Pablo Honey 23.10.2017 19:44:39 | |
---|
Tervehdys toverit. Euroopasta ei tahdo löytyä himoitsemaani soitinta joten olen ajatellut lähteä merta edemmäs kalaan. Miten nuo verot ja tullit toimivat käytetyn soittimen kanssa. Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon ettei tule ikäviä yllätyksiä? |
Bluesmies 23.10.2017 19:56:03 | |
---|
Pablo Honey: Tervehdys toverit. Euroopasta ei tahdo löytyä himoitsemaani soitinta joten olen ajatellut lähteä merta edemmäs kalaan. Miten nuo verot ja tullit toimivat käytetyn soittimen kanssa. Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon ettei tule ikäviä yllätyksiä? No sinulle tulee ilmoitus, että tavarasi on tullissa ja että maksa XXX summa, niin saat tavaran. Sitten teet maksun netissä ja that's it. Kannattaa sitten varautua siihen, että tullimaksut eivät ole aivan halpoja. Esim. 3000 euron sähkökitaran päälle tulee tullimaksuja sellainen tuhat euroa. |
fox 23.10.2017 20:11:39 | |
---|
Kannattaa selvitellä myös ne lähetyskulut, sikäli mikäli ylipäänsä se myyjäpuoli suostuu Eurooppaan lähettelemään. Kaikki eivät toimittele ulkomaille. Ja tosiaan, ne lähetyskulut saattavat tulla yllärinä, vallankin hieman kookkaamman soittimen osalta. Itse en muutamaan vuoteen ole tuolta merten takaa mitään hommaillut, soittimen osia tahi soittimia, mutta "ennen muinoin" halvin oli USPS elikkäs posti. FedEx muistaakseni oli "seuraavaksi edullisin" mutta kuitenkin jo paljon kalliimpi. Ostovaiheessa kannattaa asiasta huolella jutella myyjän kanssa. |
Silver Mica 23.10.2017 20:36:28 | |
---|
Maksettavaksi tulevat tulli ja ALV. Käytännössä hintaa tulee lisää siis noin kolmasosa alkuperäisen päälle, kuten aikaisemmin todettiin. Ota huomioon myös se, että ALV maksetaan myös lähetyskuluista. |
Shredator 23.10.2017 21:37:20 | |
---|
milahtee: ALV maksetaan myös lähetyskuluista. ...mikä on kyllä aivan käsittämätöntä bullshittiä. Minkä sormet heittää, sen wahi peittää |
velipekka 23.10.2017 21:40:12 | |
---|
|
tuskiz 23.10.2017 21:44:37 | |
---|
Älä tilaa, ei kannata. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. |
zedder 23.10.2017 22:01:07 | |
---|
Oman lisähauskuutensa hommaan tuo vuoden alussa voimaan tullut CITES-pykälien tiukennus, jonka vuoksi esim. jotkin liikkeet eivät suostu toimittamaan lainkaan käytettyjä ruusupuuotelautaisia kitaroita Eurooppaan. Niille kun pitäisi olla asianmukaiset todistukset silloin kun ylitetään tullirajoja. Joitakin takavarikkoja on ilmeisesti suoritettu, muttei varmaankaan vielä Suomessa. -- Yleensä Ebay-ilmoituksessa lukee ihan selvästi että mihin toimittavat ja mihin hintaan. Jos myyja on mukana Global shipping program-palvelussa on homma sikäli helpompi että kun summan on maksanut ei enää tarvitse huolehtia Suoman tulleista ja alveista. Ne asiat hoitaa silloin myyjä/kuriirifirma. Jonkin verran kalliimmaksi tuo kaiketi tulee verrattuna siihen jos itse hoitaa byrokratian, mutta eipähän tarvitse miettiä kokonaissummaa tuotteen maksamisen jälkeen. -- Jos kuitenkin päätyy sellaiseen ratkaisuun että tilaa soittopelin sellaiselta myyjältä joka ei ole mukana GSP:ssä, niiin silloin tullin kanssa asiointi jää omalle kontolle. Mitään valmista laskuahan sieltä päin ei tule vaan dokumentti joka lähinnä identifioi lähetyksen. Eli itse pitää täytellä sähköinen lomake tiedossaan olevien summien ja tuotteeen tietojen pohjalta, joku botti sitten ynnäilee maksettavan summan ja sen hoidettuaan saa posti/kuriirifirma vapauttaa paketin toimitukseen. Jos tuossa koijaa hintojen kanssa niin silloin syyllistyy petokseen... Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista. |
kojones 23.10.2017 22:25:57 | |
---|
Tullin nettipalvelu on tosi mutkaton käyttää, vaikka ilmeisesti Tiedon tekemä onkin. Ei ollenkaan paha jos ensikertalaiselta onnistuu moottoriajoneuvonkin tullaus ihan ongelmitta. Ei siis mitään järkeä maksaa kuriiripalveluille hommasta jonka tekee viidessä minuutissa itsekin. |
AngieRainbow 24.10.2017 00:06:17 | |
---|
Jos menee Jenkkeihin ja ostaa sieltä kitaran. Sitten kun tulee lomalta takaisin Suomeen, niin joutuuko silloin maksamaan kans nuo ALV:it sun muut? What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
p130 24.10.2017 08:06:01 | |
---|
AngieRainbow: Jos menee Jenkkeihin ja ostaa sieltä kitaran. Sitten kun tulee lomalta takaisin Suomeen, niin joutuuko silloin maksamaan kans nuo ALV:it sun muut? Joutuu, jos et satu onnistumaan kitaran muiluttamisessa tullin ohi. Vihreää linjaa laukun kanssa vaan ja naama peruslukemille. Kitaralaukku kyllä on niin huomiotaherättävä että riski kysymyksistä ja paskan osumisesta tuulettimeen on iso. Fender menisi tietenkin purettuna matkalaukkuun, mutta nykyisessä maailmantilanteessa epämääräinen metalli- ja sähkörojukasa kiinnittää varmasti huomion kun laukku läpivalaistaan. Mielikuvitusta käyttämällä rikos onnistunee, mutta Tullissa on nähty kaikki eikä satunnainen matkaaja varmaankaan kykene keksimään mitään uutta. Maksaisin suosiolla maksut. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
Bluesmies 24.10.2017 09:43:33 | |
---|
p130: Joutuu, jos et satu onnistumaan kitaran muiluttamisessa tullin ohi. Vihreää linjaa laukun kanssa vaan ja naama peruslukemille. Kitaralaukku kyllä on niin huomiotaherättävä että riski kysymyksistä ja paskan osumisesta tuulettimeen on iso. Fender menisi tietenkin purettuna matkalaukkuun, mutta nykyisessä maailmantilanteessa epämääräinen metalli- ja sähkörojukasa kiinnittää varmasti huomion kun laukku läpivalaistaan. Mielikuvitusta käyttämällä rikos onnistunee, mutta Tullissa on nähty kaikki eikä satunnainen matkaaja varmaankaan kykene keksimään mitään uutta. Maksaisin suosiolla maksut. Ei todellakaan jäisi tullissa kiinni, jos kävelisi kitaralaukun kanssa. Meinaan, että jos se tutkittaisiin, niin jenkeissä jo hintalaput ja kuitit roskiin, niin kukaan ei voi todistaa, että olet ostanut sen jenkeistä. Eli jos käy itse kitaran hakemassa jenkeistä, ei joudu maksamaan tulleja. |
elon arska 24.10.2017 10:11:04 | |
---|
Bluesmies: Ei todellakaan jäisi tullissa kiinni, jos kävelisi kitaralaukun kanssa. Meinaan, että jos se tutkittaisiin, niin jenkeissä jo hintalaput ja kuitit roskiin, niin kukaan ei voi todistaa, että olet ostanut sen jenkeistä. Eli jos käy itse kitaran hakemassa jenkeistä, ei joudu maksamaan tulleja. Olet tainnut hakea kitaran jenkeistä, kun kerran tiedät? Mitesse todistusvastuu menikään, jos tulli ottaa miehen sivuun ja alkaa kyselemään? no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio |
Antti K 24.10.2017 10:14:56 | |
---|
Bluesmies: Ei todellakaan jäisi tullissa kiinni, jos kävelisi kitaralaukun kanssa. Meinaan, että jos se tutkittaisiin, niin jenkeissä jo hintalaput ja kuitit roskiin, niin kukaan ei voi todistaa, että olet ostanut sen jenkeistä. Eli jos käy itse kitaran hakemassa jenkeistä, ei joudu maksamaan tulleja. Mä luulen, että se todistustaakka olisi sinulla eli jollain tavalla sinun pitäisi vakuuttaa tullimies siitä, että soitin oli sinulla mukana jo Jenkkilään mennessäsi. Muussa tapauksessa se katsotaan auttamatta EU-alueen ulkopuolelta tuoduksi ja tullataan ja verotetaan sen mukaisesti. |
Bluesmies: Ei todellakaan jäisi tullissa kiinni, jos kävelisi kitaralaukun kanssa. Meinaan, että jos se tutkittaisiin, niin jenkeissä jo hintalaput ja kuitit roskiin, niin kukaan ei voi todistaa, että olet ostanut sen jenkeistä. Eli jos käy itse kitaran hakemassa jenkeistä, ei joudu maksamaan tulleja. Kitara pitäisi olla ilmoitettuna jo tullessa. Long live the King of Mercy |
Tomtom 24.10.2017 10:35:14 | |
---|
Viepi tyhjän laukun ja ottaa ihanan lähtövalokuvan perheen kanssa lentokentällä lähtötohinoista? "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
Stone 24.10.2017 11:16:31 | |
---|
Tomtom: Viepi tyhjän laukun ja ottaa ihanan lähtövalokuvan perheen kanssa lentokentällä lähtötohinoista? :D :D Nyt on hyvä meininki! "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
Laulava Kylätohtori 24.10.2017 11:18:50 | |
---|
Entäs sitten, kun kysytään, miksi vie kitaran Jenkkilään? Saa alka selvittämään, ettei ole menossa töihin sinne. Ja olisiko niin, että jos teet reissun Jenkkilään, niin sun pitää ilmoittaa siitä kitarasta jo viedessä. Ja jos ei ole ilmoitettu, niin vähän luulen, kuten joku jo sanoikin, että sitten se katsotaan Jenkkilästä hankituksi ja maksetaan vaaditut maksut. Näin joku väitti, en tiedä, onko totta. Kannattaa katsoa niitä rajalla ohjelmia. Ei se nyt ihan niin helppoa ole, että hävittää lappuset ja selittää jonkun typerän teorian. Todistusvastuu on asiakkaalla, ei tullilla. Tulli, kun on siitä vittumainen, että siellä ei välttämättä uskota kaikkia nerokkaita selityksiä, joita niille kerrotaan. More is less. |
Welho-77 24.10.2017 11:52:47 (muokattu 24.10.2017 15:01:08) | |
---|
Juu, luulevat että menet töihin sinne. Voivat myös tarkastaa vireen. Jos on Dropped D Landolassa, niin auta armias! Edit. Viesti sisälsi vitsin. Ne ei oikeesti katso virettä. Long live the King of Mercy |
Laulava Kylätohtori 24.10.2017 12:12:46 | |
---|
Welho-77: Juu, luulevat että menet töihin sinne. Voivat myös tarkastaa vireen. Jos on Dropped D Landolassa, niin auta armias! Kyllä ne tarkistaa mahdollisia töihinmenoja todella tarkalla kädellä. Juuri tuli jossain näissä Rajalla ohjelmissa bändistä, joka oli menossa Jenkkeihin studioon. Kyllä sitä aika tarkkaan syynättiin, onko tyypit menossa todella studioon palkatta, vai maksaako joku heille mahdollisesti jotain, jolloin tarvitaan työluvat ym. Ihme nassutusta taas, vaikka et selvästi tajua (tästäkään) asiasta yhtään mitään. :) Mutta toki kannattaa kuvitella, että joku typerä itse keksitty selitys pelastaa kaikesta ja ihmetellä sitten tullissa, kun ei mennytkään kuten piti. More is less. |