Aihe: Marshall vahvistin
1 2 3 4 5 6
iec
04.10.2017 13:33:17

Metalkallo: Onkos kellään kokemusta KT66 putkilla olevasta JTM45 marsusta, onko niin uber mahtava kuin siitä kerrotaan?

Ja miten tuo JTM45:n basso, kun Jucciz sanoi, että kovemmilla volilla se kuulosta muhjulta? Miten JTM45 basso vertautuu Fender Basmanin bassoon? Onko ne samoilla linjoilla tuon asian suhteen?

Lueskelin/sain tietää, että tuohon basson muhjuisuuteen olisi jokin modi millä saisi basson pysymään paremmin kasassa/tiukempana?

Yksinkertaisin modi = tubescreamer johdannainen pedaali kitaran ja vahvarin väliin. Tiukentaa soundia ja poistaa juuri sen muhjuisuuden. Eikä tarvitse edes boostata jos ei halua tahi säätää gainia lisää pedaalista. Jo pelkkä keskialueen korostus tekee soundista tiukemman. Varsinkin jos soitat sellaisilla mikeillä jossa on paljon bassoaluetta. Mutta sullahan taitaa olla aika hyvin kokemusta mikkien modaamisesta yms, joten tiedät nuo asiat varmaan melko hyvin.

Toki voi myös modata vahvarin tuloasteeseen sopivan kytkennän joka hoitaa suunnilleen saman asian tai oikeastaan vain leikkaa bassoaluetta. Veikkaan vastoin parempaa tietoa, että nuo mainitsemasi modit ovat juuri jotain 1. tai 2. asteen ylipäästösuodatuksia nimenomaan vahvarin tuloasteessa tai sitä ennen. Harry ja muut paremmin asiasta tietävät osaavat varmaan vastata paremmin.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
iec
04.10.2017 13:37:47

Sarko: Pitäiskö sun metalkallo ostaa kerralla hyvä? Ei tartteis sitten modailla ja säätää.

Jos ihminen on luonteeltaan modailija (kuten minä), ei sitä vain osaa olla modailematta ja säätämättä :D Ja pitäähän sitä jokaisen kulkea oma polkunsa sen täydellisen soundin perässä. Vaikka se saattaakin olla päättymätön urakka ;)

Mulla esim oli sellainen päähänpinttymä joskus aikoinaan, että vahvarista pitää saada se täydellinen soundi ilman pedaaleja. Nykyään en ole niin tarkka siitä asiasta, kun on tullut vähän enemmän testailtua vähän kaikenlaisia pedaaleja vahvarin edessä. Ja paljon on vielä testaamatta...
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
calluna
04.10.2017 14:00:46
Metalkallo: Onkos kellään kokemusta KT66 putkilla olevasta JTM45 marsusta, onko niin uber mahtava kuin siitä kerrotaan?

On kokemusta. On übermahtava.
Mulla oli jonkin aikaa Bluesbreaker-combo KT66-putkilla (siis JTM45-kone). Toistaiseksi paras vahvistin mitä soittanut.
Mieletön clean ja hyvä AC/DC särö (täysillä). Pedaalesta tykkää.

Mutta niin vaan vaihtui se JCM800:een (4104) kun en voi elää ilman sen säröä.
Siitä saan ulos myös riittävän kivat cleanit eli sillä mennään ny.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Jucciz
04.10.2017 14:09:06 (muokattu 04.10.2017 14:12:14)
Sit pitää tietty ajatella, että JTM45:ssä - niinkuin sen esikuvassa, 5F6A Bassmanissa - alakerran kyykkääminen kovaa soitettaessa on nimenomaan sen kytkennän juttu: virtalähde (verkkomuuntaja, tasasuuntausputki...) huutaa armoa kun bassotaajuudet nyt vaan sisältävät aika paljon energiaa. Jos semmoinen ominaisuus on perustavanlaatuisesti vääränlainen omaan soitannolliseen ilmaisuun, kannattaa ehkäpä suosiolla käyttää jotain ihan muuta vahvistinta kuin ruveta modaamaan olemassaolevaa konetta ainakaan mitenkään laajamittaisesti - ellei tietty tykkää näpertelystä ja halua tutustua siihen, miten vahvistinkytkennät toimivat.

Tokihan tuo edellä kuvattu ilmiö saadaan aika hyvin kuriin jo ihan bassotaajuuksien leikkaamisella ennen vahvistinta vaikkapa just Tubescreamerilla, EQ:lla tms.: kun matalinta taajuusosastoa ei sisääntulevassa signaalissa ole, ei se oikein voi kyykätäkään ja yrittää haukata virtalähteeltä semmoisia virtamääriä, jotka eivät yksinkertaisesti onnistu. Vaihtoehtoisesti vahvistimen kytkentään jotkut ovat vaihtaneet eri suuruisia konkkia, jolloin matalia taajuuksia leikkaillaan hieman enemmän pois jo hyvissä ajoin.
Laulava Kylätohtori
04.10.2017 20:10:27
Shredator: Kyllä Marsussa pitää EL34:t olla. 2203:n pistät ja se soundi on siinä.

Tai 2204, kyllä siinäkin tehot riittää.

Mä luulen, että Dusty Road voisi olla täydellinen vahvari Metallikallolle. Dustyn crunch perustuu 2204:lle ja minusta se on kuin parannettu "plexisoundi" ilman noita "plexin" huonoja puolia, kuten esim. tuo basson muhjuisuus. Itsekin tykkään Bassmanista ja pleksistä (tarkoitan nyt lähinnä kaikkia ns. plexivahvareita), mutta pidemmän päälle kuitenkin lähinnä puhtaammilla soundeilla. Särösoundit sitten tuosta modernimmasta (2204) Marshall-tyylisestä Dusty Roadista...
More is less.
Laulava Kylätohtori
04.10.2017 20:11:59 (muokattu 04.10.2017 20:16:50)
Metalkallo: Laatu on mainio, siitä ei ole kyse, kunhan utelin tuosta JTM45 soundista kovalla. :)

Laitoin Jucciz:lle myös viestiä ja sieltähän tuo basso asia aika hyvin selvisikin. Kiitoksia vastauksista jälleen kerran.

Laatu on varmasti mainio, mutta onko JTM-45 kuitenkaan sinun soundisi? ;)

Huumori huumorilla, mutta noin yleisesti, oli mulla tuossa vähän pointtiakin. Kannattaa muistaa, että kaikki omasta mielestä helvetin hyvät soundit ei kuitenkaan toimi itsellä. Mulla kesti valitettavasti monta vuotta erottaa omasta mielestä hyvä soundi ja omasta mielestä hyvä soundi, joka myös toimii itsellä.

Tuli osteltua paljon tavaraa ja väännettyä sillä, koska se soundi oli niin hyvä. En kuitenkaan huomannut, että se omasta mielestäni hyvä soundi ei taipunut omaan soittotyyliin ja -tapaan.

Ihan yleisenä neuvona siis, ei nyt suoraan sulle suunnattu tämä sinänsä itsestään selvä asia, mitä ei aina tule kuitenkaan välttämättä ajateltua...
More is less.
Metalkallo
04.10.2017 21:17:43 (muokattu 04.10.2017 21:18:39)
Laulava Kylätohtori: Laatu on varmasti mainio, mutta onko JTM-45 kuitenkaan sinun soundisi? ;)

Huumori huumorilla, mutta noin yleisesti, oli mulla tuossa vähän pointtiakin. Kannattaa muistaa, että kaikki omasta mielestä helvetin hyvät soundit ei kuitenkaan toimi itsellä.

Kyllä se taitaa olla. Tässä paljon mietiskellyt, kuunnellut klippejä ja kerran kokeillutkin JMP marsua, ja vaikka pidän JMP soundista, niin se olisi loppujen lopuksi ehkä liian rujo, kirkas ja varsinkin äänekäs. Tykkään nykyisestä Bassman kokoonpanostani, mutta tuntuu siltä, että kaipaan vain yhden askeleen eteenpäin eli JTM45.

Mun mieltymys pyörii siellä Hendrixin ympyröissä, et tuo kyllä hoitaa sen, ja monen muun tyylin, kun taas Bassman joka toimii kyllä Hendrixissä, mutta kaipaisi muihin tyyleihin hieman potkua: JTM45 again. :)

Kattoo mitä tuleman kun modauttaa JTM45:ksi KT66 putkilla.
Vähemmän on nykyään enemmän
Laulava Kylätohtori
04.10.2017 22:14:10
Joo, kannattaa kokeilla KT66:ia, jos vaan vähääkään kiinnostaa. Itse en juurikaan ole muita putkia käyttänyt sen jälkeen, kun KT66:a testasin...

Bluetonen omistajana en tosiaan osaa ottaa kantaa alkuperäisen 2204:n EL34:lla soundiin tai kirkkauteen. Bluetonessa on lisäksi erinomaisesti toimiva master volume. Olen ymmärtänyt, että ehta JCM800 ei ole parhaimmillaan pienemmillä äänenpaineilla.
More is less.
p130
04.10.2017 22:36:59

Laulava Kylätohtori: Joo, kannattaa kokeilla KT66:ia, jos vaan vähääkään kiinnostaa. Itse en juurikaan ole muita putkia käyttänyt sen jälkeen, kun KT66:a testasin...

Bluetonen omistajana en tosiaan osaa ottaa kantaa alkuperäisen 2204:n EL34:lla soundiin tai kirkkauteen. Bluetonessa on lisäksi erinomaisesti toimiva master volume. Olen ymmärtänyt, että ehta JCM800 ei ole parhaimmillaan pienemmillä äänenpaineilla.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1299538

Torilla näyttäisi olevan kovan oloinen KT66-kone. Tuskin katselisin kauemmas, jos semmoinen himottaisi.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
calluna
05.10.2017 11:00:27
Ja joskus tällainen asia selviää vain hankkimalla "aidon asian". Ja nyt en siis aliarvioi kotimaisten tekijöiden versioita, hienoja pelejä Suomessa rakennellaan.

Eipähän jää mitään silloin hampaankoloon. Marshall JTM45 kuulostaa Marshall JTM45:lta. Ja sit käytetyistä varsinkin saa omansa pois näillä klassikkobrandeillä, jos/kun toteaa pärjäävänsä paremmin jollain toisella laitteella.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Metalkallo
06.10.2017 21:23:27 (muokattu 07.10.2017 05:13:23)
Nyt on oma Rikstone modattuna JTM45:ksi KT66 putkilla ja hyvä on!

Mulla oli aiemmin vain normal ja overdrive kanava, mutta halusin kanavat kuten JTM45:ssa on eli normal(low), kirkas(bright) ja molemmat(Both) ja nyt nuo kanavat on paljon monipuolisempia käyttää ja täten mun mielestä myös hauskempia juuri tuon takia. Nyt ymmärrän myös paremmin miksi monet liittää kitaransa usein kirkkaaseen kanavaan, meinaan bass(low) kanava on aika muhjuinen. :) Mutta tuo loppujen lopuksi yhdistyy hienosti kirkkaaseen kun käytössä on molemmat kanavat yhdistettynä eli lenkillä, mulla tosin tuo on kytkimellä.

KT66 putkista tässä vaiheessa on vaikea sanoa paljoa miten eroaa EL34 tao 5881 putkista, mutta hienolta vahvari soundaa.

Nyt kun mun vahvari on ollut Bassman ja JTM45, niin olen hyvin huomannut eron noiden kesken ja sitä kyllä on ihan kiitettävästi vaikka erot sisäisesti ei ole kovinkaan isoja. Bassman on klassinen 59 Fender soundi ja JTM45 marsu selvästi, mutta molemmissa mahtavat omanlaisensa kliinit sekä särö. Suosittelen JTM45:sta jos haluaa hieman rajumman pelin kuin Bassman, eli vähän kuin hot rod Bassman. Jos Fender soundi on se juttu, niin silloin Bassman.

Vaikka kyse on nyt Rikstone vahvarista, niin kirjoittelin tähän kun kirjoittelin aiemmin noista KT66 putkista tänne ja marsu eroista, ja kun onhan tuo nyt marsu vaikka klooni.

JTM45 on kyllä mulle oikea valinta mulle marsuista koska sillä saa yhä todella hyvät kliinit jotka on itselleni tärkeät koska tykkään soitella bluesia myös. Särökin on ihan jees, ja pedaalit toimii pirun hyvin, paremmin kuin silloin kun kone oli Bassman. JTM ei myöskään ole liian kirkas joten presencellekin löytyy yhä käyttötarkoitus tarvittaessa.
Vähemmän on nykyään enemmän
jniska
01.06.2019 10:03:04
Laulava Kylätohtori: Tai 2204, kyllä siinäkin tehot riittää.

Mä luulen, että Dusty Road voisi olla täydellinen vahvari Metallikallolle. Dustyn crunch perustuu 2204:lle ja minusta se on kuin parannettu "plexisoundi" ilman noita "plexin" huonoja puolia, kuten esim. tuo basson muhjuisuus. Itsekin tykkään Bassmanista ja pleksistä (tarkoitan nyt lähinnä kaikkia ns. plexivahvareita), mutta pidemmän päälle kuitenkin lähinnä puhtaammilla soundeilla. Särösoundit sitten tuosta modernimmasta (2204) Marshall-tyylisestä Dusty Roadista...

Kun pistää kasaan päällekkäin JMP:n, 2204:sen ja 2203:sen, siihen eteen Palmerin vaihtokytkimen, niin saa autenttiset saundit kolmesta Marshallista samaan kaappiin.
"Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)