guitargirl 26.11.2002 09:21:31 | |
---|
Ehkä väärä palsta, mut täältä saa ainakin asiantuntevia neuvoja... Eli oon innostunu nyt käyttää capoo silloin ku sävelkorkeus tuntuu ei-niin-sopivalta ja transponointi tekis soinnuista turhan työläitä... pienikin sävelkorkeuden muuttaminen tekee joskus ihmeitä. Mulla on tällä hetkellä aika surkee capo, sellainen muovinen, joka pitää puristaa kaulan ympärille. Millainen kantsis hankkia? Oon nähny sellaisia metallisia (jois on tietty se kumi sisäpuolella) "klipsi"-mallisia, eli niitä, mikä on vähän ku pyykkipoika (paitsi et pyykkipojalla ei oo mitän tekemistä kitaran kanssa)... Onks sellanen hyvä ja mitäköhän ne mahtaa maksaa? Millaiseen tarkotukseen capoo yleensä käytetään ja miten korkeelle kaulaan sen voi laittaa? Tosin mun järkikin sanoo, et jos sen laittaa kovin korkeelle, ei soinnut soi kovin vapaasti... Kaipailen viisailta hyviä neuvoja. :) |
Chemo 26.11.2002 09:34:28 | |
---|
Mulla on tuommoinen Dunlopin liipasincapo, ja se sopii vallan mainiosti ainakin mun Les Paulille ja Stratolle. Sitä suosittelen, se on halvahko, helppo ja nopea käyttää (tärkeää jos käytät keikalla!). En ole itse tarvinnut muunmallisten capojen säätöominaisuuksia, eli tuo on minulle aika optimi. Löytynee miltei jokaisesta vähänkin paremmasta liikkeestä, nykyhintoja en tiedä, mutta arvelisin sen maksavan jotain parisenkymppiä uutta rahaa. Voit kyllä laittaa capon ylemmäksikin, ei sitä mikään laki kiellä. Hienovirityksen on tosin tällöin oltava aika tarkasti kohdallaan, ettei kitara soi epävireisesti. |
poppamies 26.11.2002 10:31:21 | |
---|
Ehkä väärä palsta, mut täältä saa ainakin asiantuntevia neuvoja... Eli oon innostunu nyt käyttää capoo silloin ku sävelkorkeus tuntuu ei-niin-sopivalta ja transponointi tekis soinnuista turhan työläitä... pienikin sävelkorkeuden muuttaminen tekee joskus ihmeitä. Mulla on tällä hetkellä aika surkee capo, sellainen muovinen, joka pitää puristaa kaulan ympärille. Millainen kantsis hankkia? Oon nähny sellaisia metallisia (jois on tietty se kumi sisäpuolella) "klipsi"-mallisia, eli niitä, mikä on vähän ku pyykkipoika (paitsi et pyykkipojalla ei oo mitän tekemistä kitaran kanssa)... Onks sellanen hyvä ja mitäköhän ne mahtaa maksaa? Millaiseen tarkotukseen capoo yleensä käytetään ja miten korkeelle kaulaan sen voi laittaa? Tosin mun järkikin sanoo, et jos sen laittaa kovin korkeelle, ei soinnut soi kovin vapaasti... Kaipailen viisailta hyviä neuvoja. :) Muuta neuovoa en voi antaa kuin että tuo mainitsemasi, "pyykkipoikamallinen", "clipsimallinen" liipasimella(musta) toimii hyvin ja on todennäköisesti paras malli mitä markkinoilta löytyy. Maksaa ehkä 20 euro tai jotain mutta on kyllä sen arvoinen. |
Don Angelo 26.11.2002 11:13:18 | |
---|
Capo di tutti capi. Italiasta. |
Zarmo 26.11.2002 11:49:01 | |
---|
Joku Scubb tai jokin sen tapainen merkki on hyvä. Ainakin akustisessa tarvitsee kunnon kapon. Sähkis toimii melkein millä vaan. |
Jusstus 26.11.2002 12:19:20 | |
---|
Mulla on tuommoinen Dunlopin liipasincapo Joo, määki sijoitin rahani tohon Dunloppiin aikoinaan ja kyllä se on ollu hintansa väärti. Nopea ja varma. Ei särise kielet sähkiksessä eikä akustisessakaan... |
vale 26.11.2002 12:35:04 | |
---|
Joo, määki sijoitin rahani tohon Dunloppiin aikoinaan ja kyllä se on ollu hintansa väärti. Nopea ja varma. Ei särise kielet sähkiksessä eikä akustisessakaan... Jees.. Dunlop on kovasana. Hintansa väärti juttu joka toimii... Suosittelen sitä.
|
Jester 26.11.2002 12:43:38 | |
---|
Joo, määki sijoitin rahani tohon Dunloppiin aikoinaan ja kyllä se on ollu hintansa väärti. Nopea ja varma. Ei särise kielet sähkiksessä eikä akustisessakaan... Mulle on varmaan tullu taas joku "maanantaimalli", koska mulla matala E (se paksu) särisee lähes poikkeuksetta PRS:sä (wide thin, kielet: 09-46) ja Jacksoneissa (samat kielet, mutta hiukan tukevampi kaula)
|
MacGyver 26.11.2002 13:04:56 | |
---|
Joku Scubb tai jokin sen tapainen merkki on hyvä. Ainakin akustisessa tarvitsee kunnon kapon. Sähkis toimii melkein millä vaan. Shubb. Shubbilta löytyy erittäin laadukkaita ruuvikapoja, ja jossain plussamallissa on vielä kitkaa vähentävät rullatkin. Kaiketi. Hintaa tosin voi olla joku 25€. Itsellä on Jim Dunlopin remmikapo, ja minä pärjään sillä ihan mainiosti, en kuitenkaan käytä sitä kovin paljoa. Sen verran kuitenkin, että on tulossa myös samanlainen klassiselle. -MacGyver |
guitargirl 26.11.2002 14:32:19 | |
---|
Joo. Mun varmaan kantsii päätyä tohon Dunloppiin (suomalaisittain), jos se kerran on suht helppokäyttöinen ja vielä ihan sopiva akustiseen. Kiitti. :) |
MacGyver 26.11.2002 15:37:37 | |
---|
Joo. Mun varmaan kantsii päätyä tohon Dunloppiin (suomalaisittain), jos se kerran on suht helppokäyttöinen ja vielä ihan sopiva akustiseen. Kiitti. :) Dunlopilla vaan sattuu olemaan ihan hillitön määrä erilaisia kapoja. Dunlophan valmistaa liipaisin-, remmi- ja elastokapoja, ja kaikilla on omat hyvät puolensa. Itse päätyisin luultavasti Shubbiin, jos käyttäisin kapoa ahkerasti. http://www.jimdunlop.com/capos/capos.htmlhttp://www.shubb.com/capos/index.htm -MacGyver |
Brownie 19.10.2017 08:20:17 | |
---|
En ole ikinä ymmärtänyt mikä idea on capossa. |
Jarmo_S 19.10.2017 09:40:10 (muokattu 19.10.2017 10:10:04) | |
---|
Brownie: En ole ikinä ymmärtänyt mikä idea on capossa. Säestätkö itseäsi tai muita? Kitaralle hyviä sävellajeja ovat G,C,D,A,E duurit ja Am sekä Em mollit. Mahdollisesti vielä Hm,F ja Dm menevät suhteellisen helposti. En puhu mistään kevytsoittoisesta ohutkielisestä sähkiksestä vaan normaalista akustisesta kitarasta. 1. Noilla varmaan voi omaan äänialaansa laulun transponoida. Suoraan nuoteista sitten capolla hoituu kaikki muut sävellajit ja noistakin osa paljon paremmin. 2. Saat avoimet soinnut ja kitarasävellajeista tutut trikit käyttöösi muihin sävellajeihin. Capon käyttö vaatii paljon opettelua kunkin nauhan kohdalta. Itse juuri opettelen uudestaan 5. nauhan käyttöä täydentämään re-entrant ukulelen opiskeluani. Suosittelen sinulle vaikkapa kolmannen nauhan opiskelua b-sävellajien soittamiseen noin niiinkuin lähtökohtana. Siitä se lähtee :) Esimerkiksi Shubb on hyvä, näppärä ja laadukas capo. Omistan sellaisen sekä klassiseen että teräskieliseen kitaraani. |
pliksu 19.10.2017 11:30:35 (muokattu 19.10.2017 11:33:07) | |
---|
Säädettävä capo paras capo. Liikaa kinnaava, ei-säädettävä kapo, on omiaan jäytämään nauhoja. Myös hienovire paranee, kun kieliä ei paineta otelautaan luonnottamalla voimalla. -- If no one used capos, my income from fretwork would drop at least 60 percent. The more you use a capo, the more damage it does to the frets. As the capo clamps down on the strings, it smashes the strings into the frets and much harder than if you were to play a chord. As a result, frets begin to flatten and develop pits and dents. https://www.premierguitar.com/artic … s/Understanding_Frets_and_Fret_WearAnd there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind. |
Guitarfreak 19.10.2017 12:13:34 | |
---|
Brownie: En ole ikinä ymmärtänyt mikä idea on capossa. Ihan jees nosto 15v ketjulle. Lelut kallistuu - äijät rapistuu |
Huomio kaulan radius. Jos radius 7,25 niin jotkut capot eivät paina e-kieliä tarpeeksi vaan ne rämisevät. |
basisti1971 20.10.2017 07:28:13 | |
---|
Moi. Guitarfreak: Ihan jees nosto 15v ketjulle. Totta, ja vaikka hetken näyttikin siltä että nekroansa huomattiin, jonkinasteista onnistumistakin on havaittavissa :D. T:Samuli |
pliksu 20.10.2017 10:21:46 | |
---|
basisti1971: Totta, ja vaikka hetken näyttikin siltä että nekroansa huomattiin, jonkinasteista onnistumistakin on havaittavissa :D. Hyvä että sinä se olet aina huomauttamassa näistä onnistumisista, jotta saadaan pidettyä lanka elossa :----) And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind. |
Guitarfreak 20.10.2017 17:29:38 | |
---|
basisti1971: Moi.
Totta, ja vaikka hetken näyttikin siltä että nekroansa huomattiin, jonkinasteista onnistumistakin on havaittavissa :D. T:Samuli Mulla oli akkarille schubbin capo ja se oli kyllä hyvä. Helppokäyttöinen ja tukeva vaikka olikin simppeli. Lelut kallistuu - äijät rapistuu |
WanhaWetäjä 21.10.2017 11:18:24 | |
---|
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |