Aihe: Kaapin merkitys hiljaa soitettaessa / kotisoitto 1 | |
---|---|
![]() 09.10.2017 10:21:05 | |
Olen tässä miettinyt kaapin hommaamista kotisoittoo, nyt sen virkaa ajaa itse koivuvanerista tehty kaappi missä sisällä on Celestion Gold G10. Mulla oli toisena vahvistin + kaappi yhdistelmänä Monster el Mariachi Miniature setti, mutta kun sen myin niin nyt ei ole "oikeaa" kaappia ollenkaan. Nuppina toimii Monster Pineland 5W/10W. Kun soundi ei täysin tyydytä niin mietin ton kaapin ja kaiuttimen merkitystä hiljaisella soitettaessa, onkohan kuinkakin suuri? Mites kaiuttimen koko? Soittohuone on ns. työhuone eli ihan normaalin huoneen kokoinen huone, tosin omakotitalossa mutta muun perheen takia ei voi huudattaa ;-) Soittelen (=yritän soittaa) blues-rockia eli Hendrix, Clapton, SRV, RHCP ja sitä rataa. Kitaroina strato ja tele. Vaihtoehtojahan olisi: - tilata Monsterilta nuppiin ns. matching cabinet eli samaa sarjaa - ostaa uutena joku muu - ostaa torilta joku sopiva kaappi Onko hyviä suosituksia hyvästä hinta-laatu -suhteen omaavasta kaapista? Kaiuttimilla voi aina pelata, mietin nyt lähinnä tota itse kaappia ja sen merkitystä. Toki hyviä hiljasella volalla toimivia kaiuttimiakin saa suositella. Omissa kuvissa on kuvia nykyisestä kalustosta. The beautiful thing about learning is nobody can take it away from you. - B.B. King | |
![]() 09.10.2017 10:50:17 | |
Kyllähän kaappi vaikuttaa aina soundiin merkittävästi. Näkisin, että jos tavoitteena on hiljainen kotisoitto, niin elementtien kannattaa olla mahdollisimman epäherkkiä. Muuten kaapin koko ja elementtien määrä on makuasia. Ja jos se sun itse tehty kaappi on oikeasti hyvin tehty, niin kyllä se on ihan yhtä hyvä kuin ns. valmikt kaapitkin. Omasta mielestäni, mitä pienempi kaappi, sen vähemän botnea ja matalia taajuuksia. Elementtien lukumäärä vaikuttaa imo vähemmän kuin kaapin koko. Mä olen käyttänyt 2x12" kaappia niin, että vain toinen elementti on kytketty, eikä soundissa ole juurikaan eroa verrattuna, että molemmat elementit olisi kytketty. More is less. | |
![]() 09.10.2017 11:59:46 | |
Toiset haluavat että tuntuma on kotona saman suuntainen kuin treeniksellä, toiset taas tykkäävät pienestä kajarista ja ikään kuin mentaalisesti skaalaavat soundin isommaksi. Kuulun jälkimmäisiin, itsellä kotisoittosuosikki on nelituumainen kajari muovikotelossa :) Isomman kaapin kautta soittaessa tulee semmoinen tyhjäkäynnillä-autoilu-fiilis. (Vilpittömät pahoittelut autovertauksesta!) En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 09.10.2017 12:05:36 | |
Itselläni on 4x10" -kaappi Celestionin Greenbackeilla, ja mielestäni toimii kotisoittelussa tosi hyvin. Kaappi on (yllättävän) pieni ja (yllättävän) kevyt myös roudata. Mielestäni tämä kokoluokka jää monesti keskusteluissa huomioimatta, vaan keskitytään joko 2x12" tai 4x12" -kokoihin. | |
![]() 09.10.2017 13:08:14 | |
Kaappi on itse tehty, koivuvanerista ja mitat jostain valmiista kaapista, ehkä Bluetone. Ruuvikiinnityksellä kun ei sormiliitosta oikein ollut intoa lähteä tekemään. Takaa 1/3 auki keskeltä. Näyttäisi, että tolla pitäisi pärjätä :-) Missä on isoin ero jos vertaa 1x10" vs 1x12"? Bassossa? Isompaa en kotiin halua. The beautiful thing about learning is nobody can take it away from you. - B.B. King | |
![]() 09.10.2017 13:09:57 (muokattu 09.10.2017 15:49:47) | |
arijuki: Olen tässä miettinyt kaapin hommaamista kotisoittoo, nyt sen virkaa ajaa itse koivuvanerista tehty kaappi missä sisällä on Celestion Gold G10. Kaiuttimilla voi aina pelata, mietin nyt lähinnä tota itse kaappia ja sen merkitystä. Toki hyviä hiljasella volalla toimivia kaiuttimiakin saa suositella. Omissa kuvissa on kuvia nykyisestä kalustosta. Mä en miettisi tuossa kohtaa ollenkaan, vaan jos kaappi on järkevästi tehty, eli tarkat sovitteet ja hyvin kasattu liiman kera niin tuolla menisin. Tokihan tuo sun kaappi on melko kookas eikä tuosta nyt saanut selvää että onko umpikaappi vaiko takaa avoin, mutta jos saundi ei aivan toimi niin tuolla kuitenkin menisin ja kokeilin muutami juttuja. Jos on umpikaappi, testaisin myös vähän avonaisella sekä isosti takaa auki olevalla takalevyllä, muuttaa saundia kummasti ja toki myös päinvastoin. Tässä yksi esimerkkikuva: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne … ddf33cd0d8dd3868e87&oe=5A43AC45 Kuvan kaapissa umpinaisena saundi ok mutta tuolleen pienellä raolla parempi. Jos nappaa alemman levyn kokonaan pois, on saundi sitten taas hieman erilainen mutta tuolleen parempi. (kyseessä toki 4x8" kaappi mutta ihan vain ideana) Makuasioitahan nämä. Samoin voi testailla jotain vaimenninmateriaalia kaapin sisällä, kitarakaapeissa mulla on näistä hieman ristiriitaisia kokemuksia. Joidenkin elementtien saundi paranee kummasti, osa menee saundiltaan aivan kummalliseksi. Kokeiluhommia. Ei nuo kaupalliset kaapit aina juuri hurraa-huutoja herätä, pettymyksiä kylläkin ellei siirrytä sitten ns. parempiin merkkeihin jolloinka myös hinta nousee. DIY kaapeissa on se hyvä puoli että kun itse tekee niin sitähän siitä tulee mitä on tullakseen, aina ei sitäkään. Se meni nyt näin, ensi kerralla ehkä ei ollenkaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)