Aihe: Esa Pulliainen ja hänen signaaliketjunsa
1 2 3 4 5 6 7 8
hallu
20.09.2017 09:16:34
Rämppy: Sanoinko mä että siinä on vikaa? Se on ihan normi mallintava spedu, ihan ok vehje.

Et sanonut, mutta tulkitsin jotenkin että se ei ole hyvää soundia selittävä spedu..... tai siis tulkitsin sen kriittiseksi kun spetaali tuli erikseen mainittua. "Kefiiri":ltä sain jo selityksen. Kyse oli ihan sisäpiirin jutusta jonka kaikki paitsi minä tietää joten otan takkini ja poistun takavasemmalle täältä härkkimästä. Anteeksi häiriö.
Elämä reiässä on rattoisaa......
Kefiiri
20.09.2017 09:44:45 (muokattu 20.09.2017 10:07:43)
Agentsin alkuaikoina Pullianen vannoi vintagekamojen nimeen, laulukaappeinakin oli Voxin pilarit, mutta hyvää sointia vaan riittää vaikka kamat muuttuvat modernimmiksi :D

Aikoinaan Pulliaisen AC30:n sointi isossa salissa, mikittämättömänä, kantautui joka puolelle niin kuulaana että tuli tippa linssiin vaikka en yleisesti ottaen ole kova poraamaan :)

Eikös kukaan tosiaan tiedä, mikä malli se Pulliaisen tweed-Fender mahtaa olla? Joku uusintapainos varmaan ainakin.
En ole musiikin asiantuntija.
jii.haanpaa
20.09.2017 11:52:25
Kefiiri: ...Eikös kukaan tosiaan tiedä, mikä malli se Pulliaisen tweed-Fender mahtaa olla? Joku uusintapainos varmaan ainakin.

Näyttää 50-luvun vaihteen Pro Ampilta. Tällainen mahdollisesti? http://www.kitarakuu.fi/index.php?PAGE=829&NODE_ID=829&LANG=1
Laama666
20.09.2017 12:05:19
Kefiiri: Agentsin alkuaikoina Pullianen vannoi vintagekamojen nimeen, laulukaappeinakin oli Voxin pilarit, mutta hyvää sointia vaan riittää vaikka kamat muuttuvat modernimmiksi

Kun kartoitin Vox AC30 kaiuttimia, kuuntelin mm. jonkun klipin Tubesta, jossa oli vuoden 1966 kaiuttimet ja uudet muistaakseni 2000-luvun alun kaiuttimet. Kuulokkeilla ei tietysti samaa kuvaa klipistä saa kuin livenä kuunnellessa, mutta en havainnut juuri mitään eroja. Missään nimessä se vintagekaiutinpari ei ollut selkeästi parempi, melkeinpä ne uudet soi kirkkaammin. Paljon on niitä hyviä kamoja nykyäänkin.
Computer got no soul
Kefiiri
20.09.2017 12:17:55 (muokattu 20.09.2017 12:26:15)
jii.haanpaa: Näyttää 50-luvun vaihteen Pro Ampilta. Tällainen mahdollisesti? http://www.kitarakuu.fi/index.php?PAGE=829&NODE_ID=829&LANG=1

Mä ajattelin, että se "tv-front" vahvari joka kuvassa näkyy, kuuluu jollekin muulle, ja Esa soittaa sen "narrow panel" vahvarin kautta, joka on isohkon näköinen esim. Deluxeksi. Voin erehtyäkin...

Ja erehdynkin, tässähän se soittaa tv-front jutulla. Mutta miten vahvari on noin uuden näköinen?

https://www.youtube.com/watch?v=JE54a3NYneA
Kefiiri
20.09.2017 12:22:22
Laama666: Missään nimessä se vintagekaiutinpari ei ollut selkeästi parempi, melkeinpä ne uudet soi kirkkaammin. Paljon on niitä hyviä kamoja nykyäänkin.

Soundin kirkkaushan ei olekaan Puliaisen juttu, kun se laittaa kitarapiuhan peräänkin kondensaattoreista rakennellun soundin tumputtimen. (Kai moinen vehje tosiaan on ainakin ollut olemassa, vaikka urbaanilegendalta kuulostaa.)

Eihän sen kitarasoundi ollenkaan tumppu ole, mutta kaikki riipivyyskin toisaalta puuttuu. Kadehdittavan tasapainoiseltahan se kuulostaa.
Rämppy
20.09.2017 12:28:56
Kefiiri: Soundin kirkkaushan ei olekaan Puliaisen juttu, kun se laittaa kitarapiuhan peräänkin kondensaattoreista rakennellun soundin tumputtimen. (Kai moinen vehje tosiaan on ainakin ollut olemassa, vaikka urbaanilegendalta kuulostaa.)

Tuollainen Pulliainen Box - Lousy cord simulator oli joskus myynnissä Kitarapajalla. Naurahdin kun näin :D Taisi olla niitä Paatelaisen väsäämiä vempaimia.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Karhukoira74
20.09.2017 13:04:53

Kefiiri: Mä ajattelin, että se "tv-front" vahvari joka kuvassa näkyy, kuuluu jollekin muulle, ja Esa soittaa sen "narrow panel" vahvarin kautta, joka on isohkon näköinen esim. Deluxeksi. Voin erehtyäkin...

Ja erehdynkin, tässähän se soittaa tv-front jutulla. Mutta miten vahvari on noin uuden näköinen?

Kyllä tippa tulee kun Esan soittoa ja soundia kuuntelee. Miten se on helppoa kun sen osaa. Kuningas.
-So many assholes, so few bullets-
jii.haanpaa
20.09.2017 13:14:59 (muokattu 20.09.2017 13:20:47)
Kefiiri: Mä ajattelin, että se "tv-front" vahvari joka kuvassa näkyy, kuuluu jollekin muulle, ja Esa soittaa sen "narrow panel" vahvarin kautta, joka on isohkon näköinen esim. Deluxeksi. Voin erehtyäkin...

Kapeanaamainenkin voisi olla Pro Ampin uudempi versio, jos oli 15":n kajarin kokoluokkaa. Siitä on muistaakseni olemassa jonkinlainen reissue-versio.

Edit: entäs tämä, bassman TV15, http://www.musiciansfriend.com/ampl … tv-fifteen-350w-1x15-bass-combo-amp
mopar
20.09.2017 13:42:26

WanhaWetäjä
20.09.2017 14:06:04 (muokattu 20.09.2017 21:22:08)

Karhukoira74: Kyllä tippa tulee kun Esan soittoa ja soundia kuuntelee. Miten se on helppoa kun sen osaa. Kuningas.

Tekevälle sattuu on aina selittelyä ja ongelmien vähättelyä, kyllä on karu keikka "kuninkaalta" ja karu meininki koko bandilla.
https://www.youtube.com/watch?v=1l0Smt8tm-I

Tippa tulee linssiin pelkästä myötähäpeästä.
Signaaliketjussa on nyt tosiaankin jotain....
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Rämppy
20.09.2017 14:28:30
WanhaWetäjä: Tekevälle sattuu on aina selittelyä ja ongelmien vähättelyä, kyllä on karu keikka "kuninkaalta" ja karu meininki koko bandilla.

Tippa tulee linssin pelkästä myötähäpeästä.

Aina ei mene putkeen. Tämä älypuhelinaikakausi on sikäli julmaa, että kaikki tekemiset on välittömästi ja ikuisesti netissä koko maailman ruodittavana. Mä olen aina keikkareissuilla rauhoitellut itseäni ja bändikavereita, että moka kestää useimmiten vain sekunnin tai kaks -sitten sitä ei kukaan muista ja show jatkuu. Mutta nykyään tämäkään kansanviisaus ei enää päde, kun kaikki on samantien juutuupissa.
In Finland we have this thing called "diu diu".
WanhaWetäjä
20.09.2017 15:10:03

Rämppy: Aina ei mene putkeen. Tämä älypuhelinaikakausi on sikäli julmaa, että kaikki tekemiset on välittömästi ja ikuisesti netissä koko maailman ruodittavana. Mä olen aina keikkareissuilla rauhoitellut itseäni ja bändikavereita, että moka kestää useimmiten vain sekunnin tai kaks -sitten sitä ei kukaan muista ja show jatkuu. Mutta nykyään tämäkään kansanviisaus ei enää päde, kun kaikki on samantien juutuupissa.

Joo...tätähän mm Pat Metheny kritisoi eli missään et ole enää turvassa ja huonotkin keikat päätyvät kaikken nähtäviksi, usein huonolla kuvan/äänenlaadulla. Se että joskus myös artisti/bandi on ns huonossa hapessa on tietenkin heidän oma mokansa ja erittäin huonoa mainosta.

https://www.youtube.com/watch?v=7jE_AMMv_PQ
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
mungiisi
20.09.2017 16:15:43
Kefiiri: Soundin kirkkaushan ei olekaan Puliaisen juttu, kun se laittaa kitarapiuhan peräänkin kondensaattoreista rakennellun soundin tumputtimen. (Kai moinen vehje tosiaan on ainakin ollut olemassa, vaikka urbaanilegendalta kuulostaa.)

Eihän sen kitarasoundi ollenkaan tumppu ole, mutta kaikki riipivyyskin toisaalta puuttuu. Kadehdittavan tasapainoiseltahan se kuulostaa.

Rämppy: Tuollainen Pulliainen Box - Lousy cord simulator oli joskus myynnissä Kitarapajalla. Naurahdin kun näin :D Taisi olla niitä Paatelaisen väsäämiä vempaimia.

Ks. viestini edelliseltä sivulta, ja linkki kuvaan Pulliaisen pedaalilautaan. Osaatko Rämppy sanoa, onko tuo vasemman yläreunan boksi juurikin tuo "piuhasimulaattori"?
Laama666
20.09.2017 16:35:30
Rämppy: Aina ei mene putkeen. Tämä älypuhelinaikakausi on sikäli julmaa, että kaikki tekemiset on välittömästi ja ikuisesti netissä koko maailman ruodittavana.

Täysin inhimillistä, että huippusoittajillakin tulee mokia välillä. Kun menee konemusiikkikeikoille, niin tätäkään ongelmaa ei sitten ole paitsi jos raaka tietokonetekniikka sattuu pettämään. Kaikki jumputus tulee takuuvarmasti ilman mokia. Onko se sitten niin hienoa?

Olin kerran nuorena poikana erään nimekkään hevibändin keikalla tsekkaamassa miten homma sujuu livenä. Olin albumilta kuullut miten eräs hyvinkin tekninen kitarasoolo meni ja kun biisi tuli keikalla, huomasin, että se ei olekaan improvisoitu, vaan kulkee juuri kuten levyllä. No, soolossa oli paljonkin vaikeita kohtia ja kun se eteni, hoksasin, että kohta tulee ehkä hankalin osuus, sweepattu arpeggiopätkä.

Mutta eihän sitä koskaan tullut. Joko sooloa oli tarkoituksella helpotettu tai se oli moka. Totesin vaan, että jaaha, ei nuokaan kitarasankarit taida aina ihan täydellisesti vetää. En tiedä huomasiko tuota poisjättöä/mokaa edes juuri kukaan. Soolossa oli vaan tyhjä kohta ja sitten se jatkui kuten levylläkin. Ei näihin maailma kaadu vaikka rokkipoliisit kyttääkin.

Kultakurkku Stevie Wonderkin tuntuu laulavan nykyään joka keikallaan vähintään yhden äänen jotenkin pieleen, mutta ei siitä kukaan välitä.
Computer got no soul
fox
20.09.2017 16:55:33

Ei se legenda ole, joskus oli ihan myynnissäkin "Pulliainen Box"-nimellä moinen pedaali (tai kondensaattoripaketti). Ellen ihan väärin muista, sillä oli ihan "normipedaalin" hintakin. Jossain mulla on moisesta jotain dataakin. Tuo pedaalilaudassa oleva voi, tai sitten ei, olla joku myöhempäin aikain versio, koskapa tuossa näkyy olevan tone-säätöjäkin, ja onko vielä virransyöttökin? Eli jonniinmoinen ledi kannessa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Silver Mica
20.09.2017 20:29:12
WanhaWetäjä: Tekevälle sattuu on aina selittelyä ja ongelmien vähättelyä, kyllä on karu keikka "kuninkaalta" ja karu meininki koko bandilla.

Tippa tulee linssin pelkästä myötähäpeästä.

No, eihän tuossa ollut kuin persoonallista fraseerausta ja pari jazz-ääntä ;-)
heviäijä
20.09.2017 21:10:56
jniska: Oikea korva--> vasen aivolohko --> vasemman käden hermot ( vähän oikeankin käden )--> vasemman käden sormet --> kitarankaula

Tuottaa muuten hämmästyttävän mukavankuuloista kitaransoitantaa.

Liikeaivokuori (motor cortex) ulottuu oikealta pään sivulta vasemalle. :)

Rölösit niin minäkin rölösin ;)
Splash One
hallu
20.09.2017 23:12:11
milahtee: No, eihän tuossa ollut kuin persoonallista fraseerausta ja pari jazz-ääntä ;-)

Eipä niin :-) minä olisin valmis luovuttamaan molemmat pallini anopille jos oppisin pari persoonallista fraseerausta ja jazzääntä :-D
Elämä reiässä on rattoisaa......
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)