bedlam 25.10.2017 21:28:47 (muokattu 25.10.2017 21:30:51) | |
---|
varpio: No mutta jos ne jatko-osat kuitenkin liittyvät samaan jatkumoon ensimmäisen osan kanssa, niin voitaneen ajatella että se ensimmäinenkin on jo ainakin yliluonnollisehko, ainakin jälkikäteen tarkasteltuna. En minä noin osaa oikein ajatella, että myöhemmin tulleet jatko-osat muuttaisivat sitä alkuperäistä elokuvaa erilaiseksi kuin se alunperin oli tarkoitettu? Mut joo, ehkä nämä genremääritykset on vähän höpönlöpöä. Aika moni loistava kummittelukauhun klassikkokin on sellainen, että lopussa paljastuu kaiken olleen vain päähenkilön mielikuvitusta. Nää on näitä. Monelle Jaws on kauhuleffa, mutta mulle se taas ei tunnu kauhuleffalta. Henry minusta on kyllä kauhua, pahimmanlaatuista kauhua itse asiassa. Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
ÄrGee 25.10.2017 21:32:22 (muokattu 25.10.2017 21:32:55) | |
---|
tomaattiorava: Eikös Poe aikoinaan tokassu että suurin pelko on tuntemattoman pelko? Voisko tän tulkita niin että asiat mitä ei tunne, ei ymmärrä, ovat kauhua? Siinä tapauksessa Lecterit, Jasonit, Xenomorphit ja Leatherfacet sun muut taas sopii otsakkeen alle. Olettaen ettet ite ole psykoottinen sarjamurhaaja joka katsois näitä elokuvia oppimateriaalina taijotain... "The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown" - H.P. Lovecraft TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple |
tomaattiorava 25.10.2017 21:35:05 | |
---|
Henri Henri Olavi: Kyllähän Hohtoakin sanotaan kauhuleffaksi, vaikkei siinäkään ole mitään yliluonnollisia aineksia mukana. Tämä toki tulkintakysymys ja joku voi jopa olla toista mieltä. Sehän on helvetti kummituselokuva. Ja kirjassa puutarhakasvit hyökkää kimppuun. Tietty koko homman voi kuitata vaan jonkun psykoosin piikkiin mutta mun mielestä sekin on ihan sallittua. |
Henri Henri Olavi 25.10.2017 21:45:36 | |
---|
tomaattiorava: Sehän on helvetti kummituselokuva. Ja kirjassa puutarhakasvit hyökkää kimppuun. Tietty koko homman voi kuitata vaan jonkun psykoosin piikkiin mutta mun mielestä sekin on ihan sallittua. Mä en näe siinä kummituksia. Mä näen siinä vaan mielen, joka alkaa brakailemaan ja siten hallusinoimaan tai vain kuvittelemaan. Kirjaa on turha ottaa tähän mukaan, sillä nyt puhutaan elokuvasta. One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva. |
Lunnu 26.10.2017 11:51:00 | |
---|
Henri Henri Olavi: Mä en näe siinä kummituksia. Mä näen siinä vaan mielen, joka alkaa brakailemaan ja siten hallusinoimaan tai vain kuvittelemaan. Kirjaa on turha ottaa tähän mukaan, sillä nyt puhutaan elokuvasta. Mut näkeehän se pikkupoikakin ne kummajaiset - ja se kirjailijan eukko kans Nostalgy is not what it used to be |
juuso a 26.10.2017 12:42:09 | |
---|
qal: Mut näkeehän se pikkupoikakin ne kummajaiset - ja se kirjailijan eukko kans Niin ja Hallorann. |
kyseinen 26.10.2017 14:01:29 | |
---|
bedlam: Mutta siinä vaiheessa kun Marilyn Manson tuli kuvioihin en voinut ottaa leffaa tosissaan. Aijaa, ja minusta kun sen ilmestyminen oli paras kohtaus muutoin surkeassa leffassa. Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen |
Henri Henri Olavi 26.10.2017 14:02:04 | |
---|
qal: Mut näkeehän se pikkupoikakin ne kummajaiset - ja se kirjailijan eukko kans Se pikkujäbä, Danny(?), on se pahis tuossa leffassa. Sillä on voimakkaita kykyjä ja pää aika fucked up. Se näkee ja uskoo itsekin niihin haamunäkyihin ja aiheuttaa niitä muillekin. Tämä johtuu siitä, että Dannyn isä on pahoinpidellyt ja käyttänyt Dannyä seksuaalisesti hyväkseen jo pitkään. Tämä sisälle pakattu käsittämättömän paha olo ottaa lopulta vallan. Se mielikuvituskaveri on skitsofreninen oire ja hyvin pahantahtoinen hahmo. Se juuri pahoinpiteli Dannyä siinä huoneessa, jossa oli se nainen kylpyammeessa. One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva. |
tomaattiorava 26.10.2017 14:14:24 (muokattu 26.10.2017 14:22:20) | |
---|
Henri Henri Olavi: Se pikkujäbä, Danny(?), on se pahis tuossa leffassa. Sillä on voimakkaita kykyjä ja pää aika fucked up. Se näkee ja uskoo itsekin niihin haamunäkyihin ja aiheuttaa niitä muillekin. Tämä johtuu siitä, että Dannyn isä on pahoinpidellyt ja käyttänyt Dannyä seksuaalisesti hyväkseen jo pitkään. Tämä sisälle pakattu käsittämättömän paha olo ottaa lopulta vallan. Se mielikuvituskaveri on skitsofreninen oire ja hyvin pahantahtoinen hahmo. Se juuri pahoinpiteli Dannyä siinä huoneessa, jossa oli se nainen kylpyammeessa. Samat kyvyt sillä kokki-ukkelillakin on. Mun mielestä ne mailleen murhattujen intiaanien rauhattomat henget ovat overlookin omituisten tapahtumien takana. Ja hottelikin vielä niiden hautuumaan päälle kasattu. Heti ekasta screenistä asti itse ympäristöstäkin huokuu tietty vihamielisyys. Dannylla ja sillä ukkelilla vaan on synnynnäiset lahjat havaita menneitä tapahtumia. Se hissistä tulviva veri on peräisin niistä murhatuista intiaaneista. |
Henri Henri Olavi 26.10.2017 14:15:47 | |
---|
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva. |
inkognito 26.10.2017 20:45:17 | |
---|
Näitä "Top100 kauhuelokuvat"-listauksia tuntuu olevan netti puolillaan, mutta tämä on mielestäni ihan kelvollinen, siitäkin huolimatta, että listalta puuttuu muutamia mielestäni oleellisia tekeleitä: https://www.timeout.com/london/film/best-horror-films .. Nämä kiinnostavat eritoten siksi, että niistä voi bongailla mielenkiintoista katsottavaa ja näin ollen paikkailla "aukkoja sivistyksessä". Mikä olisi Mnettiläisten kauhudiggarien Top-10? |
Lunnu 26.10.2017 20:58:54 | |
---|
inkognito: Näitä "Top100 kauhuelokuvat"-listauksia tuntuu olevan netti puolillaan, mutta tämä on mielestäni ihan kelvollinen, siitäkin huolimatta, että listalta puuttuu muutamia mielestäni oleellisia tekeleitä: https://www.timeout.com/london/film/best-horror-films .. Nämä kiinnostavat eritoten siksi, että niistä voi bongailla mielenkiintoista katsottavaa ja näin ollen paikkailla "aukkoja sivistyksessä". Mikä olisi Mnettiläisten kauhudiggarien Top-10? Ainakin ton numero ykkösen suhteen olen samoilla linjoilla. Manaaja nyt vaan aikoinaan teki vaikutuksen. Nostalgy is not what it used to be |
Bluesmies 26.10.2017 22:21:42 | |
---|
Henri Henri Olavi: Mä en näe siinä kummituksia. Mä näen siinä vaan mielen, joka alkaa brakailemaan ja siten hallusinoimaan tai vain kuvittelemaan. Kirjaa on turha ottaa tähän mukaan, sillä nyt puhutaan elokuvasta. Juuri näin, sama homma. |
Wild String Of Voodoo Strat 27.10.2017 13:28:59 (muokattu 27.10.2017 16:26:07) | |
---|
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Casals |
|
Wild String Of Voodoo Strat 27.10.2017 16:19:42 | |
---|
inkognito: Mielenkiintoinen lista. Mikä leffa tuo Ghostwatch oikein on? Ghostwatch on sellainen "feikkidokumentti", joka näytettiin BBC:llä Halloweeninä 1992. Elokuvan tarkoitus oli uskotella brittiyleisölle, että kyseessä oli live televisiolähetys. Ohjelmassa reportterit olivat tarkkailemassa jonkun brittiperheen taloa, jossa oli ilmeisesti esiintynyt yliluonnollisia ilmiöitä. Elokuvassa vuoretellaan talon ja tv-studion välillä, jossa on eri alan ammattilaisia kommentoimassa asiaa. Vaikka tietty nykykatsoja ei saa enää tuota huijausefektiä, niin on siitäkin huolimatta hienosti rakennettu, tunnelmallinen ja oikeasti aika karmiva. Suosittelen ehdottomasti. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Casals |
dixi19 27.10.2017 16:20:12 | |
---|
bedlam: Mitäs yliluonnollista siinä on? Eikö se - spoileri - loppu nyt ole? Mitä tulee horror-genren määritelmiin, niin höpöjuttuja semmoiset rajaukset. anomus.com |
bedlam 28.10.2017 14:26:29 (muokattu 28.10.2017 14:26:53) | |
---|
dixi19: Eikö se - spoileri - loppu nyt ole? Loppuhan on päähenkilön unta, sehän herää siihen säikähdykseen. Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
santakasa 28.10.2017 15:50:33 | |
---|
Mun mielestä tuossa Hohdossa onkin kieroa ettei siitä välillä oikein tahdo ottaa selkoa onko se kummitustarina vaiko sitten puhtaasti psykoosileffa. Kubrick muistaakseni puhuu kummituksesta haastatteluissa. Muutenkin nuo epäloogisuudet esim. Jackin pääsy pois lukitusta varastohuoneesta, lopun kuva tai sitten ihan hotellirakennuksen epäloogiset käytävät ja huonejärjestykset. Leffahan on mun yks kaikkien aikojen suosikeista ehkäpä myös tuon sisäisen epäloogisuuden takia ja Kubrickin tietäen luultavasti täysin tarkoituksellisetkin. Niin ja se yksinäinen televisio huoneessa, jossa näkyy kuva, vaikka televisiostä ei mene johtoa mihinkään. Koska sormeni ovat lyhyet, olen keksinyt omia twistejä omalle motoriikalleni. - mace2691 |
carnation 28.10.2017 16:14:53 (muokattu 28.10.2017 16:15:29) | |
---|
santakasa: Mun mielestä tuossa Hohdossa onkin kieroa ettei siitä välillä oikein tahdo ottaa selkoa onko se kummitustarina vaiko sitten puhtaasti psykoosileffa. Kubrick muistaakseni puhuu kummituksesta haastatteluissa. Muutenkin nuo epäloogisuudet esim. Jackin pääsy pois lukitusta varastohuoneesta, lopun kuva tai sitten ihan hotellirakennuksen epäloogiset käytävät ja huonejärjestykset. Leffahan on mun yks kaikkien aikojen suosikeista ehkäpä myös tuon sisäisen epäloogisuuden takia ja Kubrickin tietäen luultavasti täysin tarkoituksellisetkin. Niin ja se yksinäinen televisio huoneessa, jossa näkyy kuva, vaikka televisiostä ei mene johtoa mihinkään. Samoin se, kun taustalla tuolit liikkuvat ja vaihtavat paikkaa, vaikka kohtauksessa ei ole edes ihmisiä (ainakaan eläviä sellaisia), jotka niillä olisivat istuneet. Kaikkea ei edes tiedosta, mutta ehkä ne sitten alitajuisesti luovat sen toismaailmallisen ja vinksahtaneen tunnelman, joka palkitsee ja vetää puoleensa kerta toisensa jälkeen. Hieman samaa lähestymistapaa oli It Follows -elokuvassa, jossa oli sekoitettu retroa että nykyaikaa, jolloin elokuvan tapahtuma-aika ja paikka olivat hyvin epämääräisiä, lähes unenomaisia ja epätodellisia. Jumpscareja nyt pystyy väsäämään kuka vaan, mutta luopa elokuvaan selittämätön ilmapiiri, joka kihelmöi selkärangassa ja on kuin kivi kengässä. Ei siihen moni pysty. "Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua." |