Aihe: Tarinasi Mesa/Boogien kanssa
1 2 3 4 5 6 7 818 19 20 21 22
markkuilari
24.09.2017 03:27:56
hallu: Niin ja monimutkaisuus. No nyt kun olen niitä käytellyt, niin ei ne niin vaikeita ole. Mutta edelleen mua vähän häiritsee, että ne on vähän liian monipuolisia. Ihan kun joutuisi kantamaan monta kiloa ominaisuuksia joita ei oikeastaan tarvitse :-D .

Minulle se monipuolisuus on taas suurin syy, miksi käytän Mesaa. Kun soittaa popista örinään, olisi tosi rasittavaa käydä ruuvaamassa jatkuvasti säätöjä sopivaksi, mikäli olisi simppelimpi vahvistin. Nyt ei tarvitse kun polkea pedaalista sopiva kanava päälle. Yksi hyvä ominaisuus on, kun jokaiselle kanavalle on oma kaiun säätö. Monet jotka käyttävät yksikanavaista vahvistinta tarvitsevat siihen kuitenkin paljon erilaisia pedaaleja säröihin yms, joten kyllä niissäkin sitä säätämistä piisaa.
sustain65
24.09.2017 06:56:01
markkuilari: Minulle se monipuolisuus on taas suurin syy, miksi käytän Mesaa. Kun soittaa popista örinään, olisi tosi rasittavaa käydä ruuvaamassa jatkuvasti säätöjä sopivaksi, mikäli olisi simppelimpi vahvistin. Nyt ei tarvitse kun polkea pedaalista sopiva kanava päälle. Yksi hyvä ominaisuus on, kun jokaiselle kanavalle on oma kaiun säätö. Monet jotka käyttävät yksikanavaista vahvistinta tarvitsevat siihen kuitenkin paljon erilaisia pedaaleja säröihin yms, joten kyllä niissäkin sitä säätämistä piisaa.

Samat. Tuossa on tietysti se huono puoli että ei ole perusteita ostella läjää erilaisia pörinäpurkkeja ja boostereita. :)
hallu
24.09.2017 09:47:14
sustain65: Samat. Tuossa on tietysti se huono puoli että ei ole perusteita ostella läjää erilaisia pörinäpurkkeja ja boostereita. :)

No joo, itse en ehkä ole ollutkaan mikään pörinäpurkkimaanikko ja mielelläni jättäisin kaikki pedaalit himaan. Wahia ja virityspedaalia tulee kuskattua mukana. Mulla on yksi särinäpurkki ja tuossa kokeillessani huomasin, että tuo pedaali (ehx Englishmuff) täydentää Mesan omaa säröä mukavasti (lähinnä himassa leikkiessä, eihän sitä oikeasti tositoimissa tarvitse täydentää mihinkään). Mutta siis tuo pedaali tarjoilee sellaista säröosastoa joka ei Mesasta (ainakaan helposti) löydy ja toisaalta sillä voi värittää kakkoskanavan säröä. Leadkanavalla tuo purkki ei toimi alkuunkaan, vaan se menee aika kökön kuuloiseksi ja samoin jos ykköskanavan ajaa särölle, niin tuo säröpurkki siihen päälle ei toimi. Mutta kakkoskanavalla se on ihan omiaan ja ykköskanavan kliinin päälle. Kakkoskanavan kliinille tuota purkkia ei kannata laittaa koska se kuulostaa suunnilleen samalta kuin kakkoskanava särölle ajettuna joten ei hyötyä.

Mutta kuten sanottua, niin ei tuo säröpurkki tuo kummallekaan vahvistimelle semmoista lisäarvoa että viitsisin sitä treeneihin tai keikalle roijata mukana, mutta himassa tykkään leikkiä senkin kanssa. Ja olenpa kokeillut ajaa säröpurkkia suoraan äänikortin inputtiin ja siinäkin se on aika veikeä purkki :-). Suosittelen, jos joskus satutte halvalla tuommoisen Muhvin näkemään, niin se on ihan hauska purkki.

Kyllähän tuo monipuolisuus tietenkin on sitä, että kun yhdestä vahvistimesta löytyy kaikki, niin ei sitten tarvitse mitään muuta. Toisaalta jos yhden vahvistimen sijasta olisi kolme, niin sitten ottaisi mukaan vain sen mitä kulloinkin tarvitsee. mutta jos tarvitsee niitä kaikkia niin on kolmessa enemmän kannettavaa kuin yhdessä. Kai se niin menee tässäkin, että jokainen joutuu hakemaan sen itselleen sopivimmat välineet :-). Nykyisin kun on noita kustomvalmistajiakin, niin ei analogisten käyttäjilläkään ole oikeasti muuta kuin mielikuvitus rajana.
Elämä reiässä on rattoisaa......
Guitarfreak
24.09.2017 10:20:05
sustain65: Samat. Tuossa on tietysti se huono puoli että ei ole perusteita ostella läjää erilaisia pörinäpurkkeja ja boostereita. :)

Alkaa kyllästyttää koko pedaalikierrätys nii se vaffari voi hoitaa asiat...
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
sustain65
24.09.2017 10:45:59
Joo, hallu, en minä nyt tietysti ihan tosissani ollut että Mesan kanssa ei voisi tai saisi käyttää maustepurkkeja.
Stone
24.09.2017 11:55:09 (muokattu 24.09.2017 13:11:31)

sustain65: Joo, hallu, en minä nyt tietysti ihan tosissani ollut että Mesan kanssa ei voisi tai saisi käyttää maustepurkkeja.

Mulla oli Mesa Boogie mark III blue stripe kombo reilut 2 vuotta käytössäni, jolla jokunen satunnainen keikka tuli tehtyä. Menneenä kesänä aika oli lopulta kypsä myydä se eteenpäin ja tilalle Vox ac-30/ Matchless dc-30 klooni.

Se Mesa oli kyllä hieno ja kova työjuhta moneen haasteeseen, josta löytyi monenlaista tonea, mutta ei vaan sitä "tiettyä" jota metsästin ja hain siitä koko sen olemassaolon ajan itselläni, jollaista livena olin kuullut vastaavasta mesa markista.
Väitänkin (joskaan en tiedä varmaksi), että sillä kaverilla oli melko varmasti jokin tweed/fuzz tyyppinen säröpedaali lisänä mesan kanssa. Sellaista kermaisen fuzzahtavaa tweed säröä, jossa ritinää ja rätinää sekä kipinää oikein kunnolla. Tuon jos olisin itse laitteesta löytynyt, niin mesa lienee olisi yhä talossa. Ei antanut oma luonto myöden, että sen olisi vain simppelisti ottanut jostain pedaalista. Jäärä on jäärä.

Vaan nyt on vintagempi soundimaailma ja olen tyytyväinen nykyiseen juhtaani. Aika ei ollut itselläni kypsä mesalle vielä. Kenties se tulee sitten viivellä joskus uudestaan....
Mesa mark on kyllä hyvä ja hieno peli, jota sana Monsteri kuvaa hyvin. Sääli vaan, että ne (ainakin mark 3) esittelyvideot netissä eivät ole kovin kaksisia ja ovat melkoisen yksipuolisia. Joku voisi tehdä kunnon demon sen säädöista sekä sen monipuolisuudesta genresta toiseen, niin avautuisi mesaa vieroksuvillekin (jollainen itsekkin ennen olin) ko. vahvistimen monikäyttöisyys paremmin.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
VIPMetal
24.09.2017 11:59:00

Ite oon taas pitkästä aikaa innostunu pedaaleista. Voodoo Labin tremolo on Postin sedillä jossain tulossa. Tässä miettiny, että laittaako sen ennen vai jälkeen säröjen... en ite voi steppailla kun pitää laulaakin, niin tonne switcheriin niitä on kätevä laitella. Nyt kun pitkän kaavan kautta on saanu räkki-Mesoista (ketjun alussa 2012) lähteneen vaihtorumban päätökseen, on mukava keskittyä mausteiden lisäilyyn. =)

Toisessa bändissä taas on todella mukavaa, kun on telecaster ja piuha comboon. Combosta jousikaiku ja puhtaat/säröt saadaan volumepotikasta. Siinä on ihan toisenlaista tunnelmaa ku painella midillä presettejä. Kummallekki on paikkansa eri musatyyleissä.
joku muu sikko
24.09.2017 12:14:58
Sain joskus stratoon vaihdossa Triaxisin. Räkkiin jäi vaikka olen enempi Marshall ukko., Tykkään Triaxisin cleaneista ja se soi hyvin omaan makuuni myös joidenkin säröpedaalien kanssa.
Vanha pappa huutelee nimimerkin takaa. -obiwan-
hannlain
25.09.2017 10:15:54 (muokattu 25.09.2017 10:16:19)
Oma Mesa-polkuni...

Eka kosketus oli F-30 combo (1x12).

Quad preamp + Fifty/Fifty power amp.

Recto preamp + Fifty/Fifty power amp.

Mark V nuppi.

Väleissä käynyt muidenkin merkkien vahvistimia, mutta jääkööt ne off-topicina mainitsematta. Quad oli noista mun mielestä vaikein. Vaikka moni täälläkin hehkuttaa sitä graalin maljaksi, itse en sen kanssa koskaan päässyt sinuiksi. Vuoden verran taisin sen kanssa yhteiseloa yrittää. Recto preampista ja myöhemmin MarkV:stä löytyi mieluisat soundit lähes välittömästi.
Old is not 0xdead.
steelduck
25.09.2017 11:21:45

Oma Mesa Polku. Mesa Boogie oli aina viehättänyt merkkinä joten menin suoraan Mark V:seen ->

Hyvät kliinit soundit, mutta huomasin, että yritän crunch osastolla kokoajan ruuvata vahvistimesta "marshall soundia" siinä onnistumatta. Kolmos-kanavan soundit ovat huikeat-metallihommiin, mutta sekään ei ole ihan minun juttu, joten Mark V on tuolla torilla odottamassa Mark V:tä vailla olevaa Mesa-henkilöä.
Laulava Kylätohtori
25.09.2017 11:39:17
steelduck: Oma Mesa Polku. Mesa Boogie oli aina viehättänyt merkkinä joten menin suoraan Mark V:seen ->

Hyvät kliinit soundit, mutta huomasin, että yritän crunch osastolla kokoajan ruuvata vahvistimesta "marshall soundia" siinä onnistumatta. Kolmos-kanavan soundit ovat huikeat-metallihommiin, mutta sekään ei ole ihan minun juttu, joten Mark V on tuolla torilla odottamassa Mark V:tä vailla olevaa Mesa-henkilöä.

Olisi kiva ostaa tuo testiin, mutta "vähän" on liian hintava ostettavaksi testiin. :)

Noin muuten, eikö monipuolisuus ole enemmän soittohenkilöitymästä kiinni kuin vahvistimesta.
More is less.
Guitarfreak
25.09.2017 17:12:44
Laulava Kylätohtori: Olisi kiva ostaa tuo testiin, mutta "vähän" on liian hintava ostettavaksi testiin. :)

Noin muuten, eikö monipuolisuus ole enemmän soittohenkilöitymästä kiinni kuin vahvistimesta.

No tuota. Sirkkelillä on kivempi leikata ku hakata ruuveja? Oikea työkalu oikeaan paikkaan. Jotkut spotit kokonaisuudessa kaipaa jotain muuta kuin aina-sitä-samaa ;)
StaggerLee
25.09.2017 17:46:37
Mesat on siitä turvallisia ostaa testiin että yleensä menee aika hyvin kaupaksi sillä hinnalla millä on ostanutkin.

Paitsi dual rectoja tuntuu olevan kokoajan myynissä reilulla tonnilla ja Mark V näkyy myös silloin tällöin myynissä. Omaakin sai myydä aika kauan vaikka ihan edullisesti meni.

Mutta varsinkin IV:t ja räkkikama tuntuu menevän aina nopeasti kaupaksi.
StaggerLee
25.09.2017 18:31:14
hannlain: Kyllä tuota recto preamppia sai aika tovin roikottaa torilla eikä sittenkään rahalla kukaan ostanut. Toisaalta vaihdossa tulikin oiva kasari Jacksoni eikä oo harmittanut, vaikka vähän joutui laittamaan välirahaa itse.

Rectoilla tuntuu olevan joku taantuma.. recto preamp myös nyt torilla todella edullisesti. Samoiten ihmetyttää että nuo edulliset Roadsterit ei mene kaupaksi.
Guitarfreak
25.09.2017 19:07:16
StaggerLee: Rectoilla tuntuu olevan joku taantuma.. recto preamp myös nyt torilla todella edullisesti. Samoiten ihmetyttää että nuo edulliset Roadsterit ei mene kaupaksi.

Kaikella on taantuma paitsi sikahalvalla :D
Pelimonni
26.09.2017 07:23:33
VIPMetal: Toisen merkin vastaavasta ketjusta innostuneena, mutta sinne kirjoittamasta estyneenä (enhän ole Kettusta omistanut..) kiinnostuin muiden tarinoista Mesa/Boogien ihmeellisessä maailmassa. Mesa -huoneessa nyt on juttua eri laitteista, mutta ajattelin, että ehkä näistä tarinoista jokunen muukin foorumilainen hyötyy.

1. Mitä firman tuotteita olet omistanut/omistat (mieluusti lyhyt arvio myös)?

2. Minkä tuotteen perään haikailet?

Aloitanpa tarinan omista kamoista:

MESA 2:50 pääte

Tämä tuli ensimmäisenä räkkiin. Syrjäytti aikasemmin (hyvin) palvelleen Marshall 8008 -päätteen, kuitenkin tuomalla aivan eri maailman soundiin. Rinta rinnan ENGL 50/50 päätteen kanssa oli jotenkin lämpimämpi soundi. EL34- putkia olen halunnut päästä testaamaan studio-oloissa, mutta tähän asti budjetissa ollut muitakin pahempia menoeriä, joten se on jäänyt. Ehkä tänä keväänä vihdoin..

MESA Rectifier preamp

Tämän tullessa räkkiin kaikki muuttui: asunto, asuinpaikka, vaimo.. no ei ihan se, mutta Marshallin JMP-1:n jälkeen Mesan tullessa oli kaikki toisin ja tiesin, että paluuta ei ole. Kuukausien ihmettelyn Mesan EQ:n toimintaan alkoi vihdoin löytyä soundit kuntoon ja korvakin tottui erilaiseen menoon kuin vuosia sitä ennen. Varsinkin clean -osastolla tapahtui merkittävä parannus, tää Preamphan perustuu Roadkingin etuseen (I) ja dynamiikka kasvoi todella paljon. Puhumattakaan sitten Recto -ärjynnästä. Rocktronin loopperin kanssa sain vihdoin käytettävyydenkin JMP:n tasolle ja Recton eteen työnnettyä tarpeen mukaan noita speduja: boosteri, BB Preamp ja OCD. Ja toki efektejä. Varmaan kevään studiosessioissa tulee tehtyä vielä uusia löytöjä soundien suhteen.

2. Haikailen satunnaisesti vielä Mesan Rectifier kaapin perään, rahallisesti satsaus tuntuu hieman kovalta verrattuna tuohon Randalliin, joka ajaa ylisuurena skobena samoilla kaiuttimilla melkein samaa asiaa, mutta torilla näitä tavatessa tekee aina mieli tehdä jotain hulluja rahoitusjärjestelyjä. Vaimon pelko on viisauden alku.

E: No nyt sitten Gäässi otti ylivallan ja vaimokin vielä antoi suostumuksen ja nyt löytyy Rectifier 4x12 kaappikin! Ääh, nyt joutuu jo opetella uudestaan soittamaan, kun ei voi laitteita syyttää....

Välillä myös käväisee mielessä, että miltähän se Roadking tai Roadster tuntuisi?

Kerro omat kokemuksesi!

Minulla Studio Preamp, ja olen onnellinen.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
maxillaris
26.09.2017 07:33:04
Mesoja on ollut paljon ja 1. Mesa oli Studio preamp, vuonna 1993. Nyt löytyy Mark- sarjalaisia 3 x Mk2C+, mark IV (A), blue angel 4 x 10" combo ja hiukan vähemmän tunnettu rocket 44 - nuppi. Keltaisenpörssin aikaan Mesa/Boogien ostaminen oli jännittävää puuhaa ja valinnanvaraa käytetyillä markkinoilla Suomessa oli niukasti, toista on tänä päivänä!
Tinippa84
26.09.2017 08:06:16

hannlain: Quad oli noista mun mielestä vaikein. Vaikka moni täälläkin hehkuttaa sitä graalin maljaksi, itse en sen kanssa koskaan päässyt sinuiksi.

Jep, totta! Manuaalista piti ottaa aluksi selvää miten homma toimi. Sittenkun oppi käyttämään, niin huhhuijjaa ... CH1:n lead ehkä parasta Mesaa ikinä.

Meikäläisen koneessa alkaa ikä painamaan; FU2:n kanavanvaihto on vähän mitä on -> kanavat ei vaihdu / vaihtuu itekseen / kaikki kanavat kerralla päälle. Ongelmaa esiintyy vaikka tip/switch puoli käytössä. Tämän vian korjaa se, että ottaa midiswitching logiikkapiirit irti. Helppo juttu, mutta tämän jälkeen ei tietty FU2:nen toimi enään mitenkään. Ebaysta saa uusia osia ...
2Ch:n leadissa jää välillä EQ pois kyydistä ... tämä pitää vielä selvitellä kun jaksaa.
https://www.facebook.com/crimsondimensionofficial/
arppah8
26.09.2017 08:45:14

Olenhan se minäkin ollut Mesamies tovin. Räkkikamojen viimeinen etuaste ennen putkinuppeihin siirtymistä oli Mesa V-Twin. Torilta tuli hankittua ja sinne myös lopulta tyrkättyä. Olihan se varsin hyvä laitos, tosin melko vähägaininen joten hevihommiin oli pakko boostata (käytössä oli Marshall Bluesbreaker 2 ja sen cleanboost-moodi). Molemmilla kanavilla oli kolme eri soundivaihtoehtoa, tosin muistaakseni särökanavalla noilla moodeilla ei hirveästi soundillisia eroja ollut. Cleanpuolella sitten enemmän. Rinnakkaislooppi oli nannaa kun sai soolodilsan/volumenoston volaspedulla kontrolloitavaksi ja delayhännät jäivät nätisti soimaan. Hieno ominaisuus oli myös mahdollisuus käyttää molempia kanavia yhtä aikaa, tosin tuolloin ko. ominaisuutta ei hirveästi tullut käytettyä. Nyt olisi varmaan käytössä huomattavasti enemmän kun tulee soitettua paljon muutakin kuin hevihommia.

Noita räkkiversioita V-Twineistä ei kyllä paljon liiku, ei toista ole tullut vastaan.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)