Decadetroll 29.10.2017 08:57:39 | |
---|
pkerava: Morjens,olisi semmoinen kysymys liittyen jumbo nauhoihin.itse kitaraa jo useamman vuoden veivannut mutta niistä ei ole mitään kokemusta.mitä eroa niissä on kun useat kovan luokan kepittäjät niitä vaihtaa/käyttää.liikkeeseen kokeilemaan pääsy on toistaiseksi vähän hankalaa. Kiitos Pasi. http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/FretSizePop.aspx I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Master of Teräskäsi 2016 |
AngieRainbow 29.10.2017 17:11:21 | |
---|
pkerava: Morjens,olisi semmoinen kysymys liittyen jumbo nauhoihin.itse kitaraa jo useamman vuoden veivannut mutta niistä ei ole mitään kokemusta.mitä eroa niissä on kun useat kovan luokan kepittäjät niitä vaihtaa/käyttää.liikkeeseen kokeilemaan pääsy on toistaiseksi vähän hankalaa. Kiitos Pasi. Ne on isot. Yleensä sekä korkeat että leveät. Itse en tykkää niistä. En tiedä, ketä kovan luokan kepittäjiä tarkoitat, jotka niitä käyttää Jos täällä on sellaisia, niin sanokaa, miksi tykkäätte. Minuakin kiinnostaa. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
LaMotta 29.10.2017 17:16:27 | |
---|
Itse en tykkää vintagesta enkä jumbosta. Vintagenauhoilla sormenpäät jotenkin 'kirraa' otelautaan. Jumbot puolestaan tuntuu niin kuin kuulien päällä soittelisi. Lisäksi menee helposti epävireeseen jos painaa liikaa. Mutta hlökohtaisia makuasioitahan nämä. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Kefiiri 29.10.2017 18:18:22 | |
---|
Jumbonauhat tekevät venyttelyn helpommaksi. Kieli asettuu luontevammin sormenpäätä vasten kuin matalilla nauhoilla. En ole musiikin asiantuntija. |
Åboensis 29.10.2017 19:10:11 | |
---|
Minähän olen siis lähinnä luokaton kepittäjä, mutta tykkään kyllä jumbonauhoista juurikin niiden tuntuman vuoksi - ensinnäkin kielten venyttäminen on helppoa ja toiseksi nopeat juoksutukset onnistuvat vaivattomammin, kun kieli ei osu niin voimakkaasti otelautaan. Kotioloissa eroa ei niinkään huomaa mutta keikalla kylläkin; jumbot antavat enemmän "pelivaraa" nimenomaan siinä vaiheessa jos/ kun tekniikkaan ei välttämättä ehdi kiinnittää tarpeeksi huomiota esim. laulamisen, esiintymisen, adrenaliiniryöpyn tms. takia. Tosin tällä hetkellä molemmissa normivirekitaroissa taitaa olla vintagenauhat... "Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille |
Laulava Kylätohtori 29.10.2017 20:00:48 (muokattu 29.10.2017 20:01:58) | |
---|
gtrhead: Tyypillinen aloittelijan tekniikka; pienet nauhat auttavat vireen kanssa.. B)) Totta. Kannattaa hiplata promaisesti jumboilla, ettei soita kuin amatöörialoittelija SRV... ;) Kefiiri: Jumbonauhat tekevät venyttelyn helpommaksi. Kieli asettuu luontevammin sormenpäätä vasten kuin matalilla nauhoilla. Höpsis. :) More is less. |
iec 29.10.2017 22:58:20 (muokattu 30.10.2017 09:04:29) | |
---|
Kefiiri: Jumbonauhat tekevät venyttelyn helpommaksi. Kieli asettuu luontevammin sormenpäätä vasten kuin matalilla nauhoilla. Samankaltaisia kokemuksia mulla. Sormenpäät on mulla sen malliset, että jos on matalat nauhat ja kielet todella alhaalla, meinaa venytyksissä lipsahtaa kielet pois sormien alta. Nämä on varmaan sellaisia persoonallisia ominaisuuksia, että ei voi yleistää suuntaan eikä toiseen. E: Niin että höpsis Laulavan Kylätohtorin höpsikselle ;) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
pliksu 30.10.2017 09:48:13 | |
---|
Ostin käytettynä 56 AVRI-straton, johon edellinen omistaja oli vaihtanut vintageiden tilalle jumbot. Nyt päälle vuoden soiton jälkeenkin ne tuntuvat edelleen perverssiltä, mutta soitettavuus on kyllä top notch. Eipähän hiilaa sormenpää otelautaa pitkin bendeissä, mikä on ainakin 7.25" vaahteraotelaudalla ihan kiva. And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind. |
2randpo 30.10.2017 11:59:48 | |
---|
pliksu: Ostin käytettynä 56 AVRI-straton, johon edellinen omistaja oli vaihtanut vintageiden tilalle jumbot. Nyt päälle vuoden soiton jälkeenkin ne tuntuvat edelleen perverssiltä, mutta soitettavuus on kyllä top notch. Eipähän hiilaa sormenpää otelautaa pitkin bendeissä, mikä on ainakin 7.25" vaahteraotelaudalla ihan kiva. Ainakin tuon oman 56-AVRIN nauhat on kyllä isommat kuin 79-straton nauhat, snadisti lähempänä medium jumboa mutta kapeammat. Tykkäään soittaa molemmilla, ei siinä. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. |
McLeach 30.10.2017 21:15:36 | |
---|
Tuli vaihdettua puolisen vuotta sitten vihdoin teleen nauhat. Aikasemmat oli ainakin kerran hiotut vintaget, joiden kanssa en koskaan päässyt oikein sinuiksi, varsinkin kuin radiuskin on pienehkö. No tilalle laitettiin jotain medium jumbon ja jumbon välistä. Joku Aurora guitarsin spesiaali. Eniten hämmästytti soinnin parantuminen. Aikaisemmin kitara oli soinut tuhnusti ja varsinkin matala E tosi hiljaa, vaikka ammattilaisella usein säädetty. Nyt soi akustisesti selkeesti lujempaa ja tuntuu lähes eri kitaralta. Eniten oli ennen hankaluuksia juuri bendeissä esim 11 setin kielillä kun ei meinannu nopeissa juoksutuksissa päästä kielen alle. |
Azolith 30.10.2017 21:46:31 | |
---|
Hauska lukea eri nauhojen sopivuudesta mikä kellekin ja eri mallien kitaroihin. Yhtä ja oikeaa ei taida olla edes rakkauselämässä.. Kitaran kanssa on monenlaista vaihtoehtoa ja voidaan räätälöidä soittajalle just hänen makuunsa sopiva. Mielipide kun muuttuu, voi tarvita useamman.. Viilaajana ja harvoin sessioita soittavana mulla ei oikeastaan ole omaa mieltymystä, ne on vaan erilaisia. Kitara on herkkä väline, näennäisen pienet muutokset voi olla isoja. Sointi parani nauhojen vaihdossa eri kokoon.. Jos kyseisen soittamiseen on taukoa ja varsinkin jos kielet vaihtui, niin voi tosiaan kuulostaa hyvinkin erilaiselta. Periaatteessa kitaran perussointiin ei nauhojen pitäisi vaikuttaa, mutta eiköhän siitäkin kuulla jokunen teoria. Soitettavuuden muutokset heijastuu usein siten että soittotapa myös muuttuu ja miksei sikäli myös soundi. . |
Laulava Kylätohtori 30.10.2017 22:43:04 | |
---|
Azolith: Hauska lukea eri nauhojen sopivuudesta mikä kellekin ja eri mallien kitaroihin. Yhtä ja oikeaa ei taida olla edes rakkauselämässä.. Joo, ei ole, ei. Mutta se on niinkuin kitaroissakin, että toiset sopii omaan käteen paremmin kuin toiset ja loppu onkin siitä kiinni, että yksinkertaisesti päättää pitäytyä sen valitun kanssa. Kyllähän kaikkea voi vaihtaa maailmanloppuun, jos sille tielle lähtee. Kitaran kanssa on monenlaista vaihtoehtoa ja voidaan räätälöidä soittajalle just hänen makuunsa sopiva. Mielipide kun muuttuu, voi tarvita useamman.. Viilaajana ja harvoin sessioita soittavana mulla ei oikeastaan ole omaa mieltymystä, ne on vaan erilaisia. Kitara on herkkä väline, näennäisen pienet muutokset voi olla isoja. Sointi parani nauhojen vaihdossa eri kokoon.. Jos kyseisen soittamiseen on taukoa ja varsinkin jos kielet vaihtui, niin voi tosiaan kuulostaa hyvinkin erilaiselta. Periaatteessa kitaran perussointiin ei nauhojen pitäisi vaikuttaa, mutta eiköhän siitäkin kuulla jokunen teoria. Soitettavuuden muutokset heijastuu usein siten että soittotapa myös muuttuu ja miksei sikäli myös soundi. Vaikea tosiaan uskoa, että nauhat nyt kauheasti soundiin vaikuttaisi. Ja testauskin on vaikea järjestää niin, ettei muuttuneet olosuhteet aiheuttaisi muutoksia soundiin. Varsinkin, kun puhutaan varsin pienistä eroista. More is less. |
LaMotta 31.10.2017 09:14:52 (muokattu 31.10.2017 09:15:56) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Vaikea tosiaan uskoa, että nauhat nyt kauheasti soundiin vaikuttaisi. Vaikuttaa. Etenkin materiaali, että onko rosteria vai jotain huupaheijaatinaa. Itse asiassa nauhat vaikuttaa soundiin hiukan yli 20 kertaa enemmän kuin satula.... (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
LaMotta: Vaikuttaa. Etenkin materiaali, että onko rosteria vai jotain huupaheijaatinaa. Itse asiassa nauhat vaikuttaa soundiin hiukan yli 20 kertaa enemmän kuin satula.... Nauhaton kitara ei varmaan sitten soi ollenkaan. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. |
mopar 31.10.2017 11:33:25 | |
---|
LaMotta: Vaikuttaa. Etenkin materiaali, että onko rosteria vai jotain huupaheijaatinaa. Itse asiassa nauhat vaikuttaa soundiin hiukan yli 20 kertaa enemmän kuin satula.... Juu materiaali varmasti vaikuttaa, mutta nauhan koko ei. |
p130 31.10.2017 11:42:58 | |
---|
mopar: Juu materiaali varmasti vaikuttaa, mutta nauhan koko ei. Isommat nauhat painavat enemmän ja rosteri on raskasta. Kevyessä kitarassa voisi helposti kuvitella nauhan painon vaikuttavan ainakin sustainiin. Pandoran lipas uudelle puukeskustelulle on auki, olkaa hyvät: Vaikuttaako, kuinka paljon vaikuttaa, voiko eron kuulla/tuntea/mitata, onko erolla mitään väliä? Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
LaMotta 31.10.2017 17:36:57 | |
---|
tuskiz: Nauhaton kitara ei varmaan sitten soi ollenkaan. Viittasin siihen, että nauhoja on 20 - 24 verrattuna yhteen satulaan. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Jeszse 31.10.2017 17:40:09 | |
---|
LaMotta: Vaikuttaa. Etenkin materiaali, että onko rosteria vai jotain huupaheijaatinaa. Itse asiassa nauhat vaikuttaa soundiin hiukan yli 20 kertaa enemmän kuin satula.... Olis mukava nähdä jotain tutkimustietoa mistä tuo luku 20 tulee. Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko |
Jeszse 31.10.2017 17:41:17 | |
---|
LaMotta: Viittasin siihen, että nauhoja on 20 - 24 verrattuna yhteen satulaan. Ai tästä, ok. Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko |
LaMotta 31.10.2017 17:44:43 | |
---|
Jeszse: Ai tästä, ok. Logic rules. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |