Aihe: Rahisevat potikat
1 2 3
Jeszse
29.10.2017 15:14:12
Kyllä kai siinä potikassa joku reikä on mistä sais ruikattua tämmöstä sinne hiiliradalle https://www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/19746/kvnv
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
Jeesbox-
29.10.2017 15:37:49
Jeszse: Kyllä kai siinä potikassa joku reikä on mistä sais ruikattua tämmöstä sinne hiiliradalle https://www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/19746/kvnv

Hmm, nyt kun katsoin tarkemmin, niin siinähän on sellanen pitkulainen rako. Mä kuvittelin, et se ois ollut jotenkin pyöreä. Pitääpä kokeilla tota ainetta suihkauttaa ennen potikan vaihtamista. Tack!
-|~|-
basisti1971
29.10.2017 15:39:31
Moi.

Jeesbox-: Ositn tässä kitaran (Epiphone), mutta siinä rahisee potikat kääntäessä. Kun niihin ei koske, niin rahinaa ei kuulu. Kitara on valmistettu Koreassa. Onkohan tässä mitään muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa tone-potikat?

Jos haluat pitkäaikaisemman rahinattomuuden, ei ole käytännössä muuta vaihtoehtoa.

Jeesbox-: Ei sinne oikein taida päästä suihkauttamaan mitään väliinkään, koska potikan rakenne vaikuttaisi niin tiiviiltä.

Vaikka bisnesöljyjä taajaan suositellaankin, nykypotikoissa auttavat aniharvoin rahinoihin kuin korkeintaan sen aikaa että saa romun pukattua mahdollisimman vähällä vaivalla eteenpäin.
Jos edes niinkään pitkään.

Ennen oli toisin kun massaratapotikoiden sisusta oli pehmeästä massaratapölystä mustana/ruskeana, ja aiheutti tietenkin johtavana materiaalina kaikenmoista kiusaa.

Jeesbox-: Muutenkin ihmetyttää noi kuorettomat johdot niiden potikoiden välissä sielllä "konehuoneessa"... Kantsiskohan ne vaihtaa samalla, jos tää nyt juottamishommiksi menee?

Kuorettomat johdot ovat mitä todennäköisimmin potikan kuorien maadoitusjohtoja, voivat ihan hyvin olla paljaitakin.
Potikankuoreen juottaminen vaatii kuitenkin niin reippaasti lämpöä ja taitoa että vatii usein silikonivaippaiset johdot ettei eristeet sula.
Toki onnistuu tavallisinkin johdoin, mutta aika herkästi kärvähtävät kenkun näköisiksi.

T:Samuli
Jeszse
29.10.2017 19:07:22
basisti1971: Vaikka bisnesöljyjä taajaan suositellaankin, nykypotikoissa auttavat aniharvoin rahinoihin kuin korkeintaan sen aikaa että saa romun pukattua mahdollisimman vähällä vaivalla eteenpäin.
Jos edes niinkään pitkään.

Moikkamoi.

En tiiä sinusta mutta minun kokemusten perusteella tämä nyt on höpöhöpöä. Tuolla linkkaamallani puhdistusaineella saa rohisevalle potikalle käyttöikää huomattavan paljon.

T. Jesse
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
Kefiiri
29.10.2017 20:08:16
basisti1971: Ennen oli toisin kun massaratapotikoiden sisusta oli pehmeästä massaratapölystä mustana/ruskeana, ja aiheutti tietenkin johtavana materiaalina kaikenmoista kiusaa.

En ole avannut potikkaa vuosikymmeniin. Ovatko nykypotikat erilaisia? Kai niidenkin vastusradalle voi jumittua möhnää?
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
30.10.2017 10:30:59
Moi.

Kefiiri: En ole avannut potikkaa vuosikymmeniin. Ovatko nykypotikat erilaisia? Kai niidenkin vastusradalle voi jumittua möhnää?

Ovat erilaisia, toki valmistajakohtaisia eroja on jonkin verran.
Vastusrata on yleisestiottaen kovempi ja ohuempi, ja rakenne on näennäisestä avoimmuudestaan huolimatta usein etenkin minipotikoissa senverran ahdas että purkamatta ei onnistu puhdistaminen koska aina jää ryönää johonkin väärään paikkaan.
Jos nyt puhdistustarvetta yleensäkään ilmenee.
Vastusradasta kun ei käytännössä irtoa juuri mitään -toisin kuin ennenvanhaan- ellei liu'un nystyrä ole epäkurantti.
Ja jos nystyrä on epäkurantti, siinä(kään) eivät taikalitkut auta.

Ainakin omalla kohdalla puhdistustarve jolla on saanut parannusta aikaiseksi on likipitäen poikkeuksetta johtunut edellisistä suinpäinruikkijoista, voiteluainetta on jäänyt potikan sisään liikaa tai se on alunperinkin ollut vääränlaista, ja ko. voiteluaine on kerännyt likaa kuin sieni.
Kuten rasvoilla tapana on.

Toinen potikanputsausääripää tietysti aiheuttaa Marshall-syndrooman, kun 6-68:lla, jarrukliinerillä tai vastaavalla saadaan aikaiseksi totaalisen rasvaton potikka, ja alska-akseli oksidoituu runkoonsa kiinni niin ettei pyöri enää ikupäivänä.

Jeszse: En tiiä sinusta mutta minun kokemusten perusteella tämä nyt on höpöhöpöä.

Kaikilla meillä on omat kokemuksemme :).

Mulla kokemuksia toki kaventaa se että olen harrastaja, nuorehko, ja aloitin tiedostavamman elektronikkaharrastukseni vasta ~15 vuotiaana.
Mutta vaikka toki toiveikkaana penskana tuli kroonisesta likviditeettikapeikosta johtuen yritettyä muunmuassa potikoiden pikaelvytystä viisaampien hyväntahtoisista toppuutteluista huolimatta, aniharvoin olen saanut näiden ~30 vuoden harrastamisen aikana potikkaa purkamatta entrattua kuin korkeintaan väliaikaisesti.
Enkä kaukoidän halpispotikoita kertaakaan.
Purkamalla onnistumistodennäköisyys kasvaa roimasti, sikäli mikäli potikassa ei ole elimellistä vikaa.

Laatupotentiometrit (etenkin perus passiivi-instrumentteihin) ovat kuitenkin ainakin omasta mielestä niin halpoja kapistuksia että puhdistaminen siten että saisi edes muutaman vuodenkin lisäaikaa teettää kohtuuttomasti jumppaa.
Stäkki- ja muut erikoispotikat ovat tietysti aivan toinen juttu.
Kuten ovat instrumentin arvoon olennaisesti vaikuttavat orkkisvintagepotikatkin.

Toki, jos haluaa rasvailla ja tuntee että siitä syntyy tavalla tai toisella mielihyvää, eipä tuosta ainakaan potikalle ole mitään sellaista haittaa joka ei vaihtamalla korjaantuisi.

Elektroniikkapoteron kyllästäminen öljyin ja/tai liuottimin on sen sijaan jonkinverran haitallista, jos ei meinaten laiskuuttaan viitsi irroittaa potikoita kitarasta puhdistusoperaatiota varten.

T:Samuli
jperala
30.10.2017 10:35:50
Ihan elektroniikka rasvalla on rohinat poistunut ja takkuilevat kytkimet korjaantunut.
Rickenbacker 4003 Ruby Red
okabass
30.10.2017 12:41:31 (muokattu 30.10.2017 12:49:36)
Potikoiden sprayaamisesta.
Kyllä yleensä rutina häviää kunnon aineilla ja pyörittelyllä. Esim. silverface 7endereihin olen muistaakseni joutunut ihan muutaman potikan vaihtamaan. Ja noita nelisen vuosikymmentä vanhoja koneita on ollut kymmeniä laitettavina.
PRF on minulla toiminut. Sininen ja potikoihin lopuksi ruskea. Monasti ensin laitan pari kertaa ainetta muhimaan muutaman pyörityksen kera. Sitten ehkä jonkin tunnin kuluttua tai seuraavana päivänä lisää ainetta ja pyöritystä. Ainetta kohtuudella ja pillillä oikeaan paikkaan. Paperia imemään mahdollinen ylijäämä pois.
Joskus harvoin rutina tulee siitä että potikkaan pääsee tasajännitettä. Eli viallinen kytkentäkonkka vuotaa. Sitten presence-potikkaan pääsee kykennästä johtuen tasajänitettä, eli pikku rutina on normaalia.
https://taerosol.com/7-78-kontakt/
https://taerosol.com/6-68-euro/
nightbird
30.10.2017 13:02:48
Komppaan basisti1971 kirjoitusta, edelleen yli 30 vuoden huoltokokemuksella.
Koirat ruikkii :=)
jperala
30.10.2017 13:14:38
nightbird: Komppaan basisti1971 kirjoitusta, edelleen yli 30 vuoden huoltokokemuksella.

No ainakin rickenbackerin rohinat poistui eikä ole palannut, 5 vuotta vanha soitin joka maannut seinällä, ei koskaan huollettu. Samoin mikkivalitsin lopetti temppuilun siihen paikkaan kun voiteli.

Lisätään nyt että en kuse soittimieni päälle. Kerran vuodessa noita voi voidella ilman että pitäisi tullaa leimaa pihistä paskiaisesta, potikat vaihdetaan sitten kun ne hajoaa.
Rickenbacker 4003 Ruby Red
ituvirtanen
30.10.2017 13:54:27 (muokattu 30.10.2017 17:35:44)

okabass: Potikoiden sprayaamisesta.
https://taerosol.com/7-78-kontakt/
https://taerosol.com/6-68-euro/

Samoja myrkkyjä käytin herra Yleisradiolla esimerkiksi ALPSeihin ja Penny & Gileseihin. Hyvin toimivat. Bournsin muoviset siniset olivat niin suljettuja, ettei niihin saanut mitään sisään mutta eivät juuri kiukutelleetkaan. Sitten oli se ranskalainen (?) cermet, joka oli kanssa vakuuttavan toimiva. On kyllä todettava, että noitten jälkeen joku Alpha vaikuttaa lähinnä roskikselta kaivetulta ritsalta. Siksi olen tehnyt itse askelvaimentimia muun muassa Elman kytkimistä.

Lisäys: Piti tarkistaa tuo "ranskalainen" ja olihan se siellä, Sfernice. Nyttemmin Vishayn omistama.
okabass
30.10.2017 14:07:32
nightbird: Komppaan basisti1971 kirjoitusta, edelleen yli 30 vuoden huoltokokemuksella.

Kukin tavallaan.
Ihan mielenkiinnosta onko sinulla tapana aina vaihtaa rahiseva potikka? Vai kuinka toimit?
okabass
30.10.2017 18:28:13
ituvirtanen: .

Lisäys: Piti tarkistaa tuo "ranskalainen" ja olihan se siellä, Sfernice. Nyttemmin Vishayn omistama.

Jännä, noita Sfernicen potikoita oli EBS ekassa basso preampissa (-88..-90). Ne kyllä rahisivat pahasti. Koetin sprayata niitä tekemällä pienen reiän potikan kuoreeen, mutta ei auttanut. Vaihdon varmaan viisi potikkaa (noin puolet) sinisiin Bournseihin niin rahinat loppuivat.
nightbird
30.10.2017 20:19:36
Tarpeen tullen.
Mikäli potentiometriä ei ole helposti käsillä puran potikan ja kunnostan puhdistamalla
ja mahdollisesti kiristämällä niittaukset, ne kun ajan mittaan löystyy eikä lämmittäminen kolvilla tee asiaa paremmaksi.
En muista milloin olisi tullut laite takaisin saman potikan vian takia.
Olen vain edelleen samaa mieltä kuin basisti1971 että paikoissa missä pölyä esiintyy
kuten kitaralaukun "teddyvuori" on öljytty pinta imuri pölyn ja roskien suhteen.
Jos potikassa on aukkoja joista pääsee sisään ruikkimaan löytää tuon saman kolon
varmasti myös pöly.
Se on eri asia vaatiiko aikaa vuosi vai kaksi jotta sitä olisi haitaksi asti. Onneksi työtakuu ei kanna niin pitkälle, jos moiseen ryhtyisin.
okabass
30.10.2017 20:52:49 (muokattu 30.10.2017 21:07:06)
nightbird: Tarpeen tullen.
Mikäli potentiometriä ei ole helposti käsillä puran potikan ja kunnostan puhdistamalla
ja mahdollisesti kiristämällä niittaukset, ne kun ajan mittaan löystyy eikä lämmittäminen kolvilla tee asiaa paremmaksi.
En muista milloin olisi tullut laite takaisin saman potikan vian takia.
Olen vain edelleen samaa mieltä kuin basisti1971 että paikoissa missä pölyä esiintyy
kuten kitaralaukun "teddyvuori" on öljytty pinta imuri pölyn ja roskien suhteen.
Jos potikassa on aukkoja joista pääsee sisään ruikkimaan löytää tuon saman kolon
varmasti myös pöly.
Se on eri asia vaatiiko aikaa vuosi vai kaksi jotta sitä olisi haitaksi asti. Onneksi työtakuu ei kanna niin pitkälle, jos moiseen ryhtyisin.

No kun purat ja puhdistat potikan, niin varmaan ruikit voitelun mm. laitat vaseliinia sisään. Tukitko sitten mahdolliset aukot, kait pöly yms. pääse sinun puhdistusoperaationkin jälkeen edelleen potikan sisään.
Ei mullekkaan ole muistaakseni tullut normaalin spray/pyörittely-käsittelyn jälkeen potikoiden takia laitetta takaisin.
Tuosta laukkujen roskista, teddyvuorista ja potikoista. Mulla on soittimia aina vuodesta 1965 lähtien, ja tossa '65 on vielä alkuperäinen teddyvuorinen laukku. Siinä on alkuperäiset rahisemattomat potikat. Ehkä jo vuosisadan jälkeen alkaa teddyrahina potikoissa. :)
nightbird
30.10.2017 22:09:22
Ihan miten vaan, en ala kiistelemään. Jokainen taaplaa miten haluaa.Pääasia että homma toimii.
okabass
30.10.2017 22:26:19
nightbird: Ihan miten vaan, en ala kiistelemään. Jokainen taaplaa miten haluaa.Pääasia että homma toimii.

Näinhän se on.
J.Nikkanen
31.10.2017 09:02:08 (muokattu 31.10.2017 09:03:55)
Ensinhän mä ajattelin että jumalauta että on kallis potikka mutta sitten mä mietin että voiskin olla pitkässä juoksussa vallan oiva ratkaisu.

https://www.levytukku.fi/tuotehaku?s=dunlop+super+pot

Tähän asti siis ruikkinut ja/tai vaihtanut potikan tarpeen mukaan.

(edit: ja siis potikoista maksanut sen 4-8 euroa kappale merkistä riippuen, made in japan jonka merkkiä en muista, Alphaa ja CTSsää lähinnä)
nikojii
31.10.2017 09:32:55
J.Nikkanen: Ensinhän mä ajattelin että jumalauta että on kallis potikka mutta sitten mä mietin että voiskin olla pitkässä juoksussa vallan oiva ratkaisu.

https://www.levytukku.fi/tuotehaku?s=dunlop+super+pot

Tähän asti siis ruikkinut ja/tai vaihtanut potikan tarpeen mukaan.

(edit: ja siis potikoista maksanut sen 4-8 euroa kappale merkistä riippuen, made in japan jonka merkkiä en muista, Alphaa ja CTSsää lähinnä)

Mitähän tämä lause kuvauksessa tarkoittaa: "Super Pot on hybridi-rakenteinen eli sama potikka toimii sekä Volumena että Tonena"?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)