Aihe: Behringer X18, XR18 ja X AIR
1 2 3 4 57 8 9 10 1114 15 16 17 18
dewil
09.08.2017 23:01:48

Mulla on ollu sekä expressiä, että extremeä ja samoja ongelmia niissä on, varsinkin jos on tiski nousevan katsomon päällä ja lähtee seikkaileen ite alemmas, niin kantomatka on hämmentävän lyhyt.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
piivei
10.08.2017 10:08:51 (muokattu 10.08.2017 10:09:26)
tuquoque: Dual band reitittimestä kommentti. Ostin halvimman TP-link reitittimen, mitä Verkkokaupasta löysin. Malli on Archer C59, maksoi jotain 46e. Saumattomasti toimi yhdistäminen Macciin, iPadiin, iPhoneen ja Win10-koneeseen. Tositoimet tulee myöhemmin, mutta näin treenisolosuhteissa kaikki toimii niin kuin pitää.

Hommasin itsekin TP-Link merkkisen reitittimen, oli suunnilleen 100€ hintaluokassa ja nyt kaikki toimii niin kuin pitää sekä yleisön kanssa ja ilman. Lisäksi tässä reitittimessä on mahdollisuus liittää läppäri suoraan piuhalla samaan verkkoon toisin kuin esim. Airport Expresissä. Extremeen ilmeisesti jo saa läppärinkin piuhalla kiinni.
HotWheels
10.08.2017 19:17:51
Onko nuo reitittimet tarpeen itse itseään miksaavalle bändille? Eikö noihin saa läppärin suoraan piuhalla ja tabletilla voi soundchekissä tehdä tyhjässä salissa tarvittavat säädöt? Keikan aikana ei kosketa juuri muuhun kuin mastervolumeen ja johonkin auxin (IEM) säätöihin.
sepisti
10.08.2017 21:53:13
HotWheels: Onko nuo reitittimet tarpeen itse itseään miksaavalle bändille? Eikö noihin saa läppärin suoraan piuhalla ja tabletilla voi soundchekissä tehdä tyhjässä salissa tarvittavat säädöt? Keikan aikana ei kosketa juuri muuhun kuin mastervolumeen ja johonkin auxin (IEM) säätöihin.

Ipad on aika verraton keikan aikaisiin säätöihinkin, kun sen saa kiinnitettyä mikkitelineeseen. Näin ollen toimiva langaton yhteys on hyvä olla olemassa.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
kauppi
10.08.2017 22:56:47
dewil: Monesti noi halvatkin reitittimet toimii soundcheck yms oloissa moitteetta, mutta kalliimmatkin tuppaavat hukkaamaan signaalin, kun vähänkään isompi tupa tulee täyteen ja pitää päästä vaikka sinne jengin keskelle tsekkailemaan.

Jos läski demppaa jo varsin hyvin äänitaajuuksia niin varsin hyvin se demppaa myös 2.4 GHz ja 5 GHz kamaa. Auttanee jos järjestyy heijastus tai line-of-sight. Eli tukarin antennit korkealle, reilusti läskin yläpuolelle.

Yleensä julkisissa tiloissa WiFi tukarit asennetaan kattoon josta on aika hyvä line-of-sight oli porukkaa tai ei.
piivei
04.10.2017 13:02:51 (muokattu 04.10.2017 13:05:05)
Jos haluan käyttää XR-18 kotistudion USB-interfacena, helpoin tapa käskyttää mikseriä on varmaankin kytkeä se Ethernet porttiin samaan tietokoneeseen jossa myös DAW on,mutta onko mahdollista pitää tietokoneessa myös nettiyhteys (wlan) päällä samanaikaisesti? Koneena iMac Late 2013
-Q-
04.10.2017 22:19:48
piivei: Jos haluan käyttää XR-18 kotistudion USB-interfacena, helpoin tapa käskyttää mikseriä on varmaankin kytkeä se Ethernet porttiin samaan tietokoneeseen jossa myös DAW on,mutta onko mahdollista pitää tietokoneessa myös nettiyhteys (wlan) päällä samanaikaisesti? Koneena iMac Late 2013

Ei siihen mitään teknistä estettä ole, kyllä verkkokortteja voi olla useita päällä samaan aikaan. Mutta tosiasiassa mäkki tuntuu toisinaan menevän umpikujaa että mitä verkkoa nyt pitäisi käyttää mihinkin. Juuri tässä olen konfannut mikseriä keikkaa varten ja vekottimen jatkeena on airport express. Tämä mäkkini joka ei mitenkään liity asiaan, sattuu vaan olemaan päällä samassa huoneessa, haluaa välttämättä tuon airportin havaittuaan vaihtaa WLAN-yhteyden siihen ja internet katoaa. Ja vaikka näin käy, ei koneella ole pienintäkään taipumusta vaihtaa takaisin siihen 15 sekuntia aiemmin toimineeseen yhteyteen.

Sun tapauksessa helppo ja varma ratkaisu on laittaa molemmat samaan verkkoon.
piivei
06.10.2017 08:37:47 (muokattu 06.10.2017 10:58:07)
Kokeilin asian käytännössä ja pystyy kyllä käyttämään molempia verkkoja samaan aikaan. Tosin aina kun käynnistää mikserin ja koneen uudestaan, joutuu wifin käyttämään pois päältä että kone kytkeytyy myös mikserin laniin.

Toimii muuten todella mainiosti audiointerfacena äänityskäytössä ja todella mahtavaa kun voi käyttää laitteen kehuttuja efektejä (varsinkin LA-2A!) jo suoraan äänitettäessä.
HotWheels
31.10.2017 21:47:59
Kuinka luotettava tuo X18 on toiminnaltaan läppärillä ja verkkopiuhalla yhdistettynä? Tuo pöytämalli olisi edelleen mietinnässä. Ominaisuudet riittäisivät meille ihan hyvin, mutta toimintavarmuus mietityttää.

Kyseessä harrastetanssibändi ja minä miksaan lavalta rumpujen vierestä. Tablettia käytetään ainosataan soundchekin aikana, muutoin läppäri piuhalla kiinni, josta keikan aikaiset säädöt.

Korvamonitorit on bändissä ainostaan minulla, josta aasinsilta aiheeseen, että joutaako nykyinen analogimikserin yhteydessä oleva Samson kuulokevahvistin myyntiin, eli saako tuosta X18:sta suoraan auxista nappeihin tarvittavat asiat?
xerxes
01.11.2017 00:13:39
HotWheels: Kuinka luotettava tuo X18 on toiminnaltaan läppärillä ja verkkopiuhalla yhdistettynä? Tuo pöytämalli olisi edelleen mietinnässä. Ominaisuudet riittäisivät meille ihan hyvin, mutta toimintavarmuus mietityttää.

Kyseessä harrastetanssibändi ja minä miksaan lavalta rumpujen vierestä. Tablettia käytetään ainosataan soundchekin aikana, muutoin läppäri piuhalla kiinni, josta keikan aikaiset säädöt.

Korvamonitorit on bändissä ainostaan minulla, josta aasinsilta aiheeseen, että joutaako nykyinen analogimikserin yhteydessä oleva Samson kuulokevahvistin myyntiin, eli saako tuosta X18:sta suoraan auxista nappeihin tarvittavat asiat?

Piuhalla se on niin varmaa kuin tietokoneiden kanssa nyt yleensäkin on.

Kuulokeliitäntään saa valittua minkä tahansa ulostulon asiat.

Noita juttuja voi opiskella lataamalla sen x-air ohjelman koneelleen ja pyörittelemällä sitä siinä ihan ilman mikseriäkin.
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
Einherjar
01.11.2017 21:43:32
HotWheels: Kuinka luotettava tuo X18 on toiminnaltaan läppärillä ja verkkopiuhalla yhdistettynä?

Yleensä se suurin heikkous on verkkopiuhassa, wlan purkissa ja/tai tietokoneessa itsessään. Harvemmin se itse laitos kaatuilee näissä.

Itseasiassa se tabletti voi olla nopeampi ja helpompi livenäkin, kun läppäriä yleensä joutuu käyttämään "kaukaa" ja jonkinnäköisellä hiirellä. Tabletin voi ottaa syliin ja kosketella tarvittavat siitä. En nyt milläänlailla kuitenkaan epää sitä tietokoneen käyttöä. Esim. itse käytän reeniksellä (x32 rack) mikseriä pääasiassa tietokoneella. Tämä siksi, että samalla laitteella tulee sitten moniraita ja ohjaus yhdessä, ettei tarvi erikseen pädiä, tms. raahata mukana.

Siinä tosiaan on phones-ulostulo, jota tuossa ylempänä jo avattiin. Itse pitäisin kuitenkin varmempana joko vyölle laitettavaa vahvistinpakkia tai räkkiin laitettavaa vahvistinta, mikäli itse laite räkkiin myös jää. Se phones-ulostulo jää sitten spareksi mukaan.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
HotWheels
01.11.2017 21:52:04
Einherjar: Yleensä se suurin heikkous on verkkopiuhassa, wlan purkissa ja/tai tietokoneessa itsessään. Harvemmin se itse laitos kaatuilee näissä.

Itseasiassa se tabletti voi olla nopeampi ja helpompi livenäkin, kun läppäriä yleensä joutuu käyttämään "kaukaa" ja jonkinnäköisellä hiirellä. Tabletin voi ottaa syliin ja kosketella tarvittavat siitä. En nyt milläänlailla kuitenkaan epää sitä tietokoneen käyttöä. Esim. itse käytän reeniksellä (x32 rack) mikseriä pääasiassa tietokoneella. Tämä siksi, että samalla laitteella tulee sitten moniraita ja ohjaus yhdessä, ettei tarvi erikseen pädiä, tms. raahata mukana.

Siinä tosiaan on phones-ulostulo, jota tuossa ylempänä jo avattiin. Itse pitäisin kuitenkin varmempana joko vyölle laitettavaa vahvistinpakkia tai räkkiin laitettavaa vahvistinta, mikäli itse laite räkkiin myös jää. Se phones-ulostulo jää sitten spareksi mukaan.

Kiitos vastauksesta. Niin, ne vaihtoehdot on olleet X18 ja X32 Rack. Hintaero 728 eur, jonka vuoksi X18 houkuttaa ja toisaalta tuo X18 olis ehkä näppärämpi kytkettävyyden osalta. Oletko joutunut keikalla tilanteisiin, jossa olet joutunut ohjaamaan X32 Rackia sen omista säätimistä?
Lennu
02.11.2017 07:24:56

rintapek: Nyt pyydän anteeksi koska tää ei liity X- sarjaan tai edes digiin mitenkään mutta jotenkin kai vastaa HotWheelsin kysymykseen?

Aikanaan rakensin stressiklubille pikkuräkin jossa oli analoginen simppeli x- kanavainen mikseri ja kaikkia levyjä soittava karaåke-soitin. Laatikon pohjalla oli adaptereita joka lähtöön, ceedee-soittimen kaukosäädin ja bändin taukolevyt ja kympin hintaisia spiikkimikkejä. Siitä vaan stereopiuhat päämikserin stereokanavaan joka on tietysti bändin soittaessa mutella.

Idea oli se, että toi pikkuräkki on salin puolella tilaajan/yleisön käytettävissä. Voipi vaihtaa levyjä, spiikata yms. kenenkään tarvitsematta kiivetä bändikamojen sekaan.

Lisäksi siinä oli se idea, että hätätapauksessa bändillä on a i n a varamikseri mukana.

Mikseri maksoi muistaakseni satasen, ceedeesoitin viiskymppiä ja laatikon tein itse.
Maksoi ittensä takaisin jo ensimmäisellä keikalla kun bileyleisöltä loppui tarve kiivetä bändikamojen sekaan ihmettelemään/spiikkaamaan/vaihtamaan paskaa taukolevyä/joka soi liian kovaa tai hiljaa jne...
Ja sen lisäksi mielenrauha siitä, että homman saa vedettyä hiekassakin pulkkaan vaikka jokseenkin jokainen yksittäinen vehje just ennen häävalssia tai sen aikana päättäiskin ryhtyä lakkoon.

Mua ei kiinnosta onko tekniikka ana vai digi. Lauantai-iltana klo 23 on vedettävä sillä mitä on ja toivoa, että se toimii koska lähikauppa on kaukana eikä enää ole auki.

Nykyaikana on mikserissä kiinni bluetooth-pulikka, johon tilaaja voi omasta puhelimestaan tai läppäristään soittaa musaa.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Einherjar
03.11.2017 09:40:47
HotWheels: Kiitos vastauksesta. Niin, ne vaihtoehdot on olleet X18 ja X32 Rack. Hintaero 728 eur, jonka vuoksi X18 houkuttaa ja toisaalta tuo X18 olis ehkä näppärämpi kytkettävyyden osalta.

Hintaero on kieltämättä jonkinlainen, mutta itse kallistun aina enemmän x32:sen puoleen. Siinä on enemmän kanavapintaa splittailua ja muuta varten, sekä efektislotteja kanavakohtaiseen insertointiin (esim. laulajalle de-esser, basistille parempi kompura, jne.) ja muutakin. Lisäksi on mahdollisuus laajentaa yli sen 16 kanavan tarpeen mukaan tai vaikkapa hommata se 8-kanavainen boksi lavan etukulmaan vedettäväksi.
Itse ajaminen on sinällään malkolailla samaa, kun ohjelmat ovat jokseenkin samat näissä.

Oletko joutunut keikalla tilanteisiin, jossa olet joutunut ohjaamaan X32 Rackia sen omista säätimistä?

Eipä ole koskaan mikään kaatuillut niin pahasti, että näin olisi joutunut tekemään.
Kerran wifi-purkki alkoi reeniksella piiputtamaan, mutta siinäkin tapauksessa yhteys korjautui purkin buutatessa (n.2min välein) sen verran nopeasti kaapelilla, että kaiken tarvittavan kerkesi tekemään. Wifi oli silloin käytännössä pois pelistä yhteyden muodostamisen hitauden takia.
Tämäkin tosiaan siis oli wifi-purkin rikkoutumisen takia tullut ongelma.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
krautio
03.11.2017 15:08:53

Yhden keikan olen hoitanut pelkästään X32 rackilla ja tabletilla. Kanavia oli aika reilusti käytössä, mutta ongelmitta meni ja yhteys toimi koko ajan. Kieltämättä pelotti koko ajan, että jos nyt wifi pätkii, niin kiire tulee säätää rackin näytöltä eri kanavia.
Hey Ho, Let's Go!
rintapek
03.11.2017 15:50:33

Einherjar: Hintaero on kieltämättä jonkinlainen, mutta itse kallistun aina enemmän x32:sen puoleen. Siinä on enemmän kanavapintaa splittailua ja muuta varten, sekä efektislotteja kanavakohtaiseen insertointiin (esim. laulajalle de-esser, basistille parempi kompura, jne.) ja muutakin. Lisäksi on mahdollisuus laajentaa yli sen 16 kanavan tarpeen mukaan tai vaikkapa hommata se 8-kanavainen boksi lavan etukulmaan vedettäväksi.
Itse ajaminen on sinällään malkolailla samaa, kun ohjelmat ovat jokseenkin samat näissä.

Eipä ole koskaan mikään kaatuillut niin pahasti, että näin olisi joutunut tekemään.
Kerran wifi-purkki alkoi reeniksella piiputtamaan, mutta siinäkin tapauksessa yhteys korjautui purkin buutatessa (n.2min välein) sen verran nopeasti kaapelilla, että kaiken tarvittavan kerkesi tekemään. Wifi oli silloin käytännössä pois pelistä yhteyden muodostamisen hitauden takia.
Tämäkin tosiaan siis oli wifi-purkin rikkoutumisen takia tullut ongelma.

Joo mut jos ei tartte?
Sit se hintaero tuntuu enemmän.
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
miksaajasetä
03.11.2017 22:29:09 (muokattu 03.11.2017 22:30:24)
krautio: Yhden keikan olen hoitanut pelkästään X32 rackilla ja tabletilla. Kanavia oli aika reilusti käytössä, mutta ongelmitta meni ja yhteys toimi koko ajan. Kieltämättä pelotti koko ajan, että jos nyt wifi pätkii, niin kiire tulee säätää rackin näytöltä eri kanavia.

Minulla on X32Rack iPad-ohjauksella ollut mukana useimmilla keikoilla viimeisen neljän vuoden aikana. Kanavamäärät ovat vaihdelleet muutamasta reiluun pariinkymmeneen. Ongelmia on ollut todella harvoin, ehkä pahimpana viime toukokuussa ulkokeikalla kun iPad ylikuumeni auringonpaisteessa ja kieltäytyi siksi hetkeksi aikaa toimimasta. Onneksi oli toinen iPad mukana.
Einherjar
05.11.2017 01:24:09
rintapek: Joo mut jos ei tartte?
Sit se hintaero tuntuu enemmän.

Monesti siinä tullaan siihen, ettei tiedä tarvivansa tai ei ole mahdollisuutta/tilaa kokeilla.
Varsinkin nappimonitoroinnilla mentäessä on mukava, ettei soundi korvissa vaihdu ihan hirveästi keikasta toiseen. Siinä tarvii helposti sitten splittausta, että saa ne tietyt kanavat pysymään samana yhdellä mikserillä ajellessa. Laulukanavissakin kompura on mukava ulospäin, mutta ei sitä monitorointiin halua. Samoten laulun eq eteenpäin ja monitoriin voi olla aika erillainen. Mikäli siis hyvää haluaa kumpaankin.
Jne, jne. Tilanteita ja mahdollisuuksia on monia varsinkin näin digillä pelatessa. Sen takia ne rajoitteet pitää aina huomioida. Se sitten pistää vituttamaan, kun tarvisi kaksi ulostusta enemmän, de-esserin lauluun ja/tai yhdenkin kanavan lisää, eikä se yksinkertaisesti mitenkään onnistu mikserin ominaisuuksien tullessa vastaan.
Lennu
05.11.2017 10:08:21

Einherjar: Monesti siinä tullaan siihen, ettei tiedä tarvivansa tai ei ole mahdollisuutta/tilaa kokeilla.
Varsinkin nappimonitoroinnilla mentäessä on mukava, ettei soundi korvissa vaihdu ihan hirveästi keikasta toiseen. Siinä tarvii helposti sitten splittausta, että saa ne tietyt kanavat pysymään samana yhdellä mikserillä ajellessa. Laulukanavissakin kompura on mukava ulospäin, mutta ei sitä monitorointiin halua. Samoten laulun eq eteenpäin ja monitoriin voi olla aika erillainen. Mikäli siis hyvää haluaa kumpaankin.
Jne, jne. Tilanteita ja mahdollisuuksia on monia varsinkin näin digillä pelatessa. Sen takia ne rajoitteet pitää aina huomioida. Se sitten pistää vituttamaan, kun tarvisi kaksi ulostusta enemmän, de-esserin lauluun ja/tai yhdenkin kanavan lisää, eikä se yksinkertaisesti mitenkään onnistu mikserin ominaisuuksien tullessa vastaan.

No sit mennään sillä mitä on. Se maksimissaan pari tuntia on kuitenkin pieni aika, josta kukaan ei muista mitään. Aivan sama.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)