Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uuden kitaran tarkoituksellinen rumentaminen/relikointi
1 2 3 4 5 6 7
Sotakoira Musti
07.10.2017 18:43:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos täällä muita hulluja, jotka antaa kyytiä ns pakasta vedetylle kepille? Kaikki alkoi siitä, että vajakkina hetkenä (ehkä vähän bluesöljyä pohjalla) viskoin vekotinta pitkin seiniä. Komeat dingit joka puolella. Sitten yhtenä tylsänä päivänä töissä tuossa joku hetki sitten päätin aloittaa kaiverrustyöt viilasarjalla. 2017 Gibsonin WB-lespa sai hienoja kuvioita ja sloganeita bodyyn sekä kaulaan ja vammaisia tarroja kaupan päälle.
 
Sit hetken päästä mietin notta olikohan tämä hyvä idea :)
 
No, vielä on pitkä matka Harrisonin sonic blue stratoon, josta tuli Rocky. Mun oman nimeksi tuli Ruski..
 
Saatan laittaa myöhemmin muutaman kuvan, jos ilkeän.
 
Si vis pacem, para bellum.
hallu
07.10.2017 18:58:51 (muokattu 07.10.2017 19:00:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No en ehkä ihan noin rjusti, mutta sanotaanko, että käyttökamppeita kitarat on ja ainakin itselläni ekojen dingien jälkeen vähän helpottaa ei tarvii enää niin perkeleen sukkasilleen kamojen kanssa mennä. Mun mielestä elämän jäljet kuuluu asiaan, mutta en ihan vasitella ole soitinta paiskonut kuin sitten joskus kersana.
 
E: Niin siis musta aina tulee semmoinen olo, että kitara missä ei ole mitään jälkiä niin sitä ei ole rakastettu. Pientä ihottumaa ja kulumaa siellä täällä on sympaattista, mutta tietty kitaraa ostaessa niille antaa jonkin hinnan. Toisaalta jos ei ole ostaessa ihan neuroottinen dingien suhteen, niin laatusoittimen saa aika edullisesti.
 
Elämä reiässä on rattoisaa......
Laama666
07.10.2017 19:37:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sotakoira Musti: Onkos täällä muita hulluja, jotka antaa kyytiä ns pakasta vedetylle kepille?
 
Ei tulisi mieleenkään tehdä tarkoituksella damagea kamoille. Mutta olen ostanut SG:n, jossa on iso näkyvä naarmu eikä se minua haittaa. Soitin on 41 vuotta vanha ja elämä saa näkyäkin.
 
Computer got no soul
Sotakoira Musti
07.10.2017 19:41:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Ei tulisi mieleenkään tehdä tarkoituksella damagea kamoille. Mutta olen ostanut SG:n, jossa on iso näkyvä naarmu eikä se minua haittaa. Soitin on 41 vuotta vanha ja elämä saa näkyäkin.
 
Ei mullakaan tätä ennen :) Mulla 4 kitaraa joita pidän kuin kukkaa kämmenellä, mutta tämä poloinen sai nyt sit kyytiä. Ehkä siksi, etten ole koskaan erityisemmin pitänyt Gibsoneista ja kyseessä halpa ruoska.
 
Si vis pacem, para bellum.
TTV
07.10.2017 19:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
... Niin siis musta aina tulee semmoinen olo, että kitara missä ei ole mitään jälkiä niin sitä ei ole rakastettu..i.

 
Rakkautta on monenlaista, useimmisssa parisuhteissa se ei johda lommoihin ja nirhautumiin :-) Itse kohtelen kitaroitani hellästi ja pidän ne kolhuttomina ja enkä täten anna lisäpisteitä yhdestäkään "vyöihottumasta" tai "mallille tyypillisesti sakarat auki" -lauseesta.
 
Yhden tehtaalla relikoidun ESP Eclipsen olen omistanut ja eipä se omaan silmääni hyvältä näyttänyt. Ei tulisi mieleenikään alkaa kuluttamaan hienoja kitaroita tarkoituksella.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Decadetroll
07.10.2017 19:53:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tulee koloja, niin sou not, se kuuluu homman luonteeseen joskus. Mutta en kyllä todellakaan ala relikoimaan tahallaan millään tavalla ja koitan aina pitää soittimet mahdollisimman hyvässä kunnossa. Nuo relikoidut kepit ovat mielestäni ihan pirun rumia keskimääräisesti.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. Master of Teräskäsi 2016
LaMotta
07.10.2017 20:18:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tätä skeneä ymmärrä mutta ei se mitään.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Sotakoira Musti
07.10.2017 20:25:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: En tätä skeneä ymmärrä mutta ei se mitään.
 
En minäkään. Kaikki toiminta tämän yhden kepukan kanssa tapahtui enemmän tai vähemmän tilapäisessä mielenhäiriössä. Ja kyse ei siis ole as is relikoinnista (mm peltiosien hapottamisesta ja hiomalaikalla käsittelystä) vaan ihan vaan rujouttamisesta.
 
Oh well, elämä on.
 
Si vis pacem, para bellum.
Sotakoira Musti
07.10.2017 20:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Jos tulee koloja, niin sou not, se kuuluu homman luonteeseen joskus. Mutta en kyllä todellakaan ala relikoimaan tahallaan millään tavalla ja koitan aina pitää soittimet mahdollisimman hyvässä kunnossa. Nuo relikoidut kepit ovat mielestäni ihan pirun rumia keskimääräisesti.
 
No toi WB oli niin perkuleen ruma jo valmiiksikin, että ei siinä hyvä mene hukkaan. En voisi kuvitellakaan pistäväni paskaksi muita kitaroitani.
 
Si vis pacem, para bellum.
zedder
07.10.2017 20:42:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksiköhän (vanhat) kitarat ovat "hienoja" kun ne on paskottu ruvelle joko tarkoituksella tai huonosta huolenpidosta johtuen, mutta autot eivät?
 
Wanhat autothan pyritään yleensä entistämään eikä lommoista hakemalla haeta "mojoa".
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Bluesmies
07.10.2017 21:30:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ymmärrän tuon täysin. Why not? Varsinkin Fender-tyyppisiin kitaroihin kunnon rujo kuluma sopii kuin nenä päähän.
Haeroe
07.10.2017 21:44:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Rakkautta on monenlaista, useimmisssa parisuhteissa se ei johda lommoihin ja nirhautumiin :-) Itse kohtelen kitaroitani hellästi ja pidän ne kolhuttomina ja enkä täten anna lisäpisteitä yhdestäkään "vyöihottumasta" tai "mallille tyypillisesti sakarat auki" -lauseesta.
 
Yhden tehtaalla relikoidun ESP Eclipsen olen omistanut ja eipä se omaan silmääni hyvältä näyttänyt. Ei tulisi mieleenikään alkaa kuluttamaan hienoja kitaroita tarkoituksella.

 
Se ESP on mulla nyt. Siinä relikointi on tehty liian nätisti eli ei oikein ole "aidon" näköinen. Kaukaa katsottuna menee läpi kuin väärä raha.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
The Jack
07.10.2017 21:57:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Miksiköhän (vanhat) kitarat ovat "hienoja" kun ne on paskottu ruvelle joko tarkoituksella tai huonosta huolenpidosta johtuen, mutta autot eivät?
 
Wanhat autothan pyritään yleensä entistämään eikä lommoista hakemalla haeta "mojoa".

 
On vanhoissa kitaroissakin hyväkuntoiset yksilöt arvokkaampia kuin kolhitut.
 
Kulunut nitrolakka ja soittajan kyynärpään tuhansilla soittotunneilla runkoon aiheuttama painauma on tyylikkäitä. Korjailtu kaula ja putoamisesta aiheutuneet rumat vekit eivät ole. Ylimääräinen hinta hapolla tehdystä tärvelemisestä uuteen kitaraan on jo sitten silkkaa hulluutta.
 
Olen ostanut vanhoja kolhittuja kitaroita muutaman ja käytän niitä huolettomammin. Uudet ja virheettöminä ostetut käytetyt olen pyrkinyt pitämään siinä kunnossa, kuin ne ovat olleet minulle tullessakin. Noita kitaroita ei muiden ihmisten tarvitse välttämättä soitella ollenkaan. Yksikään kitara ei ole koskaan minulta kaatunut tai pudonnut lattialle.
 
Laama666
07.10.2017 23:17:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: On vanhoissa kitaroissakin hyväkuntoiset yksilöt arvokkaampia kuin kolhitut.
 
Olen kuitenkin nähnyt eBayssä myynti-ilmoituksen, jonka mukaan helvetin kulunut Telecaster oli vapaasti suomennettuna muodikkaasti ja halutusti aidosti relikoitunut. Hintaa oli oman arvioni mukaan tuhat euroa enemmän kuin vastaavan aikakauden siistillä Telellä. Kaikenlaista yrittäjää on liikkeellä.
 
Jos pieni eksyminen sallitaan, minulla on Marshall 2032 tai joku sellainen 8x10 kaappi vuodelta 1968. On todellakin luonnostaan relikoitunut eli tolex on monesta paikkaa niin riekaleina, että puu paistaa läpi ja Marsun logosta on puolet poissa. Ajattelin ensin, että se pitäisi entisöittää siistiksi, mutta jälkeenpäin päätin antaa sen olla kuluneessa kunnossa.
 
Computer got no soul
Epävirtuoosi
08.10.2017 15:35:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyäänhän on muotia vetää puunatulla customkepillä isoillakin lauteilla. Oon kyllä samaa mieltä että tarkoituksella relikoiminen on vaan typerää ja varsinkin jos siitä täytyisi maksaa lisähintaa.
 
Kitarat yleensä tuppaa kulumaan tavalla tai toisella kun niillä soittaa ahkerasti muuallakin kun makkarissa. Ylipuunattu kitara vaan mun mielestä näyttää tosi hönöltä lavalla.
 
hallu
08.10.2017 17:28:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pari juttua tulee mieleen mainita tästä asiasta. Itse en kitaroitani tarkoituksella pasko, mutta kyllä ne käytössä kuluu ei sille voi mitään. Se kitara joka makaa laukussaan, pysyy minttinä muut kuluu käytössä ihan väistämättä. Sitä tarkoitin ensimmäisessä viestissäni kun sanoin, että tuntuu ettei kitaraa ole rakastettu (lue soitettu) jos se on ihan mintti. Enkä tarkoita kolhuja, vaan sitä että soitin kuluu kun sitä paljon soittaa ja sitä mukanaan kuskaa.
 
Sitten se varsinainen asia. Nimittäin oli relikointi aito tai taitavasti tehty jäljennys, niin se on uniikki ja käsityönä tehty. Ihan riippumatta siitä tykkääkö siitä vai ei, niin sen valmistaminen on kalliimpaa kuin perus tusinapintakäsittelyn ja siksi se myös maksaa enemmän. Paitsi tietenkin sen aidon relikoinnin saa halvemmalla kun kuluneet kitarat nyt vaan on halvempia, mutta niissä sen uniikin pintakäsittelyn maksaa se "myyjä" joka sen on tehnytkin. Kyllähän erikoismaalauksia sun muita voi olla ja tehdä, mutta tuskin relikointia uniikimmaksi pintakäsittely voi enää mennä.
 
Ja tämä ei ole mikään relikoinnin puolustuspuhe. Kuten sanoin niin en itse tarkoituksella pasko soittimiani ja relikoinnista vaadin aina alennuksen :-).... tai no en aina, viimeksi ostin kitaran jossa oli jälkiä aika reilustikin, mutta makosoin mitä pyydettiin koska sellaisia kitaroita ei vaan tunnu oikein olevan tarjolla ikinä.
 
Elämä reiässä on rattoisaa......
jperala
08.10.2017 17:58:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri tuli "uusi" käytetty 2012 4003 riku taloon, täysin mintti. Ei tulisi mieleenkään paiskoa sitä pitkin kämppää tai alkaa kaivertamaan taltalla. En pahastu jos joku näin tekee, mutta ei ole oma juttu.
 
Rickenbacker 4003 Ruby Red
sustain65
08.10.2017 18:12:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jperala: Juuri tuli "uusi" käytetty 2012 4003 riku taloon, täysin mintti. Ei tulisi mieleenkään paiskoa sitä pitkin kämppää tai alkaa kaivertamaan taltalla. En pahastu jos joku näin tekee, mutta ei ole oma juttu.
 
Jos on täysin mintti, niin sitten sillä ei ole jostakin syystä juurikaan soiteltu.
 
jperala
08.10.2017 18:16:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Jos on täysin mintti, niin sitten sillä ei ole jostakin syystä juurikaan soiteltu.
 
Juu ei kuulemma, roikkunut seinällä. Mutta ei se ole minulta pois :)
 
Rickenbacker 4003 Ruby Red
pliksu
08.10.2017 18:42:04 (muokattu 08.10.2017 18:43:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ole tullut paiskottua, mutta eipä ole tullut varottuakaan. Luottokitarasta on nitro hilseillyt ja nikkeli patinoitunut ihan luonnollisessa käytössä, ja sen työn jälkeä tulee aina ylpeänä ihasteltua. Omaan makuun kuvaus ^kuin uusi^ on melko luotaantyöntävä. Mojoa saa olla, kunhan on tullut soitosta eikä hiomapaperista.
 
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «