Aihe: Halvemmat "ES-335":et
1 2 3 4 544 45 46 47 48 49 50
Muovinen
31.03.2017 12:52:16

superfly: Sori, nyt meni multa ohi. Mulla on semmonen kokemus noista vehkeistä että heti kun niille näyttää säröspedua niin alkaa kiertämään, laadusta sitten riippuu onko se hallittua vai ei. Paljon herkemmin kiertää kuin lankku.

Sama kokemus täälläkin.
Tomtom
31.03.2017 12:58:50
Kyllähän semihallitsematon tai just siinä "hallitsemattomuuden rajalla häilyvä" kierto on olennainen osa 335:sta sähköillä soitettaessa..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
mpekkanen
31.03.2017 14:47:47 (muokattu 31.03.2017 16:41:18)
Tuo oma Höfner ei ehkä kuulu ihan tuohon kaikista halvimmat ES-335 kastiin. Sitä en ole myöskään koskaa soittanut särösoundeilla kun on siis tehty ihan toisenlaiseen soittoon ja äänimaisemaan. En osaa sanoa sen kiertoherkkyydestä. Luultavasti kiertää kuitenkin helpommin kuin lankku kitara kovemmilla säröillä.

Jos taas puhutaan ihan oikeasti edullisista ES-335 kitaroista, niin itse kokeilin eräällä kaverilla joskus 2006 tai 2007 sellaista Harley Benton ES-335 kitaraa. Täällä moni tuntuu pitävän kyseistä merkkiä aivan huonona, mutta omakohtainen kokemus on esim. stratocastereista, että monet HB:n straton ovat paljon parempia jopa kuin halvimmat Squier Affinity ja Bullet kitarat. Itsellä oleva HB strato on ainakin.

Tämä kyseinen HB ES-335 kitara oli vanhempaa mallia ja sellaisia ei ole enää Thomannilla. Siinä oli tuo lapa ja mikkikytkimen paikat enemmän kuin normaalissa Gibsonissakin. Mielestäni kitara oli varsin hyvä ja taisi silloin maksaa hieman päällä sata euroa. Oli siis todella hyvä ostos ja jos kyseistä kitaraa vertaa vaikka yli tuplasti arvokkaampiin Epiphonen vastaaviin-->Niin laadullisesti eroa ei juurikaan ole.
Virityskoneistot toimi ja kaikki kielet ja nauhat toimi & soi kunnolla. Varmasti mikit vaihtamalla olisi saanut paremman, mutta sen operaation voi tehdä kalliimpiinkin kitaroihin. Kyllä nuo mikit toimi ja olivat ihan ok sellaisessa pienessä roots pohjaisessa särösoitossa ja bluesissa. Kitaran nauhat oli hyvin viimeisteltu ja muutenkin soitin oli ulkoisesti ihan hieno. Jos merkkiä ei olisi tiennyt ja hintaluokkaa, olisi voinut luulla paljonkin kalliimmaksi niin ulkoisesti kuin kokeiltunakin.

Eipä noita ES-335 kitaroita kovinkaan paljoa näy näillä black metal miehillä, että varmaankin se kiertokysymys on sen kitaran eräänlainen ominaisuus ei vika. Näillähän on yleensä soitettu vain sellaista melko pienisäröistä musaa ja tarvittaessa sitä kiertoakin voi käyttää jopa hyväkseen.
Jos tykkää käyttää paljon säröä, niin minusta minkäänlainen Es-335 kitara ei ole silloin oikea valinta. Toki vain oma kokemus ja mielipide.

Nuo uudet HB ES-335 kitarat eivät ole minusta niin hienoja ulkoisesti kuin nuo vanhemmat, jotka ovat lähempänä Gibson kopioita muodoiltaan ja muutenkin. Jos kuitenkin jossain tulee tällainen vanhempi vastaan, niin suosittelen ainakin kokeilemaan. Mikäli on siis tuollaiselle kitaralle tarvetta.
Voihan noissa olla yksilöitäkin, mutta itse olen kokeillut 3 HB kitaraa ja kaikki ovat olleet huomattavasti parempia kuin hinnasta voisi päätellä. kaksi niistä on itsellä vieläkin, eli strato ja resonaattorikitara. Muista HB merkkisistä soittimista ei ole kokemusta, mutta ilmeisesti ovat sitten täysin huonoja kun kaikki niitä niin haukkuu???
Vai onko kohdallani tosiaan käynyt vain hyvä tuuri?

Olen soittanut kitaraa 35 vuotta ja omistanut hyvinkin monenlaisia kitaroita. Niin mallisia kuin hintaisiakin ja ainakin itse kokeilemani HB kitarat ovat hintaisekseen todella hyviä hankintoja. Eivät aitoja Gibsoneita tms. Ovat kuitenkin pienellä rahalla ihan toimivia soittimia ja siis omien kokemusten mukaan jopa parempia kuin monet tunnetummat merkit.
Toisekseen Kiinassa voi sama tehdas tehdä hyvinkin monea kitaraa monille merkeille ja en ihmettelisi vaikka Thomannin oma HB merkki olisi tehty jossain samassa paikassa kuin vaikka Epiphone tai joku muu vastaava, mutta ns. nimekkäämpi ja arvokkaampi soitin. Thomann pystyy myymää noita soittimia noin halvalla, koska tilausmäärät ovat suuret.
Kannattaa ennakkoluulottamasti ainakin kokeilla, mikäli se lavan teksti ei vaikuta siihen soittoon.
Laulava Kylätohtori
31.03.2017 16:31:05
Muovinen: Sama kokemus täälläkin.

Joo, eikös sen ole jo heikkokorvaisempikin tiedemies myöntänyt, että essi kiertää paljon lankkua herkemmin. Siksihän siihen kait lisättiin se palkkikin aikanaan. Se on toisaalta kyllä jännä ominaisuus ja tärkeä osa essin soundia.

Eiköhän Hallukin tämän tiedä, veikkaan ajatusvirhettä tässä kohtaa..

Hallu mainitsi pyöreän attackin. Olisikohan siinä se syy, miksi essit menee aina myyntiin, vaikka toisaalta niistä kovasti pidänkin. Ja olisiko juuri siksi tele paras essi...
Less is more.
Sotakoira Musti
31.03.2017 18:18:52
Tervehdys kaikki!

Mun ensimmäinen oikea kitara on vuonna 1994 Kuopion F-musiikista ostettu Samick san-450 vintage sunburstilla. Parikymmentä vuotta soittelin sillä itsekseni makkarivolyymillä, ja nykyisen bändiproggiksen myötä vanha ruoska on saanut treenisaikaa. Vaikka on centerblock, kiertää kyllä kivasti. Hauska kuitenkin huomata, että 23 vuotta rääkätty soitin on edelleen kuranttia kamaa. Helppo soittaa ja joka kerta kun ottaa käteen, on kuin vanhan ystävän tapaisi. Täydentää mukavasti single coil -osastoa (CV tele ja Riku 360w). On siinä soitin hintansa haukkunut.

Kevätterveisin, Musti
hallu
31.03.2017 19:00:08
No ottamatta kantaa ES335 kiertoherkkyyteen verrattuna lankkukitaraan, haluaisin huomauttaa että vertasin ES335 jazzlootaan eli L5:teen ja halusin tuoda esille näkökohdan että miksi laminaattirakenne on perusteltu keskipalkillisessa kitarassa (muustakin syystä kuin hinnan takia) jossa kiertoherkkyyttä on pyritty vähentämään rakenteellisesti. Niin ei olisi mitään järkeä yrittää keskipalkilla yrittää hillitä kiertoherkkyyttä ja samalla tehdä työtä tyhjäksi laittamalla herkästi soiva (ja siten myös herkemmin kiertävä) kokopuinen kansi. Kokopuinen kansi on sensijaan erittäin perusteltu jazzlootassa, joka siis on kokonaan akustinen (eikä vain puoliksi akustinen) sähkökitara.

Huoh, ilmaisen itseäni huonosti :-(. Kirjoitan liian pitkiä tekstejä ja käytän sekavia ja monimutkaisia lauserakenteita. Ei se kumma ole, että sanomiseni ymmärretään eri tavalla kuin ne ymmärrettäväksi tarkoitin. Mun pitäisi ottaa oppia Timo Soinilta ja keskittyä pudottamaan lyhyitä iskulausetyyppisiä hokemia ja rajuja yleistyksiä. Mustavalkoinen joko/tai toimii paremmin kuin monimerkityksellinen toisaalta/ja toisaalta kommentointi.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
31.03.2017 19:46:16 (muokattu 31.03.2017 19:47:39)
hallu: No ottamatta kantaa ES335 kiertoherkkyyteen verrattuna lankkukitaraan, haluaisin huomauttaa että vertasin ES335 jazzlootaan eli L5:teen ja halusin tuoda esille näkökohdan että miksi laminaattirakenne on perusteltu keskipalkillisessa kitarassa (muustakin syystä kuin hinnan takia) jossa kiertoherkkyyttä on pyritty vähentämään rakenteellisesti. Niin ei olisi mitään järkeä yrittää keskipalkilla yrittää hillitä kiertoherkkyyttä ja samalla tehdä työtä tyhjäksi laittamalla herkästi soiva (ja siten myös herkemmin kiertävä) kokopuinen kansi. Kokopuinen kansi on sensijaan erittäin perusteltu jazzlootassa, joka siis on kokonaan akustinen (eikä vain puoliksi akustinen) sähkökitara.

Huoh, ilmaisen itseäni huonosti :-(. Kirjoitan liian pitkiä tekstejä ja käytän sekavia ja monimutkaisia lauserakenteita. Ei se kumma ole, että sanomiseni ymmärretään eri tavalla kuin ne ymmärrettäväksi tarkoitin. Mun pitäisi ottaa oppia Timo Soinilta ja keskittyä pudottamaan lyhyitä iskulausetyyppisiä hokemia ja rajuja yleistyksiä. Mustavalkoinen joko/tai toimii paremmin kuin monimerkityksellinen toisaalta/ja toisaalta kommentointi.

Höpsis, mehän tässä tyhmiä ollaan. Älä nyt helvetissä ota Soinin ulosannista mallia, se on perseestä ja suunnattu lähinnä älyllisesti rajoittuneille. Juppikootterit, melonit ja appelsiinit. Voi tsiisus, mutta on mies pölhö ja retoriikkansa typerää.

E. Turha tässä on meititellä, vaihdetaan siis yksikön ensimmäiseen...
Less is more.
hallu
31.03.2017 20:36:53
Laulava Kylätohtori: Höpsis, mehän tässä tyhmiä ollaan. Älä nyt helvetissä ota Soinin ulosannista mallia, se on perseestä ja suunnattu lähinnä älyllisesti rajoittuneille. Juppikootterit, melonit ja appelsiinit. Voi tsiisus, mutta on mies pölhö ja retoriikkansa typerää.

E. Turha tässä on meititellä, vaihdetaan siis yksikön ensimmäiseen...

Ei minusta oikeasti Timo Soinia tule :-), olen liian kimuranttinen persoona pelkistääkseni asioita niin paljon. Turhauduin vain omaan ulosantiini kun joudun selittelemään sanomisiani, mutta mitäpä tästä, näillä mennään ja lopulta kummiskin ollaan kaikki kartalla mitä on sanottu ja mitä tarkoitettu :-D.
mpekkanen
31.03.2017 21:07:15
Hallulle voisi sanoa, että jatka vain samaan tyyliin.

Vaikka täällä moni onkin sitä mieltä, ettei liian pitkiä juttuja pitäisi kirjoitella...mahdollisesti siksi, kun itse huudetaan ihan älyttömiä yleistyksiä/mutuilua ja tietysti muutamalla sanalla...
Siltikin, minusta, on mielekkäämpää lukea hieman perusteltua mielipidettä ja ajatusta kuin sellaista muutamien sanojen juttuja.
Eikä se tarkoita sitä, että pitäisi kaikista asioista olla samaa mieltä. Asiosta voi olla mitä mieltä haluaa ja moniin mielipiteisiin vaikuttaa myös musamaku ja soittotyylikin. Toki ikä tuo myös jonkinlaista kokemusta, mutta ei sekään ketään pelkästään viisaammaksi tee.

Jo tuo musamakujen erilaisuus on sellainen, että siksi on minusta monienkin soittamiseen liittyvien asioiden kohdalla parempi hieman valaista tarkemmin miksi on sitä mieltä mitä on.
Varmasti bluesia soittava kitaristi on ES-335 kitaroista toista mieltä kuin jotain Norjan metallia soittava kaveri. Varmaan poikkeuksiakin on, mutta antaa se ainakin jotain suuntaa.
Puhutaan sitten edullisemmista kitaroista taikka hieman kalliimmistakin.
superfly
31.03.2017 22:04:07
Meillä tais nyt mennä lankut, centerblockit ja vanerit jne sekasin vaan tässä :)
Killing internet dragons is serious business!
Pedro de la Helvetto
01.04.2017 03:04:15
Mites toi Swans:ien Gira? Livevolume on bandillä melkoinen, mutta Es355 tuntuu toimivan ? : http://exclaim.ca/images/swans2.jpg
tuskiz
01.04.2017 04:05:09
Pedro de la Helvetto: Mites toi Swans:ien Gira? Livevolume on bandillä melkoinen, mutta Es355 tuntuu toimivan ? : http://exclaim.ca/images/swans2.jpg

Lucille ei kierrä niin helposti, BB King poistatti F-aukot siitä juuri em. syystä.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus sisältää mielipiteen.
Marley
01.04.2017 10:21:31
Eilen olin katsomassa Ellinooran keikkaa, ja oli hauska huomata kun kitaristi soitti melkeinpä suurimmaksi osaksi halvemmilla Esseillä. Eli Epiphonen ES-339 ja saman lafkan Dot brittiväreissä (Union Jack -versio?).

Pitää varmaan katsella taas noita Epiphoneja, kuulostivat hyvältä.
Kefiiri
02.04.2017 11:40:17
superfly: Meillä tais nyt mennä lankut, centerblockit ja vanerit jne sekasin vaan tässä :)

Hallu kirjoittaa yleensä mainiota tekstiä, mutta siinä lankkukohdassa ajatus ei oikein välittynyt tekstin muotoilusta johtuen. Tekevälle sattuu. Kauhea spekulaatio vaan pääsi moisesta syntymään :)
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
02.04.2017 14:40:41
Kefiiri: Hallu kirjoittaa yleensä mainiota tekstiä, mutta siinä lankkukohdassa ajatus ei oikein välittynyt tekstin muotoilusta johtuen. Tekevälle sattuu. Kauhea spekulaatio vaan pääsi moisesta syntymään :)

Kiitos, sitä mun ilmaisun sekavuutta tuolla ylempänä vähän valittelin. Ajatus on kuin tippaleipä - itse kuvittelee sen olevan yhtä pötköä, mutta ulkopuolisen on vaikea saada siitä tolkkua :-D.
WanhaWetäjä
02.04.2017 15:09:43

tuskiz: Lucille ei kierrä niin helposti, BB King poistatti F-aukot siitä juuri em. syystä.

Onkohan nuo poistetut aukot myynnissä joissain arvohuutokaupassa? Meinaan on varmaan hintaa..."B.B. King`s f-holes in sale..."
Vähän sama jos ostaisi reikäleivästä vain sen reiän.

Mutta itse asiasta, onhan noita peitelty, ei siis poistettu, ainakin yksi George Bensonin video on tullut vastaan missä ylempi f-aukko on teipattu umpeen.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
fox
02.04.2017 15:38:18

WanhaWetäjä:
Mutta itse asiasta, onhan noita peitelty, ei siis poistettu, ainakin yksi George Bensonin video on tullut vastaan missä ylempi f-aukko on teipattu umpeen.

On juu, ja noitten koppaan on laitettu kangasta tms. , myös ilmapalloja on käytetty. Juurikin tuon kiertoherkkyyden torjuntaan..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
19.10.2017 18:30:12
Mitä helvettiä!? Kauhea kuumotus taas Essiin, vaikka niitä on tossa ollut jo useampia halvoista ihan aitoihin Nashvillen Gibsoneihin, eikä ne vaan ole toimineet halutulla tavalla...
More is less.
pappasfin
19.10.2017 19:15:00 (muokattu 19.10.2017 19:18:13)
Laulava Kylätohtori: Mitä helvettiä!? Kauhea kuumotus taas Essiin, vaikka niitä on tossa ollut jo useampia halvoista ihan aitoihin Nashvillen Gibsoneihin, eikä ne vaan ole toimineet halutulla tavalla...

Miten olis Ibanezin Ibanez AS153AYS Artstar

Olen tuollaista testaillu monen monta kertaa, on melkoisen hyvä soitin ja taipuva soundiltaan ja toistaiseksi en ole löytänyt laadullisia ongelmia koskaan tuosta, tosin kokemus perustuu useampiin testaamisiin liikkeessä.

Löytyy ainakin Suomestakin Levytukusta 899 €

https://www.levytukku.fi/ibanez_as153ays

https://www.youtube.com/watch?v=jVs1ujd5eUU (jazziin).

https://www.youtube.com/watch?v=WJHTc4RdMMY (bluesiin)

https://www.youtube.com/watch?v=OutIpOvZc70 (rockiin)

https://www.youtube.com/watch?v=cM-rvCvJfZ4 (rock, coyntryyn)

https://www.youtube.com/watch?v=bi6atdoHUns

https://www.youtube.com/watch?v=dtnUbk0qUEM

Noit Youtuben videoita tuosta löytyy lisää jos kiinnostaa :D

Tuota kitaraa olen aina suositellut ES335 korvaajaksi, kätevä tr-soundi switch löytyy jolla soundia saapi taivutettu kätevästi vähän enempi.

Testaa tuo jos meinaat siis hankkia ES335 kopsuja, mitään ei testissä häviä ja jos ei tykkää niin sitten jättää hankkimatta ;D

Jos sitten hartset Ibanezin kalliimpaa niin se AS200 ja JSM100 on erittäin hyviä soittimia, joista olen omistanut JSM100 ja jonka myyntiä kyllä olen katunut.

Ja löytyy vielä se vähän pienemmällä kopalla oleva AM205
PappaSFin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)