maza 19.03.2008 12:24:57 | |
---|
vahvistus näyttää olevan noin 15dB? taajuusvaste välillä 50Hz-20kHz näyttäs olevan luokkaa +/-0,2 dB, ja signaalin voimakkuutta lisäämällä näyttää vaan pyöristävän nätisti. Kunhan saan vielä liittimet niin tästä saattaa tulla kenties mikkietunen. Ei taida 15 dB gainia riittää mikkietuseen, paitsi ehkä jossain erikoistilanteessa. Kunnon käyttöjännitteet vaan niin jo rokkaa. Silloin tuon EF86:n voisi myös kytkeä triodiksi, jolloin myös säröarvot paranevat merkittävästi. |
cozmo 20.03.2008 21:46:01 | |
---|
Ei taida 15 dB gainia riittää mikkietuseen, paitsi ehkä jossain erikoistilanteessa. Kunnon käyttöjännitteet vaan niin jo rokkaa. Silloin tuon EF86:n voisi myös kytkeä triodiksi, jolloin myös säröarvot paranevat merkittävästi. Näinpä, pitää pohtia aihetta lisää. http://www.snoud.fi |
Roki 16.03.2009 15:17:32 | |
---|
Olen kirjoittamassa yli 360 päivää vanhaan ketjuun! =) Talvella 2004 sattui tuo artikkeli Riffissä silmään, ja heti tuli kumma mieliteko moisen rakentamiseen. Kitaraakaan en tuolloin vielä omistanut. Muutama vuosi meni muita asioita miettiessä, kunnes viime syksynä matkasi kiinanmaalta saksan kautta käsiini halpa strato. MicroCube löytyi torilta, eikä digitaalimallinnus korvaa pitkään miellyttänyt. Virtalähteen rakennussarja löytynee romulaatikosta, putket tulivat työpaikan isomman putkitilauksen kanssa muutama viikko sitten ja puuttuvat pikkusälät ynnä kotelo odottavat nyt postissa noutajaansa. Muutama pikkuasia tuossa vielä askarruttaa. Toimiiko tuo AC-hehkulla vai pöriseekö liikaa? Pitääkö anodijännite reguloida vai riittääkö riittävän isot suotokonkat? Viikon tahi parin sisällä tuo varmaan selviää perinteisellä yritys-erehdys-menetelmälläkin, mutta kai tuon kanssa on joku muukin jo ehtinyt päätään seinään hakata. Been there - done that - don't ask. |
Skeletor_ 17.09.2017 16:04:02 (muokattu 17.09.2017 16:06:38) | |
---|
Nosto ylös 3106 päivää vanha aihe. Satuin löytämään kyseisen Riffin jostain tallin perukoilta. Miten porukalla on kokemuksia äänityskäytössä omatekoisen putkiasteen kanssa. Saako tämän esim. mikitetyn kitarakaapin ja äänikortin väliin? Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta. |
Skeletor_: Nosto ylös 3106 päivää vanha aihe. Satuin löytämään kyseisen Riffin jostain tallin perukoilta. Miten porukalla on kokemuksia äänityskäytössä omatekoisen putkiasteen kanssa. Saako tämän esim. mikitetyn kitarakaapin ja äänikortin väliin? Mä olen tuota käyttänyt heti kitaran jälkeen, parantaa ainakin halvan bassokombon soundia. Voishan tuon kytkeä suoraan äänikorttiin, olettaisin. Miten sä aattelit ton mikityshommelin kanssa, ei oikein auennut mulle? että olis mikrofonin ja äänikortin välissä? TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
mhelin 18.09.2017 17:55:57 (muokattu 18.09.2017 18:09:54) | |
---|
|
SirElwood 18.09.2017 18:18:06 | |
---|
|
Heikki 18.09.2017 21:13:12 | |
---|
mhelin: Mikkietusena tuo tarvitsee tulomuuntajan, esim. Uraltonelta Hammond 560N (yksi kappale näyttäisi olevan poistossa edulliseen hintaan). Sillä saa balansoidun tulon lisäksi 18dB gainia lisää eli 33 dB yhteensä joka riittää paremmin kuin hyvin kitarakaapin mikitykseen tai vaikka laulumikille, rummuille yms. Tuossa toinen putkietuselle sopiva muuntaja: http://fi.rsdelivers.com/product/oe … phone-transformer-50k%CF%89/2106352 Mikkietusena suuri ongelma tuossa etuasteessa olisi erittäin matala headroom ja ehkä noin 10% THD jo +4dBu lähtötasolla. Erittäin korkea impedanssinen balansoimaton lähtö ei ole myöskään ihanteellinen. Erittäin matalilla jännitteillä myös ohjaushilavirta, joka madaltaa tuloimpedanssia tuppaa olla ongelma. Jos nyt välttämättä haluaa tuota mikkietuasteena kokeilla, niin kannattaa tulomuuntajaksi ostaa vaikka edullinen Neutrik NTE 10/3. https://www.thomann.de/fi/neutrik_nte_103_audio_uebertrager.htm |
Skeletor_ 18.09.2017 21:49:19 | |
---|
anapena: Mä olen tuota käyttänyt heti kitaran jälkeen, parantaa ainakin halvan bassokombon soundia. Voishan tuon kytkeä suoraan äänikorttiin, olettaisin. Miten sä aattelit ton mikityshommelin kanssa, ei oikein auennut mulle? että olis mikrofonin ja äänikortin välissä? Kaikki mahdolliset variaatiot kiinnostaa. Tämmöistä ajattelin: Mikrofoni -> Etunen -> Äänikortti. Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta. |
mhelin 21.09.2017 20:59:28 | |
---|
Tuossa on muuten varsin edullinen muuntaja putkietuseen (mikrofonikäyttöön siis): https://www.don-audio.com/Edcor-WSM10K-150 48 volttia olisi kyllä näppärämpi käyttöjännite niin saisi fantom-virran konkkamikille samasta. Hehkuja varten pitäisi dropata jännitettä virtaa rajoittamalla. Toisaalta vain vähän isommalla vaivalla rakentaisi esim. REDD.47 etusen (Abbey Road kalustoa biitlesien ajoilta) jossa on tuo EF86 + E88CC kaksoistriodi (triodit rinnan kytkettynä), tosin siinä sitten käyttöjännite ihan eri luokkaa (satoja voltteja). |