Aihe: (Avunhuuto) Miten *** pentatonisen skaalan shapet toimivat? | |
---|
_jemis_ 02.10.2017 22:04:41 (muokattu 02.10.2017 22:50:15) | |
|
No niin, Muutama erittäin hämmentynyt kysymys henkilöltä, joka yrittää ymmärtää. Olen vuosia soitellut ajattelematta asioita sen tarkemmin, mutta nyt kun ajattelen, niin siitä saa näköjään pään pipiksi. Otetaan esimerkiksi pentatoninen minor-skaala. Lunttausmatskua: https://www.justinguitar.com/en/SC-304-MinorPentatonicPatterns.php - Biisi menee esim. Am:sta. - Valitsen skaalaksi pentatonisen mollin. - Soitan A, C, D, E, G. (5. nauha E-kieli, 8. nauha E-kieli jne.)Tämä on ilmeisesti E-shape. a) Miksi E-shape toimii a-mollissa? b) E-shapea pystyy "siirtämään" ympäri otelautaa kun vaan aloittaa a:sta. c) Mitenkäs nämä muut shapet am:ssa? Esim. D-shape? Noista Youtube-videoista ymmärtää sen, että shapet on otelaudalla liikkumista varten. Mutta siis ööö.. millä tavalla systeemi yleensäkin toimii? Mitä varten nämä shapet ovat? Voiko niitä yhdistellä vapaasti am:ssa ja jos voi niin miten se tapahtuu? Nyt varmaan joku naureskelee virtsake housuissa, mutta jospa tämä tästä avautuisi. |
|
Kyllä tuossa tekstissä on Jucciczella jo melko perkaaminen, enkä puhu nyt teoria-asioista. no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio |
|
Meillä on käytössä kaksitoista säveltä, c c# D d# e f f# g g# a a# b Kun osaa soittaa "shapen" jossakin sävellajissa, niin soittamalla sen saman kuvion yhden nauhavälin ylempää, pääsee seuraavaan sävellajiin. Jos soitat jossain asemassa D-duurissa niin seuraavassa välissä sama kuvio on d# duuri ja sitä seuraavassa E-duuri. Ehkä tästä jotain avautuu. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
|
Am:n päälle soittelet tuota D-shapea aloittaen C-sävelestä. C-shape toimii kun veivaa D-nuotista. Logiikka toimii koko kaulan mitalta. "'I've got, as they say, a well-develped talent for observation when it's already too late and some unpleasantness has happened" |
_jemis_ 02.10.2017 22:37:59 (muokattu 02.10.2017 22:38:57) | |
|
Yritetäänpä kirjoittaa hieman selkeämmin. Hämmennykseni liittyy käsitteisiin: CAGED: E shape, CAGED: D shape, CAGED: C shape ym. jotka esitellään tuossa laittamassani linkissä. Jos biisi menee am:sta, aloitan soittamaan 5. nauhalta E-kielestä (A) ja soitan A, C, D, E, G. Jos haluan jatkaa otelautaa ylöspäin, voin aloittaa saman kuvion uudestaan 7. nauhan D-kieleltä, joka on siis A. Tai voin siirtyä viidennelletoista nauhalle tai mihin tahansa mistä vaan A:n löydän. Mutta mikä idea noilla muilla CAGED-shapeilla (tai positions) on? |
|
sticky fingers: Am:n päälle soittelet tuota D-shapea aloittaen C-sävelestä. C-shape toimii kun veivaa D-nuotista. Logiikka toimii koko kaulan mitalta. Ok. Tsekkaanpa tämän. Luulen, että pieni järjenvalo rupeaa heräämään. |
|
_jemis_: Yritetäänpä kirjoittaa hieman selkeämmin. Hämmennykseni liittyy käsitteisiin: CAGED: E shape, CAGED: D shape, CAGED: C shape ym. jotka esitellään tuossa laittamassani linkissä. Jos biisi menee am:sta, aloitan soittamaan 5. nauhalta E-kielestä (A) ja soitan A, C, D, E, G. Jos haluan jatkaa otelautaa ylöspäin, voin aloittaa saman kuvion uudestaan 7. nauhan D-kieleltä, joka on siis A. Tai voin siirtyä viidennelletoista nauhalle tai mihin tahansa mistä vaan A:n löydän. Mutta mikä idea noilla muilla CAGED-shapeilla (tai positions) on? Eri osista otelautaa voi soittaa erilaisia lickejä ja toisaalta samat lickit kuulostaa erilaisilta. Sitten voi soittaa korkeampia ääniä tai matalampia ääniä. Sitä kautta siihen soittimeen tulee sitä ilmaisuvoimaa. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
|
_jemis_: Yritetäänpä kirjoittaa hieman selkeämmin. Hämmennykseni liittyy käsitteisiin: CAGED: E shape, CAGED: D shape, CAGED: C shape ym. jotka esitellään tuossa laittamassani linkissä. Jos biisi menee am:sta, aloitan soittamaan 5. nauhalta E-kielestä (A) ja soitan A, C, D, E, G. Jos haluan jatkaa otelautaa ylöspäin, voin aloittaa saman kuvion uudestaan 7. nauhan D-kieleltä, joka on siis A. Tai voin siirtyä viidennelletoista nauhalle tai mihin tahansa mistä vaan A:n löydän. Mutta mikä idea noilla muilla CAGED-shapeilla (tai positions) on? Sen Am:n päälle voit vedellä C-duurista (rinnakkaissävellaji) tuota D-shapea ala-E:n 8. nauhalta lähtien. Tai C-shapea D:stä(10. nauha). Ei kai noilla muuta funktiota ole kuin auttaa muistamaan mitä missäkin yhteydessä "voi" soittaa ja mistä. En tajua teoriasta juuri mitään, tää on ihan empiiristä ja omaan rimputteluun perustuvaa mutuilua. "'I've got, as they say, a well-develped talent for observation when it's already too late and some unpleasantness has happened" |
|
Tuijotin tuota kuviohelvettiä viitisentoista minuuttia ja taisin keksiä. Asia taitaa olla simppelimpi kuin ajattelin. Eli nuo positiot ovat tarkoitettu helpottamaan ulkoamuistamista ja ne alkavat aina omalta nauhaltaan ylä-e-kieleltä. Esim. positio 2 => 5. nauha E-kieli. Position 3 => 8. nauha E-kieli. CAGED pysyy aina samana. Kiitos ja anteeksi. |
|
Jos soitat avoimen E:n niin soitat CAGED-systeemin E -shapea. Jos sen jälkeen soitat lähimmän mahdollisen soinnun samalla shapella, niin otat barre otteella F:n. Tai jos avoimesta E:stä siirryt samalla otteella seuraavaan oktaaviin niin muodostat saman barren niin että juuri on 12. nauhalla. Ihan sama mihin nauhaväliin barresi viet, se on E-shape. Sama juttu vaikka A:lla. Soita avoin A vaikka ilman etusormea niin se on valmiina tekemään barren kun liikutat A-shapea ylös otelautaa. Idea kaiketi on siinä että avoimen C:n jälkeen voit muodostaa saman soinnun A-shapella kun avosoinnun sijaan laitat barren samalle juurelle (A-kieli 3.nauha). Seuraavaksi avoimen G:n ote niin että juuri on E-kielen 8 nauhalla. Jne. Mutta jos CAGED on vielä vaikee homma niin kannattanee keskittyä ottamaan sen pentatoninen kunnolla haltuun. Vaikka tämän avulla https://www.youtube.com/watch?v=SHKjSBV0n3w |
|
tomaattiorava: Jos soitat avoimen E:n niin soitat CAGED-systeemin E -shapea. Jos sen jälkeen soitat lähimmän mahdollisen soinnun samalla shapella, niin otat barre otteella F:n. Tai jos avoimesta E:stä siirryt samalla otteella seuraavaan oktaaviin niin muodostat saman barren niin että juuri on 12. nauhalla. Ihan sama mihin nauhaväliin barresi viet, se on E-shape. Sama juttu vaikka A:lla. Soita avoin A vaikka ilman etusormea niin se on valmiina tekemään barren kun liikutat A-shapea ylös otelautaa. Idea kaiketi on siinä että avoimen C:n jälkeen voit muodostaa saman soinnun A-shapella kun avosoinnun sijaan laitat barren samalle juurelle (A-kieli 3.nauha). Seuraavaksi avoimen G:n ote niin että juuri on E-kielen 8 nauhalla. Jne. Mutta jos CAGED on vielä vaikee homma niin kannattanee keskittyä ottamaan sen pentatoninen kunnolla haltuun. Vaikka tämän avulla https://www.youtube.com/watch?v=SHKjSBV0n3w Hemmetin hyvä postaus. Koodi on nyt täysin kräkätty ja ymmärrän miten tuo toimii. Kiitoksia avusta! |
|
elon arska: Kyllä tuossa tekstissä on Jucciczella jo melko perkaaminen, enkä puhu nyt teoria-asioista. Aloituksen lukemisen jälkeen tsekkasin ekana, onko Jucciz osallistunut keskusteluun. Itse olen jo tullut niin vanhaksi, että en jaksa inistä, vaan giveän up. En ole musiikin asiantuntija. |
|
Miksi duuripentatoninen koostuu duuriasteikon 1, 2, 3, 5 ja 6 sävelestä ja mollipentatoninen molliasteikon 1, 3, 4, 5 ja 7 sävelestä? Miksi duuripentatoninen on tavallaan mollipentatonisen moodi? Siksi, että se kuulostaa vain hyvältä vai jostain muusta syystä? Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
|
Kampela77: Miksi duuripentatoninen koostuu duuriasteikon 1, 2, 3, 5 ja 6 sävelestä ja mollipentatoninen molliasteikon 1, 3, 4, 5 ja 7 sävelestä? Miksi duuripentatoninen on tavallaan mollipentatonisen moodi? Siksi, että se kuulostaa vain hyvältä vai jostain muusta syystä? Siksi että pentatonisen asteikon intervallit ovat isoja sekunteja ja pieniä terssejä. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
Juzpe 03.10.2017 11:01:30 (muokattu 03.10.2017 11:02:22) | |
|
Kampela77: Miksi duuripentatoninen koostuu duuriasteikon 1, 2, 3, 5 ja 6 sävelestä ja mollipentatoninen molliasteikon 1, 3, 4, 5 ja 7 sävelestä? Miksi duuripentatoninen on tavallaan mollipentatonisen moodi? Siksi, että se kuulostaa vain hyvältä vai jostain muusta syystä? Itte oon sitä mieltä, että duuripentatoninen on mollipentatonisen 3. moodi, mutta lopputuloksen kannaltahan se on aivan sama kummin päin sen kelaa. Se, että miksi sävelasteet menevät niinkuin menevät, johtuu siitä, että pentatonisesta nyt vaan jätetään niitä heikompia säveliä pois verrattuna perus duuri/ molliasiaan. Pentatoninen molli esim toimii vaikkapa doorisessa ja fryygisessä moodissa ihan sellaisenaan ja duuri sit vaikka miksolyydisellä pelikentällä noiden normi aiolisen ja joonisen lisäksi. Hyvältä kuulostaminen riippuu niin paljo siitä, että kuka on kuuntelemassa ettemmää siihen ota kantaa. Siksi että pentatonisen asteikon intervallit ovat isoja sekunteja ja pieniä terssejä. Ommuute siitte suuri sekunti nimeltään se. Emmää mikää natsi ole, mutta rajansa kaikella. |
|
Juzpe: Itte oon sitä mieltä, että duuripentatoninen on mollipentatonisen 3. moodi, mutta lopputuloksen kannaltahan se on aivan sama kummin päin sen kelaa. Se, että miksi sävelasteet menevät niinkuin menevät, johtuu siitä, että pentatonisesta nyt vaan jätetään niitä heikompia säveliä pois verrattuna perus duuri/ molliasiaan. Pentatoninen molli esim toimii vaikkapa doorisessa ja fryygisessä moodissa ihan sellaisenaan ja duuri sit vaikka miksolyydisellä pelikentällä noiden normi aiolisen ja joonisen lisäksi. Hyvältä kuulostaminen riippuu niin paljo siitä, että kuka on kuuntelemassa ettemmää siihen ota kantaa. En mäkään mikään natsi ole, mutta eikös se ole mollipentatonisen 2. moodi, kun mollipentatonisessa ei ole sekuntia mukana. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
|
Kun en muusta tiedä niin tyydyn ihmettelemään, että miksi näihin pitää sotkea mitään "shape"-juttuja. Am pentatonisen voi soittaa viidestä eri asemasta kaulalla. Ok, toki useammastakin, mutta sitten palataan jo aiemmin käytettyihin versioihin. Soittaapa Am pentatonisen sitten mistä asemasta vain niin siinä on aina samat sävelet, vain vähän eri järjestyksessä. Siksi se istuu. Vai onko tämä shape juttu nyt jotain rakettitiedettä, josta minä en ole vielä kuullut? "Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin". |
p130 03.10.2017 14:01:46 | |
|
Mikä on nopein shape? Se olisi olennainen tieto. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
|
A cry for helpiin on näköjään jo vastattu. Bra. Shapet ojennukseen. |
Juzpe 03.10.2017 16:19:57 (muokattu 03.10.2017 16:29:09) | |
|
Kampela77: En mäkään mikään natsi ole, mutta eikös se ole mollipentatonisen 2. moodi, kun mollipentatonisessa ei ole sekuntia mukana. No ohan se teknisesti ottaen kyllä. Ittehän aattelen vaan asian aina noiden duuri-/ molliasteikkojen asteiden kautta. Jos lähtään mollin perussäveleen nähden pienen terssin päästä se on mulle aina 3. moodi elikkästeen esim luonnollisesa mollisa rinnakkainen duuri niin ei mee sekasin :D |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|