Aihe: Two Notes Torpedo - keinokuormat ja/tai kaiutinsimulaattorit
1 2 3 4 517 18 19 20 2123 24 25 26 27
blues guitar
09.10.2017 15:02:26

Jucciz: Okei, eli jos ei vedä yksinomaan higain-säröllä, on humppakitaristi. :D

Sittenhän humppa on ylivoimaisesti suosituin musiikkityyli niin meillä kuin maailmallakin. Eläkeläiset on nykypäivän suunnannäyttäjä.

Aika karkea yleistys. Terv. "Humppakitaristi".
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
kimurantti1
09.10.2017 15:19:47 (muokattu 09.10.2017 15:40:07)
hallu: Torpedo live on kokonaisuudessaan parempi, ei siitä mun nähdäkseni ole mitään epäselvää. Se vaan riippuu siitä minkälaisessa soundimaailmassa liikutaan kuinka paljon sillä asialla on merkitystä. Higainissa ero näyttää olevan merkittävä, mutta kliinissä ja miedoimmissa rosoissa erot näyttää pienenevän käytännössä olemattomiin joten humppakitarisille passiivinenkin kuorma voi toimia ihan hyvin. Tarkoitan ettei sitä impulssia välttämättä tarvita jos ei olla higainin kanssa tekemisissä.

Puhutko nyt siis Captorin passivisesta analogisesta kaappisimulaatiosta vs impulssivaste? Jos puhut, niin olen kyllä kovasti eri mieltä. Impulssivasteiden soundi on niin paljon edellä passiivisia analogifilttereitä, ettei tosikaan. Ero on mun korviin huomattava aivan millä tahansa soundilla, ei pelkästään hi-gain-jutuissa. Varsinkin pikkumurolla tulee erot vastaan.

Voi olla että tulkitsin ammattilasiheittoasi vähän yksisilmäisesti, mutta mun pointti oli, että ammattilaisilla on valinnanvaraa siinä missä muillakin omien tarpeidensa mukaan. Sitä paitsi tuskin ammattilaisetkaan niitä rahojaan haluaa kankkulan kaivoon heitellä, vaan miettivät tarkkaan minkälainen hyöty investoinnista saadaan.

Ilman muuta valinnanvaraa on, eikä kenenkään kannata syytää rahojaan kamoihin joissa ei ole rahalle vastinetta. Musta näissä keskusteluissa liian usein unohtuu suhteellisuudentaju. Esim. jos kotonaan äänittää satasen äänikortilla ja satasen kuulokkeilla ja näiden äänenlaatu on itselle riittävä, on Captor 230€ laitteena järkevämpi investointi kuin 460€ Reactive Load. Jos taas sulla on ammattitasoinen studio, eli hyvät monitorit, laadukas tai laadukkaita etuasteita, hyvää audio interface ja maksat esim. Pro Toolsin lisenssiä, kipuaa laitteiston hinta vähintään 2000 euroon ja helposti paljon isommaksikin. Plus jos kyse on ammattihommista, on tekemisessä vielä jonkinlainen tulosvastuu. Nyt jos kaikki kitaraäänitykset on tarkoitus tehdä keinokuormalla ja impulssivasteilla, on melko järjetöntä pihdata 200 euroa laitteessa, joka vaikuttaa olennaisesti kaikkien kitaraäänitysten soundiin, kun se on aivan murto-osa koko kaluston hinnasta. Two Notes on alallaan edelläkävijä ja tekee laadukkaita kamppeita. Kuitenkin musta soundiero Two Notesin ja Suhrin kuormissa on aivan selkeä Suhrin eduksi.

Sitä paitsi kaapin mikittäminen ei ole ikinä huono vaihtoehto, jos voi soittaa kovaa. Noiden boksien passiivisten ja aktiivisten etuhan on juuri siinä, että vehkeet voidaan mykistää niin ettei ne sotke monitorointia ja saliääntä etc. ja studiossa ei tarvita kalliita akustointeja ts. sen studion voi pystyttää ihan minne tahansa. Äänitysjutuissa kyllä varmaan impulssit ja kunnon kuorma on hyvinkin perusteltuja koska soundi pitää saada talteen parhaalla mahdollisella laadulla. Tarkoitan, että myös humppakitaristin on äänittäessä sama käyttää parasta mitä rahalla saa.

Livepuolella käytännöllisyys merkitsee usein yhtä paljon kuin soundi. Esim. Suhrin Reactive Load + Torpedo Cab on snadisti epäkäytännöllinen kahden boksin ratkaisu, verrattuna Captoriin tai Torpedo Liveen, jonka saa suoraan räkkiin. Studiossa asialla ei kuitenkaan ole merkitystä, koska kamoja ei tarvitse jatkuvasti kasata ja purkaa vaan ne voi olla pysyvästi jossain.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
steelduck
09.10.2017 16:06:40

Siis onko Suhr + wall of soundissa parempi soundi kuin Torpedo Livessä tai Studiossa??

Nyt en ihan ymmärrä.
hallu
09.10.2017 17:25:46
kimurantti1: Puhutko nyt siis Captorin passivisesta analogisesta kaappisimulaatiosta vs impulssivaste? Jos puhut, niin olen kyllä kovasti eri mieltä. Impulssivasteiden soundi on niin paljon edellä passiivisia analogifilttereitä, ettei tosikaan. Ero on mun korviin huomattava aivan millä tahansa soundilla, ei pelkästään hi-gain-jutuissa. Varsinkin pikkumurolla tulee erot vastaan.
....................

Puhuin juurikin aktiivisesta impulssivasteesta, jonka merkitys kutistuu kun tullaan pois higainmaailmasta. Se ei tarkoita, etteikö eroa olisi mutta se ero ei vain ole enää merkittävä. Mun mielestä ero kliinissä ja pienessä rokkimurossa on lähinnä kuulokekuuntelussa jossa aktiivinen impulssi antaa kolmiulottaisemman tilavaikutelman kun taas passiivinen simulaatio on "naamassa" siis kaksiulottainen. Kaiutin kuuntelussa en pysty tilaa enää kuulemaan, vaan se todellinen tila tulee merkittäväksi jolloin impulssin eq on se olennainen ja siinä taas passiivinen simulaatio on suunnilleen samalla viivalla.

Mutta mutta, nyt ollaan sen äärellä mitä voidaan kuulla ja minkälaisen merkityksen kukanenkin kuulemalleen antaa. Ja mulla on luultavasti vaatimaton kuuntelu ja vaatimattomat korvat joten en operoi varmaankaan samalla tasolla kanssasi eli sillä mitä mieltä asiasta olen ei ole mitään väliä..... paitsi tietenkin itselleni.
Elämä reiässä on rattoisaa......
kimurantti1
09.10.2017 17:38:05
hallu: Puhuin juurikin aktiivisesta impulssivasteesta, jonka merkitys kutistuu kun tullaan pois higainmaailmasta. Se ei tarkoita, etteikö eroa olisi mutta se ero ei vain ole enää merkittävä. Mun mielestä ero kliinissä ja pienessä rokkimurossa on lähinnä kuulokekuuntelussa jossa aktiivinen impulssi antaa kolmiulottaisemman tilavaikutelman kun taas passiivinen simulaatio on "naamassa" siis kaksiulottainen. Kaiutin kuuntelussa en pysty tilaa enää kuulemaan, vaan se todellinen tila tulee merkittäväksi jolloin impulssin eq on se olennainen ja siinä taas passiivinen simulaatio on suunnilleen samalla viivalla.

Mutta mutta, nyt ollaan sen äärellä mitä voidaan kuulla ja minkälaisen merkityksen kukanenkin kuulemalleen antaa. Ja mulla on luultavasti vaatimaton kuuntelu ja vaatimattomat korvat joten en operoi varmaankaan samalla tasolla kanssasi eli sillä mitä mieltä asiasta olen ei ole mitään väliä..... paitsi tietenkin itselleni.

Minkä läpi sä näitä kuuntelet? Kuuletko eron ylle linkittämässäni videossa eri kuormien välillä?
hallu
09.10.2017 18:13:34
kimurantti1: Minkä läpi sä näitä kuuntelet? Kuuletko eron ylle linkittämässäni videossa eri kuormien välillä?

Mulla on Focusrite saffirepro 24 äänikortti ja Yamaha HS7 monitorit ja Kuulokkeet on AKG K702 ja K273. Tuossa sun linkittämässä videossa en kuullut eroa siinä neljän minuutin kohdalla alkaneessa pätkässä (en edes tiedä mitä siinä verrattiin). Siinä kuudentoista minuutin kohdalla alkaneessa pätkässä kuulin ihan selviä eroja ja siinä vertailtiin kaiketi mikitettyä kajaria resistiiviseen kuormaan kera impulssin sekä reaktiiviseen kuormaan kera impulssin. Jos oikein tulkitsin näytteitä, niin mielestäni reaktiivisessa kuormassa sekä mikitetyssä kaapissa oli enemmän yläpäitä ja alapäitä ja resistiivinen kuorma ei kuulostanut yhtä botnekkaalta. Tuo olin mun makuun jo aika gainikas soundi ei higainia, mutta selvästi rokkisäröä. Olisi ollut kiinnostava kuulla mitä näytteille tapahtuu kun tullaan säröissä alaspäin ihan kliinille saakka. Enkä ole varma miten passiivinen simulaatio noissa yhteyksissä olisi toiminut impulssien rinnalla.
kimurantti1
09.10.2017 18:32:36
hallu: Mulla on Focusrite saffirepro 24 äänikortti ja Yamaha HS7 monitorit ja Kuulokkeet on AKG K702 ja K273. Tuossa sun linkittämässä videossa en kuullut eroa siinä neljän minuutin kohdalla alkaneessa pätkässä (en edes tiedä mitä siinä verrattiin). Siinä kuudentoista minuutin kohdalla alkaneessa pätkässä kuulin ihan selviä eroja ja siinä vertailtiin kaiketi mikitettyä kajaria resistiiviseen kuormaan kera impulssin sekä reaktiiviseen kuormaan kera impulssin. Jos oikein tulkitsin näytteitä, niin mielestäni reaktiivisessa kuormassa sekä mikitetyssä kaapissa oli enemmän yläpäitä ja alapäitä ja resistiivinen kuorma ei kuulostanut yhtä botnekkaalta. Tuo olin mun makuun jo aika gainikas soundi ei higainia, mutta selvästi rokkisäröä. Olisi ollut kiinnostava kuulla mitä näytteille tapahtuu kun tullaan säröissä alaspäin ihan kliinille saakka. Enkä ole varma miten passiivinen simulaatio noissa yhteyksissä olisi toiminut impulssien rinnalla.

Ok, kyllä noilla laitteilla pitäisi kuulla eroja. Kuuntelutilan akustiikalla on kyllä iso rooli ja se voi pahimmassa tapauksessa pilata koko kuuntelun. Mä en haluaisi olla se jätkä joka sanoo, että "et vaan kuule eroa", mutta nyt on kai pakko. Impulssivasteiden merkitys ei kutistu kun tullaan pois hi-gain-maailmasta ja verrattuna passiivisiin analogifilttereihin ero on aivan huomattava impulssivasteiden hyväksi. Jos olet oikeasti sitä mieltä, että ero ei ole merkittävä saati ettet kaiuttimilla kuule eroa, niin siinä tapauksessa kantsii tietenkin valita kahdesta laitteesta halvempi.
Eos
09.10.2017 19:38:57

kimurantti1: Ok, kyllä noilla laitteilla pitäisi kuulla eroja. Kuuntelutilan akustiikalla on kyllä iso rooli ja se voi pahimmassa tapauksessa pilata koko kuuntelun. Mä en haluaisi olla se jätkä joka sanoo, että "et vaan kuule eroa", mutta nyt on kai pakko. Impulssivasteiden merkitys ei kutistu kun tullaan pois hi-gain-maailmasta ja verrattuna passiivisiin analogifilttereihin ero on aivan huomattava impulssivasteiden hyväksi. Jos olet oikeasti sitä mieltä, että ero ei ole merkittävä saati ettet kaiuttimilla kuule eroa, niin siinä tapauksessa kantsii tietenkin valita kahdesta laitteesta halvempi.

Nollapostaus mutta postataan silti;

Kuuluuhan tuossa Pete Thornin videossa selkeät erot eri kohdissa, myös tuossa neljän minuutin kohdalla missä ilmeisesti vaan verrattiin kaapin mikitystä. Erottaa kyllä vaikka settinä tässä Sonyn stereot 90-luvulta kerrostaloyksiössä.

Mielenkiintoinen ketju muuten. Keinokuormasta oli itsellä vain sellainen käsitys, että ilman sitä paskoo vahvistimensa mikäli sille polulle astuu.
harryk
09.10.2017 19:56:33

Eos: Nollapostaus mutta postataan silti;

Kuuluuhan tuossa Pete Thornin videossa selkeät erot eri kohdissa, myös tuossa neljän minuutin kohdalla missä ilmeisesti vaan verrattiin kaapin mikitystä. Erottaa kyllä vaikka settinä tässä Sonyn stereot 90-luvulta kerrostaloyksiössä.

Mielenkiintoinen ketju muuten. Keinokuormasta oli itsellä vain sellainen käsitys, että ilman sitä paskoo vahvistimensa mikäli sille polulle astuu.

Keinokuormaan ajetaan vahvistinta yleensä ns. täysillä. Tämä kuluttaa pääteputket nopeammin kuin pienemmillä äänen painetasoilla. Sama juttu jos vahvaria ajetaan täysillä kaiuttimeen. Vahvistin ei sinällään kärsi jos sen komponentit päätemuuntaja mukaan lukien on mitoitettu oikein. Putket ovat kulutustavaraa ja nykyputkien kestävyys on toista luokkaa kuin vanhojen putkien, jotka tehtiin paremmalla ammattitaidolla ilman turhia rajoituksia käytettävien ainesosien kuten metallien ja myrkkyjen suhteen.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
jii.haanpaa
09.10.2017 20:31:22
kimurantti1: Myöskin plugari joka hostaa impulssivasteita vaikuttaa soundiin siltä osin, että kaikki plugarit ei toista koko impulssivastetta. Esim. Wall Of Sound käyttää vain 18ms impulssivasteen alusta, kun monet laadukkaammat impulssivasteet on 200-500ms pitkiä. RedWirez MixIR soittaa koko impulssivasteen ja usko tai älä, tällä on aivan korvin kuultava vaikutus alatajuuksiin. Siitä voidaan väitellä maailman tappiin, että kuinka iso tai pieni ero on merkityksellinen. Kuitenkin fakta on, että nää ratkaisut kuulostaa erilaisilta.

Tämäpä oli itselleni uutta infoa, kiitos. Tähän asti olen täysin tyytyväisenä harrastanut Suhrilla ja WOSilla, mutta pitääkö tässä nyt sitten harkita plugarin vaihtoa. Näillä korvilla ja varsinkaan sormilla ei välttämättä maksa vaivaa :)

Tässä vähän korvajumppaa ja kyllä mä näissä eroja olen kuulevinani: https://soundcloud.com/twonotesaudi … /sets/ir-length-blind-test-solution
hallu
09.10.2017 20:33:56
kimurantti1: Ok, kyllä noilla laitteilla pitäisi kuulla eroja. Kuuntelutilan akustiikalla on kyllä iso rooli ja se voi pahimmassa tapauksessa pilata koko kuuntelun. Mä en haluaisi olla se jätkä joka sanoo, että "et vaan kuule eroa", mutta nyt on kai pakko. ................

Sano pois vain, en minä siitä loukkaannu varsinkin kun se luultavasti on totta tai sitten puhumme kokonaan semmoisesta asiasta mitä en ymmärrä. Olen näitä juttuja lähinnä himassa tutkinut ja yrittänyt ihan tosissani ymmärtää mistä on kyse. Kyllä minä kuulen joitakin eroja, mutta annan niille ihan erilaisia merkityksiä tai tulkitsen niitä eri tavalla kuin muut ihmiset. Omat keinokuormani ovat olleet resistiivisiä ja tekisi kyllä mieli kokeilla reaktiivisiakin kuormia. Käsittääkseni semmoisia on tarjolla Twonotesilla se captor sekä Palmerilla ja tietenkin Weber. Impulsseista käsitykseni on syntynyt paitsi nettiklipeistä, niin myös siitä mitä itse olen kokeillut tietokoneella Logicin impulsseja sekä TwoNotesin plugina ajettavaa kaappimallinnussoftaa niin ja tietenkin olen mikittänyt vahvistinta, mutta kyllähän kotikonstein saa reaktiivisen kuorman myös kitarakaapista ja ottaa signaalin DI boxista koneelle (naapureiden kanssa toki pitää olla silloin väleissä, mutta treenikämpällä voi luukuttaa kovaakin jos tarvii tai käyttää isolaatiokaappia.

En minä huomaa olevani sinun kanssa erityisen paljoa eri miletä muuta kuin tuossa kliiniinpäin menemisessä minä vain huomaan, että impulssin merkitys vähenee passiiviseen simulaatioon verrattuna kun soundissa mennään kliiniin suuntaan sen päätelmän olen tehnyt ihan puhtaasti kuuntelemalla enkä voi mitään sille, että siltä se minusta kuulostaa. Sehän voi olla juuri se pikkuinen asia joka erottaa puukorvan kultakorvasta.
kimurantti1
09.10.2017 20:38:55 (muokattu 09.10.2017 20:45:07)
jii.haanpaa: Tämäpä oli itselleni uutta infoa, kiitos. Tähän asti olen täysin tyytyväisenä harrastanut Suhrilla ja WOSilla, mutta pitääkö tässä nyt sitten harkita plugarin vaihtoa. Näillä korvilla ja varsinkaan sormilla ei välttämättä maksa vaivaa :)

Tässä vähän korvajumppaa ja kyllä mä näissä eroja olen kuulevinani: https://soundcloud.com/twonotesaudi … /sets/ir-length-blind-test-solution

Laitetaanpa ton MixIR -plugarin hinta perspektiiviin:

Sulla on tonnin kitara, tonnin vahvistin, tonnin pedaalit, 460€ maksava keinokuorma, äänikortti / etuaste, monitorit plus kaikki piuhat sun muu sälä. Karkeasti arvioiden noissa laitteissa on ainakin 5000€ kiinni. Plugari jolla ajat impulssivasteita vaikuttaa koko ketjun soundiin. Nostaako 50€ merkittävästi koko laitteiston hintaa?
Jucciz
09.10.2017 20:43:26
hallu: Sullon muuten sanajärjestys väärin tuossa sun allekirjoituksessa, huomasin. Hieno Hassisen Koneen biisi. :)
jii.haanpaa
09.10.2017 20:53:57
kimurantti1: Laitetaanpa ton MixIR -plugarin hinta perspektiiviin:

Sulla on tonnin kitara, tonnin vahvistin, tonnin pedaalit, 460€ maksava keinokuorma, äänikortti / etuaste, monitorit plus kaikki piuhat sun muu sälä. Karkeasti arvioiden noissa laitteissa on 5000€ kiinni. Plugari jolla ajat impulssivasteita vaikuttaa koko ketjun soundiin. Nostaako 50€ merkittävästi koko laitteiston hintaa?

"Maksaa vaivaa" ei tässä tapauksessa tarkoittanut euroja, vaan pikemminkin kyse oli vanhan jäärän kyvystä oppia uusia kikkareita kun aikaa harrastamiseen on muutenkin liian vähän. Ja kun harrastusaika on kortilla, niin silloin mielenkiinto on usein jossakin muualla kuin impulssien vivahteissa. WOS on äärimmäisen intuitiivinen ja helppo käyttää, siksi se omaan pakkiini joskus ajat sitten valikoitui.

Aiemmin kun spekuloin Captorin oletettavasti hyvällä hintalaatusuhteella tarkoitin sitä, että miksi maksaa tuplahintaa Suhrusta, jos Captor on yhtä hyvä. Jos se ei ole, niin peli on sillä selvä. Rahalla ei ole mitään merkitystä silloin kun puhutaan harrastuksista, kaikki menee, mitä tulee.
hallu
09.10.2017 21:40:23
Jucciz: hallu: Sullon muuten sanajärjestys väärin tuossa sun allekirjoituksessa, huomasin. Hieno Hassisen Koneen biisi. :)

Hieno biisi ja hieno bändi :-). Ajatushan se on tärkeintä, mutta päätin silti korjata asian :-D
Elämä on reiässä rattoisaa...... (kiitos Jucciz:-)
kimurantti1
09.10.2017 23:14:12 (muokattu 09.10.2017 23:18:14)
jii.haanpaa: "Maksaa vaivaa" ei tässä tapauksessa tarkoittanut euroja, vaan--

Näinpä joo, luin ja vastasin liian nopeasti.

Aiemmin kun spekuloin Captorin oletettavasti hyvällä hintalaatusuhteella tarkoitin sitä, että miksi maksaa tuplahintaa Suhrusta, jos Captor on yhtä hyvä. Jos se ei ole, niin peli on sillä selvä. Rahalla ei ole mitään merkitystä silloin kun puhutaan harrastuksista, kaikki menee, mitä tulee.

Samaa mieltä. Jos kaksi laitetta on yhtä hyviä, kantsii ilman muuta valita halvempi. Jos taas ei ole, tarvii punnita onko kalliimpi hintansa väärti. Musta Reactive Load ja MixIR on ja nimenomaan studiokamppeena. Jos tarvisin kuorman ja kaappimallinnoksen livekäyttöön, valitsisin Torpedo Liven. Niin se vaan menee, että studiossa käytetään ratkaisua joka soundaa parhaalta, kun taas livenä käytetään parhaalta soundaavaa käytännöllistä ratkaisua. Toisaiseksi mä olen vetänyt Axe-Fx:llä keikat, joissa on pitänyt vetää linjaan. That said, vedin joitain vuosia sitten parikin rundia Mesan Mark V:lla ja Palmerin PDI-03:lla ja aivan kelvollista soundia sain, silloin ei vielä ollut reaktiivisia kuormia millään valmistajalla tarjolla.
blues guitar
11.10.2017 18:18:25

Vertailua Captor vs. Kemper. Kumpi on parempi? Kerron sitten mikä oli järjestys.
Soitettu Dusty Roadin clean kanavalla ja saman vahvistimen Kemper profiililla.
https://www.dropbox.com/s/z9h4a1uiw … mm9yu/captor%20vs%20Kemper.mp3?dl=0
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
steelduck
11.10.2017 19:06:24 (muokattu 11.10.2017 19:10:29)

blues guitar: Vertailua Captor vs. Kemper. Kumpi on parempi? Kerron sitten mikä oli järjestys.
Soitettu Dusty Roadin clean kanavalla ja saman vahvistimen Kemper profiililla.
https://www.dropbox.com/s/z9h4a1uiw … mm9yu/captor%20vs%20Kemper.mp3?dl=0

Onko Captorin perässä IR-Impulssi/WallofSound vai onko tuo Captorin sisäisellä analogisella? Oli miten oli, niin omaan korvaan nappikuulokkeilla lentokentällä ensimmäinen kuullosti paremmalta.
blues guitar
11.10.2017 19:23:18

steelduck: Onko Captorin perässä IR-Impulssi/WallofSound vai onko tuo Captorin sisäisellä analogisella? Oli miten oli, niin omaan korvaan nappikuulokkeilla lentokentällä ensimmäinen kuullosti paremmalta.

Captorin sisäinen analoginen kaiutinmallinnus.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)