Tomi V 17.09.2017 11:07:02 | |
---|
Otsikko voi vaikuttaa naurattavalta mutta kysymys kuuluukin seuraavasti. Eli omistan Marshall jvm 1h pikku putkivahvistimen jonka olen havainnut toimivan erinomaisesti myös pelkkänä etuasteena kytkettynä efektilenkin sendistä päätevahvistimeen. Ei oikein reenis olosuhteissa tuo 1watti riitä. Pitääkö tuohon vahvistimeen laittaa kuitenkin keinokuorma kaiutin liitäntään noin kytkettäessä? Nyt olen varuilta laittanut toiseen kaiutinkaappiin kiinni. Jos pitää niin minkälainen/merkkinen olisi hyvä tuohon tarkoitukseen ettei tarvitse aina kahta kaiutinkaappia kytkeä. -Tomi |
blues guitar 17.09.2017 11:37:33 | |
---|
Kuuluuko siitä kaiuttimesta mitään? ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Tomi V 17.09.2017 11:44:01 | |
---|
blues guitar: Kuuluuko siitä kaiuttimesta mitään? Joo kyllä kuuluu normaalisti. |
Antti1 17.09.2017 11:48:01 | |
---|
Tomi V: Joo kyllä kuuluu normaalisti. Jos kiinnostaa, niin mulla on putkinupeista luopumisen vuoksi turhanpanttina Harley Bentonin keinokuorma. Pistä tarjousta tulemaan. Nimi voi nostaa niskakarvoja pystyyn, mutta mun kokeilujen perusteella toi on ollut oikein hyvä vehje. Ei ole tullut huomattavasti kalliimpaa Weberiä ikävä. Itse liputan muutenkin paljon nykyään Harley Bentonin tuotteiden puolesta, ne ovat suurelta osin erittäin hyviä. |
zedder 17.09.2017 11:51:52 (muokattu 17.09.2017 11:59:43) | |
---|
Ei noihin marsun kääpiövahvistimiin tarvitse kytkeä kaappia, ne on suunniteltu siten. Voi kuunnella esim. kuulokkeilla tai kytkeä mikseriin line out-liitäntää käyttäen. Tuo siis pätee kunhan vahvistin on 0,1w -tilassa. Tuon FX-loopin hyödyntäminen tuolla tavalla ei varmaankaan muuta tilannetta miksikään. Mutta eikö kuitenkin olisi järkevämpää käyttää tuota line out-ulostuloa sen päätteen kanssa? Tässä manuaali: https://cdn.marshallamps.com/wp-content/uploads/2013/08/JVM-1-hbk.pdfJokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista. |
Tomi V 17.09.2017 11:58:47 | |
---|
Antti1: Jos kiinnostaa, niin mulla on putkinupeista luopumisen vuoksi turhanpanttina Harley Bentonin keinokuorma. Pistä tarjousta tulemaan. Nimi voi nostaa niskakarvoja pystyyn, mutta mun kokeilujen perusteella toi on ollut oikein hyvä vehje. Ei ole tullut huomattavasti kalliimpaa Weberiä ikävä. Itse liputan muutenkin paljon nykyään Harley Bentonin tuotteiden puolesta, ne ovat suurelta osin erittäin hyviä. Pistetään tarjous korvantaakse. Katotaan tulisko jollain joku kuningas idea tuohon ongelmaan. Esim riittäskö pelkästään jos laittaa efektilenkin returniin tyyliin piuhan vaan jostakin laitteesta. Sehän varmaan mykistäisi tuon ulostulon. Vai voisko tuohon modata jonkun kytkimen mikä mykistäisi päätteen? |
Antti1 17.09.2017 11:59:40 (muokattu 17.09.2017 12:00:11) | |
---|
Tuli näemmä tohon ym. juttuun liittyen tämmöinen teksti vastaan: "let's start with the 1W amps. The first three, JTM1 / JPM1 / JCM1, have an internal load and a series resistor with the speaker to attenuate the power. That means that when you plug them into a line input you will see a rather high voltage as the external load impedance it is quite high. Theoretically you will put approx 6V peak into whatever you connect them if you use the 16ohm output, approx 4Vpeak if you use the 8ohm output. That's more than enough to overdrive 9V powered stompboxes and some FX return in amplifiers even in the +4dB setting. The DSL1 and JVM1 use an L-attenuator that serves both as load and output voltage attenuator so those will deliver an output voltage that is much more independent of the input impedance of whatever you connect them to, being the voltage more or less constant an approx 1.8V peak. This is the reason why the DSL1 and JVM1 use a combined single output speaker and don't need to be switched into 0.1W to operate safely without load." Pikaisella tutkimuksella muistakin lähteistä vaikuttaisi pitävän tosiaan paikkansa. E: Saa joku sen kuorman tosin ostella muutenkin pois. :D |
blues guitar 17.09.2017 12:02:06 | |
---|
Tomi V: Joo kyllä kuuluu normaalisti. Hmmm. Olisin olettanut että kun loopin sendiin on kytketty plugi, niin se katkaisisi normaalin signaalitien. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
zedder 17.09.2017 12:04:02 (muokattu 17.09.2017 12:06:21) | |
---|
Manuaalissa kuitenkin lukee näin: "IMPORTANT. Read before powering-up: Before powering-up your Marshall JVM- 1 amplifier, you must ensure that an appropriate speaker cabinet is connected to the corresponding impedance matched loudspeaker jack on the rear panel, (unless Low Power mode is selected). Failure to do so could result in serious damage being caused to your amplifier" Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista. |
jii.haanpaa 17.09.2017 12:05:06 (muokattu 17.09.2017 12:16:43) | |
---|
Eikös 1-wattisen vahvarin voi kytkeä päättäriin käyttämällä kajariulostuloa? Suurin piirtein tuon verran watteja irtoaa yleensäkin putkiesivahvareista. edit. hidas ja kankee, ilmeisesti sitten ei. Mutta mitä se yksi watti oikeasti saisi rikki? edit2. intternetskun perusteella näyttäisi toimivan näinkin. Low power-moodia kuitenkin foorumeilla suosittelevat. |
Tomi V 17.09.2017 12:05:36 | |
---|
zedder: Ei noihin marsun kääpiövahvistimiin tarvitse kytkeä kaappia, ne on suunniteltu siten. Voi kuunnella esim. kuulokkeilla tai kytkeä mikseriin line out-liitäntää käyttäen. Tuo siis pätee kunhan vahvistin on 0,1w -tilassa. Tuon FX-loopin hyödyntäminen tuolla tavalla ei varmaankaan muuta tilannetta miksikään. Mutta eikö kuitenkin olisi järkevämpää käyttää tuota line out-ulostuloa sen päätteen kanssa? Tässä manuaali: https://cdn.marshallamps.com/wp-content/uploads/2013/08/JVM-1-hbk.pdf Ahaa jos asia on noin niin sehän on hienoa ei tarvii hankkia mitään lisälaitteita. Mutta onkos tuo sama asia tuo efektiloopin sendi kun lineout. Tuleeko siitä lineoutista joku kaiutin mallinnus siihen lisäksi? |
Tomi V: Ahaa jos asia on noin niin sehän on hienoa ei tarvii hankkia mitään lisälaitteita. Mutta onkos tuo sama asia tuo efektiloopin sendi kun lineout. Tuleeko siitä lineoutista joku kaiutin mallinnus siihen lisäksi? Juu, eikös siinä luekin että "emulated line out". Voi siis olla väärä valinta tuossa teikäläisen tapauksessa. Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista. |
Tomi V 17.09.2017 12:11:30 | |
---|
blues guitar: Hmmm. Olisin olettanut että kun loopin sendiin on kytketty plugi, niin se katkaisisi normaalin signaalitien. Jep noin voisi olettaa mutta ei katkaise tuossa vahvistimessa. |
Tomi V 17.09.2017 12:15:42 | |
---|
Mutta olisiko kuitenkin noin turvallista käyttää että ei kytke kaiutinulostuloon mitään jos vahvistin on 0,1 watin asetuksella. On kuitenkin sen verran arvokas kapistus että ei uskalla ilman täyttä varmuutta kokeilla :-) |
zedder 17.09.2017 12:22:55 | |
---|
Tomi V: Mutta olisiko kuitenkin noin turvallista käyttää että ei kytke kaiutinulostuloon mitään jos vahvistin on 0,1 watin asetuksella. On kuitenkin sen verran arvokas kapistus että ei uskalla ilman täyttä varmuutta kokeilla :-) Olen käyttänyt omaa DSL-1 -nuppiani tuolla tavalla jo noin 4 vuotta, eikä mitään kauheuksia omien rämpytyksieni lisäksi ole tapahtunut. Painat sen tehonapin pohjaan ja siihen jesaria päälle varmistukseksi niin asia on kunnossa, sanoisin. Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista. |
Tomi V 17.09.2017 12:32:14 | |
---|
zedder: Olen käyttänyt omaa DSL-1 -nuppiani tuolla tavalla jo noin 4 vuotta, eikä mitään kauheuksia omien rämpytyksieni lisäksi ole tapahtunut. Painat sen tehonapin pohjaan ja siihen jesaria päälle varmistukseksi niin asia on kunnossa, sanoisin. Ok. No sittenhän ongelma on jo ratkennut. Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille. |