Aihe: pienen putkivahvistimen teko
1 2 3
wuchi
14.06.2004 15:15:38
Rakentelin tuollaisen Ural Tonen ja en voi muuta kuin kehua. Pääteputkina on EL34 ja 6V6, muita putkia en ole vielä ehtinyt testaamaan.

Mulla on siinä samat putket. Kunhan olen saanut kuristimen laitettua, ajattelin kokeilla KT66 ja 6550 -putkia. Mut 6V6:n äänestä pidän tosi paljon.

Rakentelin vahvistimen combo-malliseksi ja testasin siihen neljää erilaista kaiutinelementtiä:
Jensenin C10R, Celestionin G12T?, jotain halpis instrumenttikaiutinta (bebeck?) ja Fenderin halpis bassovahvistimesta irroitettua 10" kaiutinta.

Mä ajattelin laittaa tohon 2 x 10" kaappiin jensenin P10R ja C10R:n. Jospa ne ei kahdestaan alkais heti "pieremään" :)
Celestionin V30:n kautta ainakin lähtee hyvät soundit.

Mitään suurempia modauksia en ole vielä kaivannut vahvistimeen, Virtakytkimen vaihdoin "vintage" malliseen metallinuppiseen kytkimeen ja putkille laitoin jousikiinnikkeet. Tarkoitus olisi lisätä vielä stand-by kytkin ja jousikaiku voisi olla myös kova sana.

Mikä tasasuuntaajaputki sulla on? Tai oletko kokeillut muilla kun sillä mikä tuli mukana? mua kiinnostais tietää miten paljon se 1. asteen vahvistus nostaa etuasteen gainia. ja lähinnä mietityttää että irtoko sitten vielä puhtaat. No kokeilemalla selviää.
"..tännehän mahtuu ku vanhaan rakennukseen."
k_laakso
14.06.2004 18:10:30
No kokeilemalla selviää.

Tai Mikolta kysymällä ;)
"Do you trust who I trust me, myself and I."
wuchi
14.06.2004 18:28:25
Tai Mikolta kysymällä ;)

Itseasias kysyinkin jo, mutta nää on niin henkisiä asioita että, toisen ihmisen on vaikea kertoa miltä se sitten kuulostaa :)
lexa53
15.06.2004 08:50:54

Mikä tasasuuntaajaputki sulla on? Tai oletko kokeillut muilla kun sillä mikä tuli mukana? mua kiinnostais tietää miten paljon se 1. asteen vahvistus nostaa etuasteen gainia. ja lähinnä mietityttää että irtoko sitten vielä puhtaat. No kokeilemalla selviää.

En ole vielä muita kokeillut, kuin sitä mikä tuli mukana, näin kesällä on muka aina niin kiire, mutta syksyllä ehtii taas kunnolla testailla tuohon vahvistimeen eri juttuja ja kikkoja.
Kerroit tekeväsi 2x10" kaapin, olisiko sullla tarvetta tuollaiselle Jensenin C10R elementille? Multa löytyisi tuollainen uusi elementti sopuhinnalla (käytetty vain pieni hetki "Ural Tone kokeilussa"), ja tehotkin tuossa varmaan alkaa riittämään kun kaiuttimia laittaa useamman.
K100#9
wuchi
15.06.2004 10:52:39
Kerroit tekeväsi 2x10" kaapin, olisiko sullla tarvetta tuollaiselle Jensenin C10R elementille? Multa löytyisi tuollainen uusi elementti sopuhinnalla (käytetty vain pieni hetki "Ural Tone kokeilussa"), ja tehotkin tuossa varmaan alkaa riittämään kun kaiuttimia laittaa useamman.

Kiitos tarjouksesta, mutta olen jo kauppoja tehny noista elementeistä :) Mäkin ymmärsin et yksinään toi C10R on vähän liian onneton, vaikka tehonkesto siinäkin tais olla 25W.

Olen yrittänyt metsästää ritilää tohon uraltonen takalevyyn. Ei tahdo löytyä. Auton maskiin käytettävää alumiiniverkkoa on, mutta on kallista. Tarttee varmaan tarkastaa noita grilliritilöitä..:)
maza
15.06.2004 11:34:26

Ookste missä tehny koteloita?

Kun kukaan ei kommentoi mun hienoo uutta styrkkarii muissa threadeissa niin mainostetaan tässäki: http://maza.fi/pics/6ak6/ . Mahtava 2-wattinen 6AK6-push-pull pääte, Matchless DC-30:n etuaste ja Vox AC-15:n vaiheenkääntäjä.. x)
wuchi
15.06.2004 14:11:36
Ookste missä tehny koteloita?

Ihan itte koitan vääntää vanerista :) Nupin koteloa väsään ihan omasta päästä, mutta kaappi on kopio tonetubbyn vastaavasta.

Kun kukaan ei kommentoi mun hienoo uutta styrkkarii muissa threadeissa niin mainostetaan tässäki: http://maza.fi/pics/6ak6/ . Mahtava 2-wattinen 6AK6-push-pull pääte, Matchless DC-30:n etuaste ja Vox AC-15:n vaiheenkääntäjä.. x)

Komia on. Minkäs tyyppistä äänenpainetta se puskee ulos?
Ootko ite kehittänyt idean? Ootko muita rakennellu?
maza
16.06.2004 19:03:21

Joo, eli siis etuasteessa on EF86-pentodi, ECC83 tosiaan vaiheenkääntäjänä ja päätteessä ne 6AK6:t (7-pinnisessä kannassa).

Testailtiin eilen treenikämpällä skeban ja Marsun 4x12 kaapin kanssa. Möykkää lähti sen verran että huutaa piti jos soiton päälle halusi itseään ilmaista. Ja ilmeisesti myös soundi oli aika hyvä, sillä kitaristi halus värkin mukaansa huomisiin äänityssessioihin x) Kieltämättä kyllä tuo soundi sai meikäläisenkin naamalle aikamoisen hymynkareen :)

Tein pientä hienosäätöä tänään; lisäsin bias-potikat kummallekin pääteputkelle kuten myös pentodi/triodikytkimen. Rokkaa kyllä kieltämättä varsin hurjasti. Täytyy tosin kokeilla jossain vaiheessa jotain pienitehoisempaa vehjettä, tästä lähtee ihan liikaa mekkalaa.
klobasa
30.07.2006 17:41:44
Onko jossain myytävänä AC15 tai AC30 koneisiin perustuvia rakennussarjoja? Jos on niin urlia, kiitos!
niskel
30.07.2006 18:13:11
"Solid-state - a component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad..." - Randall Aiken
Vasu
30.07.2006 19:31:46 (muokattu 30.07.2006 19:52:25)
Jos oikein Vox AC30 kloonia meinataan tehdä niin on haastetta kyllin. http://www.vintageamps.com/va/vox/chromed_ac30.html
Ei taida valmiita kittejä löytyä noihin mutta chassiksia löytyy paristakin paikasta.
http://www.hatcheramps.com/products.asp?id=11 toi on yksi.
lumikitara
19.11.2014 22:28:24
Kaivellaanpas vanhoja.

Kiinnostaisi tehdä jossain vaiheessa itsekin tuommoinen. Maza, onko sinulla vielä nuo skemat tallessa? Linkki ei vienyt perille.

maza:

uusiipe
20.11.2014 09:06:28 (muokattu 20.11.2014 09:25:58)
lumikitara: Kaivellaanpas vanhoja.

Kiinnostaisi tehdä jossain vaiheessa itsekin tuommoinen. Maza, onko sinulla vielä nuo skemat tallessa? Linkki ei vienyt perille.

En oo Maza, mutta mulla on käytössä vähän sama setuppi EF86->12AT7->6L6GC push-pull.
Tuloaste EF86 perus vox/matchless kytkentä sillä erolla, että led-biasoitu ja äänenvoimakkuudensäätimenä toimii grid2:n säätövastus, joka samalla on kompressio (squish) säätö. Tuloasteen kytkentäkonkan arvon valinta kiertokytkimellä = bassosäätö. Tuloasteen ja vaiheenkääntäjän välissä yksinkertainen treblebleederi = diskanttisäätö.
Vaiheenkääntäjä Fender bassmanista 12AT7:llä preesenssäädöllä. NFB vastuksessa 100pf ohituskonkka.
Pääteputkivalinnassa monenmonen kokeilun jälkeen päädyin 6L6GC triodikytketty p-p, joka 450V B+ ja fixed biaksella antaa noin 15W, mikä riittää mulle.

Tykkään sellaisesta pyöreästä kermaisesta putkisoundista, mistä syystä 12AT7 ja pääteputkien triodikytkentä. EF86 puolestaan antaa napakkuutta ja dynamiikkaa. Squish-säädöstä tykkään myös kovasti. Mainittakoon, että vahvistimen edessä on multieffe, jonka lähtösignaalitaso lienee jotain 500mV luokkaa. Effe myös hoitaa säröt.

Matchlessin ja bassmanin skemat löytyy netistä. Pääteputkien triodikytkennässä päädyin jättämään suojahilavastukset pois. Ei varmaan terveellistä sillöin, kun putkia ajetaan kovaa, mutta ylämiddle on jotenkin eloisampi ilman niitä. Ulostulomuuntaja on vanhasta 60-luvun Hagström-bassovahvarista, joka vaihtoehdoista, jotka käytettävissä oli, on soundiltaan täyteläisin.

EDIT : Jos pariwattiseksi modaisin, niin korvaisin vaiheenkääntäjän ja pääteputket kahdella ECL82:lla. Pentodit triodikytkettynä.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
lumikitara
24.11.2014 12:19:44 (muokattu 24.11.2014 12:29:31)
Kiitos uusiipe. Kovin paljoa ei ole vielä kokemusta ja aikakin rakenteluun on kortilla, mutta tässä hiljoksiin...
Kytkentöjä tosiaan löytyy pilvin pimein ja niistähän voi yhdistellä ,se jotenkin onnistuu jo. Lisätyötä teettää kun joutuu sumplimaan itse layoutin. Layout piirustuksia löytyy vähemmän, siis muista kuin noista yleisimmistä vahvistimista.

Mutta voipa noita yleisimpien vahvistintyyppien layouteja käyttää suunnittelun pohjana.
Aikaahan se ottaa tietty kun ei ole terävä pää :)

Ecl82 putkia ei mulla ole, Ecl80 on pari. Lienee suunnilleen vastaava? 6ak6 tötteröitä on sitten reilummin.
Ef86 putkiloita ei myöskään ole laatikossa, mutta oktaalikantaisia 6sj7(wgt) on reilusti. 6as6 pentodeja on myös jemmassa. (Yhden Octal Onen 6sj7:lla tein viimeksi ja hyväktähän tuo kuulostaa 6v6 putken kera).
Vaiheenkääntäjänä voisin kokeilla 6sl7 ja 6sn7 putkia.
Tässön kyllä pari muuta projektia ollut suunnittelun alla ja komponentitkin on jo hommattu. Saapa nähdä vaikka tällä vuosikymmenellä pääsee tähänkin käsiksi :)
uusiipe
26.11.2014 09:17:52 (muokattu 26.11.2014 09:22:32)
ECL80:n ongelma on, että triodilla ja pentodilla on yhteinen katodi. Sehän on aika pitkälle suunniteltu pelkästään single-ended käyttöön. Olen tosin tehnyt yhden kokeilun, jossa käytin kahdesta ECL80:stä pelkästään pentodipuolia p-p kytkennässä (triodipuolien hilat ja anodit kytketty maihin) ja se on ainoa kerta, kun olen kuullut muutamawattisesta todellista ison vahvistimen soundia! Sopivalla kaiuttimella tietty. Kyllähän ECL80:llekin löytyy p-p skemoja, mutta en ole niitä testaillut.

EF86:ssa olen ollut havaitsevinani hieman enemmän dynamiikkaa, kuin oktaalipentodeissa. Oktaalitriodien kanssa mulla on ollut ongelmia mikrofonisuuden kanssa, mikä toki on saattanut johtua huonoista putkiyksilöistä.
lumikitara
04.12.2014 00:37:27
uusiipe: En oo Maza, mutta mulla on käytössä vähän sama setuppi EF86->12AT7->6L6GC push-pull.
Tuloaste EF86 perus vox/matchless kytkentä sillä erolla, että led-biasoitu ja äänenvoimakkuudensäätimenä toimii grid2:n säätövastus, joka samalla on kompressio (squish) säätö.

Jotenkin näin kuin tässä?
http://i49.photobucket.com/albums/f267/ZOEnIain/EF86variscreen.png

uusiipe: Tuloasteen kytkentäkonkan arvon valinta kiertokytkimellä = bassosäätö. Tuloasteen ja vaiheenkääntäjän välissä yksinkertainen treblebleederi = diskanttisäätö.
Vaiheenkääntäjä Fender bassmanista 12AT7:llä preesenssäädöllä. NFB vastuksessa 100pf ohituskonkka.
Pääteputkivalinnassa monenmonen kokeilun jälkeen päädyin 6L6GC triodikytketty p-p, joka 450V B+ ja fixed biaksella antaa noin 15W, mikä riittää mulle.

Tykkään sellaisesta pyöreästä kermaisesta putkisoundista, mistä syystä 12AT7 ja pääteputkien triodikytkentä. EF86 puolestaan antaa napakkuutta ja dynamiikkaa. Squish-säädöstä tykkään myös kovasti. Mainittakoon, että vahvistimen edessä on multieffe, jonka lähtösignaalitaso lienee jotain 500mV luokkaa. Effe myös hoitaa säröt.

Matchlessin ja bassmanin skemat löytyy netistä. Pääteputkien triodikytkennässä päädyin jättämään suojahilavastukset pois. Ei varmaan terveellistä sillöin, kun putkia ajetaan kovaa, mutta ylämiddle on jotenkin eloisampi ilman niitä. Ulostulomuuntaja on vanhasta 60-luvun Hagström-bassovahvarista, joka vaihtoehdoista, jotka käytettävissä oli, on soundiltaan täyteläisin.

EDIT : Jos pariwattiseksi modaisin, niin korvaisin vaiheenkääntäjän ja pääteputket kahdella ECL82:lla. Pentodit triodikytkettynä.

Kiitos vinkeistä. Pitää ehkä joskus kokeilla.
uusiipe
05.12.2014 00:49:22
lumikitara: Jotenkin näin kuin tässä?
http://i49.photobucket.com/albums/f267/ZOEnIain/EF86variscreen.png

Jep. Juuri tuollainen kytkentä. Etusessa on output level säätö, jolla hoidetaan se säätöalue, johon variscreen ei yllä. Sehän ei tuolla potikan arvolla kokonaan hiljennä EF86:tta.
lumikitara
05.12.2014 15:35:33 (muokattu 05.12.2014 17:06:12)
uusiipe: Jep. Juuri tuollainen kytkentä. Etusessa on output level säätö, jolla hoidetaan se säätöalue, johon variscreen ei yllä. Sehän ei tuolla potikan arvolla kokonaan hiljennä EF86:tta.

Tämä variscreenhän on tosi hyvä. Kokeilin tuohon octal one-mukaelmaan ja kyllä toimii. Teki soundille hyvää. Ledi-bias:ia en vielä laittanut kun ei ollut jemmassa punaisia, 3-värisiä olisi, mutta pitänee laittaa punainen.

Tuolla linkitetyn kuvan foorumilla taisivat sanoa että ledi auttaa variscreen säätöä toimimaan paremmin, sen näkee sitten.

Laitoin 254k kitarapotikan, isompia olisi ollut 10A kestoisia. Mutta jospa se 55 voltin G2 jännite jäisi tuon 0.1 uF/400V taakse, näin ainakin mittarilla näytti.

Edit. Pittää vielä vaihtaa takaisin tuo alkuperäinen 0.047uF konkka.

Kytkennässä on 6SJ7(WGT)ja 6V6GT. Tuloputken anodilla n89v ja screen 55v. Jenkkilän pojat pitäytyy originaali vastuksissa ja silloin voltit anodilla 100+ Ja screen n18-25v.
uusiipe
06.12.2014 03:58:02
lumikitara: ...Tuolla linkitetyn kuvan foorumilla taisivat sanoa että ledi auttaa variscreen säätöä toimimaan paremmin, sen näkee sitten.

Pitää paikkansa, se voimistaa efektiä.

Laitoin 254k kitarapotikan, isompia olisi ollut 10A kestoisia. Mutta jospa se 55 voltin G2 jännite jäisi tuon 0.1 uF/400V taakse, näin ainakin mittarilla näytti.

Kondensaattori ei päästä läpi DC:tä, jolloin potikka on kokonaan maapotentiaalissa. Sen yli kulkeva virta on milliampeeriluokkaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)