Aihe: Kitararaitojen "routtaaminen" oikein 1 | |
---|---|
![]() 19.09.2017 12:34:17 (muokattu 19.09.2017 12:35:43) | |
Tämä aihe on lähinnä meille kitaran kotiäänittäjille, jotka käyttävät erinäisiä virtuaaliplugareita (kitarasoftat). Tavallisestihan kitarat äänitetään niin, että on yksi "hard-panned" track vasemmalla ja sama oikealla. Tällöin saadaan stereoefekti soundille. Mikä on oikea tapa routata kitararaidat ja lisätä raitoihin plugarit? Itse olen viimeaikoina tehnyt niin, että left ja right -trackeissa on vain Positive Gridin Bias Amp -softa ja lähetän näiden molempien raitojen ulostulon omaan bus-trackiin, jossa käsittelen ns. left ja right -kitarat samoilla plugareilla. Näin mulla on tyypillisesti yksi raita johon lisään kompurat ja eq:t etc. Aikaisemmin tein niin, että tein omat mixaukset kahteen kertaan. Ensin vasemmassa kitararaidassa ja sitten oikeassa. Etu nykyisessä tavassanihan on se, että työstäminen on helpompaa, kuin käsitellä esimerkiksi eq:lla raitaa joka on täysin left tai right-panned. Kumpi näistä on ns. oikea tapa? Vai onko edes oikeaa tapaa? | |
![]() 19.09.2017 13:25:41 | |
krets: Vai onko edes oikeaa tapaa? Ei. Itse toki ekutan vasemman ja oikean raidan omilla raidoilla ja tietty vahvistin mallinnos omilla kanavilla. Tuon jälkeen sitten menee buss-kanavalle | |
![]() 19.09.2017 13:34:23 (muokattu 19.09.2017 13:44:37) | |
Jönssi Punainen: Ei. Itse toki ekutan vasemman ja oikean raidan omilla raidoilla ja tietty vahvistin mallinnos omilla kanavilla. Tuon jälkeen sitten menee buss-kanavalle Ok. Mikä funktio sun mixaustavassa on tuolla buss-kanavalla? Toimiiko se molempien raitojen yhteisenä volyyminuppina vai teetkö kenties vielä mixausta siellä? Ja miten käytännössä työskentelet mixatessasi raitaa, joka on täysin vasemmalla tai oikealla? Siirrätkö centeriin joka kerta kun teet esim. eq:n muutoksia vai kuunteletko vain toiselta puolelta? | |
![]() 19.09.2017 13:55:43 (muokattu 19.09.2017 13:56:03) | |
krets: Ok. Mikä funktio sun mixaustavassa on tuolla buss-kanavalla? Toimiiko se molempien raitojen yhteisenä volyyminuppina vai teetkö kenties vielä mixausta siellä? Toimii volyyminä ja sinne voi laittaa ryhmäkompuran ja siitä eteenpäin. Ja miten käytännössä työskentelet mixatessasi raitaa, joka on täysin vasemmalla tai oikealla? Siirrätkö centeriin joka kerta kun teet esim. eq:n muutoksia vai kuunteletko vain toiselta puolelta? Parasta on kuunella sitä työstettävää raitaa yhdessä muiden kanssa, joskin solotus on toisinaan myös paikallaan. Mut ei tähän ole mitään oikeeta tai väärää. Kyllä nää aukee kun teet vaan. One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva. | |
![]() 19.09.2017 14:06:09 (muokattu 19.09.2017 14:09:45) | |
Oikeaa tapaa ei ole, ja molempia mainitsemias tapoja käytetään paljon.. Vähän koulukunta- ja fengshui-kysymys. Varmaan se pääero ja kysymys mitä pitää itseltä kysyä, on, että mitä hakee.. Hakeeko sille kitaraparille yhtenäisyyttä vai erottelevuutta. Eri puolilla vähän eri kuuloiset skebat tuo leveyttä paljon enemmän kuin samankuuloinen pari. Toisaalta samankaltainen pari sitten saattaa kuulostaa tuhdimmalta. Voihan sitä toki tehdä molemmat: prosessoi L- ja R-skebat erikseen, sitten ajaa johonkin ryhmään jossa tekee vielä pientä yhtenäistävää equ- ja kompurahommaa. https://www.patreon.com/soundslikefog | |
![]() 19.09.2017 14:09:45 | |
Eihän tähänkään mitään oikeita ratkaisuja ole, lähinnä eri tavoilla saa erilaisia lopputuloksia. Osa kitaraplugareista on tehty niin, että ne odottavat saavansa vain yhden signaalin sisään, jolloin mallinnokset pitää laittaa joka raidalle erikseen. Toneforget on kuitenkin tehty niin, että yhtä plugaria voi käyttää äärilaitoihin panoroidulla stereoraidalla, jolloin molemmat kanavat käsitellään periaatteessa omina raitoinaan. Jos kompuraa meinaa käyttää aggressiivisesti ja kitararaidat eivät ole toistensa täydellisiä tuplauksia, kannattaa kitararaidat kompuroida erikseen omilla kanavillaan, ettei stereokuva ala pumpata hassusti. Toisaalta vähän kevyempi kompressio kitarabussissa taas auttaa tekemään kitaroista vähän yhtenäisemmän kuuloiset. Mikäli ei ole tarvetta equttaa raitoja eri tavoilla, EQ on musta turha tehdä muuten kuin kerralla bussissa, koska se sisääntuleva ääni ei vaikuta eq-plugarin toimintaan. Samoin limitoinnin voi musta tehdä stereobussin päätteeksi. Ite oon siis nyt tehnyt rytmikitaroiden kanssa niin, että yksittäisillä raidoilla on mallinnos + kompura. Bussissa taas on EQ ja limitteri. | |
![]() 19.09.2017 14:17:42 | |
gunner: Eihän tähänkään mitään oikeita ratkaisuja ole, lähinnä eri tavoilla saa erilaisia lopputuloksia. Osa kitaraplugareista on tehty niin, että ne odottavat saavansa vain yhden signaalin sisään, jolloin mallinnokset pitää laittaa joka raidalle erikseen. Toneforget on kuitenkin tehty niin, että yhtä plugaria voi käyttää äärilaitoihin panoroidulla stereoraidalla, jolloin molemmat kanavat käsitellään periaatteessa omina raitoinaan. Joo. Musta tuntuu, että Bias saattaa toimia juuri näin että on pakko laittaa jokaiselle raidalle erikseen. Ainakin tämä stereosoundi tuntui jotenkin katoavan. | |
![]() 19.09.2017 14:21:07 | |
krets: Joo. Musta tuntuu, että Bias saattaa toimia juuri näin että on pakko laittaa jokaiselle raidalle erikseen. Ainakin tämä stereosoundi tuntui jotenkin katoavan. Niin siis routtaat skebat yhden mallintavan läpi? Aaaa.. Luulen, että joka rännille oma mallintava lienee turvallisin vaihtoehto. https://www.patreon.com/soundslikefog | |
![]() 19.09.2017 14:24:02 | |
saastara: Niin siis routtaat skebat yhden mallintavan läpi? Aaaa.. Luulen, että joka rännille oma mallintava lienee turvallisin vaihtoehto. Ei, kun tosiaan molemmilla (right n left) on omat mallintavat. Tässä hiljattain kokeilin vain karsia mahdollisimman paljon yksittäisiltä raidoilta pois ja käsitellä kaiken samalla buss-raidalla, mutta se ei onnistunut ainakaan mallintavan osalta. Tavallaan koko ajatuksen ydin mulla oli se, että mitä enemmän pystyisi prosessoimaan soundia buss-trackissa, joka on center track, olisi se kaikista helpoin ja simppelein tapa, myös mallintavan kitaraplugarin säädöt huomioon ottaen. | |
![]() 19.09.2017 14:26:56 | |
krets: Joo. Musta tuntuu, että Bias saattaa toimia juuri näin että on pakko laittaa jokaiselle raidalle erikseen. Ainakin tämä stereosoundi tuntui jotenkin katoavan. Muistathan kontrolloida aina monokuuntelulla, ettei tule ikäviä vaihevirheitä. On tylsää jos vaikka jonkun klubin monosysteemissä yhtäkkiä skitat häviävät :o/ Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
![]() 19.09.2017 14:30:22 | |
krets: Ei, kun tosiaan molemmilla (right n left) on omat mallintavat. Tässä hiljattain kokeilin vain karsia mahdollisimman paljon yksittäisiltä raidoilta pois ja käsitellä kaiken samalla buss-raidalla, mutta se ei onnistunut ainakaan mallintavan osalta. Tavallaan koko ajatuksen ydin mulla oli se, että mitä enemmän pystyisi prosessoimaan soundia buss-trackissa, joka on center track, olisi se kaikista helpoin ja simppelein tapa, myös mallintavan kitaraplugarin säädöt huomioon ottaen. Aivan, aivan.. Mitä samanlaisempia raidat, sitä helpompi niitä on prosessoida ryhmässä, yksittäisten sijaan.. Jos sulla on vaikka kaikki rytmit tai liidit vedetty samalla kitaralla, soundilla, mikkiasennolla ja tatsilla, niin tuskin niissä on sinällään mitään niin poikkeavaa, ettei ryhmässä saisi järkevää jälkeä.. Jos nimenomaan haluaa sitä, että raidat kuulostaa samanlaiselta. https://www.patreon.com/soundslikefog | |
![]() 19.09.2017 17:33:40 | |
krets: Ok. Mikä funktio sun mixaustavassa on tuolla buss-kanavalla? Toimiiko se molempien raitojen yhteisenä volyyminuppina vai teetkö kenties vielä mixausta siellä? Jeps eli toimii yhteisenä voluumi nuppina ja kuten Henri jo sanoi niin kompressointi hoidetaan tuolla sekä mahdolliset reverbit Ja miten käytännössä työskentelet mixatessasi raitaa, joka on täysin vasemmalla tai oikealla? Siirrätkö centeriin joka kerta kun teet esim. eq:n muutoksia vai kuunteletko vain toiselta puolelta? Mää hoidan yleensä ekutukset monona, lowpassit ja highpassit "solo" päällä ja muuten kaiken soidessa | |
![]() 21.09.2017 15:24:18 | |
Jönssi Punainen: Jeps eli toimii yhteisenä voluumi nuppina ja kuten Henri jo sanoi niin kompressointi hoidetaan tuolla sekä mahdolliset reverbit Mää hoidan yleensä ekutukset monona, lowpassit ja highpassit "solo" päällä ja muuten kaiken soidessa Toi eq solotessa voi olla yksi ongelma mihin olen törmännyt ja mistä en vielä ole päässyt edes eroon. Eli särökitarat jää mixissä yleensä liian boximaisiksi ja vaikka matalat säröt onkin, niin kirkkaus uupuu. Luulen, että toi eq kaiken soidessa vois olla yksi keino, millä pystyisin karsimaan turhan ankaraa eq:ta. Monesti sitä "leikattavaa" tuntuu löytyvän vasta sitten, kun laitetaan solo päälle, näin mulla. Otanpa tämän tyylisi kokeiluun. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)