Metalkallo 02.10.2017 22:15:01 | |
---|
Minkäslaisia kokemuksia porukoilla on piuha suoraan vahvariin toiminnasta eli ilman pedaaleja? Mikä on teidän paras vahvari ollut tähän hommaan? Vähemmän on nykyään enemmän |
toivase 02.10.2017 22:17:28 | |
---|
Metalkallo: Minkäslaisia kokemuksia porukoilla on piuha suoraan vahvariin toiminnasta eli ilman pedaaleja? Mikä on teidän paras vahvari ollut tähän hommaan? Les Paul suoraan Naylor SD60:n High gain -kanavaan tuottaa hienoja soundeja. |
sticky fingers 02.10.2017 22:17:31 | |
---|
Metalkallo: Minkäslaisia kokemuksia porukoilla on piuha suoraan vahvariin toiminnasta eli ilman pedaaleja? Mikä on teidän paras vahvari ollut tähän hommaan? Riippuu 100% siitä, mitä haluat soundilta (yllättävää!). Maailmassa on paljon vahvistimia, jotka ei sopivassa käytössä tarvitse mitään pedaaleja. Tällä hetkellä mulla ainoa pedaali on viritin ja soundi on just se, minkä haluan. "'I've got, as they say, a well-develped talent for observation when it's already too late and some unpleasantness has happened" |
Telecaster, Peavey Classic 30 ja volumepotikka. Toimii! =) |
Jucciz 03.10.2017 01:27:56 | |
---|
Hyviä kokemuksia, lukuisista vahvareista. Ihan mahdoton nimetä yhtä suosikkia. |
iec 03.10.2017 09:53:25 | |
---|
Toistaiseksi paras vahvari tällaiseen hommaan on mulla ollut Fender Super Sonic. Mutta pelkällä piuhalla käyttö ilman pedaaleja koskee siis cleanejä ja keveitä säröjä lähinnä tuolla bluesrockin tyylisuunnassa. Parhaat modernimmat/rankemmat säröt tulevat kuitenkin kun vähän kurittaa särökanavan inputtia tubescreamerillä (gain stacking, tason nosto ja sisään menevän signaalin keskialuekorostus). Periaatteessa pärjäisi siis ilman pedaalejakin kitaran volumea ja tonea käyttäen, mutta ihan kaikkiin musatyyleihin tuo kitara-piuha-vahvari -setuppi ei taivu ilman kompromisseja soundien suhteen. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
elon arska 03.10.2017 10:15:09 | |
---|
VIPMetal: Telecaster, Peavey Classic 30 ja volumepotikka. Toimii! =) Joo tällä taipuu kaikki humpasta heviin. no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio |
Krice 03.10.2017 11:49:13 | |
---|
Kannattaa kiertää piuha kerran vahvistimen ympäri, se pysyy paremmin kiinni siinä kuin jos sen laittaisi suoraan siihen. |
Stone 03.10.2017 11:51:06 (muokattu 03.10.2017 12:35:20) | |
---|
sticky fingers: . Tällä hetkellä mulla ainoa pedaali on viritin ja soundi on just se, minkä haluan. Hitto, minäkin haluaisin elää vielä joskus noinkin vaarallisesti! En tiedä mistä johtuu, että boosterin poikasta, kaikua tms. spedua tuppaa pesiytymään jalkojen juureen, vaikka ilmankin käytännössä pärjäisi ja itseasiassa olisi simppelimpää. Antaahan ne mahdollisuuksia kyllä. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
Kefiiri 03.10.2017 12:21:37 | |
---|
Krice: Kannattaa kiertää piuha kerran vahvistimen ympäri, se pysyy paremmin kiinni siinä kuin jos sen laittaisi suoraan siihen. Joo ja mulla tulee aina mutkia piuhaan, vaikka yrittäisi laittaa suoraan. En ole musiikin asiantuntija. |
Dr. Muff 03.10.2017 12:44:05 | |
---|
Kefiiri: Joo ja mulla tulee aina mutkia piuhaan, vaikka yrittäisi laittaa suoraan. Kyl ja tosi hankalaa ku pitää olla aina 3 tai 5 metrin päässä vahvarista jotta se pysyy suorana eikä mene lattialle. Vähän jos meet kauemmas ni vahvistin kaatuu. Kokemusta on lukuisista vahvareista ja johdonpituuksista. I swallow my words to keep from lying |
Bluesmies 03.10.2017 13:49:39 | |
---|
VIPMetal: Telecaster, Peavey Classic 30 ja volumepotikka. Toimii! =) Tämä kyllä. |
Dr. Muff 03.10.2017 13:58:49 | |
---|
VIPMetal: Telecaster, Peavey Classic 30 ja volumepotikka. Toimii! =) Ootko kokeillut myös piuhan lisäämistä? I swallow my words to keep from lying |
joku muu sikko 03.10.2017 16:47:38 | |
---|
Tuota pitäisi joskus kokeilla. Toistaiseksi olen vetänyt vain akkarilla. Vanha pappa huutelee nimimerkin takaa.
-obiwan- |
hallu 03.10.2017 17:16:35 | |
---|
No itselleni piuha suoraan vahvistimeen on se kaikkein luontaisin tapa josta lähden aina liikkeelle ja jolla olen vuosien varrella kaikkein eniten soittanut. Nykyisin kun en enää ylenkatso tehostepedaaleja, niin olen ajatellut että soundin kannalta on olemassa tehosteita jotka eivät ole elimellinen osa soundia vaan niinkö tehoste (näitä ovat mielestäni modulaatiot ja kaiut ja viiveet ja wah ja mitä kaikkea niitä nyt onkaan). Sitten on ne pedaalit jotka oikeastaan ei ole tehosteita vaan ovat elimellinen osa sitä perussoundia (näitä ovat mielestäni lähinnä erilaiset säröttimet ja kompressorit). Olen soittanut monenlaisilla vahvistimilla ja suurin osa vahvistimista toimii hyvin ilman mitään pedaaleja. Jos käyttää lowgain vahvistinta niin säröpedaali voi olla tarpeen ja jos käyttää higainvahvistinta niin säröpedaalia ei erikseen tarvita (kyllä se silti voi olla hauska lisä. Itse esimerkiksi olen löytänyt säröpedaalille käyttöä mesaboogiedenkin kanssa, mutta ei se välttämätön niissä ole). Mutta jos puhutaan "piuha suoraan vahvistimeen" ajattelusta, niin en oikein ymmärrä että mitä eroa sillä on onko se säröpedaali vahvistimen edessä vai vahvistimen sisällä? useimmissa kaksikanavaisissa vahvistimissa ja higainvahvistimissa se särötin on siellä vahvarin sisällä. Sen sijaan lowgain vahvistinta pitää ajaa perkeleen kovalla että sen saa särölle. Tarkoitan, että jos mulla on vaikkapa tommonen Mesa ja mä soitan piuha suoraan vahvistimeen, niin se vastaa vaikka jotain Fenderin Showmania jossa on särötin vahvistimen edessä. Silloin piuha suoraan vahvistimeen tarkoittaa tyystin eri asiaa. Itse kun nykyisin käytän särötettyjä soundeja, niin on ihan näppärää, että särö on tehty vahvarin sisään niin ei tarvitse erillistä purkkia, mutta toisaalta jos se särö on erillisessä purkissa niin voi valita mimmosen särön haluaa. Vahvarissa se särö on aina se mikä sinne on tehtaalla asennettu. Elämä reiässä on rattoisaa...... |
sustain65 03.10.2017 17:23:11 | |
---|
Vastauksena aloittajan kysymykseen: Mesa Boogie Mark V. |
statistiÖ 03.10.2017 20:56:54 | |
---|
Akustisen saundin saa vain akustisesti soittamalla. Mutta ihan kiva on vahvistettu saundikin. Ei ole muita kokemuksia kuin piuhalla vahvariin. Siinä parasta on, kun on vahvari, joka toistaa-vahvistaa soiton mahdollisimman realistisesti, lisäämättä siihen mitään murinoita tai kolinoita. Ja toimii myös vola hiljaa. Tärkeää on, että saundi on erottuva. Muksaa kun voi vaikuttaa omin kätösin suoraan soitontoiston dynamiikkaan, sointiväriin, kaikkiin ääniin. Kun soittaa vajailla tehoilla, luo itseasiassa itse gainin. ¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ olennainen ¤ sidonnainen ¤ puolinainen ¤ moninainen ¤ kokonainen ¤ ainainen ¤ ihanainen ¤ |
Haeroe 03.10.2017 21:03:27 | |
---|
Soitin ensimmäiset 25 vuotta ilman ensimmäistäkään spedua. Styrkkareita sinä aikana oli moneen lähtöön, mutta ylivoimainen ykkönen oli VHT:n Pittbull CL100, jollainen yksi taitaa olla torillakin tällä hetkellä. Miksaajalle sanoin, että laittaa samaa kaikua kuin lauluun, ja sooloissa voi laittaa vähän isommalla miksillä. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
Guitarfreak 03.10.2017 21:22:17 | |
---|
Mulla on kyl slant kaappi ettei oo ihan suoraan vahvistimeen :/ Lelut kallistuu - äijät rapistuu |
Guitarfreak 03.10.2017 21:23:21 | |
---|
Haeroe: Soitin ensimmäiset 25 vuotta ilman ensimmäistäkään spedua. Styrkkareita sinä aikana oli moneen lähtöön, mutta ylivoimainen ykkönen oli VHT:n Pittbull CL100, jollainen yksi taitaa olla torillakin tällä hetkellä. Miksaajalle sanoin, että laittaa samaa kaikua kuin lauluun, ja sooloissa voi laittaa vähän isommalla miksillä. Toi VHT kyl ois kiinnostava Lelut kallistuu - äijät rapistuu |