallossa" vain liikaa gainia kuten tylysti totesin. Ja pikakokeilussa jotkut pedaalit tosiaan käyttäytyy noin, vaikka gainia ei ole juuri nimeksikään. Hmm Joku impedanssi juttu vai mitä? Vai joku bufferi juttu? Tosin tää vain joillakin pareilla. Vai vaan, että korostuksien taajuudet sattuu päällekkäin? All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band. |
LaMotta 05.11.2017 16:05:31 (muokattu 05.11.2017 16:21:52) | |
---|
Barska: EDIT2: Kävin kokeilemassa, kun alkoi mietityttää, että onko tuossa "kanttiaallossa" vain liikaa gainia kuten tylysti totesin. Ja pikakokeilussa jotkut pedaalit tosiaan käyttäytyy noin, vaikka gainia ei ole juuri nimeksikään. Hmm Joku impedanssi juttu vai mitä? Vai joku bufferi juttu? Tosin tää vain joillakin pareilla. Vai vaan, että korostuksien taajuudet sattuu päällekkäin? Hienoa että pro kiinnostui asiasta. Olen huomannut sen, ettei 'klippaaminen' välttämättä edes ole kiinni suuresta yhteisgainista. Jos esimerkiksi käytän HT-5Rn särökanavaa niin melkein mikä tahansa overdrive / särö pilaa soundin. Ja olen tähän törmännyt vuosia sitten joillakin muilla setupeilla. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
peltsi451 05.11.2017 20:25:01 (muokattu 05.11.2017 21:00:05) | |
---|
Barska: Liikaa gainia. Eli kun noita laitetaan peräkkäin, on syytä pitää se gain/drive tms. säädin jossain alle klo 11.00 lukemissa, noin yleistettynä. Ja level täysillä tai jossain klo 15 nurkilla. Purkista riippuen. Mä esim. näen ton TS-tyylisen pedaalin enemminkin soundin värittäjänä. TS:n omassa särössä ei ole mitään vikaa, mutta en kyllä sillä lähtis vetelemään "naukusooloja" ainakaan paljaaltaan. Tai muutakaan. Sen sijaan jo säröllä olevan pedaalin tai vahvarin boostaamiseen TS on ihan kurko. Se idea noiden overdrive-pedaalien peräkkäin ajamisessa (tai vahvistimen särön edessä) ei ole siinä, että särön määrää varsinaisesti pitäisi nostaa, vaan siinä, että se edellä oleva on ikään kuin pre eq ja boost. Tolla tavalla boost eq:na esim. Marshall MK1 Bluesbreaker on ihan ykkönen. Makuasia toki. Rat on kyllä yleishyvä säristin joka paikkaan. Sille komppia. Ja kaikelle missä lukee Wampler. Ovat hyviä. Jos Deluxe Plexidrive kolahtaa, kannattaa tsekata myös se Carl Martinin Plexitonen uudempi versio myös, siis se eka normikokoinen pedaali, ei Low Gain versiota, joka tosin kyllä myös erihyvä. EDIT. Niin ja toi OCD on kanssa oikein mainio TS:n perässä, kuten yllä mainitaan. Sille kans peukkuja! :) EDIT2: Kävin kokeilemassa, kun alkoi mietityttää, että onko tuossa "kanttiaallossa" vain liikaa gainia kuten tylysti totesin. Ja pikakokeilussa jotkut pedaalit tosiaan käyttäytyy noin, vaikka gainia ei ole juuri nimeksikään. Hmm Joku impedanssi juttu vai mitä? Vai joku bufferi juttu? Tosin tää vain joillakin pareilla. Vai vaan, että korostuksien taajuudet sattuu päällekkäin? Omia kokemuksia, Wamplerista olen lievästi eri mieltä, Plexidrive ei toiminut (perusversio), samoin saman valmistajan Thirty Something ( Vox AC30) ei toiminut, yllättävää kyllä Tech21 Liverpool pedaali ollut paras Vox pedaali mitä löytänyt. Carl Martinin vastaava Vox-pedaali, toimii sooloissa muttei soinnuissa. Uutta Plexitonea en ole kokeillut, vanha se metallinen, jokin outo kihinä mikä häiritsi. Kohtalainen on Little Dirty Secret III, vaan paras tähänmennessä, JHS Pedals Angry Charlie. Huomenna tulee sitten Zwexin Box of Rock. Ja siis nämä omia mielipiteitä. |
Laulava Kylätohtori 05.11.2017 22:58:16 (muokattu 05.11.2017 22:58:39) | |
---|
Soittelin tänään treenit Peaveyn Windsor combolla. Kauhukseni huomasin, että sehän oli ihan hyvä peli. Mä en ymmärrä, kun mulla menee nykyään ihan väärään suuntaan tämä homma. Nythän pitäisi hifistellä aina vaan enemmän pienemmillä ja pienemmillä nyansseilla, mutta nyt ei vaan ole niin väliä, kunhan ollaan tontilla. No, en kyllä itselleni ostaisi, siitä olen tarkka, mutta treenit ja keikat voi periaatteessa vetää vähän millä vaan. Ei vaan jaksa sitä perse pystyssä kamarunkkausta enää. Speduja en jaksanut vääntää kitaran ja vahvarin väliin yhtään. Ehkä tulen vaan vanhaksi... More is less. |
Laulava Kylätohtori: Soittelin tänään treenit Peaveyn Windsor combolla. Kauhukseni huomasin, että sehän oli ihan hyvä peli. Mä en ymmärrä, kun mulla menee nykyään ihan väärään suuntaan tämä homma. Nythän pitäisi hifistellä aina vaan enemmän pienemmillä ja pienemmillä nyansseilla, mutta nyt ei vaan ole niin väliä, kunhan ollaan tontilla. No, en kyllä itselleni ostaisi, siitä olen tarkka, mutta treenit ja keikat voi periaatteessa vetää vähän millä vaan. Ei vaan jaksa sitä perse pystyssä kamarunkkausta enää. Speduja en jaksanut vääntää kitaran ja vahvarin väliin yhtään. Ehkä tulen vaan vanhaksi... Hifistelylle on paikkansa, mutta se ei ole rockbändin kanssa reuhatessa. Enemmänkin kodin rauhassa ja ehkä äänitellessä tai studiossa. Livemeinigissä on olennaisempaa pysyä pois laulajan tieltä ja pitää riittävän leveä haara-asento :-). Muutenkin bändin kanssa olennaista on se yhtyeen kokonaissoundi eikä se kitarasoundi. Tai siis kitarasoundi ei voi olla pääosassa, vaan se yhteissoundi jolle se kitarasoundi on alisteinen. Elämä on reiässä rattoisaa...... |
Perza 06.11.2017 08:09:24 | |
---|
Ahaa elämyksen kokeneena Fender combo viimeisin hankinta pedaali alustaksi ja säröinä Plexitone ja Tube Screameri. Jotenki tullu hurahdettua tuohon Plexi tyyppiseen särömaailmaan. Kaikkea sitä on tullut kokeiltu. Nyt tuntuu että löyty :) |
iec 06.11.2017 09:59:00 (muokattu 06.11.2017 10:02:37) | |
---|
Perza: Ahaa elämyksen kokeneena Fender combo viimeisin hankinta pedaali alustaksi ja säröinä Plexitone ja Tube Screameri. Jotenki tullu hurahdettua tuohon Plexi tyyppiseen särömaailmaan. Kaikkea sitä on tullut kokeiltu. Nyt tuntuu että löyty :) Juu tuo toimii älyttömän hyvin. Samoja kokemuksia myös mulla. Tosin mulla on Fender Super Sonic 22 combo, ja sen särökanava on pleximäinen. Saan todella maukkaat säröt kun boostaan sitä TS:llä. Samoin toimi Wamplerin Plexi drive tuon vahvarin Bassman-tyylisen kanavan päälle, eli Plexi drive + TS -yhdistelmä toimi todella hyvin, eli itse asiassa erittäin saman kuuloinen vahvarin oman särökanavan kanssa. Siksi möinkin sen kyseisen pedaalin pois melkein heti kun ostin sen testaamatta sitä ensin :D En todellakaan tajunnut että omistin jo vahvarin jonka särökanava on pleximäinen. Tiesin että kuulostaa hyvältä, mutta en vain ajatellut että se on juuri plexisoundi. Yllättäen eräs Fender vahvarin omistaja ostikin tuon Wamplerin multa pois ja hänen kommenttinsa Fender+Wampler Plexi Drive -yhdistelmästä olivat sangen ylistäviä. Varmaan myös Carl Martinin Plexitone toimii hyvin. Sitä en ole testannut. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Perza 06.11.2017 16:38:01 | |
---|
iec: Juu tuo toimii älyttömän hyvin. Samoja kokemuksia myös mulla. Tosin mulla on Fender Super Sonic 22 combo, ja sen särökanava on pleximäinen. Saan todella maukkaat säröt kun boostaan sitä TS:llä. Samoin toimi Wamplerin Plexi drive tuon vahvarin Bassman-tyylisen kanavan päälle, eli Plexi drive + TS -yhdistelmä toimi todella hyvin, eli itse asiassa erittäin saman kuuloinen vahvarin oman särökanavan kanssa. Siksi möinkin sen kyseisen pedaalin pois melkein heti kun ostin sen testaamatta sitä ensin :D En todellakaan tajunnut että omistin jo vahvarin jonka särökanava on pleximäinen. Tiesin että kuulostaa hyvältä, mutta en vain ajatellut että se on juuri plexisoundi. Yllättäen eräs Fender vahvarin omistaja ostikin tuon Wamplerin multa pois ja hänen kommenttinsa Fender+Wampler Plexi Drive -yhdistelmästä olivat sangen ylistäviä. Varmaan myös Carl Martinin Plexitone toimii hyvin. Sitä en ole testannut. Plexitonen plussana on tietenkin tuo monipuolisuus. Kaks säröastetta ja cleanbuusti. Mulla lisänä laudassa Purple Plexi clooni joka ui kyllä samoissa vesissä aika vahvasti. Vahvistimena mulla tosiaan Hot Rod deluxe, jonka särökanava ei mielestäni ole käyttökelpoinen, mutta puhdas toimii aivan loistavasti pedaalien kanssa. |