Muusikoiden.net
25.11.2017

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Olenko jälkeen jäänyt kehityksessä?
1 2 3 4
Evil-Chuck
16.06.2004 12:07:37 (muokattu 16.06.2004 12:09:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuntuu että täälläkin pyörii paljon pari vuotta soittaneita kitaristeja, jotka soittaa bodomia ihan mennen tullen ja mulle tuottaa metallican soolotkin vaikeuksia.

Joo, ihan varmasti pyörii.

"As Wolfs Among Sheep We have Wandered"
Hemohes
16.06.2004 12:15:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen huomannut että vaikka osaa tiluttaa helvetin nopeasti niin ei välttämättä osaakaan yhtään mitään muuta.
Jos tiluttaa tarpeeksi nopeaa, niin eihän siinä kuule tuleeko sinne virheitä vai ei. Pidän kyllä itse tilutuksesta, mutta se ei todellakaan ole kitaran soittossa se pääasia...kuten edellä olevat ihmiset ovat todenneet.
En tiedä onko fanaatikko hevikitaristit tulleet ajatelleeksi ja kokeilleeksi, että hyvän poppi/rockki biisin vetäminen tunteella ja oikealla touchilla on yllättävän hankala asia. Harjoitusta sekin vaatii, ja paljon. Neuvoni onkin että soitat ja harjoittelet mahdollisimman monipuolisesti. Sillon kavereiltas pomppaa silmät päästä kun vedät ensin kunnon reaget ja lopuksi chopinit kahdella käden tappingilla...monipuolisuus on myös mahdollisuus....

kede
16.06.2004 12:17:58

Mä tiedän paljon tyyppejä, jotka osaa tiluttaa enemmän tai vähemmän, mutta kun sanot niille, että "soita D-duuri", niin ne kattoo suu auki. "mulla on kitara eri vireessä, en tiedä mistä se soitetaan" tms. Tai sitten sanot, että "D-C-G, jammaa mukana." -eivät osaa. Halveksin semmosta yli kaiken.

Älä anna ittes mennä tuohon tilaan :)

Jucciz
16.06.2004 12:47:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tiedän paljon tyyppejä, jotka osaa tiluttaa enemmän tai vähemmän, mutta kun sanot niille, että "soita D-duuri", niin ne kattoo suu auki. "mulla on kitara eri vireessä, en tiedä mistä se soitetaan" tms. Tai sitten sanot, että "D-C-G, jammaa mukana." -eivät osaa. Halveksin semmosta yli kaiken.

Älä anna ittes mennä tuohon tilaan :)

Viisauden sanoja kerta kaikkiaan. Ensinnäkin vastaus kysymykseen: tuskin olet jäänyt jälkeen kehityksessä. Olet aivan riittävän hyvä soittaja, jos soittosi kelpaa itsellesi. Eikös soittamisen pitäisi aina tapahtua omista lähtökohdista? Toiset (vaikkapa minä) eivät riitä itselleen koskaan, mutta tärkeämpää olisi voida ymmärtää omat mahdollisuudet ja rajat ja pystyä ilmaisemaan itseään niissä puitteissa.

Oma vinkkini olisi se, että opettele tilutus VASTA siinä vaiheessa kun osaat oikeasti kaiken muun, ja hyvin.

Opettele nelisoinnut, niiden käännökset eri kieliryhmillä. Niitä tarvitaan musiikissa jatkuvasti. Älä pelkää tutustua myös laajempiin sointuihin. Muista myös, ettei soinnun matalin sävel tarvitse olla aina soinnun juurisävel, vaan pohjalla voi ihan hyvin olla myös terssi, kvintti jne. Basistit ovat ensisijaisesti juurisäveltä varten. Tutustu heihin ja ole heille ystävällinen. Useimmat heistä ovat ihan mukavia.

Opettele soittamaan erilaisia rytmejä ja tahtilajeja. Lähde yksinkertaisista asioista. Liian moni 15-vuotias aloittaa soittamisen Dream Theaterin ynnä muiden suoritusprogemetallibändien biiseistä, joissa tahtilajien vaihdoksista tunnutaan tekevän itsetarkoitus. 4/4-tahtilajissa menevien biisien soitamisessa ei ole mitään hävettävää.

Opettele soittamaan paljon asioita kaulan pituussuunnassa, tarvittaessa yhdellä kielellä, näin pääset hiljalleen eroon korkeiden nauhojen kammosta. Yritä hahmottaa soittamiesi nuottien nimet tai edes niiden suhteellinen asema kulloinkin taustalla olevaan sointuun. (Terssi, kvintti, vähennetty nooni jne).

Opettele kaikki tärkeimmät asteikot, kuten...
* duuriasteikon kaikki 7 moodia
* harmonisen mollin kaikki 7 moodia
* melodisen mollin kaikki 7 moodia
...ja niiden muodostaminen ainakin kahdella eri tavalla, vaikkapa
* erot duuriasteikkoon nähden (montako alennusta tai ylennystä)
* suhteellinen sijainti (eli monesko moodi mistäkin sävellajista)

Ennen kaikkea, opettele moodit ja niiden merkitys länsimaisessa musiikissa. Moodien osaaminen on musiikissa vähän sama asia kuin lusikan käyttäminen keittoruokia syödessä: aivan perusedellytys.

Opettele tyypillisimmät kadenssit (esimerkiksi II-V-I) sekä tavat, joilla tyypillisimmissä tilanteissa soinnut voidaan korvata tarvittaessa toisilla soinnuilla.

Opettele käyttämään kulloisessakin tilanteessa siihen parhaiten soveltuvaa soundia (käytettävissä olevan laitteiston rajoissa toki). Hevisoundi, josta on vaimennettu keskiäänet, ei välttämättä sovellu joka paikkaan. Hyvä soundi on tärkeä osa tyylitajua.

Opettele olemaan soittamatta välillä. Tauot ovat vähintään yhtä tärkeä osa musiikkia kuin nuotit.

Yritä sanoa sanottavasi vähillä oikein valituilla sanoilla sen sijaan, että teet lauseistasi tuskallisen pitkiä käyttäen kaikki mahdolliset täytesanat, pahimmillaan vielä änkyttäen.

Ja viimeiseksi: älä yritä soittaa paremmin kuin osaat (ainakaan julkisesti), se kuulostaa lähes poikkeuksetta kauhealta. Soita niillä taidoilla, mitkä sinulla kulloinkin on. Jos osaat kolmisoinnut hyvin, käytä niitä. Älä mene nelisointuihin, jos ne onnistuvat ainoastaan parhaina päivinä. Harjoittele lisää ja kokeile myöhemmin uudestaan. Muista, että harjoittelu on aina mielekästä, sillä koskaan et soittajana tule tulemaan valmiiksi eikä koskaan mitään soittamisen pienintä osa-aluettakaan voi hallita liian hyvin.

Riemullisia hetkiä soittoharrastuksesi parissa!

Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Henko
16.06.2004 13:13:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juccizilla oli tossa ihan hyviä pointteja, vaikka suurimmasta osasta en tajunnu ite mitään. Pidän silti itseäni ihan kohtuullisena soittajana :)
Ja noista soittojutuista mitä muut osaa ja sä et, mitäs sillä väliä? Onhan maailmassa semmosia itseoppineitakin, mitkä ei tiedä oikeasta tekniikasta jne. mitään, eikä ne välttämättä osaa kun omat juttunsa, mutta kuiteski ne on tehny hienoa musiikkia. Kun ne on keksiny sen oman juttunsa.
Ja sit on semmoset tyypit, jotka muuten vaan rokkaa. Onhan Ramonesin Pet Cemetaryllakin se saatanan hieno näppäilymelodia siinä alussa, mutta ei ne livenä sitä (ainakaan Loco Livellä muistaakseni) soittanu, kun pelkkä komppi rokkaa enemmän :)
Mut tärkein pointti on varmaan tää: ei tarvi alottaa soittoharrastusta nopeista jutuista, että pystyy niitä sitten myöhemminkin soittamaan.

Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä.
leather rebel
16.06.2004 13:16:34 (muokattu 16.06.2004 13:21:56)

Toisaalta tiedän yhen äijän, joka soittaa bodomia tosi nopeeta, mutta ei taida huomata kuinka monta soimatonta iskua sinne väleihin tulee...

Eli ko. kaveri soittaa niin sanotusti päin vittua.
Älä toista hänen mokaansa, vaan keskity tarkkuuteen äläkä nopeuteen.

Hyvällä alulla sä oot. Itse osasin kolme vuotta taaksepäin vaan vähän Maidenia, Sabbathia ja Henkkaa. Ja olin soittanut jo viitisen vuotta...

Täytyypä vielä lisätä, että musiikki ei ole mitään kilpaurheilua. Jos on pakko kilpailla, kilpaile itsesi kanssa.

"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Bilharzia
16.06.2004 13:18:02

Luultavasti et.. Ole hyvällä mielellä mitä osaat. Reenaa ja tsekkaa teoriaa aina vähän.. opettele ainaskin perus-skaaloja. Opettele missä on mikäkin ääni. Kyllä se lähtee.

www.LifeofDebauchery.Com
MacGyver
16.06.2004 13:22:19

Jucciz on ihan fiksu äijä, vaikka onkin tavan takaa turhan snobbaileva jazz ass. Ylläoleva teksti kuitenkin on täyttä rautaa, ja mikäli se tuottaa hankaluuksia ymmärtää, olet luultavasti jakanut aikaasi näiden 3 ½ vuoden aikana hieman heikosti teoriaosaamiselle. Siihen kannattaa sitten panostaa lähiaikoina.

-MacGyver

Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
nahkis
16.06.2004 14:49:31

Miksi edes kuvittelet olevasi kehityksessä jälkeenjäänyt? Eihän soittamisen harjoittelulle ole olemassa mitään standardeja, aikatauluja tai opintosuunnitelmia.

Ja jos jonkun mielestä vaikka Bodomin (tai herrasiunaa, Metallican) biisien ulkoa opettelu on jonkinlainen mittari millekään...

...tai no, olkoon sitten.

Hannu H.
16.06.2004 15:51:48

Lapset esimerkiksi oppivat puhumaan eri aikoina, jotkut aikasemmin kuin toiset. Ei ole merkitystä kuinka kauan sinulla menee puhumisen oppimiseen, vaan sillä mitä sanottavaa sinulla on ja miten osaat puhettasi käyttää. Sanojen määrä ei ole ratkaiseva tekijä, vaan se että osaat ilmaista itseäsi ja tulet ymmärretyksi.

Topah tiivisti asian ytimen taas hienolla tavalla! Ite en olis osannu paremmin...

Asiaan: Et ole mielestäni jälkeenjäänyt. Itse olen 5 (vaiko jo jopa 6?? en mää muista) jo soittanut enkä ole mielestäni mikään kummonen kitarasankari.

"May the tone be with you"
Peter Gunn
16.06.2004 16:29:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan näitä, jotka osaavat paljon sooloja, mutta eivät osaa sointuja tai komppausta.

vaurio
16.06.2004 17:52:18

Höh, mä oon soittanu 9 vuotta ja oon vieläkin omasta mielestäni ihan paska tiluttaja.
kyllä soinnuista & komppauksesta on hyvä lähtee, niillä pääsee jo pitkälle.

päästäkää minut pois m-netistä! MEKKALA #2
Eddie
16.06.2004 18:20:50

Ja miksi ihmeessä pitäisi olla joku nopein kitarasankari? Aina löytyy joku nopeampi liruttaja.

Itse aloitin soittamisen suht. myöhään ja pohdin tuota omaa jälkeen jäämistäni jonkin aikaa sitten ja yritin epätoivoisesti opetella tiluttamaan kunnes tajusin, että eihän musiikki mitään kilpailua ja nopeutta ole. Ymmärsin, että omat vahvuuteni ovat nopean tiluttelun sijaan komppaamisessa ja säveltämisessä ja aloin keskittyä näihin asioihin.

Sitä paitsi komppaaminen ja säveltäminen on paljon hauskempaa ja haastavampaakin kuin sormien nopea liikuttelu otelaudalla. Reenaan toki myös sooloilua mutta komppauksen kanssa käsi kädessä.

"If you like metal, you´re my friend."
Shaft
16.06.2004 18:32:11

Tuntuu että täälläkin pyörii paljon pari vuotta soittaneita kitaristeja, jotka soittaa bodomia ihan mennen tullen..

Ainahan sitä voi väittää kaikenlaista.. Itse en ole kuullut montaakaan paria vuotta soittanutta, jotka olisivat vielä kovin kummoisia soittajia. Hyväksi kehittyminen vaatii aikaa, vaikka asialle omistautumisella prosessia voikin nopeuttaa aika paljon. Koskaan ei tule "valmiiksi", vaan uutta opittavaa löytyy aina.

depe
16.06.2004 19:44:47

Kuten joku jo aikaisemmin mainitsikin, niin ärsyttävät nämä tiluteinit, jotka osaavat tiluttaa COB:n ja kumppaniden biisejä, ja ehkä jopa muutenkin soittaa/kompata niitä, mutta sitten kun niille sanoo, että jammaillaanpa vähän bluesia kahdestaan tai että soita C-F-G, niin menee sormi suuhun ja tulee äitiä ikävä...

Juu, en osaa tiluttaa. Joskus yritin sitä harjoitella, mutta ei se harjoittelu ollut tarpeeksi kivaa.

Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
Mako
16.06.2004 20:47:42 (muokattu 16.06.2004 20:47:58)

Piti itse kirjoitella tähän jotain, mutta Jucciz oli aika perusteellinen, perusteltu ja sitäpaitsi unohdin mitä olin kirjoittamassa..

Ööh..Itseltäni jäi kitaran saralla tuo "hevimpi" "perusjyystö" (nirvanat ja metallicat, apulanta) vähälle, alkuun pääsin sen ajan suosikkejani, lähinnä suomirockia renkuttelemalla ja opin samalla noita perusjuttuja, ja pääsin soitteluun sisään.. Siitä jatkoin soittamalla monipuolisesti sellaista musiikkia, josta satuin tykkäämään. Samaan aikaan törmätessäni lainalaisuuksiin yritin parhaani mukaan oppia edes vähän teoriaa niiden takana. En tiedä mitä tällä yritän sanoa.. Ehkä: jamittelemaan pystyn helposti erityyppisten soittajien kanssa, mutta Master of puppetsia en osaa soittaa. Soita musaa josta pidät, ja opettele juttuja sen ympäriltä!

"Black cloud crossed my mind, blue mist round my soul, feel so suicidal; even hate my rock and roll.. Wanna die, yeah wanna die. If I ain't dead already, girl you know the reason why."
Spiridon
16.06.2004 21:02:45

Kuten joku jo aikaisemmin mainitsikin, niin ärsyttävät nämä tiluteinit, jotka osaavat tiluttaa COB:n ja kumppaniden biisejä, ja ehkä jopa muutenkin soittaa/kompata niitä, mutta sitten kun niille sanoo, että jammaillaanpa vähän bluesia kahdestaan tai että soita C-F-G, niin menee sormi suuhun ja tulee äitiä ikävä...

Oikeesti. Onko se sulta jotenkin pois? Enemmän ottaa kaaliin ne, joiden pitää porata muiden soitto"tavasta". Jos tiluttelu on se juttu, niin tiluttakoon.

Ja ei, en osaa tiluttaa.

Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
Muurari
16.06.2004 21:34:10

Mikäs niissä ärsyttää? Ilmeisesti heitä nappaa ja inspaa toistaiseksi semmonen musa joten antaa heidän soitella, ei pitäisi ärsyttää ketään.

Ja en tiedä kiinnostaako heitä jammailla bluesia jos heillä menee sormi suuhun tommosessa tilanteessa, sillä jos kiinnostaa niin luulisi tuon verran taipuvan muutamia kulkuja.

Tytöt ovat kauniita, kuin lumpeet lammessa, katson niitä rannalta, vaan en voi poimia
kede
16.06.2004 22:18:17

Ainiin, ja jos välttämättä haluu tiluttaa, niin kannattaa opetella koskettimilla. On N kertaa helpompaa saaha se kuulostamaan kiippareilla siltä, että tietämättömät haukkoo henkeään, kuin kitaralla. ;)

Antti90
16.06.2004 22:46:14 (muokattu 16.06.2004 22:46:38)

Onko mulle jotain hyötyä siittä että mää en aikasemmin oo alottanu mitään kauheen nopeita juttuja soittaan?

itse olen soittanut vuoden ja en osaa sweepata en!
Mutta ei se mitään,harjoittelen sointuja ja jotain pikkujuttuja joka päivä.
Mm. Kristian Ranta (norther) on sanonut että aloittelevan kitaristin kannattaa harjoitella alukis kaikki perus jutut ennenkuin alkaa sweeppiä ja muita nyplimisiä harjoittelemaan .
samaa on sanonut täällä bändikoulun yksi vetäjä,tosi mukava parikymppinen heppu jonka kanssa olen soittamisesta jutellut ja kitaroista asiaa vääntänyt.
Elikkäs perusjutut kuntoon ja sitten niitä sweepunkeja opettelemaan jos on tarkoitus

Jotta perkele!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti