Aihe: Plektroista ja niiden vahvuuksista
1 2 3 4 515 16 17 18 19 20 21 22
hallu
02.11.2016 23:35:18
Mä olen innostunut uudelleen hainevästä :-) pentuna tykkäsin siitä ja sitten välillä käyttelin ihan tavallisia plekuja ja yleensähän mä käytän mitä tastkusta sattuu löytymään (ei se ole niin nökönuukaa), mutta kun siellä sattuu löytymään hainevä niin jopas vaan alko rokkaamaan. Se on inspiroiva pelu kun se on joka kulmaltataan ja sivultaan erilainen. Saa rapsakkaa rouhetta sillä sahalaidalla ja sitten löytyy kärkiä jokaiseen makuun että pitäis tiukemmtkin tilut lähteä kuin jazzkolmosella ikään.

Tossa välillä koitin muuten innostua sormiplekuistakin ja oikeastaan paukaloplektraa koitin vähän saada soviteltua, mutta se puristaa ikävästi niin en päässyt sinuiksi sen kanssa. Sormin soitteleminen ei kyllä ole sekään pöllömpi juttu rokissakaan. Kokeilkaapa joskus taitaa Beckin Jeffikin rimputella vaan sorminensa kuin mikäkin basisti :-D
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
zappafan
06.11.2016 02:20:53 (muokattu 06.11.2016 02:28:21)
Paras plektrani jota käytän oikeastaan aina on ikivanha Gibsonin pyöreähkö "heavy"-merkitty plektra jolla on paksuutta arviolta 0.88mm tai hieman vähemmän, alle 1mm kuitenkin. Sain tämän plektran joskus viitisen vuotta sitten plektrakasan joukossa sukulaiseltani, joka itse aikoinaan on soittanut kitaraa. Plektra on todella kulunut, täynnä uurteita ja "koloja" reunoissa. Varalla minulla on dunlopin samanmuotoisia vihreitä, keltaisia ja oranssinpunaisia plekuja, mutta niitä tulee käytettyä vain jos vakio Gibson on kadoksissa. Ihme etten ole tätä plektraa vielä koskaan lopullisesti hävittänyt.
Jazz isn't dead. It just smells funny
j.heisi
06.11.2016 10:05:03 (muokattu 06.11.2016 10:05:55)
Itsekin käytin sähkökitaran kanssa pitkään juurikin tuota aloittajan mainitsemaa Dunlopin violettia 1,14 mm Gatoria, mutta noin vuosi sitten ihastuin 1,0 mm Tortex Jazz III:een jota on tullut käytettyä siitä asti. Jotenkin tuo terävämpi kärki ja pieni koko antaa ihan eri tavalla soittotuntumaa niin soolo- kuin komppihommiin, eikä nuo isommat perinteisemmän malliset plektrat enää oikein tunnu hyviltä.

Akustisen kanssa sitten tulee käytettyä jotain mahdollisimman ohutta läpyskää, Dunlopin pinkki 0,58 mm Gator toimii itsellä aika hyvin.
"Pitää olla niin ruma saundi et tumma poika Tuusulastakin ihmettelee et mihin mun pussihousut hävisi." -Remu
Navdi
07.11.2016 08:53:42
Mulla on kasa plekuja pöydän kulmalla eri kokoja ja paria eri muotoa. Niistä sitten aina nappaan jonkun. Toisinaan tulee otettua joku hyvinkin erilainen ja soittotuntuma muuttuu oikeaan tai väärään suuntaan, ts. tulee saatua ahaa-elämyksiä. Useimmiten sormiin osuu kuitenkin .88 Dunlop Tortex tai samanmoinen teardrop-muotoisena.
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
ÄrGee
21.09.2017 22:38:49 (muokattu 21.09.2017 22:40:30)
ÄrGee: Tönkköyden huippu on ohut iso ja löysä pleku, pahempaa ei ole. Menee pelkästään akustisella strummaillessa, mihinkään muuhun ei ole toivoa saada riittävää kontrollia varsinkaan metallimmassa musiikissa. Niin se vain on...

ÄrGee: Mikä nyt kullekin toimii :P Tuo JP on vain liian liukas pyöristettyjen reunojensa takia, ja liukkaus vain pahenee plektran kuluessa.

Vai niin olin veistellyt täällä vuosi sitten. Päätin siirtyä normaaleista Jazz III -johdannaisista johonkin muuhun juuri tuon kulumisen synnyttämän liiallisen liukkauden, sekä napseen kuolemisen takia. Katselin tuossa Levytukussa käydessä Dunlop Tortex Jazz III, Ultex Sharp ja Planet Waves Black Ice -plektroja.

Mukaan tarttui Dunlop Ultex Sharp 1.0 (koska Wintersun) ja D'addario brändättyjä Black Ice plekuja 1.10mm paksuisena. Mitä noihin paksuuksiin tulee, niin kontrolli pysyy riittävän hyvänä itsellä kunhan se pysyy noin 1mm tienoilla, materiaali saa olla jotain kovemman puoleista muoviseosta, mikä taas vähentää taipumista eri tilanteissa.

Paksummasta plektrasta tulee tumpumpi soundi varsinkin sen kuluessa riittävästi, ja liian paksu plektra tuntuu olevan soittaessa jopa tiellä. Koska en myöskään pidä kovin paksuista kielistä, niin nuo hieman periksi antavat teräväkärkiset plektrat sopivat erittäin hyvin omaan soittotyyliin. Kookkaampi plektra auttoi jopa ulottuvuuden kanssa siirryttäessä kieleltä toiselle, mikä taas vähensi ranteen vaatimaa liikettä.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
iec
21.09.2017 23:19:44

Tällä hetkellä plektroina toimivat vuorotellen (kun ovat siinä kitaran lähimaastossa vierekkäin) Chicken Picks 2.2mm, Dunlop Delrin 2.0mm ja Dunlop Delrin 1.5mm. Jotenkin olen vain tällä hetkellä tykästynyt noihin paksumpiin plektroihin lähinnä oman soittotekniikan takia. Voi olla että soundit olisivat kirkkaammat ja paremmat ohuemmalla plektralla, mutta kun ei niillä vaan enää osaa. Jostain syystä nopeampi komppi onnistuu mulla kunnolla vain noilla plektroilla.

https://www.kitarapaja.com/light-22mm
https://www.levytukku.fi/dunlop_delrin_500_20_mm

Yritän nyt yhä enemmän totutella pois tuosta Chicken Picksin plektrasta noilla Dunlopeilla, kun se Chicken Picks on niin hemmetin kallis jos menee hukkaan :D
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Sotakoira Musti
21.09.2017 23:31:11
Mää soittelen Dunlopin ultex jazz xl:llä pääsääntöisesti. Mahtava näppituntuma. Sit jos haluaa hifistellä niin chicken pickiä kehiin. Alkuun outo kaikessa paksuudessaan mutta aika kiva soundi. Akkarilla pitää vetää huomattavasti lötkömmillä.
Si vis pacem, para bellum.
tuskiz
21.09.2017 23:48:28
Jazz III keksityäni en ole muulla soitellutkaan. Myönnettäköön tosin ettei ole perusjatsari käytössä, vaan Eric Johnssonin nimkkopleku, eroa tosin vissiin vaan materiaali.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
GiovanniDiRondo
22.09.2017 08:18:43

Käytän isoa vihreää tortex - kolmioplektraa. Konppikitaristille hyvä.

Huomasin että käännän kuitenkin sen plektran tylsän reunan kohti kieliä, niin what a heck, tällä mennään.

Aika sama mulle loppujen lopuksi. Ehkä jos haluaisi soittaa hyvin artikuloiden ja nopeasti, niin paksu ja teräväkärkinen, aika liukaspintainen soittolehti pitäisi olla.

Kyllä sitä nyt jonkinlaisen soolonkin saa soitettua vaikka sormin jos tarvii.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
LaMotta
22.09.2017 11:08:43

Porasin plekuun eri kokoisia reikiä. Hyvä pito.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
iec
22.09.2017 14:17:53

LaMotta: Porasin plekuun eri kokoisia reikiä. Hyvä pito.

Tuo on erinomaisen hyvä idea. Pittääpä kokeilla.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
LaMotta
22.09.2017 15:48:54 (muokattu 22.09.2017 15:56:46)

iec: Tuo on erinomaisen hyvä idea. Pittääpä kokeilla.

Tässä asia havainnollistavan kuvan kera https://muusikoiden.net/dyn/users/154340.jpg

Pitäisikö alkaa valmistamaan tuollaisia?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
steelduck
22.09.2017 16:29:09

Jäin koukkuu Petruccin nimikko XL Jazz plektroihin. Niissä kun on kiiltävä ja liukas kärki, niin huomattavasti sutjakkaampi soitella.
Laama666
22.09.2017 16:38:47
iec: Tuo on erinomaisen hyvä idea. Pittääpä kokeilla.

On tosiaan hyvä idea. Minä olen joskus koettanut viillellä puukolla kuvioita liukkaampiin plektroihin, mutta miksei tosiaan reikiä vaan.
Computer got no soul
ÄrGee
22.09.2017 18:09:38
steelduck: Jäin koukkuu Petruccin nimikko XL Jazz plektroihin. Niissä kun on kiiltävä ja liukas kärki, niin huomattavasti sutjakkaampi soitella.

Vähän liiankin sutjakas, toimii joskus, mutta sillä ei saa kunnollista atakkia kun plektra kuluu tarpeeksi. Ja erittäin kova, 1,5mm Ultex ei kauheasti periksi anna. Huomasin omassa soitossa, että ohuemmalla soittaminen kuulostaa vireisemmältä silloin kun haluaa lyödä kieliä vähän kovempaa.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
Mandarax
22.09.2017 18:15:33
LaMotta: Porasin plekuun eri kokoisia reikiä. Hyvä pito.

Tuli itsekin tuota porailua harrastettua ennen kuin löysin sopivia custom-plekuja. Sopivasti tällä viikolla saapuikin muutama sata plektraa paketissa kotiin, riittää taas hetkeksi... ;)
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Decadetroll
22.09.2017 18:29:18 (muokattu 22.09.2017 18:29:29)
Oon varmaan joskus aikoinani vastannut tähän ketjuun, mutta vastaan silti nyt uudestaan.

Riippuu ihan fiiliksestä, musiikkityylistä ja joskus jopa kitarasta. Hyllystä vakiona löytyy dunlopin 2mm krokoplektroja, jazz 3:sia punasina, mustina ja keltasina, sekä Jonh Petruccin sigumalleina, joita olenkin käyttänyt nykyisin mieluummin, kuin nuita normijatseja, sekä cactus-plekuja ja satunnaisia sekalaisia.
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. Master of Teräskäsi 2016
sustain65
22.09.2017 18:31:34
ÄrGee: Vähän liiankin sutjakas, toimii joskus, mutta sillä ei saa kunnollista atakkia kun plektra kuluu tarpeeksi. Ja erittäin kova, 1,5mm Ultex ei kauheasti periksi anna. Huomasin omassa soitossa, että ohuemmalla soittaminen kuulostaa vireisemmältä silloin kun haluaa lyödä kieliä vähän kovempaa.

Ja nyt ykkösvalintanasi on jompikumpi tätä edellisessä kommentissasi mainitsemistasi?
ÄrGee
22.09.2017 18:52:04
sustain65: Ja nyt ykkösvalintanasi on jompikumpi tätä edellisessä kommentissasi mainitsemistasi?

Niin taitaa olla, en ole vielä osannut päättää kumpi. Yritin kovasti etsiä kaikenlaisia Jazz III:n muotoisia teräväkärkisiä, mutta kooltaan hieman isompia ja paksuudeltaan pienempiä, joissa olisi riittävän napsuva ja kestävä materiaali. Ehkä pitää vielä testata Pickboy Carbon Nylon, sekä Intunegp GrippX. Onkohan muita vastaavia olemassa, koska noiden saatavuus on huono verrattuna Dunlopin plekuihin.

https://www.thomann.de/fi/pickboy_carbon_nylonpick.htm
http://intunegpshopping.com/Merchan … pxXJJbss&Category_Code=GPcustSS
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)